سکوت در زندگی مشترک، شمشیر دولبه است




یک روان‌شناس هشدار داد که سکوت زوجین در مسائل مختلف زندگی می‌تواند هم پیامد مثبت و هم پیامد منفی داشته باشد؛ پس باید به عمل‌کرد آن در شرایط مختلف، توجه ویژه‌ای داشت.

«فاطمه طاهری» اظهار کرد: «پس از تشکیل زندگی مشترک، با بروز مشکلات مختلف برای زوجین، به‌خوبی آشکار می‌شود که زندگی همیشه به یک روال نبوده، پستی و بلندی‌های فراوانی دارد. برای رفع این چالش‌ها باید از مهارت‌های ارتباطی برخوردار بود. گاهی زوج‌ها، ناتوان از حل مشکلات ارتباطی خود، سکوت در پیش می‌گیرند و تلاش می‌کنند با مسکوت گذاشتن موضوع و حرف نزدن درباره‌ی آن، چالش را پشت سر بگذارند.»

وی با تأکید بر این که سکوت تنها گاهی ممکن است راه‌کار خوبی باشد، گفت: «بدون شک سکوت در بسیاری از موارد آسیب‌زننده است، چرا که حاکم شدن سکوت در فضای یک خانواده در بیشتر موارد، ناشی از طلاق عاطفی است. زوجینی که همواره در مقابل هم سکوت پیشه می‌کنند، در واقع عواطف‌شان را سرکوب کرده‌اند. این حالت نوعی از بی‌توجهی محسوب می‌شود، زیرا روح و روان انسان را آزار داده، فرد را به‌نحوی بی‌سلاح می‌کند و وی دیگر نمی‌تواند از خودش دفاع کند که این نوع آزار بسیار خطرناک و فرساینده است.»

این روان‌شناس با اشاره به این که زنان برای برقراری ارتباط، صحبت می-کنند، اما مردان اغلب زمانی حرف می‌زنند که می‌خواهند مشکلی را حل کنند، اذعان کرد: «اگر زوجین منظور خود را از حرف‌های یک‌دیگر ندانند، قادر نخواهند بود ارتباط سالمی برقرار کنند؛ بنابراین زوج‌هایی که مهارت برقراری ارتباط را نیاموخته باشند، در طول زمان ممکن است به‌دلیل سکوت کردن، با‌ هم به توافق پنهان برسند. در چنین مواردی ممکن است سکوت طولانی به طلاق عاطفی منجر شود؛ یعنی مرحله‌ای که زن و مرد از پیدا کردن راه‌حل برای مشکل خود ناتوان می‌شوند و برای برقراری ارتباط با یک‌دیگر تلاشی نمی‌کنند.»

وی با اشاره به این که نمی‌توان سکوت را همواره منفی تلقی کرد، تصریح کرد: «یک رفتار به خودی خود نمی‌تواند خوب یا بد باشد، بلکه با توجه به موقعیت، شرایط و معانی متفاوتی که دارد باید مورد ارزیابی قرار گیرد. گاهی همین سکوت هنگام خشم، خود یک هنر است. البته این نوع سکوت را نیز نمی‌توان همیشه توصیه کرد، زیرا ممکن است طرف مقابل سکوت را ناشی از ترس فرض کند و این رفتار را ادامه بدهد. سکوت در مقابل زورگویی، پرخاش‌گری بی‌دلیل و رفتارهای غیرمنطقی همسر توصیه نمی‌شود، زیرا به حل مشکل کمک نمی‌کند. در صورت پرخاش‌گریِ یکی از زوجین، باید آن را به گفت-وگو دعوت کرد تا درباره‌ی رفتار، احساس و انتظاراتش و تأثیری که آن رفتار بر اطرافیان داشته است، توضیح دهد. رها کردن این موضوع، نادیده گرفتن پرخاش‌گری و همواره سکوت کردن در چنین مواردی، در درازمدت به روابط بین فردی لطمه می‌زند.»

خبرگزاری ایسنا

اعتیاد به رایانه، مهم‌ترین آسیب اجتماعی به‌شمار می‌رود

کارشناس دفتر مشاوره‌ی «سازمان بهزیستی کشور» با بیان این که اعتیاد به رایانه مهم‌ترین آسیب اجتماعی به‌شمار می‌رود، گفت اعتیاد به رایانه عوارض زیادی دارد و کیفیت زندگی افراد را تهدید می‌کند.

«مهرداد احترامی» با تاکید بر این که آسیب‌های اجتماعی، علل و عوامل اجتماعی دارند و برخلاف تصور عمومی،همیشه اخلاقی نیستند، افزود: «هر موضوعی که بر کیفیت زندگی افراد تأثیر بگذارد و نرخ شیوع بالایی داشته باشد، آسیب اجتماعی است. شیطان‌پرستی، فمینیسم افراطی، خرافه‌پرستی و تمایل به دلالی - بر طبق این تعریف - آسیب اجتماعی محسوب می‌شود.»

کارشناس دفتر مشاوره‌ی سازمان بهزیستی با بیان این که دو دسته‌ی اصلی آسیب‌های اجتماعی در جامعه قابل شناسایی است، گفت: «دسته‌ی اول آسیب‌های اجتماعی، در اثر پیش‌رفت‌های تکنولوژی به وجود آمده‌اند، از جمله اعتیاد به رایانه، اینترنت، موبایل، بازی‌های رایانه‌ای. دسته‌ی دوم آسیب‌هایی هستند که مربوط به مسائل اقتصادی و شرایط آن می‌شوند، مانند اختلاس، ‌کلاه‌برداری، مشاغل کاذب و آسیب‌های اجتماعی.»

احترامی در ادامه با برشمردن لذت، قانون و ارزش به‌عنوان سه رکن سازنده‌ی کیفیت زندگی، اظهار کرد: «آن چه در بروز آسیب‌های اجتماعی تخریب می‌شود، ارزش‌های اجتماعی است. با توجه به این هرم، باید در پیش-گیری از آسیب‌های اجتماعی به اموری از قبیل این که هر رفتار از جمله آسیب اجتماعی در اثر یک تقاضا به‌وجود می‌آید و بی‌توجهی به تقاضا منجر به خدشه در برنامه‌ریزی‌ها می‌شود، توجه کرد. در این میان تضمین نظامی برای پیش‌گیری، بسیار ضروری است و آموزش آگاه‌سازی و مشارکت اجتماعی هم در پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی بسیار مؤثرند.»

کارشناس دفتر مشاوره‌ی سازمان بهزیستی در ادامه با برشمردن ده عامل مؤثر در پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی، گفت: «درونی‌سازی ارزش‌های انسانی، محیط غنی‌شده، آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش فرزندپروری، تقویت معنویت کار، تقویت حمایت‌های اجتماعی، درمان مشکلات روان‌شناختی و روان‌پزشکی، مشارکت اجتماعی و شهروندی، پژوهش و هماهنگی اجرایی، شامل این موارد می‌شود.»

خبرگزاری ایسنا

سایت‌های اینترنتی نمی‌توانند نقش خانواده را در ازدواج ایفا کنند

یک استاد دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد ازدواج سنتی همچنان مناسب‌ترین گزینه برای تشکیل زندگی است؛ ‌سایت‌های اینترنتی و بنگاه‌های همسریابی هیچگاه نمی‌توانند جای‌گزین خانواده در موضوع ازدواج شوند.

«امان الله قرائی‌مقدم» در‌خصوص ازدواج از طریق سایت‌های اینترنتی و مؤسسات همسریابی اظهار داشت: «ازدواج از طریق سایت‌های اینترنتی به هیچ عنوان با موفقیت همراه نیست و اکثر ازدواج‌هایی که از طریق این سایت‌ها انجام می‌شود با شکست مواجه می‌گردد. هم‌‌اکنون در ازدواج‌هایی که با مشارکت خانواده صورت می‌گیرد، میزان طلاق رو به افزایش است. ازدواج اینترنتی بدون آگاهی والدین، به مراتب با آسیب‌های بیشتری مواجه می‌شود.»

این آسیب‌شناس اجتماعی با بیان این که سایت‌های اینترنتی جز بالابردن میزان طلاق، رابطه‌ی نامشروع، فحشا و آسیب‌های اجتماعی، چیز دیگری به همراه ندارند، گفت: «ازدواج مناسب، با نظر والدین و شناخت کامل صورت می‌گیرد. بیشترین طلاق‌ها در میان ازدواج‌هایی است که دختر و پسر در خیابان یا پارتی‌های شبانه همدیگر را دیده، عاشق می‌شوند. یکی از مهم-ترین عوامل طلاق، دوساختی شدن جامعه یا وجود دو نوع طرز تفکر در میان طبقه‌ی متوسط جامعه است.»

قرائی‌مقدم بیان کرد:‌ «در طبقات پایین‌تر جامعه به‌دلیل تجانس فرهنگی، طلاق کمتر است؛ اما در طبقه‌ی بالا نیز زن حاضر نمی‌شود تا رفاهی را که در اختیار اوست کنار گذاشته، طلاق بگیرد. ازدواج سنتی همچنان مناسب‌ترین گزینه برای تشکیل زندگی است،‌ سایت‌های اینترنتی و بنگاه‌های همسریابی هیچگاه نمی‌توانند جای‌گزین خانواده در موضوع ازدواج شوند.»

خبرگزاری فارس

بنیاد توسعه و کارآفرینی ویژه‌ی زنان راه‌اندازی می‌شود

مشاور رئیس جمهوری و رئیس «مرکز امور زنان و خانواده‌» نهاد ریاست جمهوری گفت: «بنیاد توسعه و کارآفرینی ویژه‌ی زنان، در کشور راه اندازی می‌شود.»

   «دکتر مریم مجتهدزاده» افزود: «این بنیاد کارآفرینی زنان، برنامه‌ی اشتغال دختران فارغ التحصیل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را پی‌گیری خواهد کرد. تأسیس دو مرکز توان‌سازی دختران فارغ التحصیل و توان‌سازی زنان سرپرست خانوار در سطح استان‌ها، علاوه بر آموزش‌های اقتصادی برای بازاریابی مشاغل خانواده، در دستور کار است.»

وی افزود: «یک تقسیم کار ملی برای ارتقای جایگاه زنان و همچنین حضور فعال آنان در همه‌ی عرصه‌های علمی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور برنامه‌ریزی شده است. بیمه‌ی زنان خانه‌دار نیز امری ضروری است که به‌شدت آن را دنبال می‌کنیم و مذاکراتی با وزیر اقتصاد و دارایی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها در این زمینه انجام داده‌ایم.»

خبرگزاری ایرنا

طلاق و زنان سرپرست خانواده از آسیب‌های مهم هستند

 ‌ «حسین انواری» در نشست کمیته‌ی صیانت از نهاد خانواده، با بیان این که مهم‌ترین عامل اساسی بنیان خانواده، مادر است گفت: «یکی از آسیب‌های مهم خانواده، پدیده‌ی طلاق و زنان سرپرست خانواده است.»

سرپرست کمیته‌ی امداد با انتقاد از عمل‌کرد قوه‌ی قضائیه در مورد طلاق گفت: «متأسفانه قوانین ما از مهریه‌های بالا حمایت می‌کند و هیچ قانون بازدارنده‌ای برای جلوگیری از مهریه‌های کاذب وجود ندارد. نزدیک به دو میلیون زن سرپرست خانواده وجود دارد که مشکلات و مسائل خاص خود را دارد. بسیاری از آن‌ها دچار فقر مالی و فرهنگی هستند و از بیماری‌های جسمی - که ریشه‌ی روانی دارد - رنج می‌برند.»

انواری در ادامه گفت: «زندانی کردن این افراد ثمره‌ای جز آسیب به بنیان خانواده و پرورش کودکان در خانواده‌ای که از داشتن یک سرپرست محروم است ندارد؛ اما متأسفانه احکام قضایی و مقررات ما معلول‌ها را دنبال می‌کند و به رفع عامل‌های آسیب‌های اجتماعی چندان توجهی ندارد.»

وی با بیان این پرسش که چه قدر آموزش و پرورش و آموزش عالی ما در تربیت اجتماعی کودکان مؤثرند، گفت: «چه قدر از دختران دانش‌آموز ما برای انجام وظایف مادری خود آماده می‌شوند و یا دانشگاه‌های ما چه قدر انسان‌ساز است؟!»

خبرگزاری وفا

شش رشته‌‌ی تخصصی جدید ویژه‌ی بانوان طلبه‌ی سطح سه حوزه ایجاد شد

مدیر پذیرش حوزه‌های علمیه‌ی خواهران کشور از افزایش شش رشته‌ی‌ تخصصی جدید در مقطع کارشناسی ارشد ویژه‌ی بانوان طلبه‌ی مدارس علمیه‌ی سراسر کشور خبر داد.

«حجت الاسلام محسن محدث» مدیر پذیرش حوزه‌ی علمیه‌ی خواهران کشور، در نشست توجیهی مدیران و معاونان آموزش حوزه‌ی علمیه‌ی خواهران استان خوزستان گفت: «تقویت مدارس علمیه و تبیین جایگاه حوزه در بین مردم، فعال و مؤثربودن حوزه‌ها در عرصه‌های مختلف، رعایت شئون طلبگی در جامعه، برنامه‌ریزی نظام‌اند برای استفاده از طلاب جهت تبلیغ، بهره‌مندی از نظرات ائمه‌ی جمعه و جماعات، تعامل با اداره‌های آموزش و پرورش برای حضور مؤثر در مدارس، تشکیل ستاد پذیرش در مدیریت‌های استانی و مدارس، استفاده از جدیدترین ابزارهای تبلیغ همانند پیامک و ... و نیز استفاده از فضای مجازی از جمله شیوه‌های اطلاع‌رسانی برای حوزه‌های علمیه‌ی خواهران هستند.»

حجت الاسلام محدث به ارائه‌ی تحول‌های انجام شده در پذیرش حوزه‌ی علمیه‌ی خواهران پرداخت و گفت: «تنوع‌بخشی به دوره‌‌های تحصیلی در سطح دو در قسمت‌های حضوری، نیمه‌حضوری و پاره‌وقت و سطح سه در بخش‌های حضوری، نیمه-حضوری و غیرحضوری و راه‌اندازی دوره‌های تربیت مدرس، از جمله تحول‌های انجام شده در بخش آموزش و پذیرش حوزه‌ی علمیه‌ی خواهران است.»

وی افزایش رشته‌های تحصیلی در سطح سه - از دو به هشت رشته، طی پنج سال - را از دیگر تحول‌های انجام‌شده در حوزه‌ی علمیه‌ی خواهران خواند و ابراز داشت: «رشته‌های فقه و اصول، تفسیر قرآن، کلام شیعه، فلسفه‌ی اسلامی، تاریخ اسلام، مطالعات اسلامی زنان، مدرس ادبیات عرب و رشته‌ی اخلاق و تربیت اسلامی، هشت رشته‌ای است که در سطح سه وجود دارد.»

محدث در ادامه‌ی سخنانش، انتظارات مرکز مدیریت حوزه‌ی علمیه‌ی خواهران از مدارس علمیه‌ی شهرستان‌ها را چنین اعلام کرد: «ظرفیت‌سازی در خصوص جذب داوطلبان، همچون: تلاش مضاعف برای اطلاع‌رسانی مناسب و مؤثر، تأمین فضای مناسب و امکانات و تجهیزات آموزش، توانمندی کادر مدارس در تجهیزات طلاب و تأمین اساتید دارای مجوز از جمله انتظاراتی است که از مدارس می‌رود.»

خبرگزاری رسا

رشته‌ی دانشگاهی زنان، اسلام و رسانه در انگلیس تأسیس شد

دانشگاه آنجلیای شرقی در انگلستان رشته‌ی زنان، اسلام و رسانه را تأسیس کرد. این رشته موضوعاتی همچون پوشش و حجاب، جرائم ناموسی و ازدواج‌های رسمی با آداب مختلف را شامل می‌شود.

این رشته دانشگاهی با هدف به چالش کشیدن کلیشه‌های موجود در مورد اسلام و بازنمایی زن مسلمان در رسانه‌ها، بنیان نهاده شده است. زن، اسلام و رسانه موضوعاتی هستند که رابطه‌ی نزدیکی با هم دارند و به ادعای دانشگاه آنجلیای شرقی، این اولین رشته در نوع خود در دانشگاه‌های انگلستان است که چگونگی ترسیم آن‌ها در فیلم‌های معاصر، برنامه‌های تلویزیونی و دیگر رسانه‌ها و چگونگی بازتاب تعصبات فرهنگی در شرق و غرب را مورد بررسی قرار می‌دهد. در حال حاضر ?? دانش‌جو به تعداد تقریباً برابر از زنان و مردان، در آن ثبت نام کرده‌اند.

دکتر «ایلم آتاکاو»، فارغ التحصیل دانشگاه آنکارا که مبدع این رشته است، گفت: «بسیاری از افراد درباره‌ی زن و اسلام نوشته‌اند و برخی دیگر درباره‌ی اسلام و رسانه یا زنان و رسانه نوشته‌اند اما آن‌ها قبلاً در یک جا جمع نشده بودند که با ایجاد این رشته تمام آن‌ها می‌توانند گرد هم آیند. این رشته یکی از راه‌های مهم تغییر درک از اسلام است. مواد درسی آن شامل فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی سرتاسر جهان از جمله ایران، آمریکا، ترکیه و چین است. برای نمونه کار‌شناسان این رشته به چگونگی گفت‌وگوهای رسانه‌ای می‌پردازند و مثلاً درباره‌ی خشونت‌های ناموسی می‌بینیم که این خشونت درباره‌ی یک زن مسلمان در خاورمیانه، جنایات ناموسی نامیده می‌شود، اما چنان چه یک زن بریتانیایی به علت حسادت شوهرش به رابطه‌ی عاشقانه‌ی این زن با مردی دیگر به دست او کشته شود، این یک قتل عادی تلقی می‌شود. در این رشته همچنین با توجه به اتفاقات اخیر جهان، به ارتباط بیداری اسلامی با اشکال جدید فعالیت سیاسی زنان نیز پرداخته می‌شود.»

یک روزنامه‌نگار و گوینده‌ی رادیو و تلویزیون معتقد است تغییر و اصلاح کلیشه‌های بیان شده از اسلام نیازی اساسی است. کاریکاتورهای رسانه‌ای از زنان مسلمان همانند نوع رفتار رسانه‌ای غرب با مرد مسلمان است که او را با چهره‌ای سیاه‌چرده و ریش بلند یا به‌عنوان تروریست‌های بالقوه ترسیم می‌کند.

اولین دپارتمان دانشگاهی الهیات اسلامی نیز در شهر توبینگن کشور آلمان آغاز به کار کرد. بیش از سه نهاد در سراسر این کشور، برای تربیت رهبران و معلمان آینده طراحی شده است، اما وزیر آموزش آلمان، معتقد است آلمان با نفرت از رهبران و معلمان مذهبی اسلامی روبه‌رو است و راه-اندازی برنامه‌ی درسی این چنینی به‌عنوان پادزهر برای مقابله با این نفرت انجام شده است. هم اکنون?? دانش‌جو در مقطع لیسانس در رشته‌ی مذکور ثبت‌نام نموده‌اند.

باید گفت که تمرکز کشورهای غربی به موضوعات اسلامی، خصوصاً بحث زنان مسلمان به شکل آکادمیک بسیار قابل توجه است؛ در عین حال این مسئله در صورتی قابل قبول و معتبر خواهد بود که با نگاهی منصفانه و به دور از سیاسی‌کاری و تعصبات، موجب شناخت بیشتر زوایای اسلام و زنان مسلمان برای جهانیان شود. البته در طولانی‌مدت بر اساس مواد درسی و تولیدات علمی در این دانشگاه‌ها و رشته‌ها می‌توان به ارزیابی این برنامه‌های تحصیلی پرداخت.

زنان پرس

مادران شاغل به خانه برگردند

در سال ???? بیشتر مادران شاغل از خانواده‌های تک‌والدی بودند، در حالی که اکنون این تفاوت از بین رفته است. نرخ اشتغال کنونی برای مادرانی که در حال حاضر جدا زندگی می‌کنند (بیوه، مطلقه، جدا) اندکی بیش از مادران متأهل است، اما نرخ اشتغال مادران مجرد به‌طور قابل توجهی از هر دو گروه یادشده کمتر است.

در حال حاضر در آمریکا بیشتر مادران، شاغل هستند. بر خلاف جریانی که دو دهه رواج داشت، دیگر نه تنها مادرانی که کودکانی در سن مدرسه دارند، بلکه مادرانی که کودکان زیر یک سال دارند نیز بیرون از خانه کار می‌کنند؛ هر چند سرعت افزایش میزان اشتغال مادران آن قدر سریع است که بیشتر مردم نمی‌توانند متوجه نفوذ آن شوند. گذشته از این، تلاش‌هایی که برای دریافت تأثیرات اشتغال مادران انجام می‌گیرد معمولاً این حقیقت را نادیده می‌گیرند که این تغییر، قسمتی از یک مجموعه‌ی کلی از تغییرات اجتماعی است. محیطی که امروز مادران شاغل و مادران خانه‌دار در آن زندگی می‌کنند با فضایی که مادران هم‌شرایط آن‌ها در چهل یا حتی بیست سال پیش در آن زندگی می‌کردند کاملاً متفاوت است.

آمار، نشان‌دهنده‌ی تغییر اجتماعی اساسی در ایالات متحده است اما تغییراتی با این حجم، ناگهان به‌وجود نیامده است؛ تغییر در آمار اشتغال مادران، با تغییرات فراوان دیگری در زندگی خانوادگی همراه بوده است. تعداد اعضای خانواده‌ها اکنون کمتر است، فن‌آوری‌های جدید میزان کارهای خانه را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش داده، زنان، تحصیل‌کرده‌تر شده‌اند، پایه‌ی ازدواج‌ها سست شده است، نقش‌های جنسیتی که به شیوه‌ی سنتی تعریف شده بودند کم‌رنگ شده‌اند و کمتر به نقش‌های سنتی اهمیت داده می‌شود. شیوه‌های تربیت کودکان تفاوت کرده و نقش‌های دوران بزرگ‌سالی که بر مبنای آن‌ها باید کودکان را وارد اجتماع کرد دیگر مانند گذشته نیست.

برای بررسی تأثیر اشتغال مادران، در ذهن داشتن تغییرات اجتماعی مرتبط، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بیشتر مطالعاتی که در زمینه‌ی اشتغال مادران انجام می‌شود از داده‌های جمع‌آوری شده در دهه‌ی ???? استفاده می‌کنند، اما امروزه دیگر استفاده از این یافته‌ها منطقی به نظر نمی‌رسد. به علت همین تغییر در الگوهای خانواده و یا در جامعه‌ی بزرگ‌تر، امروزه دیگر از برخی تأثیراتی که پیش‌تر در مطالعات بررسی می‌شد سخنی به میان نمی‌آید.

«گیدنز»، آزار جنسی زنان در محیط کار در جوامع غربی را پدیده‏‌ای «بسیار معمولی» دانسته است. به گفته‌ی او، آزار جنسی بخش بزرگی از زنان شاغلِ حقوق بگیر را مستقیماً تحت تأثیر قرار می‌‏دهد. قدرت بر‌تر جسمانی و تمایلات شدید غریزىِ مردانه از یک سو، و زیبایی و ضعف جسمانی زنان در مقایسه با مردان از سوی دیگر، موجب شده اذیت و آزار زنان از سوی مردان در محیط کار به وقوع بپیوندد. عمده گونه‏‌های این آزار جنسی به‌صورت تحقیر زنان و توهین به آن‌ها از طریق واگذاری کارهای حاشیه‏ای و پست به آنان، تحقیر زنان از طریق پرداخت حقوق و مزایای کمتر به آن‌ها در مقایسه با مردان، آزار‌ها و خشونت‏‌های جنسی و نیر ضرب و شتم و قتل زنان به دستِ همکارانِ مرد بوده است.

در حال حاضر رسانه‏‌های گروهی و افکار عمومی در غرب به «بازگشت زنان به خانه» ابراز تمایل می‌‏کنند. در ایالات متحده‌ی آمریکا، بسیاری از زنان، مشاغل خود را‌‌ رها کرده و به مادران تمام‌وقت تبدیل شده‏اند.

خبرگزاری فارس

مصرف هفت غذا برای زنان لازم است

تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که مصرف هفت ماده‌ی غذایی، بیماری‌های قلبی، سرطان سینه و پوکی استخوان را از زنان دور می‌کند.

به گفته‌ی محققان مصرف مواد غذایی سرشار از لیکوپن مثل گوجه‌فرنگی می-تواند در دفع سرطان سینه و دهانه‌ی رحم مؤثر باشد. همچنین دانشمندان ترکیب‌های مفیدی همانند چربی های امگا3 و فیبر را در بذر کتان یافته-اند. مطالعات انجام شده در «کلینیک مایو» نشان می‌دهد مصرف 40 گرم بذر کتان می‌تواند به کاهش تری‌گلیسیرید کمک کند. البته پزشکان مصرف بذر کتان در دوران بارداری را پیشنهاد نمی‌کنند.

کلم پیچ حاوی آنتی اکسیدان‌ است و چشم محافظت می‌کند: علاوه بر، این سرشار از ویتامینC و کلسیم است. مصرف ماهی، به‌خصوص ماهی آزاد به‌دلیل روغن موجود در آن می‌تواند به رشد جنین در دوران بارداری کمک کند. همچنین از آن جایی که درصد بالایی از زنان بر اثر بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند، خوردن این ماهی می‌تواند در پیش‌گیری از بیماری-های قلبی مفید باشد. مصرف آب آلبالو نه به‌دلیل ویتامینC آن بلکه به دلیل آنتی اکسیدان‌های موجود در آن توصیه می‌شود. این ماده می‌تواند از رشد باکتری در دیواره‌ی مثانه جلوگیری کند. خوردن ماست چکیده به دلیل داشتن پروتئین بالا، به کاهش وزن و حفظ ماهیچه‌ها کمک می‌کند. همچنین زنان با مصرف این ماست می‌توانند دوران کهن‌سالی را راحت‌تر بگذرانند. مصرف گردو هم می‌تواند مانع از بروز سرطان سینه و پوکی استخوان شود.

خبرگزاری وفاس