مشاوره

نویسنده


پیش­بینی­هایی که با استفاده از علم «جفر» در ازدواج می­شود، تا چه حد درست است و تا چه اندازه می­توان به طالع­بینی­ها و فال­ها در این زمینه اعتماد کرد؟

علم «جفر» یکی از علوم غریبه است که با آن می­توان به برخی از اسرار و اخبار جهان دست یافت. پایه­های این علم بر نوعی ریاضیات پیچیده استوار است که با آن بر اساس محاسبات نجومی می­توانند برخی رخ­دادها را پیش­بینی کنند.

علم جفر در اختیار هر کسی نیست و دست یافتن به آن بسیار سخت است. این علم در اختیار امیر مؤمنان(ع) و دیگر امامان معصوم(ع) قرار داشته که با آن، مسائل مربوط به آینده را پیش­بینی می­کردند.

این­که با استفاده از علم جفر می­توان در باره­ی ازدواج پیش­بینی­هایی کرد، یک درصد درست و نود و نه درصد نادرست است. روی­کرد مردم به کسانی که ادعا دارند بر این علم مسلطند و قدرت پیش­گویی در باره­ی ازدواج را دارند، به دلیل اهمیت ازدواج و فراگیری آن است.

انواع طالع­بینی مانند هندی و چینی نیز خرافات است و اگر در مواردی درست درمی­آید، اتفاقی بیش نیست؛ چون موارد خلاف آن نیز بسیار زیاد است. اعتقاد به طالع­بینی، افزون بر صرف هزینه؛ اندیشه، مطالعه و مشاوره را نیز تحت­الشعاع قرار می­دهد.

اعتقاد به فال­ها نیز از جمله فال کف دست، فال قهوه، فال نخود، فال حافظ و ... در امر ازدواج خرافات است و نمی­تواند مبنای تصمیم­گیری­های ما برای ازدواج باشد.

اعتقاد به هم­زاد که برخی معتقدند با تولد هر انسان، یک نفر جن نیز متولد می­شود که هم­زاد او است و اگر عاشق شود، اجازه­ی ازدواج به شخص را نمی­دهد یا اسم زن و مرد را برای پیش­گویی ازدواج به حروف ابجد درآوردن و چیزهایی از این قبیل همه خرافات است و نباید به آن­ها توجه کرد.

این خرافات هیچ­گونه مستند دینی ندارد و با اسلام که مکتبی عقل محور است و عقل ما را پیامبر درون ما می­داند، تضاد دارد؛ پس بر هر مسلمانی لازم است که با این خرافات بستیزد.1

خواب همسر آینده

مدتی پیش، همسر آینده­ام را در خواب دیدم و منتظرم تا به خواستگاری­ام بیاید. تا چه حد می­توان به این خواب­ها اطمینان کرد؟

رؤیاهای «صادقه» که به آن­ها «مبشره» نیز گفته می­شود، وجود دارد. خواب حضرت ابراهیم(ع) درباره­ی ذبح اسماعیل(ع)، خواب رسول اکرم(ص) در باره­ی فتح مکه، خواب حضرت یوسف(ع) و خواب دوستان زندانی او، خواب فرمانروای مصر و ... نمونه­هایی از رؤیاهای صادقه هستند؛ اما خواب­های ما اغلب صادقه نیست و در حالات جسمی و فکری ما ریشه دارد.

خستگی و گرسنگی، پری شکم (غذای سنگین)، سردی و گرمی، نامناسب بودن محل خواب، بیماری و احساس درد، افکار روزانه و... علل خواب­های ما است. خواب همسر آینده نیز ممکن است به علت فکر زیاد شما درباره­ی ازدواج باشد. این افکار بر قوه­ی خیال اثر می­گذارد و قوه­ی مخیله نیز بر خواب تأثیر دارد؛ پس به این­گونه خواب­ها بی توجهی کنید.

در صورت اطمینان به صادقانه بودن این رؤیا، حتما به شرایط کسی که او را در خواب دیده­اید، توجه کنید. در صورتی که او را می­شناسید و می­دانید که همتای شما نیست، رؤیا حتی صادقه هم نمی­تواند دلیل موجهی بر پاسخ مثبت شما به او باشد و در صورت داشتن شرایط مطلوب، معطل ماندن و رد کردن خواستگاران خوب و دارای شرایط، کار عاقلانه­ای نیست؛ زیرا ممکن است فرصت­ها از دست برود.

توجه داشته باشید که خواب، حجت شرعی نیست، مگر در رؤیاهای صادقه­ی پیامبران و امامان(ع).

نفرین خواستگار

خواستگاری دارم که همتای من نیست؛ اما از ترس نفرین او می­خواهم پاسخ مثبت دهم. آیا این کار درست است؟

در فرهنگ دینی ما، نفرین وجود دارد و خداوند در قرآن کریم، افرادی از جمله شیطان (وَ إِنّ عَلَیکَ اللَعنَه إلی یَومِ الدِّین)،2 کافران (فَلَعنَه اللهِ عَلَی الکافِریِن)،3 ستم­گران (إِلا لَعنَه اللهِ عَلَی الظالِمیِن)4 و... را نفرین می­کند؛ اما این نفرین­ها در امور مهم و کلان و برای دشمنانی است که به هدایت­شان امیدی نیست.

به خواستگار شما توصیه می­کنیم که به دلیل شنیدن پاسخ منفی در ازدواج، نفرین نکنند. نفرین کردن در غیر موارد پیش­گفته، خلاف سیره­ی پیشوایان دین است و آنان از نفرین مؤمنان و دوستان نهی کرده­اند.

شما نیز از نفرین خواستگار، هیچ­گونه نگرانی به خود راه ندهید؛ زیرا حق­تان نفرین نیست. شما در ازدواج خود حق انتخاب دارید و مطمئن باشید که خداوند هیچ­گونه اثری در نفرین او قرار نخواهد داد؛ همان­گونه که به همه­ی دعاها نیز اثربخشی نمی­دهد.

موانع ازدواج

ترس از مشکلات مالی

دوست دارم ازدواج کنم؛ اما ترس از مشکلات مالیِ زندگی مشترک مانع می­شود. چه کنم؟

در توانمندی خداوند، هیچ­گونه تردیدی نیست. خدایی که توانسته است تاکنون به شما روزی دهد، مطمئن باشید که توان روزی­رسانی به همسر و فرزندان شما را نیز در آینده خواهد داشت. این وعده­ی او در قرآن کریم است:

وَ أَنکِحُواالاَیامَی مَنکُم وَ الصَالِحِین مِن عِبَادِکُم وَ إِمَائِکُم إِن یَکُونوا فُقَراءَ یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِهِ وَ اللهُ وَاسِعُ عَلِیم؛5

دختران و پسران بی همسر و بندگان و کنیزان صالح خود را به ازدواج یک­دیگر درآورید. اگر فقیر باشند، خداوند از لطف خود، آنان را بی­نیاز خواهد کرد و خداوند [رحمتش] گسترده و [به حال بندگانش] آگاه است.

اگر یکی از نزدیکان ثروتمند شما قول دهد که در صورت اقدام به ازدواج، از نظر مالی حمایت­تان خواهد کرد، دل­تان آرام می­گیرد و اقدام می­کنید. چگونه است که با وعده­ی خداوند با آن همه دارایی و توانمندی، دل­تان آرام نمی­گیرد؟! در حالی که می­دانید به وعده­اش وفا می­کند.

 

امام صادق(ع) فرمود:

مَن تَرَکَ التَََّزویجَ مَخافَه العَیلَه فَقَد اَساءَ بِاللهِ الظنَّ؛6

کسی که از ترس مشکلات مالی ازدواج نکند، به خداوند گمان بد برده است.

تجربه نشان داده که وضعیت زندگی انسان به لحاظ مالی، پس از ازدواج به مراتب بهتر از دوران مجردی است. این مطلب را سخن گهربار رسول گرامی اسلام نیز تأیید می­کند:

زَوِّجوا اَیاماکُم فَاِنَّ اللهَ یُوَسِّعُ لَهُم فی اَرزاقِهِم7

دختران و پسران بی همسر را به ازدواج هم درآورید؛ زیرا خداوند، روزی آنان را گسترده خواهد کرد.

حضرت در سخن دیگری فرمود:

رزق همراه زنان است. زن بگیرید تا روزی شما فراوان شود؛8

پس به خدا توکل کنید و در صورت آمادگی ازدواج (ر.ک: ص 33 و 34)، از مشکلات مالی بعد از آن نهراسید و در صورتی که کم­بودهایی داشته باشید، مقابله با آن و رفع مشکلات با دست­های توانمند خودتان، بسیار لذت­بخش خواهد بود.

کسانی که زندگی­شان را با امکانات اولیه­ی مادی آغاز کرده و آن را با هم­یاری و هم­­دلی و به تدریج ساخته­اند، احساس غرور می­کنند و اکنون که به گذشته می­نگرند، احساس می­کنند که همان سختی­ها و کم­بودها نیز به گونه­ای لذت­بخش بوده است.

 

  1. برای اطلاعات بیشتر در زمینه­ی خرافات، ر.ک: محمود اکبری، خرافه­ها و واقعیت­ها، انتشارات سبط اکبر.
  2. حجر، آیه­ی 35.
  3. بقره، آیه­ی89.
  4. هود، آیه­ی18.
  5. نور، آیه­ی32.
  6. کلینی، کافی، ج5، ص330.
  7. علامه مجلسی، بحار الانوار، ج100، ص222.
  8. همان، ص217.