مشاوره

نویسنده


پرسش­های جلسه­ی سوم

در دو شماره­ی قبل، پرسش­های جلسه­ی اول و دوم خواستگاری را مطرح کردیم. الان این سؤال مطرح است:

آیا لازم است جلسات گفت­و گو به جلسه­ی سوم هم کشیده شود؟ در این صورت چه سؤال­هایی را باید مطرح کرد؟

برخی از مسائل را به سبب حیا نمی­توان در جلسات اول و دوم مطرح کرد یا هنوز زمان طرح آن­ها نرسیده است. این سؤال­ها عبارتند از:

1.      گرم مزاجی یا سرد مزاجی: رفع غرایز جنسی تا چه حد در زندگی زناشویی برای­تان اهمیت دارد؟

نکته: با توجه به این که اختلاف شدید خانم و آقا در این مسئله، عامل اختلافات جدی در زندگی مشترک و در مواردی عامل انحرافات اخلاقی و جنسی یک طرف و لطمه به اعصاب و روان می­شود، طرح آن ضرورت دارد.

این سؤال در جلسه­ی سوم مطرح می­شود تا موضع تهمت شهوت­رانی، هواپرستی و ... نباشد. اگر طرح این سؤال برای­تان مشکل است و حیا اجازه نمی­دهد، می­توانید آن را به صورت نوشتاری بپرسید.

2.      فرزنددار شدن و زمان آن: آیا در زندگی زناشویی مایلید فرزند داشته باشید؟ در این صورت، چه زمانی را برای فرزنددار شدن مناسب می­دانید؟

3.      شیوه­ی تربیتی فرزندان: در تربیت فرزندان چه مبنایی دارید؟ آیا برای تربیت آنان از کتک هم استفاده می­کنید؟

4.      چگونگی مراسم عقد و عروسی: نظرتان درباره­ی چگونگی مراسم عقد و عروسی چیست؟ آیا مراسم آلوده به گناه یا بدون گناه برای­تان فرقی دارد؟

نکته: در صورت عدم توافق در این مسئله، از همان شب اول ازدواج، کدورت­هایی پیش می­آید و به­سبب خاطرات تلخ پدید آمده، ممکن است بهانه­جویی­هایی در زندگی مشترک بروز کند.

5.      چگونگی ملاقات­های دوران عقد: نظر خانواده­ی محترم شما (دختر) درباره­ی ملاقات­های دوران عقد چیست و آیا داماد خود را از دیدن همسرش منع می­کنید؟

6.      انتظار خاص از همسر آینده: آیا انتظار خاصی از همسر آینده­ی خود دارید؟

نکته: برخی از افراد، نیازهای خاصی دارند که حتماً باید پیش از ازدواج، با نامزد خود مطرح کنند تا بینند آیا توان برآوردن آن را دارد یا خیر؛ برای مثال ممکن است دختری بیش از دختران دیگر به اظهار محبت همسر نیاز داشته باشد که حتماً باید مطرح کند.

 

روابط دختر و پسر در دوره­ی نامزدی

آیا در دوره­ی نامزدی می­توانم به همسر آینده­ام اظهار عشق کنم و دست او را بگیرم؟

خواستگاری پسر از دختر و پذیرش آن از سوی دختر به معنای ازدواج و محرمیت نیست؛ بنابراین تا زمانی که فرآیند خواستگاری (دوره­ی نامزدی) پایان نیافته، حتی تا واپسین لحظات یعنی پس از جلسه­­ی بله برون و قبل از عقد، هیچ تفاوتی بین دو نامزد و دو نامحرم نیست و براساس آموزه­های دینی، حق هیچ گونه ارتباطی جز در محدوده­ی دین و براساس ضوابط شرعی ندارند.

براساس فتاوای مراجع تقلید، «نامزد نامحرم، هیچ تفاوتی با زنان نامحرم دیگر ندارد.1 آنان فتوا داده­اند که «اظهار عشق و محبت بین دختر و پسر به­منظور ازدواج، حرام است.»2

برخی از جوانان به­سبب عدم آشنایی با مسائل شرعی، گمان می­کنند که خواستگاری می­تواند مجوز رابطه باشد و می­گویند: «ما دیگه مال همیم» یا به صرف خواستگاری « با هم محرم شده­ایم» که چنین نیست و گاهی گمان می­کنند که بدون قصد لذت و فقط از روی عشق می­توانند دست همدیگر را بگیرند و هنگام احوال­پرسی به هم دست بدهند. فرموده­اند که «دست دادن با نامحرم حرام است؛ خواه فامیل باشد یا غیرفامیل و خواه با قصد لذت باشد یا بدون قصد لذت.»3

تنها چیزی که موانع ارتباط را از سر راه دو نامزد برمی­دارد، صیغه­ی محرمیت است. یادتان باشد که ممکن است نامزدی شما به ازدواج نینجامد و افزون برگناهانی که مرتکب شده­اید، عذاب وجدان و احساس خیانت به همسر آینده، شما را به­شدت رنج دهد. گذشته از این که مردان به­طور معمول، دختران سهل الوصول را برای زندگی مشترک دوست ندارند و اجازه­ی دختر برای ارتباط به پسر در این دوره، ممکن است او را در اصل انتخابش دچار تردید جدی کند.

1.      سید مسعود معصومی، احکام روابط زن و مرد، ص177.

2.      نرم­افزار پرسمان 2 (www.porseman.org ) استفتا از مراجع.

3.      همان.