برنامه‌ریزی دقیق برای نظافت منزل

نویسنده


1-      برای شروع کار بهتر است ابتدا لیستی از کارهای مورد نظر تهیه کنید.

2-      کارها را الویت­بندی کنید؛ این کار را با شماره­گذاری روی موارد، انجام دهید.

3-      همه­ی کارها را در یک روز انجام ندهید. (مثلا هر هفته یا هر دو روز یک بار)

4-      یک ماه آخر سال بهترین زمان برای گردگیری سالیانه است.

5-      بهتر است ابتدا انباری را مرتب و تمیز کنید. وسایل غیرضروری را دور بریزید و به فکر این که فلان شیء، یک روز به درد می­خورد نباشید.

6-       کابینت دارو را مرتب کنید و تمامی داروهای تاریخ­گذشته را دور بریزید.               

7-      مکان­هایی که دست­رسی به آن سخت است مانند پشت گاز، یخچال و لباس­شویی را تمیز کنید.

8-      از بالاترین بخش آشپزخانه شروع کنید. ابتدا ظروف داخل  کابینت­های بالا را در آورید و ظروف چینی و غیرچینی را بشویید. در فاصله­ی خشک شدن ظرف­ها کف و در کابینت را با دست­مال مرطوب تمیز کنید. ظرف­هایی را که مورد استفاده نیستند از کابینت خارج کنید. داخل گاز و مایکروفر را تمیز کنید.

9-      وسایل برقی مانند هم­زن و ... را که روی میز قرار دارد، دست­مال بکشید.

10-  حال نوبت به یخچال و فریزر می­رسد. مواد داخل آن را بیرون بگذارید، بعد یخچال یا فریزر را  از برق بکشید. با دست­مال مرطوب پاکیزه، داخل یخچال را تمیز کرده، بعد یک دست­مال را با محلول جوش شیرین و آب، مرطوب کنید و داخل یخچال را با آن ضدعفونی نمائید. (جوش شیرین خاصیت بوبری و ضدعفونی دارد.)

11-    از یک قطعه ذغال نیز برای از بین بردن بوی داخل یخچال می­توان استفاده کرد. فقط هر دو یا سه هفته یک بار، ذغال را روی شعله­ی غیرمستقیم بگذارید تا اثربخش­تر شود. به اندازه­ی یک قاشق غذاخوری از پاک کننده­ی مخصوص لباس، در آب داغ ریخته، ظروف کثیف را در آب بگذارید تا به خوبی خیس بخورند ( بهتر است برای شستن ظرف‌ها دست­کش به دست کنید چرا که این پاک کننده‌ها پوست دست شما را بسیار خشک و حساس می‌کنند). برای تمیز کردن ظرف‌هایی مانند ماهی­تابه یا قابلمه که چرب هستند می‌توانید آن­ها را از آب داغ پر کرده، یک قاشق غذاخوری، نرم کننده­ی پارچه در آن بریزید و بگذارید به خوبی خیس بخورد. با این روش غیر از این که ظرف‌های­تان را شسته و تمیز کرده­اید، عطر و رایحه­ای دل­پذیر و ملایم نیز به آن­ها بخشیده­اید. خمیر دندان معمولی (ژل مانند نباشد) بدون افزودنی‌هایی مانند سفید کننده، می‌تواند بدون آسیب رساندن به سطوح نقره، لکه و تیرگی‌های آن را از بین ببرد. روی سطح ظرف نقره­تان را نمک بمالید (با کمی نمک وچند قطره آب خمیر درست کرده، به نقره­ها بمالید) وکمی هم خمیر دندان روی انگشت­تان بمالید. با ملایمت انگشت­تان را روی سطح نقره بکشید و سپس آن را با آب بشویید و ظرف را با یک دست­مال نرم، خشک کنید. از پاک کننده­ی سطوح استیل ضد زنگ، برایی پاک کردن سطوح نقره­  استفاده نکنید. این کار به آن­ها آسیب رسانده، دچار خراش‌های بد شکل می‌کند.  

12-    موادی که برای پاک کردن لکه­ی روی سطوح کابینت به کار می‌روند ترکیبی شبیه به مواد پاک کننده و سفیدکننده‌های لباس دارند. از این مواد می‌توانید برای تمیز کردن و شستن سطوح کابینت‌های فلزی و لباس­های پشمی و پارچه­ای استفاده کرد. سطح کابینت را تر کنید، سپس با پاک کننده آن جا را پاک کرده، دوباره با دست­مال، خشک و تمیز کنید. در صورتی که به مواد نام برده، دست­رسی ندارید، می­توانید از محلول «آب اکسیژنه»­ی 3% استفاده نمایید.

13-    هرگز از صابون ظرف­شویی (صابونی که برای شستن ظروف در سینک پر از آب می‌اندازند تا ظرف‌ها خیس بخورند و برای شستن آماده شوند) برای تمیز کردن ماشین ظرف­شویی استفاده نکنید.  برای تمیز کردن ماشین ظرف­شویی، نیازمند ماده­ای هستید که کمتر کف کند. اگر از صابون برای تمیز کردن دستگاه ماشین ظرف­شویی­تان استفاده کنید، کف آشپزخانه­تان سرشار از کف خواهد شد.

14-  سطل­های آشغال را شست­وشو دهید.

15-   در انتها، سینک آشپزخانه را تمیز کنید. (این کار را با جوش شیرین و یا سرکه انجام دهید.)

16-    حال به سراغ حمام بروید. مواد جرم­گیر را روی در، دیوار، وان، سینک و کاسه­ی دست­شویی بریزید تا اثر خودش را برای از بین بردن میکروب­ها برجای بگذارد. دست­گیره­های در فراموش نشود. در صورت امکان بهتر است لیف­ها ومسواک­ها را هر چند ماه یک بار عوض کنید.

17-    تارهای عنکبوت که دور لوسترها، سقف و جاهای دیگر است را پاک کنید. پنکه­های سقفی، چارچوب­های در، قاب­های عکس و لامپ­ها را گردگیری کنید.

18-    کمد و کشوهای لباس را مرتب کنید. لباس­های اضافه را جدا کنید پس از شست­وشو به افراد نیازمند هدیه دهید. (برای خوش­بو شدن لباس­های داخل کشو وکمد، می­توان از صابون­های معطر یا گیاهان معطر خشک، استفاده نمود)

19-    کمد رخت­خواب­ها را مرتب و تمیز کنید. لحاف، روتختی، روبالشتی و پتو را در صورت لزوم حتما بشویید.

20-    تشک­ها را در صورت نیاز مرتب و تعمیر کنید.

21-    زیر تخت­خواب و پشت کمدها و سایر وسایل موجود در اتاق خواب را خوب تمیز کنید. (از قرار دادن اشیا زیر تخت خودداری نمایید این کار از نظر فنگ­شویی، جلوی جریان انرژی را می­گیرد.)

22-    روی سطوح چوبی را پس پاک کردن، پولیش و یا کمی پارافین بزنید ولی کاملا آن را با پارچه­ی نخی روی سطح بکشید تا هم پارافین به خورد چوب برود و هم آن را شفاف کند.

23-    در این مرحله نوبت به پنجره­ها و پرده­ها می­رسد. ابتدا پرده­ها را در آورید و  برای برق انداختن شیشه­ها از محلول آب و سرکه و یا شیشه­شوی­های موجود در بازار استفاده کنید.

24-    برای براق کردن فرش­ها، ابتدا آن­ها را جارو کرده و بعد کمی پودر نشاسته­ی ذرت روی آن­ها بپاشید. بعد از گذشت 5-10 دقیقه آن­ها جاروبرقی بکشید. برای بردن لکه­ی جوهر یا چای، می­توانید از ماست استفاده نمایید.کمی ماست روی لکه بریزید و بعد از چند لحظه آن را با قاشق جمع کنید و با دست­مال مرطوب چند بار محل را تمیز کنید. به خاطر داشته باشید، محصولات پاک کننده­ای که برای تمیز کردن لباس‌ها به کار می‌روند دارای موادی هستند که کف فراوانی ایجاد می‌کنند و برای فرش و مبلمان و اثاثیه­ی دیگر خانه­ی شما بسیار مضر هستند.  

25-    برای پاک کردن لکه از روی موکت هم می­توانید از این شیوه و یا روش دیگری استفاده کنید. ابتدا یک حوله­ی کاغذی و یا یک تکه پارچه­ی تمیز را نم­دار کنید. روی محل لکه­ را با دست­مال کودک چند بار بکشید تا تمیز شود. حالا با دست­مال نم­دار روی محل را دوباره تمیز کنید و سپس چند دقیقه­ای صبر کنید تا موکت خشک شود. 

26-     با دست­مال و کمی شامپو، لکه­ی روی پارچه­ی مبل‌های­تان را پاک کنید. برای تمیز کردن پارچه‌های دیگر، کمی آب در سینک ظرف­شویی ریخته، چند قطره شامپو در آن بریزید. پارچه­ها را در سینک انداخته، پس از مدتی آن را بشویید و بگذارید تا خشک شود. 

27-    برای خوش­بو شدن و جریان یافتن انرژی در منزل، می­توانید چند شمع روشن کنید و فضا را با اسانس گیاه «اسطو قدوس» عطرآگین نمایید.

سایر موارد بنا به اهمیتی که برای خانواده دارد متغیر است. البته تنها تمیزی خانه شرط نیست بلکه به پاکیزگی محیط زیست نیز باید اهمیت داد. و کینه­ها و رنجش­ها را نیز باید از دل زدود. این آداب تقریبا در بیشتر کشورهای جهان انجام می­شود.

بنا به توصیه­هایی از بزرگان دین، پاکیزگی راهی برای جلب رضایت پروردگار است!