سبوس

نویسنده


«سبوس» یکی از غنی­ترین منابع الیاف گیاهی (فیبر) مورد استفاده در برنامه­های غذایی شمرده می­شود. سبوس، جدار خارجی غلات را تشکیل می­دهد و آن قسمت از غلات است که دائما در معرض آفتاب و هوا بوده، از تشعشع خورشید استفاده می­کند. این بخش دارای مقادیر زیادی از ویتامین­هاست.

بسیاری از پزشکان تا اوایل دهه­ی سی قرن بیستم سبوس را یک ماده­ی زاید و اضافی که موجب خراش روده­ی بزرگ می­شد به حساب می­آورند! اما با پژوهش­های جدید فواید نان سبوس­دار اثبات شد و سبوس به­عنوان یک داروی موثر طبی برای بیمارانی که همیشه از مسئله­ی یبوست یا اختلالات روده­ی بزرگ رنج می­برند شناخته شد.

سبوس غنی­ترین منبع غذایی فیبر و الیاف گیاهی محسوب می­شود. این فیبر و الیاف بیشترین حجم مواد سلولزی است که امروزه اکثر مردم می­شناسند و می­دانند که مصرف آن موجب افزایش حجم مدفوع می­شود؛ افزایش حجم مدفوع عامل اساسی مبارزه با یبوست و بیماری کولون و پیدایش سرطان کولون است.

فیبرهای گیاهی به دو نوع محلول و نامحلول تقسیم می­شوند؛ سبوس گندم جزو فیبرهای غذایی نامحلول است که در جلوگیری از یبوست و سایر بیماری­های روده­ی بزرگ تاثیر زیادی دارد. سبوس جو و برنج جزو فیبرهای محلول هستند که انرژی زیادی در کاهش کلسترول خون دارند.

انواع سبوس و سایر مواد غذایی سرشار از الیاف گیاهی نقش به­سزایی در کاهش وزن نیز دارند چرا که با مصرف این مواد، فرد احساس سیری می­کند.

مواد غذایی­ای که حاوی مقادیر زیادی فیبر هستند حجم بیشتری از معده را به خود اختصاص می­دهند، در نتیجه غذاهای چرب و چاق­کننده کمتر خورده می­شود.

مواد الیافی یا سلولزی موجود در پوسته­ی گندم دارای دوازده نوع «اسید آمینه­»ی مورد نیاز بدن است. پس سعی کنیم در سال جدید به ازای هر عضو خانواده روزانه یک قاشق سبوس مصرف کنیم، فرهنگ تغذیه­ی صحیح را در جامعه رواج دهیم.

توجه کنیم:

·       هنگام مصرف سبوس از نوشیدن مایعات به­ویژه آب، آب­ میوه­ها و نیز مصرف روغن زیتون غافل نشویم چرا که این مواد به اثربخشی سبوس در حفظ سلامتی بدن کمک می­کنند.

·       همان­گونه که کاهش یا عدم مصرف سبوس برای عمل­کرد سیستم گوارشی مناسب نیست، افراط و زیاده­روی در مصرف سبوس نیز عارضه به­وجود می­آورد. زیاده­روی در مصرف سبوس ممکن است ایجاد اسهال نماید.

 

منابع مورد استفاده:

1.      انصار، شراره، «غذا درمانی»، انتشارات زرین مهر، 1388.

2.      http://www.tebyan.ir/

3.      http://www.aftab.ir/