بهترین و بدترین نوشیدنی‌‌ها در فصل گرما


عرق ریختن زیاد در گرمای شدید تابستان سبب می­شود تا بیشتر به فکر نوشیدنی­های خنک باشیم، البته مصرف آب و نوشیدنی­های مفید همیشه برای ما لازم است اما در این فصل بیشتر از پیش ضروری است.

کودکان و نوجوانان به علت تحرک و فعالیت زیاد و به سبب تعریق بالا، نیاز به مایعات بیش­تری دارند. اگر مایعات مورد نیاز بدن ایشان در حین فعالیت جسمانی تأمین نشود، بدن­شان آمادگی گرمازدگی و بروز علائمی مثل بی­حالی و کم­بود آب را پیدا می­کند.

افراد بالای 55 و 60 سال هم چون دیرتر از زمان واقعی، بدن­شان به آب نیاز پیدا می­کند، احساس تشنگی نمی­کنند و رغبت زیادی به مصرف آب و مایعات در آن­ها دیده نمی­شود، بنابراین این علائم در بدن ایشان هم پدید می­آید و بایستی برای جلوگیری از بروز این بیماری­ها روزانه حداقل به میزان 8 تا 10 لیوان آب سالم یا مایعاتی مثل دوغ کم­نمک، چای کم­رنگ و آب­میوه­ی طبیعی استفاده کنند.

زنان باردار و شیرده هم روزانه به میزان 8 تا 10 لیوان آب سالم برای افزایش سوخت و ساز بدن خود نیاز دارند. هر چند نوشیدن عرقیات یا دم­کرده­های گیاهی نیز سودمند است اما بهترین نوشیدنی آب ساده است. ماء الشعیر هم نوشیدنی مناسبی برای نوجوانان است اما مصرف زیاد شربت به علت میزان قند بالا توصیه نمی­شود.

به گفته­ی پزشکان، شیر علاوه بر رفع تشنگی، در تأمین املاح و ویتامین­های مورد نیاز بدن مؤثر است، بنابراین نوشیدن روزانه حداقل 2 تا 3 لیوان شیر برای نوجوانان، جوانان، کودکان، سالمندان و مادران باردار و شیرده توصیه می­شود.

به همین دلایل، متخصصان، آب را بهترین نوشیدنی در فصل گرما می­دانند و در مرتبه­ی بعدی چای رقیق، دوغ کم نمک و شربت کم­شیرین را برای رفع عطش در هوای گرم توصیه می­کنند.

ایشان در مقابل، نوشابه‌های گازدار را بدترین نوشیدنی‌ برای رفع عطش و تشنگی می­دانند.

دکتر «پریسا ترابی»، رییس اداره­ی بهبود تغذیه­ی جامعه­ی وزارت بهداشت، به این دلیل نوشابه­‌های گازدار را بدترین نوشیدنی­ها معرفی می­کند که باعث سوء هاضمه و مشکلات گوارشی در بدن می­شود. ایشان اعتقاد دارد که اگر انواع دلستر و ماء الشعیر فاقد مواد افزودنی و طعم­دهنده­ی شیمیایی باشند، نوشیدنی مناسبی در تأمین مایعات ازدست­رفته­ی بدن به شمار می­‌روند.

کارشناسان،  شیر را هم نوشیدنی مناسبی برای رفع عطش و تشنگی عنوان کردند  ولی علی­رغم تبلیغات برای شیر سویا اعتقاد دارند این محصول که برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز توصیه می­‌شود، جای­گزین مناسبی برای شیر عادی نیست، چون میزان کلسیم شیر سویا به اندازه­ی شیر عادی نیست، مگر آن که کم­بود کلسیم شیر سویا با افزودن کلسیم اضافی برطرف شود.

در پایان باید یادآور شد: برای تأمین کم­آبی بدن، از هر مایعی نمی­‌توان استفاده کرد، چون برخی از مایعات، ادرارآور و تشدیدکننده­ی کم­آبی بدن هستند.

کارشناسان همچنین شایع­ترین بیماری در بین مراجعان را اسهال خونی اعلام کرده­اند و اظهار می­کنند که عدم مراجعه به پزشک و کم­آبی ناشی از این بیماری، گاهی منجر به از دست دادن کلیه­ی بیمار و حتی مرگ می­شود. ایشان با تأکید بر استفاده از مواد غذایی سالم  بهترین نوشیدنی برای این فصل را دوغ هم نامیده­اند چون هم عاری از باکتری است و هم پیش­گیری کننده­ی بیماری­های این فصل.

منابع:

1.      www.tebyan-zn.ir

2.      www.wordfood.com

3.      www.bekhon.com

4.      www.rooz1.ir