خبر


بنیاد ملی مد و لباس راه­اندازی می‌شود

 

حمید شاه‌آبادی؛ معاون هنری وزیر ارشاد در توضیح معیارهای بنیاد طراحی و تولید لباس اعلام کرد: ایرانی و اسلامی بودن، دو شاخص عمده است که در کنار آن، قطعاً به معیارهایی چون جذابیت، ‌نو بودن و مقبولیت مردمی توجه می‌شود.

وی گفت: عمده کار در عرصه مد و لباس، فرهنگ سازی است که با توجه به بحث زیبایی‌شناسی طراحی و تولید آن، بی شک امری هنری به شمار می‌آید.

شاه‌آبادی با بیان این که بودجه مستقلی برای این بنیاد پیشنهاد شده است که در کمیسیون تلفیق مجلس در حال بررسی است، افزود: پس از تصویب طرح‌های ارایه شده، این بنیاد وظیفه دارد این طرح لباس‌ها را وارد مرحله تولید کرده و از آن­ها حمایت کند. برای همین تمام مصوبات این بنیاد لازم‌الاجراست و بی شک عملیاتی خواهند شد.
شاه‌آبادی با اشاره به فعالیت‌های معاونت هنری در بخش مد و لباس بیان کرد: با واگذاری این مقوله به معاونت هنری، پژوهش‌های جدی صورت گرفت و با تصمیم‌گیری‌های بنیادی و تشکیل کارگروه مشخص، توانستیم بزرگترین مشکل این مقوله هنری را حل کنیم. وی ادامه داد: نخستین نمایشگاه تخصصی مد و لباس با حضور الگوهایی که در بازار وجـــود نداشتند برگزار شد. هم­زمان با آن نشست‌ها کارگاه‌هایی نیز دایر شد که امیدواریم بتوانیم برنامه‌هایی از این دست را در سال 90 داشته باشیم.

شاه‌آبادی تأکید کرد: راه اندازی بنیاد ملی مد و لباس، ساماندهی و ارایه­ی شناسه­ی مخصوص برای طراحان لباس و نیز صدور مجوز برای طرح‌هایی که تولید می‌شود و... از جمله برنامه‌های ما در سال جاری خواهد بود.
منبع: خبرگزاری زنان و خانواده (وفا) 

 

 

مشارکت مردان در خانه باعث استقبال زنان از مسئولیت مادری می‌شود

 

مجید ابهری متخصص علوم رفتاری و آسیب شناسی اجتماعی، فرار از مسئولیت را اصلی‌ترین دلیل گریز جوان از داشتن فرزند عنوان کرد و اظهار داشت: در دو دهه­ی اخیر با توجه به تغییرات فرهنگی در جامعه به دلیل تغییرات فرهنگی و اجتماعی و کاهش آمار ازدواج، بسیاری از جوانان به دلیل نداشتن احساس مسئولیت در هنگام رشد خود از پدر و مادر شدن فرار می‌کنند. البته در کنار این مشکل می‌توان اشتغال و تحصیل را هم از علل این تغییر رفتار نام برد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه تصریح کرد: در خانواده‌های امروزی مسئولیت کمتری به فرزندان واگذار می‌شود و حتی مشاهده می‌شود که والدین در سن بالا برای تهیه­ی نیازمندی‌ها از خانه بیرون می‌روند اما فرزندان آن­ها در خانه مشغول تماشای تلویزیون هستند.مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: در حالی که آموزش مسئولیت و مسئول پروری در خانواده باید از سن 2 سالگی به افراد آغاز شود و فرزندان با مسئولیت زندگی آشنا شوند، حتی در حد آب دادن به گلدان و خاموش و روشن کردن تلویزیون و کنار کشیدن پرده‌ها و... باید به فرزندان وجدان مسئولیت پذیری را منتقل کرد.

وی هم­چنین بر لزوم آموزش مسئولیت به فرزندان در سن نوجوانی و جوانی تاکید کرد و گفت: بسیاری از دختران جوان هنوز با فنون کدبانوگری آشنا نیستند. کمک کردن به بانوان در امور خانه می‌تواند بار رسالت خانه‌داری را سبک‌تر کند و اگر مشکل تحصیل یا اشتغال برای مادر وجود نداشته باشد با کمک همسر به استقبال فرزند آوری می‌روند.

منبع: خبرگزاری برنا

 

 

طرح ایجاد ستاد ملی خانواده تصویب شد

سومین نشست آموزشی تخصصی خانواده با حضور دکتر خزعلی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و جمعی از مدیران و معاونین مرکز امور زنان و خانواده و مشاورین امور بانوان دستگاه‌های اجرایی برگزار شد.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان با تأکید بر آشنایی با نحوه­ی اجرای قوانین مصوب در حوزه زنان و خانواده و چگونگی ارتباط بین مشاورین امور بانوان گفت: در سال اخیر ضمن تهیه­ی برنامه پنجم تقسیم کار و وظایف ملی در جهت انجام سیاست‌ها با بندهای متفاوتی برای دستگاه‌های اجرایی همراه بود که نظارت و ارزشیابی آن به طور خاص به ستاد ملی خانواده واگذار گردیده است و کلیه دستگاه‌ها و استان‌های توانمند می‌توانند پیشنهادات تکمیلی خود را به دبیرخانه ستاد در مرکز امور زنان و خانواده ارائه نمایند.

دکتر خزعلی ضمن اعلام خبر تشکیل کمیته ملی خانواده در ریاست جمهوری و با حضور وزراء و مسئولین عالی رتبه نظام افزود: ستاد ملی خانواده تحت نظارت ریاست محترم جمهوری محلی برای بررسی راهکارهای تحقق سیاست‌های کلان نظام، برنامه‌ریزی‌های اجرایی، سیاست‌های راهبردی و نظارت و ارزشیابی است. همچنین طرح ارتقاء‌ جایگاه مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در مجلس مطرح شده است که امید است باتوجه به جایگاه مهم و کلیدی خانواده و حضور زنان به عنوان شخصیت محوری آن، این طرح با موفقیت به مرحله تصویب برسد.

مسئول شورای فرهنگی اجتماعی زنان ضمن تأکید بر آشنایی با نحوه اجرای قوانین مصوب در حوزه زنان و خانواده و چگونگی ارتباط بین مشاورین امور بانوان، خاطرنشان ساخت در سال اخیر ضمن تهیه برنامه پنجم تقسیم کار و وظایف ملی در جهت انجام سیاست‌ها یا بندهای متفاوتی برای دستگاه‌های اجرایی همراه بود که نظارت و ارزشیابی آن به طور خاص به ستاد ملی خانواده واگذار گردیده است. از این رو کلیه دستگاه‌ها و استان‌های توانمند پیشنهادات تکمیلی خود را به دبیرخانه ستاد در مرکز امور زنان و خانواده ارائه نمایند.

خزعلی در ادامه از تشکیل کمیته ملی در مرکز امور زنان و خانواده خبر داد و وظایف آنرا اجرای کلیه سیاست‌های مصوب، تدوین آیین‌نامه اجرایی و بررسی اجرای این سیاست‌ها بیان کرد.

منبع:روابط عمومی شورای – فرهنگی اجتماعی زنان

 

آلودگی‌های محیطی ارتباط مستقیمی با ناباروری زنان دارد

دبیرعلمی کنگره سراسری ناباروری و باروری با بیان این که بسیاری از آلودگی‌های محیطی که در ترکیبات پلاستیک و در برخی از وسایل منزل موجود دارد می‌تواند ارتباط مستقیمی با ناباروری در زنان داشته باشد، خاطرنشان کرد علاوه بر این بسیاری از مردان در محیط کار و هم چنین در تماس با آلودگی هوا و محیطی ممکن است دچار اختلالات اسپرم شوند.

  دکتر ساغر صالح پور، فوق تخصص نازایی در خصوص شایع‌ترین دلایل ناباروری در بین مردان و زنان اظهار داشت: تقریبا عامل 35 درصد ناباروری‌ها از سوی مردان و 65 درصد از طرف زنان است که در این بین اختلال در تخمک گذاری و اختلالات اسپرم مهمترین و شایع‌ترین علل ناباروری در بین زنان و مردان محسوب می‌شود. وی 15 درصد ناباروری‌ها را بدون علت و عارضه مشخصی دانست و افزود: امروزه سبک زندگی و شیوه زندگی از علل تاثیرگذار در نازایی‌ها است. این امر به ویژه در زنانی که از بیماری‌های ژنتیک تخمدانی رنج می‌برند، شیوه نشستن و هم چنین بالا بودن میزان کالری در رژیم‌های غذایی و چاق شدن آنها بسیار موثر بوده و نیازمند کنترل دقیق است. دکتر صالح پور با اشاره به بالا بودن هزینه‌های درمان ناباروری در کشور گفت: هزینه یک سیکل درمان ناباروری در داخل کشور حدود 700 هزار تومان است که این رقم نسبت به بسیاری از کشورها بسیار پایین است. با این حال عدم حمایت و پوشش بیمه از روند درمان ناباروری، بسیاری از زوجین نابارور را در روند درمانی با مشکل مواجه کرده است. این فوق تخصص نازایی تصریح کرد: در حال حاضر در بسیاری از شهرهای بزرگ کشور، مراکز درمان ناباروری مجهزی وجود دارد. با این وجود به دلیل هزینه‌های سنگین تاسیس درمانگاه‌های ناباروری، هنوز در بسیاری از شهرهای کوچک مراکز درمانی نداریم. در مجموع با توجه به مراکز درمانی مجهز موجود در کشور، مراجه کنندگان بسیاری از حوزه خلیج فارس و کشورهای همسایه را داریم.
وی با اشاره به برگزاری هفدهمین کنگره سراسری باروری و ناباروری و دومین کنگره بین‌المللی انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران اظهار داشت: این گنگره که دارای 14 امتیاز بازآموزی برای شرکت کنندگان است که علاوه بر ارائه روش‌های جدید تشخیص و درمان ناباروری، کارگاه‌های تشخیصی و درمانی لاپاراسکوپی و سونوگرافی با حضور متخصصان زنان، جنین شناسی، اورولوژی و ژنتیک برگزار خواهد شد.
منبع: خبرگزاری زنان و خانواده (وفا) 

 

ارائه الگوی جامع شخصیت زن مسلمان ضروری است

 

مسئول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان با اشاره به اهمیت و جایگاه زنان، ارائه الگوی جامع از شخصیت زن مسلمان را ضروری دانست.

حجت‌الاسلام محمدرضا زیبایی‌نژاد با اشاره به آسیب‌های به وجود آمده در حوزه مسائل زنان و خانواده اظهار داشت در این زمینه ارائه الگوی جامع شخصیت زن مسلمان ضروری است. وی افزود: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان، وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با توجه به آسیب‌‌شناسی لازم در این حوزه، تلاش می‌کند با تبیین مفاهیم و ارائه الگویی جامع از شخصیت زن مسلمان، از یک سو به ارتقای سطح آگاهی زنان مسلمان و از سوی دیگر به مقابله با آسیب‌های مذکور بپردازد. حجت‌الاسلام زیبایی‌نژاد به تبیین دیدگاه‌های دفتر مطالعات و تحقیقات زنان در حوزه مطالعات زنان و خانواده پرداخت و با اشاره به تغییر و تحولات بنیادین در عرصه علم افزود: جریان علمی تاکنون سه موج را پشت ‌سر گذاشته است؛ در موج اول که پیش از قرن هجده میلادی آغاز شد فراگیری علم مختص قشر محدودی از افراد با عنوان نخبگان بود و مرحله دوم که پس از قرن هجده تا دهه 1960 میلادی ادامه می‌یابد، عصر جهش علمی و انتشار علوم در سطح عموم جامعه بود.
وی با بیان اینکه عصر حاضر، موج سوم و اقتصادی شدن علم است، به بررسی آثار و تبعات تغییر مفاهیم علمی در جوامع پرداخت و افزود: علم در عصر حاضر زیر سلطه نظام سرمایه‌داری تولید می‌شود.
وی تغییر در مفاهیم زندگی و هنجارهای جامعه امروزی را ناشی از جهت‌داری علوم دانست و با اشاره به این­که تولید علوم الحادی زاییده فلسفه تجربه‌‌محور غرب است، گفت: براساس این نگاه، علوم با مفاهیمی الحادی در حوزه‌های مختلف اقتصاد، روا‌نشناسی و جامعه‌شناسی عجین شده است. زیبایی‌نژاد با بیان اینکه امروز شاهد جهت‌گیری جوامع به سمت مصرف‌گرایی، تشکیل شبکه‌های اجتماعی مبتذل و از بین رفتن‌ ساختار سنتی خانواده هستیم، این مسئله را ناشی از تغییر الگوها و مفاهیم در همه حوزه‌های زندگی از جمله حوزه مسائل زنان قلمداد کرد.

منبع: خبرگزاری زنان و خانواده (وفا)

موفقیت تحصیلی  و مهارت خانه‌داری معیارهای انتخاب دختر نمونه است

 

 دستورالعمل انتخاب "ستاره دخت ایران اسلامی " از سوی سید جمال صبح‌خیز مشاور وزیر و مدیر کل دفتر وزارتی به مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد. در این دستور‌العمل آمده است: ملاک‌های علمی، دینی، اخلاق، اجتماعی و خانواده در انتخاب "ستاره دخت ایران اسلامی " مد‌نظر هستند؛ ملاک‌های علمی در مجموع 450 امتیاز، ملاک‌های دینی 450 امتیاز، اخلاق 250 امتیاز، اجتماعی 250 امتیاز و خانواده 300 امتیاز دارد.
ملاک‌های علمی شامل شاخص‌های معدل، اختراع، اکتشاف و تألیف کتاب و المپیاد است به‌گونه‌ای که معدل 20 دارای 200 امتیاز، 20 ـ 19 دارای 150 امتیاز، 19 ـ 18 دارای 100 امتیاز و 18 ـ 17 دارای 70 امتیاز است؛ اختراع و اکتشاف 100 امتیاز و تألیف کتاب 50 امتیاز، المپیاد کشوری 100 امتیاز، المپیاد استانی 70 امتیاز و المپیاد منطقه‌ای دارای 40 امتیاز است. این بخش­نامه در ‌خصوص ملاک‌های دینی می‌افزاید: حافظان قرآن کریم با سنجش کافی و تأیید کمیته اجرایی طرح در مدرسه به ازای حفظ هر جزء قرآن کریم 5 امتیاز و در مجموع 150 امتیاز را کسب می‌کنند؛ تلاوت صحیح قرآن کریم و نماز 75 ـ 10 امتیاز دارد؛ حجاب برتر (چادر) 150 امتیاز و پوشش دانش‌آموزان در چارچوب اسلامی 70 امتیاز دارد. ملاک‌های اخلاقی دارای شاخص‌های نمره انضباط، متانت و اشتهار به حسن خلق است؛ نمره انضباط 20 دارای 150 امتیاز، 20 ـ 19، 100 امتیاز و 19 ـ 18 دارای 50 امتیاز است همچنین اشتهار به حسن خلق در مدرسه دارای 100ـ 50 امتیاز است.
این بخش­نامه در‌خصوص ملاک‌های اجتماعی عنوان می‌کند: رتبه‌های برتر در عرصه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی کشوری 100 امتیاز، استانی 70 امتیاز و منطقه‌ای 40 امتیاز را کسب می‌کنند؛ داشتن روحیه­ی مسئولیت‌پذیری، نوع‌دوستی و وجدان جمعی دارای 50 امتیاز و عضویت در تشکلات دانش‌آموزی (نیروی مقاومت بسیج، شوراهای دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی، مجلس دانش‌آموزی و هلال احمر) برای هر تشکل 20 امتیاز و در مجموع 100 امتیاز دارند. ملاک خانواده شامل رضایت‌مندی والدین و مهارت‌های خانه‌داری (دانایی و توانایی نسبت به بهداشت، پاکی و طهارت خانه، مدیریت کارهای خانه و بهره‌‌وری زمان و راه‌های کوتاه و اقتصادی پختن غذا، چگونگی تغذیه سالم برای تأمین سلامت و چگونگی طبخ و تهیه غذاهای اصلی ایرانی و محلی) در مجموع دارای 100 امتیاز است. ایثار در خانواده (صبر و بردباری در مشکلات خانوادگی، معلولیت پدر و مادر و بیماری صعب‌العلاج) دارای 100 امتیاز و خانواده ایثارگر (خانواده شهید، جانباز و آزاده) دارای 100 امتیاز است.

منبع: خبرگزاری زنان و خانواده (وفا)

افزایش آزار جنسی زنان در دانشگاه­های امریکا

 

بیش از یکصد دانشجوی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در اعتراض به افزایش تجاوزات علیه زنان از حضور در کلاس درس خودداری کردند. مقامات آمریکا تلاش می کنند از افزایش تجاوز جنسی به زنان در دانشگاه‌های آمریکا جلوگیری کنند.

برپاکنندگان این تظاهرات گفتند این اقدام در واکنش به برخی اقدامات خلاف اخلاق برپا شد که به تازگی در برخی دانشگاه‌ها بوقوع پیوست.

آنا مکتاکیان مسئول هماهنگی تجمع دانشجویان گفت: این تظاهرات در پاسخ به ارسال نامه‌های الکترونیکی غیر اخلاقی صورت گرفت که توسط برخی دانشجویان ارسال شده است. در این نامه الکترونیک از اقدامات غیر اخلاقی توسط زنان حمایت شده و از مردان خواسته شده است دانشجویانی که از خاورمیانه در این دانشگاه حضور دارند هدف قرار دهند.

نتایج بررسی وزارت دادگستری آمریکا حاکی از آن است که از هر پنج دختر ، یک دانشجوی در حال تحصیل به نوعی تحت آزار جنسی قرار گرفته است.

تظاهر کنندگان اعلام کردند این آمار نشانگر وخامت میزان آزار جنسی در مدارس آمریکاست. بهترین راه برای پایان دادن به خشونت‌های جنسی ، ارائه آموزش‌های لازم به مردان است.

یکی از شرکت کنندگان در این تجمع گفت: زنان باید بدانند رفتن به دانشگاه می تواند برای آنها خطرآفرین باشد.

مسئولین دانشگاه ارسال نامه‌های الکترونیک غیر اخلاقی را تقبیح کردند و افزودند: موضوع را بطور جدی تحت بررسی قرار خواهند داد.

منبع: خبرگزاری زنان و خانواده (وفا)

 

زنان محجبه بریتانیا قربانی مستقیم اسلام‌هراسی هستند

 

 ایرن زمپی از گروه جرم‌شناسی دانشگاه لستر با انجام تحقیقاتی کیفی ماهیت پنهان و گاهی نامرئی اسلام‌هراسی را آشکار کرده و به راهکارهای بهبود ارائه خدمات و حمایت از قربانیان جرایم ناشی از انزجار از مسلمانان پرداخته است.

طرح این تحقیقات دربرگیرنده مصاحبه با زنان محجبه قربانی اسلام‌هراسی بوده که این مصاحبه‌ها زنان مسلمان و محجبه‌ای که از کشورهایی چون پاکستان، بنگلادش و هندوستان و یا کشورهای خاورمیانه و افریقایی و همچنین بریتانیایی‌هایی که اسلام آورده اند دربرگرفت.

ایرن زمپی اظهار داشت: تحقیقات من تجارب زنان محجبه را مورد بررسی قرار داده است تا درباره­ی ماهیت واقعی اسلام‌هراسی که آن­ها با آن مواجه هستند و تبعات سوء رفتار و ارعاب زنان محجبه مسلمان و جوامع آن­ها آگاه سازی شود.

وی یادآور شد: اسلام‌هراسی در این جامعه که اظهار می‌دارد یک جامعه لیبرال دموکرات است پذیرفته شده و حتی برخی انتظار آن را نیز دارند. باید یادآور شد که اسلام‌هراسی شکل تازه‌ای از نژاد پرستی است و همان­طوری که سعید وارثی ( مشاور کابینه دیوید کامرون) در سخنرانی خود در دانشگاه لستر درباره­ی سرطان اسلام‌هراسی گفت، وقتی مردم درحال تماشای تلویزیون مردی با محاسن را مشاهده می کنند به واژه تروریست فکر می‌کنند، وقتی واژه حلال را می‌شوند به غذای سمی فکر می‌کنند و وقتی از کنار زن محجبه‌ای عبور می‌کنند فکر می‌کنند که این زن مورد ستم واقع شده است.

این محقق دانشگاه لستر با تأکید بر این­که اشکال عمومی اسلام‌هراسی همواره در ماهیت خود ثابت هستند گفت: قربانیان اسلام‌هراسی وقتی که در اماکن عمومی چون مراکز خرید، اتوبوس‌ها و قطارها مشاهده می‌شوند هدف قرار می‌گیرند اما بسیاری از رویدادهای مرتبط با آن چون زل زدن مداوم، صداکردن نام‌ها و القاب ناشایست، پرتاب سنگ و یا کشیدن حجاب زنان از انواعی خصومت‌های ضد مسلمانان هستند که به ندرت به پلیس گزارش می شوند. در نتیجه این قربانی شدن­ها برای پلیس ومقامات محلی نامرئی باقی می­مانند.

براساس اظهارات دکتر نیل چاکرابورتی از گروه جرم‌شناسی دانشگاه لستر، زمان انجام این تحقیق بسیار به موقع بوده و به صورت بالقوه می‌تواند سهم مهمی در راهبردهای آکادمیکی و سیاسی ایفا کند. مسئله اسلام هراسی موضوع بحث‌های بسیاری در سال­های اخیر بوده است اما درحال حاضر ماهیت خاص، میزان و تأثیر تعصب‌های اسلام هراسانه‌ای که زنان محجبه آن را تجربه می‌کنند و تبعات آن برای قربانیان، خانواده‌ها و جامعه گسترده کمتر شناخته شده است.

منبع: خبرگزاری زنان و خانواده (وفا)

 

پاپ از پزشکان خواست زنان را علیه سقط جنین مورد حمایت قرار دهند

 

پاپ از پزشکان خواست زنان را در برابر این تفکر فریب‌آمیز که سقط جنین می‌تواند راه حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی یا سلامتی باشد مورد حمایت­های خود قرار دهند.

پاپ در سخنرانی خود برای اعضای آکادمی پاپی، موضع قاطعانه کلیسای کاتولیک را که مخالفت با سقط جنین است مورد تأکید قرار داد.

رهبر کاتولیک‌های جهان استدلال کرد که زنان اغلب متقاعد می‌شوند که سقط جنین انتخاب قانونی است و در برخی موارد اقدامی درمانی برای ممانعت از رنج کشیدن کودکان آن­ها است. این فرآیند متقاعد کردن زنان گاهی توسط پزشکان خود آن­ها صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به این­که سقط جنین هیچ مشکلی را حل نمی‌کند از پزشکان خواست از وظیفه خود دست نکشیده و از وجدان زنان در برابر این تفکر فریب‌آمیز حمایت کنند.

تعالیم و آموزه‌های کلیسای کاتولیک تصریح می‌کنند که زندگی با لقاح و مرگ طبیعی آغاز شده و خاتمه می‌یابد که این امر متضمن این معنا است که واتیکان با اتانازی و سقط جنین مخالفت است.

منبع: خبرگزاری زنان و خانواده (وفا)