عارفه خوروش – حمیدرضا نریمانی
بیش از سه و نیم میلیارد سال است که آب به صورت مایع در زمین – جایی که ما در روی آن زندگی میکنیم – در جریان است؛ تفاوتی مهم و اساسی که باعث شده است تا همسایگان دیوار به دیوار زمین بدون وجود آن، از داشتن موهبت حیات به صورت آن چه که در زمین ما در جریان است محروم بمانند.
آن روزها که ما نبودیم و شاید اصلاً غیر از خدا هیچ کس دیگر هم نبود، آن هنگام که فیض و رحمت خداوندی در میان کرات آسمانی، گنجینهای ارزشمند با نام آب را تقسیم مینمود، ارادهی لم یزلی بر آن تعلق گرفت تا گرما و تابش خورشید باعث شود تا در «ناهید» که پلهای از ما به آسمان نزدیکتر است، همهی آبها بخار گردد و برای همیشه در جو ناهید باقی بماند و آن را در هالهای اسرارآمیز از بخار و گاز پنهان گرداند. اما اوضاع برای «مریخ»؛ همسایهی پایین دستی زمین، به گونهای دیگر رقم خورد. سرمای بیش از حد باعث شد تا آبهایی که قسمت مریخ شده بود، همگی یخزده، در زیر انبوهی از لایههای سنگ و خاک مدفون گردند؛ و در این میان، این زمین بود که زیرکانه و در یک موضعگیری صحیح توانست خود را مشمول لطف و منت الهی گرداند و با دریافت امتیاز داشتن آب به صورت مایع، بزرگترین نعمت جهان هستی یعنی ارمغان حیات را نصیب خود گرداند. این گونه بود که مهد خاکی ما پس از سالیان سال انتظار توانست با هبوط آدم به زمین، به افتخار بوسه زدن بر قدوم مبارک انبیا و اولیای الهی، یکی پس از دیگری نایل آید و محل نزول وحی الهی گردد؛ وحیای که عالیترین درجهی آن در نزول قرآن بر قلب مبارک پیامبر خاتم(ص) تجلی یافته است. بدین جهت است که زمین ما برخویشتن میبالد و نه تنها بر همسایگان بغلدستیاش – مریخ و ناهید - که بر کهکشانهای عالم مباهات میکند؛ چرا که به قول آن پیر استاد روشن ضمیر(1)، «محمد (ص)، دردانهای که به امر پروردگار پای بر چهرهی خاکی زمین نهاد، نه فقط بر زمینیان پیامبر است که پیامبری برای همهی کهکشانهاست.»
از این روی بر آن شدیم تا از روی قدردانی و ارج نهادن به مقام والای آب، اکسیر زندگیبخشی که به دنبال ایجاد معجزهی حیات در زمین، تاج عزت حضور و بهرهگیری از انوار مقدس الهی را بر سر ما نهاد، قدری عمیقتر، با دیدی تازه و از نگاهی جدید بر آن بنگریم. با نگاهی قدسی و از منظری عرشی و ما فوق ادراکات بشری؛ از نگاه آیات پاک و نورانی کتاب آسمانیمان قرآن.
آری آب، این زلال غلتان بیادعا، با ریزشی رایگان و سخاوتمندانه از آسمان، ما را دچار این تصور بیاساس نموده است که آن را فراوان، زوالناپذیر و به دور از هر گونه خلل و نقصانی بدانیم، لیک اکنون دیگر زمان آن فرا رسیده است تا با اتخاذ روشی مناسب، بتوانیم تا سرحد امکان به ارزش والای آن پی بریم و صرفهجویی و استفادهی متعادل از آب را در زندگی پیش رو گیریم. در این میان پررنگ نمودن فرهنگ و اعتقادات مذهبی، شاهکلید فتح این باب است.
در فرهنگ عامه و در بین همهی اقوام و ملل، آب همواره از قداستی خاص برخوردار بوده و هست. ادیان آسمانی نیز هر یک به نوعی بر جایگاه ویژهی این عنصر حیاتبخش، در جهان هستی و در زندگی موجودات زنده تکیه کردهاند و در این میان قرآن کریم، این بی بدیلترین اعجاز پیامبر خاتم، عنایتی شگفت بدان مبذول داشته است تا آن جا که حتی از همهی حالات فیزیکی آب در جهان و نیز همهی منابع آب موجود در زمین، سخن به میان آورده است.
لغت «ماء» که به معنای «آب» ترجمه شده است، شصت و سه مرتبه مستقیماً در قرآن کریم ذکر شده و این آیات هر یک به طریقی به بیان خواص و تأثیرات عمیق و شگرف آب در عالم هستی پرداختهاند. جالب این جاست که این عدد درست به تعداد سالهای عمر مبارک پیامآور عزیز اسلام است؛ چرا که آنسان که آب، پیراهن حیات مادی را بر تن همهی موجودات زندهی این جهان پوشانیده و نزولش از آسمان - به تعبیر قرآن - رحمت و خیر و برکتی است از سوی آفریدگار مهربان بر بندگان نیازمند، وجود نازنین پیامبر اسلام نیز احیاکنندهی حیات معنوی انسانهاست و رحمتی است برای همهی جهانیان. (انبیاء/107)
در ضمنِ بررسی اجمالی آیات مذکور، گاه به آیاتی برمیخوریم که به اهمیت آب در پرورش انواع و اقسام گیاهان و روییدنیها (انعام/99) در روی زمین که سبب رزق و روزی سایر جانداران است و نیز سبب سرسبزی و خرمی زمین میگردند (حج/63) میپردازد. آیاتی دیگر، انسان را به تفکر در آب آشامیدنی و لزوم آن در حفظ حیات بشری فرا میخواند. (واقعه/68 تا70) دستهای از آیات آفرینش همهی جانداران را از آب (انبیا/30) و تعدادی آفرینش انسان به طور خاص را از آب میداند (طارق/6) و بالاخره پارهای از آیات پا را فراتر نهاده، استقرار عرش خداوند و مجموعهی جهان هستی را بر آب میشمرد. (هود/7)
آیاتی وجود دارد که آب را با صفت «طهور» به معنای پاک و پاککننده، اولین و بهترین وسیلهی پاکی و طهارت میداند (فرقان/48). در آیاتی دیگر، این عنصر لطیف و پاک ضمن آن که میتواند به فرمان پروردگار گاهواری امن برای نجات پیامبری چون موسی(ع) باشد، میتواند به نمادی از خشم و عذاب بدل شده، طبق سنت خداوندی وسیلهی هلاکت ظالمان و بدکارانی چون قوم نوح و آل فرعون (قمر/11و12، اعراف/136) را فراهم آورد. اما غفران بیانتهای خداوندی سبب گشته است تا هیچ گاه راه توبه و بازگشت به روی بندگان عاصی بسته نگردد و به آنان وعده داده است: چنان چه توبه نمایند و تبهکارانه روی برمگردانند و از پروردگار خویش طلب آمرزش نمایند، باران رحمتش را از آسمان پی در پی برای آنها فرو فرستد و آن را سبب نیرو و امداد آنان گرداند و برایشان از آن، باغها و نهرها پدید آورد (نوح/11و هود/52) و چنان چه بعد از این ایمان، همچنان در راه آن ایستادگی و استقامت ورزند، با آب فراوان سیرابشان سازد (جن/16) و برکات معنوی و فزونی ارزاق مادی و وفور نعمت و آبادانی را شامل حال آنان نماید. و این ها همه سنتهای خداوندیست که در آن هیچ گونه تغییر و تحویلی راه ندارد (فاطر/43) و وعدههای حقی است که خداوند در آن هرگز خلاف نمینماید.
آری همین گوهر ارزشمند آسمانی است که ضمن آن که از سوی نبی مکرم اسلام به عنوان سرور نوشیدنیهای هر دو سرا معرفی میشود (بحار الانوار، ج66، ص223)، در دیار باقی نیز نهرهایی از آب صاف و خالص که بد بو نشده باشد، جزء اولین نعمتهایی است که در باغهای بهشت به پرهیزگاران و صالحین وعده داده شده است. ( محمد/15) این در حالی است که ظالمان دروغپرداز بدکردار در دوزخ، با آبهایی چرکین و متعفن و آن چنان جوشان و سوزان که همچون مس گداخته صورتهایشان را بریان
میکند (کهف/29) و اندرونشان را از هم متلاشی میسازد (محمد/15)، پذیرایی میشوند؛ وه که چه بد شرابی است و چه بد جایگاهی!
و در نهایت در بررسی پیرامون آیات مربوط به آب، آن جا که به دسته ای از آیات میرسیم که از تشنگی و کمبود آب بهعنوان وسیلهای برای امتحان اقوام بشر یاد میکنند، درمییابیم که هیچ یک از ابنای بشر، در هیچ مقطعی از تاریخ نتوانستند از این آزمون خطیر الهی پیروز و سربلند بیرون آیند؛ آن جا که قوم صالح تاب مقاومت در برابر آب خوردن ناقهی صالح که سبب کمآبی شده بود را نیاوردند و با پی کردن شتر، مستحق مجازات الهی گشتند (قمر /28)؛ و یا آن هنگام که خداوند طالوت و سپاهیان تشنهاش را با نهر آبی آزمایش کرد و به آنها فرمان داد تا به جز مشتی آب از آن ننوشند و همگی جز عدهی کمی از فرمان او سرپیچی کردند (بقره/249) و ... آری در این بین، تنها کارنامهی قبولی در بزرگترین آزمون عطش تاریخ، در کربلا بود که با عالیترین نمره به امضای پروردگار رسید و در میان همهی آبهای جهان، این تنها فرات است که در پیشگاه با عظمت رادمردان عطشان دشت بلا، تا ابدیت تاریخ، اشک شرم بر دامان خاک فرو می ریزد . . .
در ادامهی این بررسی به گروه دیگری از آیات (15 مورد) میرسیم که به موضوع باران، بهعنوان منبع اصلی آبهای روی زمین پرداخته و خواص مادّی و معنوی این گوهر آسمانی را بیان میدارند.
تعداد دیگری از آیات (25 مورد) نیز، به وجود حالتی از آب در طبیعت که همان بخار آب متراکم است اشاره نموده، به طرز شگفتانگیزی به مراحل تشکیل ابر، ابرهای بارانزا و چگونگی بارش باران از آنها میپردازند.
منابع آب موجود در جهان، همچون دریاها، اقیانوسها، چشمهها و رودها که همواره یکی از مباحث مهم در مطالعات زمینشناسی و علوم وابسته به آن بوده و هست، در قرآن کریم از جایگاه مهمی برخوردار است (123 مورد) و شگفتیها و منافع هر کدام برای زیست بشر به نحو شایستهای در این آیات بازگو شده است.
و در نهایت، یخ که حالت جامد آب است، با لغتی به نام «بَرَد» که در لسان عرب معادل واژهی «تگرگ» آورده شده است، با آن که تنها در یک آیه (نور/43) آمده است امّا همین یک آیه با زیبایی و ظرافتی خاص به مراحل تشکیل تگرگ و ویژگیهای ابرهای تگرگزا میپردازد.
آیاتی نیز در قرآن وجود دارد که با داشتن مفاهیمی چون نوشیدن ( 39 مورد ) و نوشانیدن ( 25 مورد )، به طور غیرمستقیم و هر یک به طریقی به معنای آب اشاره دارند.
در مجموع حدود 290 آیه از مجموع آیات قرآن کریم، یعنی بیش از 5/4 درصد از کل آیات، به نحوی به آب و مفاهیم مربوط به آن و نقشهای متعدّد و ارزندهای که در القاء حیات به مجموعهی جهان هستی ایفا میکند، اشاره دارد. جالب این جاست که در اکثر قریب به اتّفاق این آیات، خداوند پس از بیان آن که چگونه این اکسیر شگفتانگیز موجبات حیات را در عالم فراهم ساخته است، ابتدا انسان را به تفکّر در قدرت و عظمت یگانه آفرینندهی این عنصر حیاتبخش دعوت مینماید و سپس به اندیشیدن در این موضوع فرا میخواند که حیاتی که توسط این مایع اسرارآمیز در کالبد هستی دمیده شده است، عبث و بیهوده نیست و حیاتی جاویدان از پس این زندگی فانی در پیش است. بدین سان انسان را از سطحینگری و سادهاندیشی در موضوع مرگ و حیات و بالطبع در همهی مراحل زندگی باز میدارد.
آری قرآن کریم هیچ گاه به عنوان یک کتاب صرفاً علمی شناخته شده نیست و چنین ادعایی از سوی هر کس که باشد هرگز پذیرفتنی نیست. قرآن کریم در حقیقت، کتاب زندگانی است و همین امر ایجاب مینماید تا هر آن چه برای یک زندگانی متعادل و سعادتبخش مورد نیاز است - چه از لحاظ مادی و چه از نظر معنوی - حتی به قدر اشارتی، در آن موجود باشد. آن گاه این کتاب آسمانی خود انسان را به تدبر و اندیشه در آیات نورانیاش فرا خوانده است تا با سرلوحه قرار دادن آنها به سعادت دنیا و آخرت دست یابد. در این شرایط حتی اگر بنا به عقیدهی برخی مفسران و عرفا، بعضی از آن آیات، تفاسیر پیچیده و خاصی داشته، کلمهی آب در آنها نه به معنای همین آب معمول، بلکه دارای معانی بلند عرفانی دیگری باشد، (که در آن صورت هم نمیتوان حظ و بهرهای را که از ظاهر آیات میتوان دریافت کرد، به بهانهی باطن آنها کنار گذاشت که هر یک در مرتبهای، جایگاه ویژهی خود را دارد) دیگر این عنصر را که قرآن عزیز، حیاتبخش همهی هستی میداند و بیش از دیگر پدیدههای جهان طبیعت به آن ارج نهاده است، به رایگان هدر نمیدهیم و از قطرهقطرهاش چونان جان عزیز خویشتن محافظت مینماییم. حتی مراقبت و پرهیز از اسراف این گنجینهی خدادادی را بارها و بارها متذکر میشویم تا جایی که این عقیده، ثبت در روح و این روش، ملکه در رفتارمان گردد. در این صورت که توانستهایم کمک شایانی به کشور محبوب خود برای مقابله با بحران کمآبی و خشکسالی نماییم و آن هنگام که پس از نوشیدن جرعهآبی خنک با یاد لبهای خشکیدهی عزیز زهرا(س)، بر او سلامی و درودی میفرستیم، امید آن داریم که پاسخ و لبیک آن یار عطشان سفر کرده را با گوش جان بشنویم و خدای را به سبب توفیق این طاعت، خالصانه سپاس گوییم.
پی نوشت:
1- جزوهی درسی «محمد پیامبر کهکشانها» تألیف استاد عباسعلی برهانیپور، استاد دانشکدهی علوم و معارف قرآنی اصفهان.
منبع: خوروش، عارفه، کیمیای هستی ( اکسیر حیاتبخش آب از نگاه علم و دین)، اصفهان، پویان مهر، 1386.
توضیح: آیاتی که برای هر موضوع در متن مقاله آمده است تنها نمونهای از آیات است، جهت دریافت اطلاعات بیشتر و گنجینهی کامل آیات مربوط به آب، به کتاب منبع مراجعه فرمایید.