خبر


زوج‌های جوان برای پیش­گیری از طلاق آموزش می‌‌بینند

دبیر ستاد ازدواج سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد: «زوج‌های جوانی که حداکثر هفت سال از ازدواج آن­ها می‌گذرد، می‌توانند در کلاس‌های آموزش پیش­گیری از طلاق این سازمان شرکت کنند.

رضا کردیگفت: «آموزش زوج­های جوان یکی از اقداماتی است که برای پیش­گیری طلاق توسط سازمان بهزیستی صورت می­گیرد، تا ضمن این که آمار جدایی در جامعه کاهش یابد، زندگی زوج­های جوان نیز تقویت شود.»

دبیر ستاد ازدواج و امور جهیزیه­ی سازمان بهزیستی کشور در ادامه تصریح کرد: «این برنامه به آموزش روابط صمیمانه به زوج­های جوان می­پردازد تا این افراد ضمن کسب اطلاعات کافی از زندگی مشترک و الزامات آن، شیوه­های برخورد با مشکلات را بیاموزند».

دبیر ستاد ازدواج و امور جهیزیه­ی سازمان بهزیستی کشور خاطر نشان کرد: «در این کلاس­ها بحث­هایی چون شناخت زوج­ها نسبت به هم، چگونگی حل اختلاف سلیقه و رسیدن به یک نقطه­ی مشترک و ... توسط اساتید مجرب مطرح و تدریس می­شود.»

وی یادآور شد: «علاقه­مندان شرکت در این کلاس­های آموزشی می­توانند برای اطلاع از چگونگی ثبت نام بهنشانیwww.behzisti.ir/PDFs/Entesharat/Ketab/Tarefeh%20Pihgiri  مراجعه کنند.»                                                منبع خبر: خبرگزاری بین المللی زنان و خانواده

 

زنان سکان­دار سلامت خانواده

به گفته­ی کارشناسان، جامعه­ای از نظر بهداشتی و سلامتی در حد استانداردهای مطلوب قرار دارد که زنان آن جامعه به­خوبی به اطلاعات بهداشتی و سلامتی واقف بوده و نسبت به انجام اقدام­های مراقبتی و پیش­گیری، حساس باشند.

برای حفظ سلامت جامعه، باید به آموزش و همچنین سلامت زنان بهای صد چندان داد چرا که به باور بسیاری از صاحب­نظران، وضعیت سلامت زنان، تأثیر به­سزایی بر سلامت فرزندان، خانواده، جامعه و محیط پیرامون آنان دارد. سلامت زنان تحت تاثیر عوامل مختلف روانی، اجتماعی، عاطفی، اقتصادی، فرهنگی و محیطی است و چنان چه هر کدام از مولفه­های مربوط به این حوزه­ها مانند کار سخت، زایمان­های مکرر و دیگر مسایل فرهنگی و اجتماعی موثر بر سلامت آنان نادیده انگاشته شود، سلامتی خانواده نیز تحت تاثیر قرار می­گیرد.

 معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره­ی جایگاه زن در سلامت خانواده و جامعه گفت: «زنان در سلامت خانواده نقش محوری دارند چرا که آنان عهده­دار سلامت خود، همسر و فرزندان­شان هستند.»

علی­رضا مصداقی­نیا افزود: «اگر فرزندان با تلاش مادر با سلامت جسمی، روانی و معنوی پرورش یابند، جامعه­ای سالم و مفید خواهیم داشت.»

وی خاطرنشان کرد: «نخستین توصیه­ی کارشناسان بهداشتی برای نیل به جامعه­ی سالم، داشتن یک شیوه زندگی سالم است و زنان و مادران در جامعه، می­توانند این شیوه زندگی سالم را در خانواده حاکم کنند. به­طور مثال زنان با فراهم آوردن غذای سالم، ایجاد انگیزه برای ورزش یا مراقبت از خانواده برای پرهیز از استعمال دخانیات، نقش موثری در سلامت خانواده ایفا می­کنند.»

وی تاکید کرد: «اگر زنان و مادران این آموزه­ها را به خانواده­های خود انتقال دهند، بار سنگین دست­اندرکاران نظام سلامت را برای ایجاد جامعه­ی سالم، سبک­تر می­کنند. مشارکت زنان به­عنوان ستون­های مهم مراقبت­های اولیه­ی جامعه از اصول اجتناب ناپذیر برای داشتن کشوری سالم است. کشوری که طبق نقشه جامع علمی سلامت کشور در افق سال 1404، باید سالم­ترین کشور منطقه باشد و این مهم جز با مشارکت فعال زنان در نظام سلامت، به دست نخواهد آمد.»                                     منبع خبر: خبرگزاری بین المللی زنان و خانواده

 

حضور زنان در جامعه ‌نباید تحت‌تأثیر جوامع غربی باشد

 

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: «کسی با حضور اجتماعی بانوان، با تحصیل و آگاهی‌افزایی آن‌ها مخالف نیست، ولی این‌ که این امور به آن شیوه‌ها و ساختارهایی تبدیل بشود که غرب مدیریت می‌کند و بر محور آن ارزش‌ها ما در عمل تحت تأثیر جامعه‌ی غربی قرار بگیریم، غلط است.»

حجت‌ الاسلام و المسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری درباره­ی نقد نگاه غرب به زن و لزوم باز تعریف نقش زن مسلمان براساس الگوی «انتظار» گفت: «برای این‌که بتوانیم الزامات «انتظار» را در حوزه‌ی مسئولیت و مأموریت بانوان درک کنیم، چند نکته لازم به پیگیری است: اول، اهدافی را که در انتظار دنبال می‌کنیم چیست؟ دوم، مقیاس تحول عصر ظهور چیست؟ آیا تحولی در حوزه‌ی زندگی خصوصی انسان‌هاست؛ یعنی آیا تنها در حوزه‌ی زندگی خصوصی و شخصی انسان‌ها معنویت جریان پیدا می‌کند؟ و یا این‌ که تحولی فراگیر، هم نسبت به حوزه‌ی خصوصی و هم زندگی اجتماعی آن هم در مقیاس جامعه‌ی جهانی است.»

رئیس فرهنگستان گفت: «ارزش‌هایی که تجدد بر محور آن شکل گرفته، انسان‌محور است؛ آزادی‌های فردی و اجتماعی انسان به خصوص آزادی از تقیدات معنوی و امثال این‌هاست. آن‌ها این ارزش‌ها را مبنا قرار دادند و بر محور آن‌ها فلسفه و دانش و علم و عقلانیت و تکنولوژی و فناوری تولید کردند.»

میرباقری تاکید کرد: «ما می‌بایست از ارزش‌هایی که مانند معنویت و توحید و عدالت و تعالی انسان دنبال می‌کنیم یک شبکه بسازیم، آن‌ها را به یک برنامه برای زندگی اجتماعی و خصوصی از جمله برای بانوان تبدیل کنیم. آن‌ها زنان را از حوزه‌ی زندگی خصوصی وارد زندگی اجتماعی آن هم به تعریف خاص کرده‌اند! اگر چهار قرن عقب‌تر بروید در غرب هم پوشش، حجاب، حیا و مسائلی از این دست در روابط اجتماعی زنان غربی وجود داشته است. اما در حال حاضر
نوع زندگی بانوان در غرب کاملاً مدیریت می‌شود، ارزش‌سازی می‌شود، ایجاد انتظارات می‌شود و بعد بر آن اساس برنامه‌ریزی می‌شود. در این برنامه‌ریزی، فرهنگ‌های دیگر را هم تحت تأثیر فرهنگ خودشان قرار داده‌اند و آن ارزش‌ها را با اختلافات و تغییراتی که اقتضای مناطق مختلف و اقوام مختلف و ملل مختلف است جاری کرده‌اند. بنابراین دنبال تنوّع فرهنگی و ایجاد یک هم­گرایی در بین فرهنگ‌های مختلف براساس ارزش‌های بنیادین غرب هستند، در عین این‌ که تنوّع فرهنگ‌ها را در این برنامه‌ریزی جدید ملاحظه می‌کنند. می‌خواهند همه‌ی این فرهنگ‌ها را به خُرده‌فرهنگ تبدیل و بر محور ارزش‌های بنیادین غرب سامان­دهی کنند.»

وی افزود: «زن منتظر در جهان معاصر ما باید در نقطه‌ی مقابل آن‌ها اقدام کند؛ یعنی اگر ما منتظر یک تحول همه‌جانبه و فراگیر نسبت به همه‌ی ساحت‌های حیات انسان و همه‌ی آنات زندگی هستیم، باید بتوانیم تحقق ارزش‌های الهی را مدیریت کنیم. آن‌ها باید آرام‌آرام و با تناسب‌سازی به زندگی ما وارد و به مدل زندگی ما تبدیل شوند. پس بانوان باید اول مفهوم انتظار را به ویژه در زمینه‌ی مأموریت‌هایی که بر دوش آنان است بازتولید کنند.

مجموعه برنامه‌ریزی که الآن در دنیا برای بانوان می‌شود و به نسبت زیادی در دنیای اسلام و حتی در جامعه‌ی تشیع و تا حدودی در کشور ما هم تبعیت می‌شود، از بنیان غلط است. ارزش‌سازی، تولید مفاهیم و ساختارهای اجتماعی، همه باید از نو بر محور مفاهیم و ارزش‌های اصلی‌ای که در دوره‌ی ظهور آن‌ها را می‌خواهیم بازتولید شوند و مدیریتی اتفاق بیفتد که این مفاهیم تولیدشده با یک شیبی ملایم تبدیل به نوع زندگی بانوان بشوند.»

منبع خبر: خبرگزاری بین المللی زنان و خانواده

بهره‌گیری از پلیس زن برای پاسخ­گویی به مطالبات جامعه است

جانشین فرمانده نیروی انتظامی با بیان این که هم اکنون بیشتر ماموریت­های پلیس با حضور زنان انجام می­شود، گفت: «بهره‌گیری از پلیس زن به منظور پاسخ­گویی به مطالبات جامعه است.»

سرتیپ پاسدار احمدرضا رادان در همایش ملی پلیس زن و مبارزه با موادمخدر افزود: «امروز پلیس‌ زن در مرزها حضور دارد و به عنوان کنترل‌ کننده­ی خروج، نقش‌آفرینی می‌کند.
در شبیخون فرهنگی، دشمنان باورهای دینی و ارزشی را هدف قرار داده­اند که محصول آن، فروپاشی خانواده است.»

جانشین فرمانده­ی نیروی انتظامی تصریح کرد: «زمانی که خانواده در جامعه از بین برود، دیگر نمی‌توان از آن جامعه، ارزش‌ها، باورها و اهداف کوتاه یا بلندمدت را طلب کرد.»
وی یکی از اهداف شبیخون فرهنگی را، رواج مواد مخدر سنتی و صنعتی دانست و گفت: «در کشور ما، زنان به دلیل هوشمندی خاصی که دارند کمتر به صورت مستقیم از سوی موادمخدر مورد آسیب قرار می‌گیرند به طوری که تنها چهار درصد از دستگیرشدگان در حوزه موادمخدر را زنان تشکیل می­دهند.»

 وی در عین حال اظهار داشت: «زنان به صورت غیرمستقیم از سوی موادمخدر مورد آسیب قرار می‌گیرند. به طور مثال یک مرد معتاد در خانواده، بیشترین آسیب را به همسرش وارد می‌کند و آن زن دچار افسردگی، سرخوردگی و نداشتن امید به آینده می‌شود.»

رادان گفت: «البته باید توجه کرد، در موضوع پلیس زن نیز ملاحظاتی داشته باشیم، به طور مثال زنان با توجه به این که قدرت عاطفی بیشتری نسبت به مردان دارند در حوزه­ی مشاوره تاثیرگذارتر از مردان هستند.»

منبع خبر: خبرگزاری بین المللی زنان و خانواده

 

 

غرب زنانگی زن را سرکوب می‌کند

یک استاد دانشگاه گفت: «تفاوت بنیادی نگرش غرب با اسلام در خصوص مسئله زن این است که غرب زنانگی زن را سرکوب و برای زنان مشاغل مردانه را مطرح می‌کند و تساوی زنان را در رسیدن­شان به جایگاه مردان می‌داند.»

 

عباس­علی عظیمی شوشتری اظهار داشت: «زیرساخت فکری مغرب زمین اساساً‌ براساس سرمایه‌داری است بر این اساس نظام سیاسی طراحی شده در غرب نظامی لیبرالیستی تعیین شده است.»

این استاد دانشگاه عنوان کرد: «تعریف جایگاه زن بر اساس چنین دیدگاهی نمی‌تواند در قالب حضور زن در خانواده باشد؛ چرا که وقتی نیروی تولید ثروت جامعه بخش عظیمی از وقت خود را صرف تربیت فرزندان و رسیدگی به همسر خود کند در نتیجه بخشی از فعالیت‌های وی که می‌تواند موجب افزایش مصرف در جامعه شود کاملاً از بین خواهد رفت.»

 وی افزود: «استقلال اقتصادی زن در تفکر غربی از این جهت مورد اهمیت قرار می‌گیرد تا از این طریق پایگاه و زیرساخت اساسی جامعه که خانواده است متزلزل شود؛ با چنین تعریفی هرزه‌گی برای زن، درآمدزایی، استفاده ابزاری در تولید، حضور در آگهی‌های تبلیغاتی به منزله شغل و استخدام به عنوان منشی برای زن در دفتر کار برای جذب مشتری ارزش محسوب می‌شود، اما مادری و خصوصیات اصلی زنانگی به عنوان عقب‌افتادگی مطرح است.»

عظیمی‌ شوشتری ادامه داد: «تفاوت بنیادی نگرش غرب با اسلام در خصوص مسئله­ی زن این است که غرب زنانگی زن را سرکوب و برای زنان مشاغل مردانه را مطرح می‌کند و تساوی زنان را در رسیدن­شان به جایگاه مردان می‌داند ضمن اینکه مادری و همسری زن، سرکوب و تخریب و از وی برای کارهایی با ویژگی مردانه استفاده می‌شود.»

وی با اشاره به این که اسلام برای زن و جایگاه زنانگی اهمیت ویژه‌ای قائل است، گفت: «اگر جهاد در میدان نبرد بر عهده­ی مرد است، خانه‌داری زن نیز در حد مجاهدت در راه خداست؛ شهادت در عرصه نبرد عالی‌ترین مقام برای انسان شمرده می‌شود، زنی که در هنگام زایمان از دنیا برود مانند کسی است که در جبهه­ی نبرد به شهادت رسیده است یا این که زنی که نیمه‌های شب به منظور شیر دادن کودکش از خواب برخیزد مانند کسی است که برای اقامه نماز شب برخواسته است.»

این استاد دانشگاه بیان کرد: «در جامعه­ی غربی مادر بودن و تربیت فرزند تخریب و اشتغال زن در مشاغل مختلف ارزش محسوب می‌شود که طبیعتاً در چنین شرایطی زنانگی زن سرکوب می‌شود؛ براساس تفکر بنیادی غرب کسب ثروت به هر شکل، روش و قالبی امکان‌پذیر می‌شود و در این راستا زن از جسم خود برای تولید ثروت استفاده می‌کند و به عنوان جزیی از نیروی تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

وی با اشاره به این که فصل سوم قانون اساسی یه مقوله­ی زن پرداخته است، ادامه داد: «باید ساختار‌های اقتصادی خود را براساس نگرشی که اسلام به زن دارد تعریف کنیم از جمله ساعت کاری زنان، روابط اداری و به کارگیری زنان در ساختار اداری ضمن حفظ شأن و استفاده از توانمندی‌های این گروه از جامعه تعریف شود و خانواده محور تمام امور و زن محور خانواده قرار گیرد.»   

منبع خبر: خبرگزاری فارس

زیرساخت عفاف و حجاب اعتقادات است

رئیس مرکز استعدادهای درخشان کشور با تاکید بر ترویج فرهنگ حجاب گفت: «زیرساخت عفاف و حجاب اعتقادات و آگاهی است.»

 

مهری سویزی در همایش شناخت و شخصیت زن در بین رابطان عفاف و حجاب مدارس مشهد‌ اظهار داشت: «یکی از گرفتاری‌های جامعه کنونی ما این است که تعلیم ما با تربیت تقارن ندارد.»

رئیس مرکز استعدادهای درخشان کشور افزود: «جوانان ما دانای فضائل می‌شوند، اما دارای فضائل نمی‌شوند، دل­سوزی در آموزش و پرورش برای این که به نتیجه برسد، باید با آگاهی باشد. حجاب و عفاف فریضه‌ای الهی است که پشتوانه­ی آن هفده مرتبه تاکید در آیات قرآن است که در شش تاکید آن مردان مورد نظر هستند و یازده تاکید آن اشاره به زنان است.»

سویزی با انتقاد از ناهماهنگی در اجرای برنامه‌هایی در زمینه­ی ترویج عفاف و حجاب افزود: «گرفتار یک پنج ضلعی ضرر رسان در این زمینه هستیم، در حالی‌که باید هماهنگی در مدیریت و اجرا داشته باشیم.» رئیس مرکز استعدادهای درخشان کشور با اشاره به ضلع افراط و تفریط موسمی و موضعی و موضوعی گفت: «باید به مدل­سازی مطلوب و مقبول بپردازیم زیرا با دانایی فضائل، افراد دارای فضائل هم می‌شوند.»

 وی گفت: «فقدان الگوهای میانجی در جامعه و بد دفاع کردن در حوزه‌های علمی و فرهنگی و دادن پاسخ‌های غیردینی در دفاع از حجاب به این معضل در جامعه دامن زده است. برگزاری اردوهای داخل مدرسه‌ای و جذاب برای دانش‌آموزان در مدارس از جمله روش­های مفید است.»
منبع خبر: خبرگزاری فارس

مرگ و میر مادران باردار کاهش یافت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «میزان مرگ و میر زنان باردار از 240 مورد در صد هزار در 30 سال گذشته و 24 مورد در یک صد هزار طی سال گذشته به 22 و نیم مورد جاری کاهش یافته است.» 

 

مرضیه وحید دستجردی در آیین بزرگ­داشت روز جهانی ماما در وزارت بهداشت افزود: «ایران سومین کشور جهان از نظر رشد در کاهش مرگ و میر مادران باردار در بین 200 کشور جهان است.»

وی اظهار داشت: «براساس برنامه­ی پنجم توسعه کشور، میزان مرگ و میر مادران باردار باید به 15 مورد در هر صد هزار کاهش یابد. کاهش مرگ و میر مادران باردار در کشور با تلاش شبانه­روزی 65 هزار ماما در کشور محقق شده است چراکه اغلب زایمان­ها در شب صورت می­گیرد.»

دستجردی گفت: «تا زمان تولد کودک، تعیین توانایی مادر در زایمان طبیعی روشن نیست بنابراین ماماها همواره با دغدغه، بایدها و نبایدها و شایدهایی روبه­رو هستند که این امر کار آنان را در زمره مشاغل سخت قرار داده است.»

وی افزود: «سختی کار ماماها موجب شده است تا شکایات زیادی نیز در زمینه­ی کار آنان وجود داشته باشد.»

وزیر بهداشت در ادامه به تشریح برنامه­های وزارت بهداشت برای ماماها پرداخت و ادامه داد: «باید از وجود ماماها در زمینه­ی بهداشت باروری، استفاده­ی بیشتری شود چرا که ماماها بهترین مشاور برای خانواده و زنان هستند.»

دستجردی با اشاره به این که ماماها می­توانند بخش­های زنان و زایمان را پوشش دهند، خاطرنشان کرد: «در میان 23 هزار پرستاری که قرار است به زودی استخدام رسمی شوند، شمار زیادی از ماماها حضور دارند.»

وی افزود: «حضور ماما در بسته­ی طرح پزشک خانواده نیز مورد توجه قرار گرفته است بطوری که در هر تیم سلامت دو پرستار، چهار پزشک و دو ماما حضور دارند.»

وزیر بهداشت تاکید کرد: «با توسعه­ی طرح پزشک خانواده در سطح کشور از وجود ماماها استفاده­ی بیشتری خواهد شد.»

دستجردی اظهار داشت: «ظرفیت تربیت نیروی انسانی ماما باید متناسب با نیاز کشور و رشد جمعیت باشد اما متاسفانه برخی دانشگاه­ها به­ویژه دانشگاه­های غیرانتفاعی در سال­های اخیر به­طور بی رویه اقدام به پذیرش دانشجوی مامایی کرده­اند.»

وی گفت: «همچنین باید امکان ارتقای سطح دانش ماماها وجود داشته باشد و برای رسیدن به این هدف سهمیه­ای برای کاردان­های ماما و بهیاران برای ارتقا به سطح کارشناسی، در نظر گرفته شده است.»

وزیر بهداشت در ادامه به اشتغال زنان ماما اشاره کرد و اضافه کرد: «اکنون 46 هزار تخت بیمارستانی در حال ساخت است و با توجه به این که حتی بیمارستان 32 تختی نیز باید بخش زایمان داشته باشد، ماماهای بیشتری در بخش دولتی استخدام خواهند شد.»

وزیر بهداشت افزود: «ماماها باید در موضوع تغذیه با شیر مادر نیز وارد عرصه شوند؛ استفاده از تخصص و دانش ماماها در دوران قبل، حین و پس از زایمان ضروری است.»

دستجردی تاکید کرد: «خدمات سلامت مادر و نوزاد باید سطح بندی شود چرا که با این سطح بندی می­توان حداقل 50 درصد از میزان مرگ و میر مادران کاست و ماماها در این سطح بندی نقش موثری دارند.»