خبر

نویسنده


زنان معتاد از همه آسیب­پذیرترند

بر اساس گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر، 9/6 درصد از معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند و آمارهای موجود در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز نشان می­دهد در مقابل هر 100 مرد معتاد در کشور، هشت زن معتاد وجود دارد.
دکتر «فرحناز محبوبی» روان­پزشک و درمانگر اعتیاد گفت: «اعتیاد در زنان بسیار مخرب‌تر از اعتیاد مردان است زیرا زن معتاد در فرهنگ ما به­راحتی از خانواده و دوستانش طرد می‌شود. زنان با توجه به مشکل درآمد و توانایی برای به­دست آوردن مواد مخدر از راه‌های دیگر گاهی تن به کارهای ضداخلاقی می‌دهند و به­راحتی مورد استفاده­ی سودجویان قرار می‌گیرند و این باعث افزایش تخریب آن­ها شده و برگشت آنها به زندگی سالم را سخت‌تر می‌کند.» محبوبی با بیان این­ که اعتیاد مسایل عاطفی زندگی زنان را تحت‌ الشعاع قرار می­دهد، افزود: «زن به­عنوان نگهدار کانون خانواده و مسئول اصلی تربیت فرزند، وظیفه­ی مهمی را در انسجام خانواده دارد و زندگی خانوادگی این افراد معمولاً آشفته و گسیخته است.  مصرف تریاک، کراک و قرص­های روان­گردان در زنان معتاد بسیار بالا است. این مواد مخدر می‌تواند باعث سقط جنین، عدم رشد مناسب جنین، مسمومیت بارداری، جدا شدن زود‌رس جفت و زایمان زود‌رس شود. با توجه به این که نوزاد طی بارداری با مواد مخدر مواجه است و متاسفانه بدن وی با میزانی از مواد مخدر تطبیق یافته و بعد از زایمان و جدا شدن از منبع دریافت ماده، نوزاد دچار علایمی می‌شود که بعضاً این علایم می‌تواند باعث آزار و آسیب به نوزاد شود.                       خبرگزاری وفا

 

علت خشونت در زنان مشخص شد

 «مصطفی اقلیما» درباره­ی علل خشونت در بین زنان، اعلام کرد: «زمانی بنابر پای­بندی فرهنگی و اجتماعی به زنان توصیه می­شد؛ آرام صحبت کنند و صدای­شان را بیرون از حریم خانه بلند نکنند تا مبادا غریبه­ای صدای­شان را بشنود، اما امروز که از جلوی منازل عبور می­کنیم به وضوح فریاد «زنان» را می­شنویم. زیرا امروز زنان نیز همانند دیگر اقشار جامعه دریافته­اند؛ اگر فریاد نکشی کسی حرفت را نمی­شنود و اهمیت نمی­دهد! این در حالی است که «زن» مظهر زیبایی و آرامش و مهربانی است.

اما اگر شرایط جامعه به گونه­ای باشد که افراد بدون فشار و خشونت از طریق راه­های قانونی و منطقی مشکلات خود را حل کنند و نتیجه بگیرند دیگر شاهد خشونت در جامعه نخواهیم بود.»

این استاد دانشگاه و جامعه­شناس افزود: «مردم بر اساس تجربه دریافته­اند وقتی نمی­توان امیدوار به قانون و منطق بود باید قانون خود را اجرا کنند. با گذشت زمان، این زورگویی و خشونت حالت همه­گیر یافته و به­عنوان عادت، رایج می­شود. چنان که اگر زمانی برای احقاق حق دست به خشونت می­زدند به مرور زمان، بر اساس یک عادت، به اعمال خشونت و زورگویی می­پردازند.
این گونه رفتارهای مخرب به­عنوان رفتار و باور فرهنگی به نسل­های دیگر منتقل می­شود، چنان که در حال حاضر مشاهده می­کنیم رفتارهای خشونت­بار در میان کودکان و نوجوانان نیز رواج یافته است. فرزندان امروزی دریافته­اند هرچه بیشتر فریاد بزنند بهتر به خواسته­ها و فرصت­ها دست می­یابند. والدین نیز تابع چنین شرایطی شده­اند، چنان که اگر فرزند آرام و کم­توقعی داشته باشند کمتر به خواسته­ها و نیازهایش بها می­دهند و سعی می­کنند از فرزندی که مدام طلب می­کند و زورگوست حمایت کنند. در حالی که برای داشتن خانواده و جامعه­ای سالم که به­درستی پای­بند به اعتقادات و ارزش­های اجتماعی و فرهنگی است باید بر اساس معیارهای عاقلانه و مراتب و جایگاه شایسته افراد، به آن­ها توجه داشت و آن­ها را حمایت کرد.      خبرگزاری وفا

 

یک کتاب دانشگاهی جدید در حوزه­ی زنان منتشر می‌شود

جلد اول کتاب «‌زن در اسلام؛ کلیات و مبانی‌» نوشته­ی «فریبا علاسوند» آماده­ی چاپ شد. اگر این کتاب در طرح محورهای خود موفق باشد می‌تواند در طراحی الگوی زندگی زن مسلمان مورد استفاده قرار بگیرد.

کتاب «زن در اسلام، کلیات و مبانی» با استفاده از منابع و متون اسلامی، به مباحث مربوط به زنان،  تبیین و تشریح و پاسخ‌های عالمانه و نظام‌مندی در این ارتباط اشاره کرده است.

فریبا علاسوند در مورد اهداف آن گفت: «در وهله­ی اول، توسعه­ی متون مستند در حوزه­ی دین و جنسیت است؛ به همین دلیل مستندات و ارجاعات پژوهشی این اثر، متکثر و معتبرند. همچنین در موضوع «مطالعات زنان با رویکرد اسلامی» متن آموزشی جامعی در اختیار نبود؛ بر این اساس کوشش شد مجموعه‌ای براساس ویژگی‌های یک متن آموزشی تالیف شود و تدوین و تالیف اثری نسبتا کامل با موضوع «زن در اسلام» که تا حدودی نگاه تطبیقی نیز داشته باشد، هدف دیگرم بود.
 گرچه این کتاب به عنوان اثری آموزشی برای مقطع سطح دو در حوزه­ی علمیه و دوره­ی کارشناسی در دانشگاه نوشته شده است اما، به نظر می‌رسد، در حال حاضر که از یک سو ادبیات علمی مباحث زنان در حوزه­ی جنسیت و دین گسترش نیافته و از سوی دیگر رشته­ی مطالعات زنان در حوزه راه‌اندازی شده و طلاب با زمینه­ی علمی کافی وارد این رشته نمی‌شوند، برای سطح 3 نیز مفید خواهد بود.

پاسخ به شبهات، تولید روش علمی در برخی مباحث و بازخوانی جایگاه علمی برخی گزاره‌ها در حوزه­ی مطالعات زنان، بررسی تطیبقی موضوعات زنانه با تأکید بر تبیین روزآمد فکر دینی، معرفی نظریه‌های فمینیستی به حسب موضوعات در کنار گزارش مستند و خلاصه‌ای از مکاتب کلان فمینیسم همراه با نقد، تبیین نظام حقوقی اسلام در‌باره­ی زن و خانواده در سه عرصه­ی حیات فردی، خانوادگی و اجتماعی محورهای کلان کتاب را تشکیل می‌دهند.»                           خبرگزاری وفا

 

نباید با کودک لج­باز وارد جنگ قدرت شد

یک فوق تخصص روان­پزشکی کودک و نوجوان با اشاره به این که لج­بازی در کودک معمولاً به صورت بدرفتاری بروز می­کند، گفت: «ایجاد فضای ارتباطی مثبت بین والدین و کودک بهترین کمک­کننده برای برطرف کردن لج­بازی است و استفاده از روش‌های تشویقی کلامی به­خصوص زمانی که کودک مطیع است توصیه می­شود.»

دکتر «جواد محمودی­قرائی» اظهار داشت: «لج­بازی کودکان به صورت مقابله­جویی با منابع قدرت مانند پدر و مادر خود را نشان می­دهد به­نحوی که معمولاً کودکان خواسته­ی والدین را انجام نمی­دهند یا به­نوعی بر خواسته­ی خود پافشاری کرده و یا عمداً کاری می­کنند که می­دانند باعث ناراحتی آن­ها می­شود. همچنین در مواردی تلافی­جویی می­کنند و یا نسبت به والدین از خود پرخاشگری نشان می­دهند.»

وی با اشاره به این که لج­بازی کودکان در بعضی از سنین مانند دوسالگی و نوجوانی جزء رشد طبیعی محسوب می­شود، افزود: «در این شرایط کودک با لج­بازی اعلام استقلال و موجودیت می­کند ولی در صورتی که شدت آن بیش از حد انتظار باشد، نشان‌دهنده­ی یک اختلال است همچنین لج­بازی در سایر سنین و به غیر از دو مقطع سنی یاد شده در صورتی که باعث به هم زدن روابط با والدین شود و یا تنش و استرس زیادی را ایجاد کند به­عنوان اختلال در نظر گرفته می­شود.»

این فوق تخصص روان­پزشکی با بیان این که والدین درکنار حفظ نقش مدیریتی خود نباید با کودک وارد جنگ قدرت شوند، گفت: «والدین باید سعی کنند لج­بازی کودک را مدیریت کنند و کنترل اوضاع را به آن­ها ندهند و شرایط را از قبل پیش­بینی کنند و رفتارهای جای­گزین پیش­نهاد بدهند تا کودک را از موقعیت لج­بازی دور کنند و حتی در مواردی می­توانند از خود انعطاف نشان دهند و تا حدی به کودک حق تصمیم­گیری و انتخاب بدهند.»

دکتر محمودی­قرائی در ادامه، مقابله جویی، بی اعتنایی، پرخاشگری و تلافی­جویی را از علائم لج­بازی دانست و گفت: «اولین اقدام در برابر کودک لج­باز، شناسایی علت این رفتار است زیرا لج­بازی علل مختلفی دارد و در مواردی ممکن است به دنبال حادثه­ای ناگوار مانند از دست­دادن یکی از اعضای خانواده در پی یک تصادف شدید ایجاد شود و معمولاً کودکان تظاهرات هیجانی و استرس خود را به­صورت بدرفتاری از جمله لج­بازی نشان می­دهند و در این مورد، کودک باید تحت حمایت روانی قرار گیرد. انعطاف­پذیری و دادن اختیار به کودک در انتخاب‌هایی که از طرف والدین پذیرفته شده است و باعث بروز مشکل نمی­شود به کاهش لج­بازی کمک می­کند ولی در صورت بروز رفتارهای آسیب زا همراه با لج­بازی، والدین باید با قاطعیت رفتار کنند البته منظور از جدی بودن پرخاشگری و توهین نیست و والدین تنها باید روی کلام خود ایستادگی داشته باشند تا کودک متوجه شود با بدرفتاری چیزی را به دست نمی­آورد.»

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با رد تنبیه­های محرومیتی و یا در نظر گرفتن پیامد برای رفتارها، ادامه داد: «تنها تنبیهی که خفیف است و باعث تشدید لج­بازی و مقابله­جویی نمی­شود و به کودک صدمه نمی­زند، در مواردی کمک­کننده است.

خبرگزاری وفا

 

آمار زنان سرپرست خانواده افزایش یافت

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی از افزایش 58 درصدی زنان سرپرست خانواده در 10 سال گذشته خبر داد و گفت: «پوشش حمایتی نامناسب از آن­ها باعث شده این زنان دچار افسردگی و اضطراب گشته و این حالت رفتاری در تربیت فرزندان­شان اثر مستقیم بگذارد.»

«مجید ابهری» گفت: طی 10 سال گذشته 38 درصد به مردان سرپرست خانواده ،58 درصد به زنان سرپرست خانواده افزوده شده و علت این افزایش از نگاه آسیب­های اجتماعی بالا رفتن نرخ طلاق است به­طوری که 82 درصد از این زنان بیوه و متاهل هستند. یعنی یا همسران آن­ها خانه را ترک کرده و یا از آن­ها جدا شده­اند.»

وی افزود: «از این تعداد 6.7 درصد مطلقه و 10.3 درصد دارای شوهر از کار افتاده هستند و از این میان 26 درصد بین 25 تا 44 سال دارند و 38 درصد 45 تا 64 سال سن دارند و 32 درصد نیز 65 سال به بالا هستند.»

این آسیب­شناس گفت: «43 درصد زنان سرپرست خانواده باسواد و بقیه دارای سواد کم و بی سواد هستند.»

ابهری ایجاد اشتغال خانگی و مشاغل درآمدزا به شکل تعاونی­های محلی و پوشش بیمه­ی تامین اجتماعی برای زنان سرپرست خانوار را ضروری دانست و گفت: «پوشش­های مالی مناسب از سوی سازمان­های حمایتی باید برای پیش­گیری از آسیب­های رفتاری در این بانوان مورد توجه قرار گیرد.»

وی افزود: «مستمری­های ماهیانه از سوی نهادهای حمایتی با توجه به تورم و گرانی در بسیاری از اوقات حتی ضروریات اولیه­ی این زنان را تامین نمی­کند. بنابراین افزایش مستمری­های ماهانه همراه با آموزش­های فنی و حرفه­ای به آن­ها، تامین نیازهای فرزندان این گونه خانواده­ها از لحاظ مادی و همین طور نظارت و کنترل رفتاری فرزندان خانواده بدسرپرست به­دلیل خلأ عاطفی در آن­ها می­تواند از گسترش آسیب­های اجتماعی در این گونه زنان پیش­گیری کند.»                          خبرگزاری مهر

 

کودکان تک‌فرزند افرادی درون‌گرا هستند

یک روان‌شناس اعلام کرد: «کودکان تک‌فرزند، فقط به برقراری روابطی علاقه‌مند هستند که به نفع آنان باشد و احساسات‌شان را جریحه دار نکند و ممکن است ناراحتی‌های خود را برای دیگران بیان نکرده و فردی درون‌گرا شوند.»

«علی جعفری» با اشاره به این که خانواده‌های تک‌فرزند بر مسائل خاصی تأکید دارند که ممکن است در خانواده‌های چند فرزندی وجود نداشته باشد، تصریح کرد: «تک‌فرزندها نمی‌توانند ناامیدی‌ها و فشارهای روحی را تحمل کنند، چنان چه توهینی هر چند بی‌قصد و غرض به آن­ها شود، این توهین را رفتاری عمدی و به پشتوانه­ی نیتی خاص تفسیر می‌کنند و هنگامی که از مسئله‌ای رنجیده خاطر شوند این حالت را تا مدت‌های طولانی در درون خود زنده نگاه می‌دارند.»

این روان‌شناس ادامه داد: «کودک تک‌فرزند در خانواده‌ای رشد می‌کند که افراد بالغ در آن حضور دارند و کودک دیگری نیست که بتواند با او ارتباط برقرار کند، هر دوی این عوامل، نقشی مهمی در پرورش کودکان تک‌فرزند دارند، لذا این کودک به طور کامل مورد توجه و علاقه والدین بوده و این عامل سبب می‌شود کودک احساس کند شخصی مهمی است.»

جعفری، مزایای کودکانی که در خانواده­ی تک‌فرزند زندگی می‌کنند را احساس امنیت و اعتمادبه­نفس زیاد آنان برشمرد و گفت: «کودکان تک‌فرزند پیش از زمان معمول سخن گفتن را آغاز کرده و روحیه­ی اجتماعی نیرومندتری نسبت به دیگران دارند.»

وی به رفتار بزرگ­سالانه­ی کودکان تک‌فرزند اشاره کرد و گفت: «این کودکان از والدین خود تقلید کرده و مثل آنان رفتار می‌کنند، به‌گونه‌ای که تحسین و تعجب دیگران را برمی‌انگیزند، همچنین کودکان خانواده‌های تک‌فرزند معمولاً بلوغ زودرس دارند و بلوغ اجتماعی این کودکان نیز ممکن است برای آنان مفید باشد.»

این روان‌شناس با بیان این که کودکان تک‌فرزند مسائل و دیدگاه‌های خود را به‌راحتی بیان می‌کنند، اظهار کرد: «این کودکان قادرند به والدین خود کمک کرده و زودتر از کودکان دیگر به فعالیت اقتصادی مشغول می‌شوند و از کار کردن خجالت نمی‌کشند و با آمادگی و تجربه­ی زیاد به سن بلوغ پا می‌گذارند. اما یکی از معایب تک‌فرزند بودن، تأثیر آن بر مراحل رشد کودک است. این کودکان کسی را ندارند تا با او رقابت یا بازی و دعوا کنند، آن­ها دوست و همدمی در منزل ندارند، بنابراین برخی از احساسات را تجربه نمی‌کنند و فرصتی برای کنترل و مدیریت آن­ها نخواهند داشت.»

وی با تأکید بر این که بلوغ روحی و روانی، پدیده‌ای کاملاً اکتسابی است، تصریح کرد: «در بلوغ، مواردی همچون شناخت خود، میزان واقع‌بینی و انتخاب مؤثر به‌راحتی به‌دست نمی‌آید، بلکه به تجربه‌هایی سخت و طاقت‌فرسا نیاز دارد و کودکی که تک‌فرزند خانواده است کمتر با مشکلات مواجه می‌شود و در معرض تجربه کردن شکست، ناکامی، رانده شدن قرار نمی‌گیرد و شرایطی را که لازمه­ی بلوغ روحی و روانی است، تجربه نمی‌کند.                                       خبرگزاری وفا

گسترش خانه‌های مجردی بر افزایش جرائم تأثیر مستقیم دارد

یک متخصص علوم رفتاری گفت: «گسترش خانه‌های مجردی بر افزایش جرائم تأثیر مستقیم دارند که از جمله­ی این جرائم می‌توان به افزایش روابط نامشروع، اعتیاد، خودکشی، نزاع و درگیری، قتل و ضرب‌ و شتم در برخی از این خانه‌ها اشاره کرد.»

«مجید ابهری»، متخصص علوم رفتاری و آسیب‌شناس اجتماعی اظهار داشت: «پدیده­ی خانه‌های مجردی نسبت به دهه­ی گذشته افزایش یافته است که علت آن را می‌توان در سه محور بررسی کرد؛ دسته­ی نخست دانشجویان و کسانی که به­منظور ادامه­ی تحصیل از خانه­ی خود دور شده و با توجه به این که خوابگاه‌های دانشجویان نیز کاهش یافته است، مجبور به اجاره‌ خانه‌ای در شهر میزبان می‌شوند. »
وی ادامه داد: «دسته­ی دوم جوانان جویای کار هستند که به دلایل فقدان شغل مناسب از شهر‌های خود مهاجرت کرده و به شهر دیگر می‌روند و خانه‌ای یا به تنهایی یا با دوستان و همکاران خود تهیه می‌کنند اما دسته­ی دیگر که خطرات بیشتری متوجه آنان است، دختران و پسرانی هستند که تنها برای خوش­گذرانی و آزادی‌های بی‌قید و شرط به خانه­های مجردی رو می‌آورند؛ به هر حال افزایش خانه‌های مجردی در بین جوانان دلایل دیگری از جمله گرایش آن­ها به استقلال و بروز مشکلات رفتاری آن­ها با خانواده دارد. » این آسیب‌شناس اجتماعی با بیان این که گسترش دانشگاه‌های غیردولتی موجب افزایش خانه‌های مجردی شده است، افزود: «حضور دانشجویان در شهر‌های کوچک موجب شده است تا این افراد به­تنهایی یا گروهی برای خود خانه‌ای اختیار کنند به همین دلیل رواج این خانه‌ها بروز آسیب‌های رفتاری و اجتماعی را در بر دارد بنابراین اگر دانشگاه‌ها به­ویژه دانشگا‌ه‌های غیردولتی با ایجاد خوابگاه‌ها این مشکل را حل نکنند، آسیب‌های ناشی از خانه‌های مجردی افزایش بیشتری می‌یابد. »
این متخصص علوم رفتاری با بیان این که افزایش خانه‌های مجردی تأثیر مستقیم بر افزایش جرائم دارد، گفت: «با توجه به بروز برخی از ناهنجاری‌های رفتاری از درون خانه‌های مجردی، گسترش بیشتر این خانه‌ها می‌تواند میزان جرائم را در کشور افزایش دهد که از جمله آن­ها می‌توان به افزایش روابط نامشروع و اعتیاد، خودکشی و نزاع و درگیری، قتل و ضرب‌ و شتم در این خانه‌ها اشاره کرد.»
وی پرونده‌های موجود در مصرف مواد مخدر و روابط غیر اخلاقی را زنگ خطری برای خانواده‌ها و جامعه دانست و بیان کرد: «پذیرش دانشجویان به­ویژه دختران در زادگاه خود با توجه به این که هم‌اکنون در هر شهر یک دانشگاه وجود دارد، از ظهور خانه‌های مجردی دخترانه جلوگیری می‌کند.»                               خبرگزاری فارس

 

المپیاد امداد و نجات زنان امدادگر برگزار می­شود

«رافع» مشاور رئیس جمعیت هلال احمر از برگزاری نخستین المپیاد گروه توانا با همکاری سازمان امداد و نجات خبر داد. این المپیاد به منظور برنامه­ریزی، سازمان­دهی، تشکیل و ترغیب گروه­های امداد و نجات و در جهت اهداف از پیش تعیین­شده­ی هلال احمر به­عنوان محور پاسخگویی به حوادث و سوانح داخلی، ‌منطقه­ای، فرا منطقه­ای و بین المللی برگزار می­شود.

وی گفت: «آشنایی با زندگی در شرایط سخت و دشوار، ایجاد همکاری در حوادث، آشنایی با بخش­های مورد نیاز در حوادث، ایجاد پویایی و تحرک و نیز شناخت توان­مندی­های فردی و گروهی زنان در عملیات امداد و نجات از موارد اصلی در نظر گرفته شده برای شرکت کنندگان در المپیاد یاد شده است. وی اضافه کرد: «در این دوره از رقابت­ها 350 امدادگر زن سرعت، قدرت و مهارت خود را در مقابله با حوادث و سوانح احتمالی محک می­زنند.» رافع اظهار داشت: «اجرای مسابقات نجات در آوار، نجات در تصادفات جاده­ای، نجات در کوهستان، نجات از ارتفاع و فضاهای معلق و اسکان اضطراری از برنامه­های این المپیاد است.»         خبرگزاری ایرنا

 

سومین نشست اندیشه­های راه­بردی زنان برگزار می‌شود

شورای فرهنگی و اجتماعی زنان اعلام کرد: «دبیرخانه­ی این نشست تخصصی چهارده محور از پژوهش­های استادان و محققانی در موضوع «زن و خانواده» را برای نشست آماده کرده است.»

«کبری خزعلی» گفت: «از مهم­ترین موضوعاتی که این شورا اعلام کرده می­توان به « نقشه­ی جامع مشارکت زنان در پیش­رفت همه جانبه­ی کشور» و «دکترین امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در خصوص نقش­ها و مسئولیت­های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران» اشاره کرد.» رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان افزود: «شورا با دعوت از همه­ی مراکز پژوهشی زنان و خانواده اقدام به تشکیل جلساتی با حضور مسئولان و کارشناسان این حوزه کرده است. این مسئله باعث می­شود تا با سازمان­دهی و مهندسی دقیق محورها، مقالات تخصصی­تر و کاربردی­تری به این نشست تخصصی ارائه شود.»                 خبرگزاری ایرنا

نمایشگاه مادر، نوزاد و کودک برپا شد

«محتشم امیری» مدیر اجرایی نمایشگاه مادر، نوزاد و کودک گفت: «نمایشگاه مادر، نوزاد و کودک با حضور 50 شرکت داخلی و خارجی که شامل تولیدکنندگان و گروه­های فعال در زمینه­ی مادر، نوزاد و کودک است، برگزار شد.» وی با بیان این که در این نمایشگاه کشورهایی از انگلیس، آلمان و سوئد حضور داشتند، اظهار داشت: «جدیدترین و مفیدترین یافته­ها در زمینه­ی سلامت، تغذیه، روان­شناسی، آموزش، پوشاک و هنر در این نمایشگاه به مادران و کودکان ارائه شد. همچنین برخی از کارشناسان کودک و روان­شناسان در این نمایشگاه به سوالات مادران پاسخ دادند.»

«شجاع جزایری» کارشناس هنر کودکان نیز گفت: «کودکان سرمایه­های آینده­ی توسعه­ی کشور هستند و مسائل تربیتی آنان باید از همان دوران نوزادی شکل گیرد. متاسفانه نظارت کافی بر فضای فیزیکی، مسائل پرورشی و تربیتی مهدکودک­ها وجود ندارد به­طوری که برخی از این مراکز دارای فضای فیزیکی نامناسب و مشکلات عدیده هستند. والدین نیز به دلیل مشکلات و دغدغه­های زندگی، نظارت چندانی بر مهدکودک­هایی که کودکان­شان ساعت بسیاری را در این مراکز می­گذرانند، ندارند در حالی که باید این فرهنگ را در جامعه نهادینه کنیم که به فرزندان­مان بها دهیم.                             خبرگزاری ایرنا

 

کتاب­خانه­ی اختصاصی زنان راه­اندازی شد

رئیس کتاب­خانه­ی موزه و مرکز اسناد کتاب­خانه­ی مجلس شورای اسلامی گفت: «کتاب­خانه­ی بانوان با پنج هزار جلد کتاب مختص حوزه­ی مطالعات زنان کار خود را آغاز کرد.»

«حجت الاسلام رسول جعفریان» افزود: «ایجاد این کتاب­خانه­ی تخصصی برای مطالعات زنان یکی از برنامه­های مهم ما بود. در ادامه قصد داریم نشریه­ای اختصاصی برای مطبوعات نیز راه­اندازی کنیم.

از آن جایی که کتاب­خانه­ی مجلس شورای اسلامی به­دنبال ایجاد و اجرای طرح­های جدید است، طرح ایجاد یک کتاب­خانه برای مطالعات بانوان از اهمیت ویژه­ای برخوردار است.»