حجاب

نویسنده


بحث حجاب و رعایت پوشش الهی، مورد هجمه­ی  زیادی واقع شده است. از آن جایی که معمولاً همه­ی شبهه­های مسئله­ی حجاب، هماهنگی مفهومی و خواستگاه مشترکی دارند، لذا عیار باز­شناسی معارف حق از باطل ضرورت دارد و در این بخش به طرح کلی این شبهات و تردیدها پرداخته، با نگاهی به آموزه­های دینی، سعی می­کنیم پاسخ­های مناسبی ارائه دهیم. یادمان باشد:  امروزه بیشتر انگیزه­های مخالف حجاب، از عدم تسلط بر مفاهیم دینی بوده، نه این که از عدم پذیرش باشد.

اشکال:

 

رعایت حجاب، مرد را بیشتر کنجکاو و تحریک می­کند. از قدیم گفته­اند: « الانسانُ حریصٌ علی مامُنعِ؛ انسان نسبت به آن چه از آن منع شود، طمع می­ورزد.»

 

پاسخ:

یکم: این­که مى‏گویند: «الْانْسانُ حَریصٌ عَلى‏ ما مُنعَ مِنْهُ» مطلب صحیحى است ولى نیازمند به توضیح است. انسان به چیزى حرص مى‏ورزد که هم از آن ممنوع شود و هم به­سوى آن تحریک شود؛ به اصطلاح تمناى چیزى را در وجود شخصى بیدار کنند و آن ­گاه او را ممنوع سازند. اما اگر امرى اصلاً عرضه نشود یا کمتر عرضه شود، حرص و وَلَع هم نسبت بدان کمتر خواهد بود.1     

دوم: حجاب اگر همان­گونه که خواسته­ی اسلام است، رعایت شود، موجب حریص شدن مردان و نامحرمان نمی­شود. فردی که از مقابل خانه­ای می­گذرد، فقط هنگامی برای نگاه مخفیانه - و به اصطلاح سَرَک کشیدن به درون آن - وسوسه می­شود که درِ آن خانه، باز و چیزی از درون آن پیدا باشد که توجه او را به خود جلب کند؛ در این صورت برای دیدن تحریک می­شود ولی اگر درِ خانه بسته باشد، دیگر عامل تحریک­کننده­ای برای دیدن وجود نخواهد داشت. زن هم اگر پوشش الهی را رعایت کند و رفتارهایش نیز چنان باشد که باعث طمعِ هوس­بازان نشود، دیگر چیزی توجه مرد را جلب نخواهد کرد تا برای دیدن آن به حرص و وَلَع بیفتد.2                     

سوم: به فرض اگر پذیرفتیم که واقعیت پوشش، حریص­تر شدن انسان در مقابل ممنوعات است، آیا عقل و شرع اجازه می­دهد که انسان در مقابل هر واقعیتی تسلیم شود؟ باید پذیرفت که پاسخ به همه­ی این درخواست­ها ممکن نیست. بنابراین مردان باید از چشم و سرچشمه­ی رعایت نگاه کنند و زنان نیز این ارتباط دو طرفه را کامل و در مقابل پاکی نگاه مردان، پوشش الهی را رعایت کنند.

چهارم: رعایت پوشش الهی از سوی بانوان در جامعه، موجب کاهش غریزه­ی ­جنسی در جامعه و هدایت آن به کانون خانواده و پیمان زناشویی می­شود.

پنجم: اسلام ازدواج را به­عنوان بهترین، زیباترین و جامع­ترین راه تأمین نیازهای جنسی، عاطفی و اساساً برای تکامل و تعالی انسان­ها پیشنهاد می­کند. اساساً ازدواج آرزوی شیرینی است که از محدودیت­های موقتی، پرده بر­می­دارد.

 

1.      مرتضی مطهری، مجموعه­ آثار، ج19، ص461.

2.      بخش فرهنگی دفتر حضرت آیت­ الله فاضل لنکرانی(ره)، پرسمان حجاب­شناسی، ص69.