قصه ی قدیمی عروس و مادرشوهر

نویسنده


مادرشوهر رویایی عروس­تان باشید و نه کابوسی برای او

اگر در اینترنت به­دنبال کلمه­ی مادرشوهر بگردید اولین سایتی که جلوی چشم شما باز می­شود جوک­هایی است که درباره­ی مادرشوهر گفته­اند. در این سایت­ها صرفاً درباره­ی غرولندها، ایرادگیری­ها و داستان­هایی درباره­ی مادرشوهرهای بد مطالبی نوشته شده است. جای تأسف است که بیشتر مادرشوهرها این گونه مشهور شده­اند.

مجسم کنید داستان عروسی را که می­خواست شوهر خود را خوش­حال کند.

شوهرش اغلب می­گفت که چه قدر بیسکویت­های شکلاتی را که مادرش می­پزد، دوست دارد. عروس از مادرشوهر خواست که طرز تهیه­ی بیسکویت را در اختیار او قرار دهد. مادرشوهر در عوض این که درخواست عروسش را تعریف صمیمانه­ای از خود قلم­داد کند به او جواب داد: «این دستور مختص من است و آن را فقط برای پسرم می­پزم. چرا باید آن را به تو بدهم؟» جای تأسف است که مادرشوهر، عروس را رقیبی برای خود فرض کرد در حالی که می­توانست او را همراه و رفیق خود پندارد.

چه قدر بهتر بود اگر او عروسش را همپیوند خود می­پنداشت، چون هر دو یک نفر را دوست داشتند. جالب این­جاست که پس از آن، پسر هیچگاه بیسکویت­هایی را که مادر می­پخت نخورد. هر وقت مادر بشقابی از بیسکویت برای او می­آورد، کلمات مادرش به یاد او می­آمد.

در داستان دیگری گفته می­شود که:  یک روز صبح که عروس درِ اتاقش را باز کرد، مادرشوهرش را دید که با یک سطل و زمین­شور پشت در ایستاده است و می­گوید: «آمده­ام شستن و تمیز کردن خانه را به تو یاد بدهم.» مطمئناً این مادرشوهر قصد بدی نداشته است و به­طور یقین منظورش تحقیر کردن عروس نبوده است. او به جای این که فرصت دهد تا عروس مهارت­های خانه­داری خود را بهتر کند باعث به­وجود آمدن اختلاف در روابط آن­ها شد.

و اما ...

ارتباط بین مادرشوهر و عروس را می­توان به میدان مین خطرناکی تشبیه کرد.

دو طرف می­خواهند قلمرو خود را حفظ کنند. یک عروس عاقل به این حقیقت توجه دارد که مادرشوهر با یک آشیانه­ی خالی و تغییری که در خانواده به­وجود آمده است درگیر است.

 یک مادرشوهر دانا متوجه است که عروسش در نقش جدید خود به­عنوان همسر متزلزل و فاقد اعتماد­به­نفس است.

«رالف سکستون» مشاور امور خانواده می­گوید: «یکی از بهترین روش­هایی که عروس و مادرشوهر می­توانند در روابط­شان به­کار  برند این است که احساس را  بر روابط خود حاکم کنند. بعضی وقت­ها مادرشوهر نگران است که مبادا عروسش او را از خود براند و عروس براساس داستان­هایی که قبلاً درباره­ی مادرشوهر شنیده است می­خواهد بداند مادرشوهر خودش چگونه است. در نتیجه او انتظار دارد که بدترین حالت برای او پیش آید. سکستون می­گوید احترام متقابل بخش مهم دیگری در این مقوله است. بعضی وقت­ها برای مادر شوهر سخت است که فرزند خود را مستقل ببیند، با این حال باید با این زوج جوان به­عنوان افراد بزرگ­سال رفتار کرده، در کار آن­ها دخالت ننماید.

توصیه­های یک مادرشوهر

قبل از این که من مادرشوهر شوم، از دوستانم که ارتباطات خوبی با عروس­های­شان داشتند خواستم که توصیه­هایی به من بنمایند. آن چه از آن­ها آموختم عبارتند از:

1.      سعی کنید عروس­تان از ورود به خانواده­ی جدید احساس شادی بنماید؛ او بیگانه نیست.

2.      مانند بیگانگان با او رفتار ننمایید. او را در معاشرت­ها، گفت­وگوها و فعالیت­های خانوادگی شرکت دهید.

3.      پسر خود را وادار ننمایید که بین شما و همسرش یکی را انتخاب کند و نقش یک آرامش برقرار­کننده را داشته باشد. توجه داشته باشید که شما و عروس­تان رقیب یک­دیگر نیستید. شما حامی و پشتیبان یک­دیگر هستید. در وجود پسرتان محبت کافی برای هردوی شما وجود دارد.

4.      خصوصیات خوب عروس­تان را مورد توجه قرار دهید و صمیمانه از او تعریف کنید.

آیا او یک خانه­دار استثنایی و یا اقتصاددانی خوب است؟ آیا او آشپزی ماهر یا دکوراتوری با استعداد است؟ در همه­ی این موارد اگر او  بداند که شما خوبی و  استعدادهای او را شناخته­اید از شما سپاس­گزار خواهد بود.

5.      قبل از هر سخن یا عمل تفکر نمایید. به خاطر بیاورید که او قبل از این که عروس شما شود، که بوده است.

6.      روز تولد او را به ­خاطر داشته باشید و موفقیت او را جشن بگیرید.

7.      از عروس­تان پیش دیگران بدگویی ننمایید. بهترین مشوق او باشید.

8.      بگذارید عروس­تان باعث شادی پسرتان شود. بعد کارت یا نامه­ای برای او بفرستید و شادی و قدردانی خود را بیان کنید.

9.      نصیحت نکنید مگر این که از شما خواسته شود. زوج­های جوان خیلی خوب می­توانند بدون کمک شما گلیم خود را از آب بیرون بکشند. بدون شک اگر نیاز به مشورت داشته باشند به شما مراجعه می­کنند.

10. در زندگی آن­ها مداخله نکنید و از هیچ کدام طرف­داری ننمایید.

11. در دست­رس باشید ولی مدام دست و پای آن­ها را نگیرید. به آن­ها فرصت دهید تا زندگی خود را بسازند و به خواسته­های خود عمل کنند.

12. با عروس خود به خرید بروید و یا گاهی او را به رستوران دعوت کنید.

13. سرگرمی­های مشترک داشته باشید.

14. سعی کنید با عروس­تان پیوندی واقعی داشته باشید.

... و سخن آخر از یک مادرشوهر دیگر

من از موهبت داشتن دو عروس برخوردارم. پسران من دخترانی را که مورد علاقه­ی آن­ها بوده­اند به همسری انتخاب کرده­اند و من وقتی دیدم آن­ها دختران رویاهای من نیز هستند هیجان­زده شدم. وقتی می­بینم آن­ها عاشق پسران من هستند و از آن­ها مواظبت می­کنند قلبم فشرده می­شود.

امیدوارم هیچ گاه کابوسی برای عروسانم نباشم. از صمیم قلب آرزو می­کنم مادرشوهر خوبی برای آن­ها باشم. یقین دارم که آن­ها نیز مرا مانند مادران خود دوست خواهند داشت.

 

منبع:  مجله­ی Health       today

March   2011

 

-        یک عروس عاقل به این حقیقت توجه دارد که مادرشوهر با یک آشیانه­ی خالی و تغییری که در خانواده به­وجود آمده است درگیر است.

-        «رالف سکستون» مشاور امور خانواده می­گوید: «یکی از بهترین روش­هایی که عروس و مادرشوهر می­توانند در روابط­شان به­کار  برند این است که احساس را  بر روابط خود حاکم کنند.

-         پسر خود را وادار ننمایید که بین شما و همسرش یکی را انتخاب کند.