روزه که عبادتی دینی است، نقش سازنده و مفیدی در تربیت انسان دارد. در پرتو روزهداری، زمینهها و شرایط لازم فراهم میآید تا متربی، خود به تلاش و کوشش پرداخته و استعدادهای خود را شکوفا سازد و به سوی کمال معنوی گام بردارد. همچنین روزه در تأمین سلامتی انسان نیز نقش مفیدی دارد.
این تحقیق در صدد است آثار اجتماعی تربیتی روزه را بهطور اجمال مورد بررسی قراردهد.
1- تساوی افراد در برابر قانون:
یکی از آثار تربیتی روزه در بعد اجتماعی، احساس تساوی و برابری افراد جامعه در برابر قانون و برنامههای دینی است. یکی از باورهای مثبت و سازنده در زندگی اجتماعی این است که همهی افراد خود را در برابر قانون در سطح دیگران دانسته، معتقد باشند بهطور برابر دربارهی همهی افراد جامعه جاری میشود. وجود این باور که همهی افراد در برابر قانون یکسان هستند، باعث آرامش خاطر افراد گردیده، زمینهساز امنیت اجتماعی میشود. اگر همهی افراد جامعه احساس کنند هیچ کس از دایرهی قانون بیرون نیست با مرور زمان روحیهی قانونمداری در جامعه تقویت میگردد.
خداوند در ماه رمضان، تساوی و برابری افراد در برابر قانون را اعمال داشته و همه را به طور یکسان موظف به روزهداری کرده است. چنان که امام صادق(ع) به همین مطلب اشاره کرده و در جواب «هشام بن حکم» دربارهی فلسفهی وجوب روزه میفرماید: «امّا العلّه فی الصیام لیستوی به الغنی والفقیر... فاراد الله عزّ وجلّ ان یسوّی بین خلقه؛ علّت وجود روزه آن است که فقرا و ثروتمندان یکسان شوند. ... پس خداوند خواسته به وسیلهی روزه، بین بندگان خود تساوی برقرار کند...»1
خداوند خواسته در ماه رمضان همهی افراد جامعه بطور یکسان طعم گرسنگی و تشنگی را چشیده، محرومیتها و سختیها و فشارهای ناشی از روزهداری را در کنار هم تحمل نمایند. براین اساس میتوان گفت که یکی از آثار تربیتی روزه در بعد اجتماعی، برقراری مساوات و برابری بین افراد جامعه در برابر برنامههای دینی است. در این ماه، خداوند نمونهای از عدالت خود را به نمایش گذاشته و همهی افراد و اصناف جامعه را بهطور یکسان موظف به تحمل گرسنگی و تشنگی و چشیدن درد محرومیت از نعمتهای خداوند کرده است. با اجرای قانون روزهداری دربارهی اصناف جامعه، باور برابر بودن همه در برابر قانون تقویت شده و باعث میشود که هیچ کس برای خود تمایزی در برابر قانون قائل نباشد.
2- غفلت زدایی:
یکی دیگر از آثار تربیتی روزه در بعد اجتماعی، غفلتزدایی از ثروتمندان و آشنا ساختن آنها به وضعیت زندگی فقرا و مسئولیتی است که در برابر آنان دارند. در ماه رمضان افراد ثروتمند در کنار فقرا طعم گرسنگی و تشنگی را چشیده، محرومیتها را تحمل میکنند. از این طریق بهطور محسوس از وضع محرومان جامعه آگاه شده، درد همیشگی آنها را که نداری و فقر است، بخوبی لمس مینمایند. در حالی که اگر ماه رمضان نبود هرگز چنین فرصتی برای آنها پیش نمیآمد. زیرا برای ثروتمندان و آنانی که وضع مالی مناسبی دارند، هر وقت که بخواهند هر نوع غذایی برایشان آماده بوده، توان تهیهی آن را دارند. بنابراین هرگز دچار محرومیت نمیشوند تا از وضعیت فقرا اطلاع پیدا کرده، رنج و فشار نداری ـ که همراه همیشگی فقرا در زندگی است ـ را لمس نمایند و بفهمند که آنها چگونه روزگار را سپری میکنند؛ چگونه همواره هوس و آرزوی غذای لذیذی را دارند اما به دلیل فقر، دسترسی به آن نداشته، و از آن محروم هستند. در ماه رمضان افراد ثروتمند نیز با تحمل گرسنگی و تشنگی به طور محسوس، ازحال فقر و مستمندان باخبر شده، در کنار آنها فشار گرسنگی، محرومیت و نداری را لمس میکنند. چنان که امام رضا(ع) در این رابطه میفرماید: «... و لیعرفوا شدّه مبلغ ذلک علی اهل الفقرا والمسکنه فی الدنیا فیؤدّوا الیهم ماافترض الله لهم فی اموالهم؛ روزه را خداوند واجب کرد تا مردم شدت فشار نداری را که در دنیا به فقرا و مستمندان وارد میشود، بشناسند و آن را لمس نمایند و حقی را که خداوند در اموال آنها برای فقرا قرار داده به آنها پرداخت نمایند.»2
3- نوعدوستی:
یکی دیگر از آثار تربیتی روزه در بعد اجتماعی، ایجاد رقت و نوعدوستی در اغنیا و ثروتمندان نسبت به افراد ضعیف جامعه است. روزهی ماه رمضان باعث میشود که ثروتمندان حال و روز فقرا و مستمندان را بهتر درک کرده و بهطور محسوس لمس نمایند که آنها در اثر فقر، در طول سال به چه سختی و وضعیت رقتباری روزگار میگذرانند. این امر باعث میشود که روحیهی ترحم، نوعدوستی، مهربانی و دلسوزی نسبت به فقرا برای آنها حاصل گردد.
در روایات اسلامی به این اثر روزه اشاره شده است. چنان که امام صادق(ع) در جواب هشام میفرماید: «... لانّ الغنی لم یکن لیجد مسّ الجوع فیرحم الفقیر لانّ الغنی کلّما اراد شیئاً قدرعلیه... وان یذیق الغنی مسّ الجوع والالم لیرق علی الضعیف فیرحم الجائع؛ شخص متمکن و پولدار هرگز احساس گرسنگی را درک نکرده تا بر شخص فقیر و بیبضاعت رحم کند، چرا که آنان هر وقت هرچه خواستهاند در اختیارشان بوده و رنج نداری را نچشیدهاند پس خداوند خواسته به ثروتمند هم، طعم گرسنگی را بچشاند و این درد را برای او ملموس سازد، تا شاید دل او برای افراد بیچاره نرم شده، بر گرسنگان ترحم کنند.»3
در روایت دیگری از امام صادق(ع) آمده است که فرمود: «لیجد الغنی مضض الجوع فیحنوا علی الفقیر؛ ]روزه را خدا واجب کرده[ تا افراد ثروتمند درد گرسنگی را بیابند و بر فقرا ترحّم نمایند.»4
امام حسن عسگری(ع) نیز در این رابطه میفرماید: «فرض الله الصیام لیجدالغنی مس الجوع لیحنوا علی الفقیر؛ روزه را خداوند واجب کرده تا ثروتمندان مزه و طعم گرسنگی را لمس کنند تا شاید بر فقرا ترحّم نمایند.»5
از مجموع آن چه بیان گردید استفاده میشود که یکی از مهمترین اثر تربیتی روزه در بعد اجتماعی پرورش روحیهی مهرورزی و دلسوزی و نوعدوستی در میان افراد ثروتمند نسبت به افراد نیازمند و فقیر است. روزه به دلیل این که با دشواری و تحمّل گرسنگی و محرومیّت همراه است، عواطف انساندوستانه را در وجود ثروتمندان تحریک نموده، آنها را به سوی همدردی وکمک به نیازمندان سوق میدهد.
4- صرفهجویی:
یکی دیگر از آثار تربیتی روزه که در زندگی اجتماعی افراد بروز و ظهور پیدا میکند، صرفهجویی در مصارف زندگی افراد است. در ماه رمضان به دلیل حذف برخی از وعدههای غذایی و سفارش اسلام به کمخوردن در موقع افطار، انسان میتواند مقداری از درآمدهای خود را پسانداز و ذخیره نماید و سپس از آن در راههای خیر بهویژه کمک به افراد نیازمند جامعه استفاده کند، امام صادق(ع) در بیان آثار روزه میفرماید: «و الاحسان الی الفقرا؛ ]یکی از آثار روزه[ احسان به فقراست.»6
بنابراین جامعهی اسلامی میتواند با برنامهریزی درست و فرهنگسازی کارآمد، مردم را هدایت و تشویق نماید که مقداری از هزینههای زندگی را در ماه رمضان کم و پسانداز کنند و از آن در جهت کمک به فقرا و نیازمندان جامعه استفاده کنند و بخشی از نیازهای آنان را برطرف سازند.
5- پرورش روحیهی مواسات:
یکی دیگر از آثار روزه در بعد اجتماعی، پرورش روحیهی مواسات در افراد جامعه نسبت به همدیگر است. مواسات به معنای در یک سطح قراردادن دیگران و یا مقدمداشتن آنها بر خود ـ بهویژه در امور مالی ـ است که از ویژگیهای برجسته و مثبت در نظام اخلاق اسلامی و نیز از خصلتهای مؤمنان به حساب میآید.
همدردی با افراد نیازمند و شریکساختن آنها در نعمتهایی که انسان در اختیار دارد، یکی از خصلتهای مفید و مورد تایید و تاکید اسلام بوده است.
با توجّه به فضای معنویای که در ماه مبارک وجود دارد زمینهی مساعد برای پرورش روحیهی همدردی و کمک به دیگران، در افراد فراهم میآید. از این رو در منابع دینی به مسلمانان توصیه شده که در ماه رمضان بیش از هر زمان دیگر به نیازمندان کمک نمایند. پیامبر (ص) در این باره فرمود: «وشهر المواساه و شهر یزید فی رزق المؤمن؛ ماه رمضان، ماه مواسات و همدردی با دیگران است و در این ماه روزی انسان مؤمن زیاد میگردد.»7
6- پرورش روحیهی سخاوت:
با توجّه به توصیههای زیادی که در منابع دینی به دادن افطاری و طعام در ماه رمضان شده و نیز اجر و پاداش فراوانی که در قبال آن وعده داده شده، ماه رمضان میتواند فرصت مناسبی برای پرورش و تقویت این خصلت در افراد باشد.
پیامبر(ص) فرمود: «من فطّر صائماً کان له مثل اجره من غیر ان ینقص منه شیئ؛ هرکس روزهداری را افطاری دهد برای او اجری مانند پاداش آن روزهدار داده میشود بدون آن که از مزد او کاسته شود.»8
پیامبر اکرم(ص) در پاسخ به پرسش فردی که عرض کرد همه توانایی مالی چندانی ندارند تا افطاری دهند، فرمود: «انّ الله کریم یعطی هذا الثواب لمن لایقدر الّا علی مذقه من لبن یفطّر بها صائما او شربه من ماء عذب او ثمرات لا یقدر علی اکثر من ذلک؛ خداوند کریم بوده، این ثواب و پاداش را برای کسی که به جز مقداری از شیر یا جرعهی آب و یا چند دانه خرما، بیشتر توانایی ندارد نیز عطا میکند.»9
روایاتی از این قبیل که در منابع زیاد وارد شده عامل مهمی برای پرورش روحیهی سخاوت و مهماننوازی در افراد جامعه است و بسیاری افراد به امید رسیدن به ثواب و اجر معنوی، اقدام به افطاریدادن در ماه رمضان مینمایند، هر چند که به تعداد اندکی از افراد روزهدار را شامل بشود. همچنین واجب بودن زکات فطریه در پایان ماه رمضان عامل دیگری برای تقویت و پرورش خصلت سخاوت است.
7- کاهش جرایم:
یکی دیگر از آثار روزهداری، کاهش جرم و گناه در جامعه است. در ماه مبارک رمضان در اثر کنترلی که افراد روزهدار بر خواستهها و تمایلات خودشان دارند، عوامل و زمینههای گناه بهمقدار قابل توجهی کاهش پیدا میکند. از این رو بهمقدار زیادی از جرایم کاسته شده و امنیّت اجتماعی بهمیزان زیادی افزایش مییابد. شاید آن چه در روایات اسلامی دربارهی به زنجیرشدن شیطان و عوامل آن وارد شده، اشاره به همین اثر روزهداری باشد. چنان که پیامبراکرم(ص) فرمود: «یامعاشر النّاس اذا طلع هلال شهر رمضان غلّت مرده الشیطان... و غلّت ابواب النّار؛ ای مردم زمانی که هلال ماه رمضان طلوع کند شیطان و عواملش در زنجیر میشوند و ... درهای آتش بسته میشود.»10
در بیان دیگری از پیامبر اکرم(ص) آمده است: « و فی اوّل یوم من شهررمضان تغلّ المرده الشّیاطین...؛ در آغاز ماه رمضان عوامل شیاطین در بند میشوند.»11
شاید بتوان گفت که منظور پیامبراکرم(ص) از به زنجیرشدن شیاطین، کاهش یافتن عوامل و زمینههای گناه در ماه رمضان است. با کاهش جاذبهها و زمینههای گناه، وسوسههای شیاطین نیز کارایی خود را از دست میدهد؛ گویی که شیطان در بند شده و نمیتواند انسانها را به سوی گناه، خلاف و فساد بکشاند. بدین ترتیب میتوان گفت که یکی از آثار و پیامدهای روزهداری کاهش جرم و خلاف در جامعه و افزایش امنیّت اجتماعی است.
ازمجموع آن چه بیان گردید میتوان نتیجه گرفت که ماه مبارک رمضان از دیدگاه اسلام از فضیلت و اهمّیّت زیادی برخوردار بوده، ماه تعیین سرنوشت، تقسیم روزی، مشخّص شدن اجلها و ماه نزول قرآن خوانده شده است. این ماه بر اساس روایات اهل بیت(ع) ماه مغفرت و آمرزش، ماه برکت و ماه ضیافت الهی است.
کسانی از برکت این ماه به گونهی کامل بهرهمند میشوند که روزهداری را به صورت کاملتری رعایت نمایند و علاوه بر امساک از مفطرات روزه، بر اعضا و جوارح خود نیز مسلّط بوده، آنها را کنترل نمایند و در صورت ممکن فکر و ذهن خود را از تفکّر دربارهی گناه مصون بدارند.
روزه آثار تربیتی فراوانی در پی دارد که در این مقاله به برخی از آنها بهطور اجمال اشاره شده است. میتوان تقویّت اراده، پرورش صبر و پایداری، تعدیل غرایز و بیداری و غفلتزدایی را بهعنوان آثار تربیتی فردی و نیز مساوات، پرورش روحیهی همدردی و مواسات و صرفه جویی را از آثار تربیتی روزه در بعد اجتماعی به حساب آورد. ضمن اینکه در بعد عبودی، باعث تقویت روحیهی عبودیت و اخلاقی و نزدیکی بنده به خدا میشود.
از مجموع آن چه بیان گردید استفاده میشود که روزه آثار تربیتی فراوانی در بعد فردی و اجتماعی داشته و باعث پرورش خصلتهای نیک در فرد و جامعه میگردد. پرورش روحیهی عبودیت و بندگی، پرورش اخلاص، تقویت اراده، بالابردن روحیهی صبر و پایداری، غفلتزدایی و... در بعد فردی و تساوی در برابر قانون، پرورش روحیهی مواسات و همدردی و... در بعد اجتماعی است.
پینوشتها
1. محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، ج96، ص371
2. محمد بن حسن حر عاملی، وسائل الشیعه، ج8، ص9
3. محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، ج96، ص371
4. محمد بن حسن حر عاملی، وسائل الشیعه، ج8، ص9
5. محمد باقر مجلسی، بحار الانوار، ج96، ص254
6. همان، ص256
7. حسین نوری، مستدرک الوسایل، قم، موسسهی آل البیت(ع)، ج7، ص434
8. وسائل الشیعه، ج10، ص140
9. همان، ص138
10. محمد بن حسن حر عاملی، وسائل الشیعه، ج10، ص310
11. همان، ص315