وای از میگرن!

نویسنده


چگونه از سردردهای میگرنی خلاص شویم؟

آیا در یک طرف یا هر دو طرف سرتان احساس درد شدید و زُق­زُق کردن می­کنید؟ پس احتمالاً دچار میگرن هستید. برای پیش­گیری و درمان، چند نکته را ذکر می­کنیم.

1.      سعی کنید غذاهایی را که باعث میگرن می­شوند مصرف نکنید

غذاهایی که دارای مقدار زیادی «تیرامین» هستند، مثل غذاهای حیوانی نظیر جگر گوسفند، پنیر چدار و پنیر سویا (توفو).

غذاهایی که افزودنی­های فراوان دارند مانند کالباس، سوسیس، ژامبون و انواع کنسروها و ترشی­ها.

فراورده­های لبنی نظیر بستنی، شیر و خامه­ی ترش.

2.      دفتر یادداشت داشته باشید

دفتر یادداشت می­تواند به شما کمک کند تا آن چه را باعث میگرن شده است، بیابید. غذاهایی را که می­خورید یادداشت کنید. تنش­های غیرمتعارف را که برای­تان پیش آمده در دفتر بنویسید. حالت­هایی را که 24 تا 72 ساعت قبل از حمله­ی میگرن داشته­اید، یادداشت کنید. شاید بین آن­ها و سردرد شما رابطه­ای وجود داشته باشد.

3.      خواب فراوان

خواب بسیار زیاد و یا برعکس، کم­خوابی، هر دو می­تواند موجب بروز میگرن شوند. «سروتونین» و همچنین تغییرات میزان «کربن دی اکسید» در خون ممکن است عامل ایجاد سردرد میگرنی باشند.

بعضی از متخصصان معتقدند که این مشکل در نتیجه­ی پایین آمدن قند خون به هنگام شب، بروز می­کند. خواب منظم و کافی و بیدار شدن به­موقع، ممکن است به شما کمک کند تا صبح خود را با سردرد شروع نکنید.

4.      نوشیدن مایعات فراوان

هر فرد معمولی روزانه به یک تا دو لیتر (4 تا 8 لیوان) آب نیاز دارد. در هوای گرم و یا هنگام ورزش کردن این نیاز بیشتر می­شود.

5.      سعی کنید در آرامش به­سر ببرید

عوامل تنش­زا را در زندگی خود کاهش دهید. فعالیت­هایی نظیر شل کردن عضلات، مدیتیشن (تمرکز)، تنفس عمیق و ... می­توانند مفید باشند. این روش­ها را می­توانید با شرکت در کلاس­های مختلف و یا در خانه و با استفاده از کتاب و نوار و CD بیاموزید. علاوه بر این­ها می­توانید هر روز حداقل نیم­ساعت فعالیت­های آرامش­دهنده نظیر گوش کردن به موسیقی، باغبانی یا مطالعه انجام دهید.

6.      به­طور مرتب ورزش کنید

ورزش مرتب فشار عصبی را کم می­کند و سردردهای عصبی را کاهش می­دهد. سعی کنید از ورزش کردن لذت ببرید. پیاده رفتن به محل کار به هنگام صبح یا قدم زدن در پارک، بعدازظهرها، می­تواند مفید باشد. در ورزش کردن زیاده­روی نکنید. کوشش کنید به­تدریج و به­آرامی خود را گرم کنید چون ورزش شدید و ناگهانی می­تواند عامل سردرد شود.

منبع: مجله Health Beauty

November 2010