چکیده
با توجه به این که قلمرو دین و آموزههای آن، سراسر حیات فردی و اجتماعی، دنیوی و اخروی بشر را در بر میگیرد، قلمرو بحث ما سلامت روانی در پرتو التزام عملی به آموزههای دینی است. از آن جا که انسان افزون بر بعد جسمانی و نیازهای ویژهی آن، جنبهای مهمتر و اصیلتر، یعنی بعد روحی و روانی نیز دارد، اسلام با نگرشی جامع، حفظ و ارتقای سلامت هر دو بعد را اهدافی اساسی قلمداد کرده است. حال این سؤال پیش میآید که سلامت روانی چیست و چگونه میتوان با التزام به آموزههای دینی به سلامت روانی دست یافت؟
باید گفت عوامل فراوان و متعددی میتوانند در بهداشت و سلامت روان مؤثر باشند، اما آن چه باید به آن اذعان کرد این است که آموزههای اسلامی، تمام آن چه برای رشد، سلامت و کمال انسانی لازم است را در بردارد. شناخت این آموزهها و بهکارگیری آنها در زندگی نقش چشمگیری در تقویت رفتارهای مثبت وپیشگیری از بیماریهای روانی و جسمی و در نتیجه سلامت روان و جسم دارد.
در این راستا در تبیین پاسخ به سؤالات مطرح شده، بیان گردید: عواملی از جمله شناخت پروردگار و ایمان به خدا و نماز و روزه و زکات و داشتن روحیهی توکل و صبر و دوری از حسد وکینه و... که از جمله آموزههای دینی و سیرهی علمی و عملی ائمهی معصومین(ع) بهشمار میروند، میتوانند در سلامت جسم و روان نقش بسزایی داشته باشند و انسان را از گرفتارشدن به بیماریهای قرن، از جمله افسردگی و اضطراب و پریشانی نجات دهند.
از این رو در این مقاله می کوشیم تا اثبات کنیم چگونه با پیروی از قرآن و متون دینی بهویژه سیرهی عملی و علمی پیامبر(ص) و ائمهی معصومین (علیهم السلام) میتوان به بهداشت وسلامت روحی وروانی دست یافت؛
1- شناخت پروردگار وسلامت روان
هدف از خلقت انسان، عبادت و پرستش و بندگی بیان شده است. بیتردید فاصلهگرفتن از عبودیت خالق، موجب فاصلهگرفتن از آرامش و آسایش روحی و منشأ بروز بیماریهای روحی و روانی میگردد. چرا که انسان فطرتاٌ خداجو است و فطرت خدا جوی آدمی، تنها با خدایابی آرامش مییابد. در نتیجه هرگاه انسان از فطرت خویش دورگردد اندوه و افسردگی پدیدار و موجب به هم خوردن آرامش و سکون نفس وی میشود .
یکی از مهمترین و اساسیترین راههای شناخت واقعی خداوند گام برداشتن در مسیر خودشناسی است. با خودشناسی است که میتوان به شناخت قدر روح و ارزش و اعتبار آن پی برد و با صیانت از روح و روان و نگهداری آن از آلودگی و گناهان، به تقرب پروردگار و در نتیجه آرامش و امنیت روانی دست یافت.
پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «من عرف نفسه فقد عرف ربه؛ کسی که خود را بشناسد، همانا خدا را شناخته است.»1
بنابراین شناخت واقعی، انسان را از خوبیها و معایب و ضررهای احتمالی آگاه میسازد و فرد بیدار و هوشیار از بسیاری آسیبها مصون میماند. انسانی که به شناخت واقعی و حقیقی خود برسد، کرامت وجودیاش رشد کرده، به شرافت معنوی دست مییابد، پس با کنترل خویش از آلوده شدن به گناهان صغیره و کبیره باز میدارد و این گونه بر کنترل خویش توانا میگردد.
ایمان وسلامت روان
در مطالعات بررسی شده میان اعتقادات مذهبی و سلامت روان، رابطهی مثبتی به چشم میخورد در این تحقیقات این گونه آمده: «افرادی که به اعتقادات مذهبی باور داشتند، نسبت به کسانی که به این اعتقادات پایبند نبودند به اضطراب و ناراحتیهای روانی بسیار کمتری دچار بودند.»2
همچنین از میان کوششهای فراوانی که در این زمینه صورت گرفته، رویکرد جدید گروهی از روانشناسان به تأثیر دین و ایمان در سلامت روان، قابل توجه است:
از دیدگاه آنان ایمان به پروردگار، فضای بیکرانی از آرامش معنوی بر روی انسان میگشاید که در برابر فشارهای درونی و بیرونی، او را مقاوم میسازد. روانشناسان بزرگی همچون «ویلیام جیمز» و «کارل یونگ هنری لینک» به تأثیر شگرف ایمان در ایجاد آرامش روانی، اعتمادبهنفس و قدرت روحی انسان با صراحت اشاره کردهاند.3
در مقابل، هرگاه انسان از توحید جدا شود و به شرک، کفر و فسق روى آورد، نگرانی و اضطراب بر دل آلوده به گناه او چنگ میاندازد و با آن همآغوش گشته، با آرامش خداحافظى میکند.
این امر در آیهی شریفهی 65 سورهی عنکبوت بدین گونه آمده است: «فَإِذا رَکِبُوا فِى الْفُلکِ دَعَوُا اللّهَ مُخْلِصینَ لهُ الدّینَ» هنگامى که بتپرستان و مشرکان، سوار بر کشتى میشوند و در وسط دریا خود را در چند قدمی مرگ و اسیر موجهاى خروشان مىبینند، اضطراب و نگرانى بزرگى آنها را فرامىگیرد؛ در این حال دیگر شرک و بتپرستى به آنها آرامش نمىدهد.
ایمان به خدا، یعنی گشوده شدن دریچهی دل آدمی به سوی نسیمهای ربانی. تا این نسیم به سراچهی قلب انسان میوزد، آرامش نیز با او همراه خواهد بود.
2- توکل به خدا و سلامت روان
پروردگار عالم، تنها قدرت و پشتوانهای است که همواره از همهی منافع آدمی بهطور دقیق آگاه و بر پشتیبانی از بنده تواناست. فردی که بر خداوند توکل دارد و او را باور دارد و کارهای خود را به او واگذار میکند و به دیگران پشت میکند، هیچ گاه به اضطراب دچار نخواهد شد و پیوسته در برابر او تسلیم و راضی خواهد بود و هرگز در دل خود تردید راه نمیدهد و در آرامش کامل بهسر میبرد.
ولی در مقابل، کسی که به غیر خدا اعتماد کند همواره در اضطراب و عدم آرامش قرار دارد. از این رو میتوان نتیجه گرفت، یکی از عواملی که بهداشت روان آدمی را به خطر میاندازد، احساس تنهایی و نداشتن تکیهگاه قابل اعتماد است که آرامش روان را به هم میریزد.
امام صادق(ع) فرمودهاند: «ان الغنى و العز یجولان، فاذا ظفرا بموضع التوکل اوطنا؛ توکل رمز موفقیت است و انسان متوکل، موفق، شاداب و پرنشاط است.» 4
3- یاد خدا و سلامت روان
از نظر اسلام، والاترین مقام انسانی زمانی پدید میآید که انسان به یاد خدا باشد و روحش متوجه او گردد.
آن جا که میفرماید: «الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکر الله الا بذکر الله تطمئن القلوب.
آنان که ایمان آوردهاند و دلهایشان به خدا آرام میگیرد، بدانید که با یاد خدا دلها آرام میگیرند.»5
در برخی از روایتها آمده است که «فی الذکر حیاه القلوب؛ یاد خدا به دلها حیات میبخشد.» امیرالمؤمنین علی(ع) هم میفرماید: «ثمره الذکر استتاره القلوب؛ در یاد خدا، روشنی قلب است.» در برخی دیگر از احادیث یاد خدا شفای دلها و یا کلید انس معرفی شده، چنان که امام متقیان علی(ع) میفرماید: «ذکر الله دواء اعلال النفوس؛ یاد خدا دوای بیماریهای جان است.» آن امام بزرگوار باز در خطبهی 223 نهج البلاغه میفرماید: «الذکر مفتاح الانس؛ یاد خدا کلید انس است.»
در هر حال، انس پایدار الهی هر گاه به دلی راه یابد، آدمی از وادی پریشانی بیرون میرود و به قلمرو آرامش و وقار گام مینهد. ناگفته نماند که راه رسیدن به کمال، در صورتی برای آدمی هموار میشود که به آرامش قلبی رسیده باشد و آرامش قلب نیز تنها در سایهی یاد آفریدگار جهان به دست خواهد آمد.
چون یاد خدا انسان را به سرچشمهی آرامش پیوند میدهد، آبراهی از این سرچشمه را به سرزمین دل انسان سرازیر میکند و انسان از چشمهی آرامش سیراب میشود.
به هر حال از منظر قرآن، ذکر خداوند از آن رو که تأمینکنندهی سعادت انسان است موجب اطمینان و آرامش دل مىگردد. عکس این معنا دربارهی ترک ذکر الهى صادق است .ترک یاد خداوند از آن رو که زمینهی شقاوت انسان و بریدن از اصل خویش را فراهم مىآورد و باعث از دست دادن سعادت او مىشود، موجب تشویش خاطر، ناراحتى و اضطراب او مىگردد:
«و من أعرض عن ذکرى فان له معیشه ضنکا؛ و هر کس از یاد من دل بگرداند، در حقیقت، زندگى تنگ و سختى خواهد داشت»6
کسى که اهمیت ذکر خداوند را بشناسد، بهخوبى درک مىکند که اعراض از یاد خداوند چه خسارت بزرگى است. اگر این حقیقت را درک کنیم که حیات دل انسان به ذکر خدا است، در مىیابیم که کسى که از ذکر و یاد خداوند اعراض کند، از حیات قلب محروم مىماند. افسردگى دل و آتش حرمان از حیات معنوى دل، هر لحظه او را مىآزارد و حسرتى جانکاه بر دلش مىنشاند. امام سجاد(ع) در دعاى «ابو حمزهی ثمالى» عرض مىکند:
مولاى بذکرک عاش قلبى و بمناجاتک بردت ألم الخوف عنى؛ اى مولاى من، با یاد تو دلم زنده است و با مناجات تو درد ترس (فراق) را از خود تسکین مىدهم.»
در «مناجاه المریدین» آمده است: «وَفى مُناجاتِکَ رُوحى وَ راحَتى؛ آرامش و آسایشم در مناجات با تو است.»
بنابراین توجه و اعتماد و اتصال به پروردگار موجب نشاط و شادابى و کمال مطلوب است. پس قلبها به یاد او از نگرانىها و اضطرابات مطمئن مىشوند و تسکین مىیابند.
4- روزه و سلامت روان
یکی از آموزههای دینی که در بهداشت و سلامت جسم و روان آدمی نقش مؤثری دارد روزه است. روزه افزون بر جنبهی عبادی، اخلاقی، تربیتی و اجتماعی، دارای فواید بهداشتی خاصی است و زمینههای سلامت جسمی و روانی و پیشگیری از بسیاری بیماریها را فراهم میسازد.
در روایات نیز آمده: «صوموا تصحوا؛ روزه بگیرید تا سالم بمانید.»7
پژوهشها نشان میدهد که برخی از بیماریهای جسمی و روانی و نیز انحرافات و ناهنجاریهای رفتاری و اجتماعی، ناشی از شکمبارگی و پرخوری است .در روایات نیز به این نکته اشاره شده است که: «واعلم ان المعده بیت کل دائو الحمیه هی الدواء واعود البدن ما اعتاد؛ پرخوری و انباشتن غذا در معده عامل بسیاری از بیماریهاست.»8
پرخوری افزون بر این که برای بدن و جسم زیان دارد و عامل بسیاری از بیماریهای جسمانی قلمداد شده است، جان آدمی را نیز دچار ناراحتی میکند. روزه به جز پالایش جسم به پالایش روح نیز میپردازد، لذا فرمودهاند؛ صحت بدن بهوسیلهی کمخوری، زمینهساز صفا و نورانیت قلب و روان آدمی میگردد.9
5- نماز و سلامت روان
امروزه بسیاری از روانشناسان دریافتهاند که دعا، نماز و داشتن یک ایمان محکم به دین، اضطراب، افسردگی، نگرانی، تشویق و ترس را که زمینهساز بسیاری از بیماریهاست، برطرف میکند.
وقوف خاشعانه و خاضعانهی انسان در نماز، در برابر خداوند متعال به او نیرویی معنوی میبخشد که حس صفای روحی، آرامش قلبی و امنیت و سلامت روانی را در او پدید میآورد.
از آن جا که انسان در نماز با همهی اعضا و حواس خود متوجه خدا میشود و از همهی اشتغالات و مشکلات زندگی روی برمیگرداند، به هیچ چیز جز خدا و آیات قرآن که در نماز به زبان میآورد فکر نمیکند. همین حالت رویگردانی کامل از مشکلات زندگی و نیندیشیدن به آن در میان نماز موجب آرامش روان و سلامت روانی میشود.
«توماس هاسلیوپ» پزشک معروف هلندی در این باره میگوید: «مهم ترین جواب آرامبخش که من در طول سالهای متمادی تجربه و مهارتم در مسائل روانی به آن پی بردم، همین نماز است.
در قرآن آمده: "اقِم الصلاه لذکرى؛ نماز را بپا دار تا به یاد من باشى"10 و در آیهی دیگر مىفرماید: "ولذکر الله أکبر؛ نماز بزرگترین ذکر الهى است"»11
این که در کتاب آسمانی از نماز بهعنوان برترین مصداق ذکر خدا یاد شده شاید بدین جهت باشد که در حال قیام به نماز، نفس آدمى در اثر توجه به مبدأ اعلى و خالق یکتا از اضطراب درونى دور شده و سختىها و ناملایمات را از یاد مىبرد. بنابراین کمترین تردید در این مطلب روا نیست که یاد خدا آرامبخش دلها از همهی یأسها و ناآرامىها و نماز روشنترین مصداق و فرد اکمل از ذکر الهى است.
همچنین نماز تنها عامل بازدارنده از همهی لغزشها و تنها تکیهگاه امن و مأمن مستحکم براى انسانها معرفی گردیده است و این امر میتواند موجب مصون نگهداشتن نفس از افتادن در مهلکهی حوادث و آرامش روحی و روانی گردد. در قرآن آمده: «ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر...؛ نماز انسان را از بدیها و زشتیها بازمیدارد.» 12
6- صبر و خویشتنداری و سلامت روان
بر پایهی سیرهی ائمه(ع)، انسان کریم و برخوردار از سلامت، از روحیهی صبر و شکیبایی بهرهمند است و همواره در روابط اجتماعیاش از خشم و غضب میپرهیزد. رفتارهای خشمآلود، غالباً حزن و اندوه طولانی در پی دارند.13
حضرت علی(ع) میفرمایند: «از شدت غضب احتراز کنید و خود را با فرو نشاندن خشم و حلم آماده سازید تا در جنگ غضب پیروز شوید.»14
تقویت شکیبایی و بردباری، قدرت تحمل انسان را در برابر دشواریهای زندگی افزایش داده، اعتدال روانی او را حفظ میکند.
قرآن مجید همگان را به این مهم فرا میخواند و میفرماید:
«واستعینوا بالصبر و الصلوه؛ از صبر و نماز کمک بجویید.»15
بنابراین انسان بدون داشتن صبر، حلم و اخلاق پسندیده نمیتواند به سلامت و آرامش روحی و روانی و کمال دست یابد.
7- انس با قرآن و سلامت روان
قرآن کریم شفاست؛ از آن جهت که صفحهی دل را از انواع مرضها و انحرافات پاک میکند و زمینه را برای جای دادن فضایل آماده میسازد و درون را از موانعی که ضد سعادت است، پاک میکند و آمادهی پذیرش سعادت میسازد.
حضرت رسول(ص) میفرماید: «یا بنی لا تغفل عن قراءه القرآن یحیی القلب وینهی عن الفحشاء والمنکر والبغی؛ فرزندم از خواندن قرآن غافل مباش؛ زیرا که قرآن دل را زنده میکند و از فحشا و زشتکاری و ستم وگناه باز میدارد.» 16
بنابراین تلاوت پیوستهی قرآن، انس با آن و ایجاد فضای قرآنی در محیط خانه و مدرسه بهطور هماهنگ زمینهی رشد و شکوفایی و سلامت فرد و اجتماع را فراهم میسازد و افرادی که با قرآن مأنوساند، از سلامت روانی و آرامش روحی بیشتری برخوردارند.
8- زکات و سلامت روان
فریضهی زکات، نوعدوستی را به انسان میآموزد و از رذیلتهایی مانند خودخواهی، بخل، آز و... نجات میدهد. توانایی فرد در محبت و نیکی به مردم و تلاش برای خوشبختی آنها سبب تقویت احساس تعلق به گروه و احساس رضایت از خود میشود، و داشتن چنین روحیهای برای سلامت روانی اهمیت فراوانی دارد.17 خداوند به رسولش میفرماید: «خذ من اموالهم صدقه تطهرهم وتزکیهم بها وصل علیهم ان صلاتک سکن لهم والله سمیع علیم؛ زکات اموالشان را بگیر تا جانشان از ناپاکیها تطهیر شود.»18 زکات نفس آدمی را از پلیدی بخل و آز و خودخواهی و قساوت نسبت به فقرا پاک و تزکیه میکند؛ یعنی نفس انسانی را رشد میدهد و برکات اخلاقی و عملی را به او ارزانی میدارد تا شایستهی خوشبختی دنیا و آخرت شود.
آموزههای دینی بسیار زیادی وجود دارد که رعایت و توجه به آنها موجب سلامت روح و روان و جسم میگردد و پرداختن به همگی آنها در این مقاله میسر نیست.
مردمدوستی، حسن خلق و مدارا با مردم و نیز تشویق به صلهی رحم و ارتباط با یکدیگر، تقویت رابطهی عاطفی بین اعضای خانواده بهویژه همسران و همچنین قناعت و پرهیز از تجملگرایی و توجه به نوع خوراک و تغذیهی حلال و بسیاری امور دیگر از جمله آموزههایی است که مورد تأکید فراوان قرآن و سخنان معصومان(ع) است.
فهرست منابع و کتابنامه
1- قرآن، ترجمهی مکارم شیرازی
2- ترجمهی نهج البلاغه، محمد دشتی، انتشارات مجتبی
3- اصفهانی، راغب، مفردات الفاظ قرآن، تحقیق صفوان، عدنان داوودی، بیروت انتشارات دار الاسلامیه 1992 م.
4- علامه طباطبائی، تفسیر المیزان، ترجمهی محمدباقر موسوی همدانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1384
5- مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج2 و ج10 و ج73 و ج96، تهران، انتشارات مکتب الاسلامیه، 1366
6- قاسمی، سلیمان، بهداشت و سلامت روان با نگرش به آموزههای دینی و سیرهی معصومان(ع)، قم، مؤسسهی آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1388
7- پاینده، ابوالقاسم، نهج الفصاحه، سخنان و خطبههای رسول مکرم اسلام، تصحیح و تنظیم: عبد الرسول پیمانی؛ محمدامین شریعتی، اصفهان، انتشارات خاتم الانبیا، چ4، 1385
8- مرتضی فرید، الحدیث: روایات تربیتی از مکتب اهل بیت(ع)، ج 2 ، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چ2، 1366
9- جرداق، جر، امام على علیه السلام صداى عدالت انسانى، ج1، ترجمهى سیدهادى خسرو شاهى، قم، نشر خرم، چ3، 1376
10- طبرسی، رضی الدین ابی نصر الحسن بن الفضل، مکارم الاخلاق، چ6، بیروت، 1392ق
11- محمودى، محمدباقر، نهج السعاده فى مستدرک نهج البلاغه، ج5، بی تا
12-آمدی، عبد الواحد، غرر الحکم و درر الکلم، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1366
13-کلینی، الکافی، ج5 و4 و2، تهران، دار الکتب اسلامیه، 1365
14-محدث نوری(طبرسی)، مستدرک الوسائل، ج12، مؤسسهی آل البیت، قم، 1408 ه.ق
15-جان بزرگی، مسعود، اثربخشی رواندرمانگریِ کوتاه مدت، پایاننامهی دکتری روانشناسی، تهران، دانشگاه تربیت مدرس، 1378
16-غباری بناب، باقر، باورهای مذهبی و اثرات آن در بهداشت روان، فصلنامهی اندیشه و رفتار، سال1، ش4، 1374
17-محمد عثمان نجاتی، قرآن و روانشناسی، ترجمهی دکتر عباس عرب، مشهد، آستان قدس رضوی، چ5، 1381
18-عظیمه، صالح، معناشناسی واژگان قرآن، ترجمهی سیدحسین سیدی، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، شرکت بهنشر، 1380
19-مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج3، چ اول، تهران، انتشارات صدرا، 1377
20----------،انسان کامل، تهران، انتشارات صدرا، 1380
21-محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، ج9 و ج10، قم، مرکز تحقیقات دار الحدیث، چ 3، 1381
22-ابن شعبه، حسن ابن علی، تحف العقول، بیروت، مؤسسه الاعلمی،1394 ق
23-کارل الکسیس، نیایش ، ترجمهی شریعتی، ش8
24-گنجی، حمزه، بهداشت روانی، چ1، تهران، نشر ارسباران، 1376
25-شعاری نژاد، علیاکبر، درآمدی بر روانشناسی انسان، تهران، انتشارات آزاده، 1371
26-صانعی، صفدر، آرامش روانی و مذهب، قم، انتشارات پیام اسلام
27-دیماتئو، ام.رابین، روانشناسی سلامت، ترجمهی محمد کاویانی و همکاران، ج1، چ1، تهران، انتشارات سمت، 1378
28-کتابچی، محسن، نقش نماز در تعادل شخصیت، اصفهان، نشر حجت، 1379[1][1]
1. مجلسی، بحار الانوار، ج2، ص32
2. باقر غباری بناب، باورهای مذهبی و اثرات آن در بهداشت روان، فصلنامهی اندیشه و رفتار، سال1، ش4
3. محمد عثمان نجاتی، قرآن و روانشناسی، برگردان: دکتر عباس عرب، مشهد، آستان قدس رضوی، 1381، چ5، ص394
4. میزان الحکمه، ص 681
5. رعد، آیهی 28
6. طه، آیهی 124
7. مجلسی بحار الانوار، ج96، ص255
8. مجلسی، همان، ج10، باب13، ص205، ح9
9. رضی الدین طبرسی، مکارم الاخلاق، ص150
10. طه، آیهی14
11. عنکبوت، آیهی45
12. عنکبوت، آیهی45
13. علی(ع): رب شهوه ساعه اورثت حزنا طویلا، میرزا حسین نوری طبرسی، مستدرک الوسائل، ج12، ص12
14. ری شهری، میزان الحکمه، ج9، ص4329 ، ح14994
15. بقره، آیهی45
16. ری شهری، میزان الحکمه، ج10، ص4822، ح 16503
17. سلیمان قاسمی، بهداشت و سلامت روان، ص124
18. توبه، آیهی103
[1]