حجاب

نویسنده


بحث حجاب و رعایت پوشش الهی، مورد هجمه­ی زیادی واقع شده است. از آن جایی که معمولاً همه­ی شبهه­های مسئله­ی حجاب، هماهنگی مفهومی وخاستگاه مشترکی دارند، لذا عیار بازشناسی معارف حق از باطل ضرورت دارد. در این بخش به طرح کلی این شبهات و تردیدها پرداخته، با نگاهی به آموزه­های دینی، سعی می­کنیم پاسخ­های مناسبی ارائه دهیم. یادمان باشد: امروزه بیشتر انگیزه­های مخالف حجاب، از عدم تسلط بر مفاهیم دینی است نه از عدم پذیرش!

اشکال:

تأکید بر مسئله‌ی حجاب در جامعه، حساسیت‌ها را نسبت به مسائل جنسی افزایش می‌دهد.

پاسخ

یکم: حجاب برای حفظ تعادل در مسائل جنسی است و نه افزایش.

دوم: : پوشش و حجاب به دلیل این ­که نقش اساسی در متعادل کردن غریزه­ی خودنمایی و تبرّج زن دارد، عامل مهمی برای جلوگیری از بخش بزرگی از پریشانی­ها و دغدغه­های فکری زن به شمار می­آید؛ زیرا آزادی زن در خودآرایی و به نمایش گذاشتن جلوه­های زنانه در بین جامعه، باعث افراط در تجمّل و توجّه به زیبایی­های ظاهری می­شود که این توجه افراطی، می­تواند بروز اختلال­های روانی را در زن در پی داشته باشد.1

سوم: با نگاهی به اجتماع و روی­دادهای آن، متوجه می­شوید زنانی که پوشش نامناسب دارند، بیشتر مورد آزار و اذیت واقع می­شوند. به واقع، بدپوششی آن­ها چراغ سبز و علامتی­ست برای آن­ها که به دنبال هوس­رانی هستند. طبق آمار، 98 درصد زنانی که مورد آزار خیابانی قرار می­گیرند، بدحجاب هستند.2

چهارم: جوامع غربی که بر اساس نظریات دانشمندان خود، آزادی جنسی را پی گرفتند و برداشتن غیرت، حیا و عفاف را راه حل مشکلات تشخیص دادند، امروزه گرفتار انواع و اقسام معضلات و ناهنجاری­های گوناگون اجتماعی مانند خودفروشی، فرزندان نامشروع، بیماری­های واگیردار جنسی، بالا رفتن سطح استانداردهای جنسی و... شده­اند. به واقع، برداشتن قیود و هنجارهای دینی و اخلاقی میان زن و مرد است که جامعه را میدان عرضه و تقاضای افراطی و شدید جنسی می­کند، نه رعایت پوشش اسلامی (که موجب تفکیک فضای جامعه و خانواده می­گردد). پوشش اسلامی کمک می­کند که روابط محبت­آمیز و جنسی در کانون عاطفی خانواده و کار و تلاش شایسته در اجتماع پویا و بانشاط صورت بگیرد. بنابراین می شود گفت که حجاب، خطّ قرمز خانه و جامعه است.

پنجم: در طبیعت انسانى، از نظر خواسته‏هاى روحى، محدودیت در کار نیست.  انسان روحاً طالب بى‏نهایت آفریده شده است. وقتى هم که خواسته‏هاى روحى در مسیر مادیات قرار گرفت، به هیچ حدى متوقف نمى‏شود. رسیدن به هر مرحله‏اى میل و طلب مرحله­ی دیگر را در او به وجود مى‏آورد. اشتباه کرده‏اند کسانى که طغیان نفس امّاره و احساسات شهوانى را تنها معلول محرومیت­ها و عقده‏هاى ناشى از محرومیت­ها دانسته‏اند. همان‏طور که محرومیت­ها سبب طغیان و شعله‏ور شدن شهوات مى‏گردد، پیروى و اطاعت و تسلیم مطلق نیز سبب طغیان و شعله‏ور شدن آتش شهوات مى‏گردد. امثال فروید، آن طرف سکه را خوانده‏اند و از این طرف سکه غافل مانده‏اند.

ششم: ناصحان و عارفان ما کاملًا بدین نکته پى برده بودند. در ادبیات فارسى و عربى زیاد بدین نکته اشاره شده است. سعدى مى‏گوید:

         فرشته خوى شود آدمى ز کم خوردن             وگر خورد چو بهائم، بیفتد او چو جماد

         مراد هر که برآرى مطیع امر تو گشت             خلاف نفس که فرمان دهد چو یافت مراد

 «بوصیرى مصرى» در قصیده­ی معروف «بُرده» که از شاه­کارهاى ادبیات اسلامى است و در مدح رسول اکرم(ص) است و ضمناً پند و اندرزهایى هم دارد، مى‏گوید:

         النَّفْسُ کَالطَّفْلِ انْ تُهمِلْهُ شَبَّ عَلى‏             حُبِّ الرِّضاعِ وَ انْ تَفْطِمْهُ یَنْفَطِمُ‏

 یعنى نفس همچون طفلى است که به شیر خوردن علاقه‏مند است؛ اگر او را به حال خود بگذارى با همین میل باقى مى‏ماند و روزبه­روز ریشه­دارتر مى‏شود و اگر او را از شیر بگیرى به ترک شیرخوردن خو مى‏گیرد.3

هفتم: آن چه مورد تأکید اسلام است، ارضای غریزه­ جنسی در حد نیاز طبیعی و از راه دستور زیبای ازدواج و جلوگیری از تحریک بی­مورد و بی­ضابطه­ی آن است که رعایت پوشش اسلامی نقش بسزایی در این زمینه دارد.

هشتم: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) می‌فرمایند: «یکی از مشکلات زنان در دنیای غرب به­خصوص در کشور ایالات متحده‌ی آمریکا، همین است که مردان با تکیه به‌زورمندی خودشان، به عفّتِ زن، تعدی و تجاوز می‌کنند. آمار منتشر شده از سوی مقامات رسمی خود آمریکا را من دیدم که یکی مربوط به دادگستری آمریکا و یکی هم مربوط به یک مقام دیگری بود. آمارها واقعاً وحشت­انگیز است. در هر شش ثانیه، یک تجاوز به عنف در کشور آمریکا صورت می‌گیرد! ببینید چه قدر مسئله‌ی عفت مهم است و وقتی بی‌اعتنایی کردند، قضیه به کجا می‌رسد.»4

نهم: بی­تردید تأکید بر مسئله­ی حجاب و رعایت پوشش اسلامی، نه تنها حساسیت‌ها را نسبت به مسائل جنسی افزایش نمی‌دهد، بلکه کمک و راه­نمایی می­کند که نیازهای جنسی و عاطفی در محیط خانواده - که زن و شوهر، عهده­دار آن هستند - تأمین شود. به واقع حجاب، جامعه را آماده­ی فعالیت و نقش­آفرینی­های سالم و اجتماعی زن و مرد می­کند.

 

پی­نوشت­ها:

1.                   عباس رجبی، حجاب و نقش آن در سلامت روان، ص120 و 121.

2.                  هفته­نامه­ی پرتو سخن، 4 خردادماه 1390، ش578، ص9.

3.                  مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج19، ص459 و 460.

4.       مقام معظم رهبری، سخن­رانی در همایش بزرگ خواهران در ورزشگاه آزادی به مناسبت جشن میلاد کوثر در تاریخ 30 مهرماه 1376.