لواشک

نویسنده


تا همین چند سال پیش که انواع لواشک­های آماده به بازار نیامده بودند، تابستان­ها پشت بام خانه­ها از سینی­هایی پر می­شد که لبریز بود از مایع­های زرد و قرمز که پس از چند روزی آفتاب گرفتن به لواشک تبدیل می­شدند.

هنوز هم خانواده­هایی که خوراکی خانگی را به هر محصول غیرخانگی ترجیح می­دهند، لواشک خانگی درست می­کنند.

خشک کردن میوه، قرن­هاست که به­عنوان یک روش ساده­ی نگه­داری مواد غذایی مرسوم است.

از جنبه­های مهم و مورد توجه در فرآیند خشک­کردن می­توان به عواملی مانند افزایش مدت زمان نگه­داری، کاهش وزن و اندازه و همچنین تولید فرآورده­های جدید از میوه­ها اشاره نمود.

لواشک در واقع نوعی عصاره­ی گرفته­شده از میوه­هاست.

تهیه­ی لواشک از زمانی شروع شد که مردم با استفاده از یک آسیاب سنگی تو خالی، میوه را له کرده، آن را در مقابل آفتاب خشک و برای زمستان نگه­داری می­کردند. بعدها به جای سنگ، پارچه­های غنی ضخیم به­ویژه کرباس برای له کردن و آب­گیری میوه مورد استفاده قرار گرفت. سال­ها

بعد استفاده از پالپ یا گوشت میوه به­جای میوه­ی کامل رایج شد.

در این روش گوشت میوه را به­صورت کاملاً نرم درآورده، در برابر آفتاب پهن می­کردند تا رطوبت خود را از دست بدهد و به­شکل ورقه­ی نازکی از میوه­ی خشک شده درآید. با توجه به فراوانی میوه در کشور به­ویژه در فصول خاص، تولید لواشک در ایران از دیرباز رواج داشته است.

برتری لواشک نسبت به سایر تنقلات، بالا بودن ارزش غذایی آن است، چرا که لواشک با اندکی تغییر در ترکیب میوه تولید می­شود. نکته­ی قابل توجه این است که بر اثر استفاده از روش­های نامناسب تولید، میزان از دست دادن مواد مغذی میوه­ها بسیار زیاد و در صورت استفاده از روش مناسب، میزان مواد مغذی تقریباً نزدیک به درصد این مواد در میوه­ی خام است.

از معایب این ماده­ی غذایی - در حالتی که به روش صنعتی تهیه ­شود - گاه استفاده از نمک زیاد برای جلوگیری از فساد است.

اگر لواشک با اصول علمی تهیه ­شود، برای مدت طولانی قابل نگه­داری است و در اثر مرور زمان ممکن است تغییرات ناچیزی در کیفیت آن ایجاد شود. این محصول در صورت نگه­داری در شرایط نامطلوب و بسته­بندی نامناسب، مستعد جذب رطوبت و نیز آلودگی ثانویه است.

منابع:

1.      مهندس مقصودی، شهرام «روش صنعتی تولید لواشک و آلوچه­ی فرآوری شده»

2.      www.hamshahrionline.ir

 

 

-        از معایب این ماده­ی غذایی - در حالتی که به روش صنعتی تهیه ­شود - گاه استفاده از نمک زیاد برای جلوگیری از فساد است.