تدوین قوانین جدید برای حمایت از زنان تدوین می‌شود

نویسنده



معاون مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به جرم انگاری جدید و تشدید کیفر در پرونده‌های خشونت علیه زنان گفت: لایحه امنیت زنان با هدف تدوین قوانین جدید برای حمایت از آنها در دست بررسی است.

 پروین هدایتی در خصوص لایحه تامین امنیت زنان اظهار داشت: جلسات کارشناسی این لایحه با حضور اساتید دانشگاه، صاحب‌نظران و قضات در مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار می‌شود. در این جلسات پیرامون مفاهیم و اصطلاحات به کار رفته در لایحه امنیت زنان همچون انواع خشونت‌ها از جمله خشونت روانی، جسمی،‌ عاطفی و اقتصادی علیه زنان بحث و تبادل نظر می‌شود.

معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز زنان و خانواده ادامه داد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم جلوگیری از بی‌عدالتی‌ها در ارتباطات خانوادگی زن و مرد و ضرورت رفع ظلم از زنان در عرصه خانواده از طریق راهکارهای قانونی، مرکز امور زنان برآن شد تا لایحه‌ای مرتبط با موضوع امنیت زنان در خانواده را تنظیم و به هیات دولت ارائه کند.

هدایتی با بیان اینکه این طرح با عنوان تدوین قانون تامین امنیت زنان به دنبال آن است تا به صورت گسترده و از جوانب مختلف حقوقی و اجتماعی و از دیدگاه دینی و اخلاقی به بررسی و تحلیل مواد قانونی بپردازد گفت: تشخیص موارد آسیب‌زا، ارائه و اصلاح مواد قانونی در خصوص جلوگیری از خشونت‌های خانگی علیه زنان از اهداف تدوین این لایحه است.

وی در خصوص اهداف تدوین لایحه امنیت زنان تصریح کرد: بررسی دیدگاه اسلام در خصوص هر یک از مباحث قانونی و کیفری زنان، بررسی میزان پویایی فقه در تدوین مقررات جدید منطبق با نیاز روز جامعه، شناسایی آسیب‌های اجتماعی زنان در ایران و بررسی میزان و انواع خشونت علیه زنان، شناسایی مشکلات و چالش‌های قانونی زنان در زمینه حقوق کیفری، شناخت خلاءهای قانونی‌و قوانین ناقص مبهم و ناکارآمد که به طور مستقیم و غیرمستقیم باعث بروز خشونت ساختاری علیه زنان می‌شود مهمترین اهداف تدوین این لایحه است.

هدایتی با اشاره به اینکه منسجم‌سازی فعالیت‌ها و برنامه‌های حمایتی، تبیین نقش ستاد ملی زن و خانواده در جهت حمایت از زنان در این لایحه مورد توجه قرار می‌گیرد همچنین جرم‌انگاری جدید و تشدید کیفر از طریق تمهیدات و تدابیر لازم در دادرسی جهت حمایت بیشتر از زنان در تدوین لاین لایحه مورد توجه قرار گرفته است.

فارس

روابط جنسی پیش از ازدواج، بی‌اعتمادی جوانان را به دنبال دارد

استاد مشاوره دانشگاه تربیت معلم در همایش ازدواج‌ها و طلاق‌های امروزی گفت: شرط اساسی برای آغاز زندگی مشترک اعتماد متقابل بین زن و مرد است و بدون این فاکتور ادامه زندگی مشترک با مشکلاتی همراه و سلامت ازدواج به خطر می‌افتد. دختر و پسرهای جوان باید در انتخاب‌های خود در مقوله ازدواج منطق را بیشتر از احساس در نظر بگیرند و از تجربیات خانواده به خصوص پدر و مادر برای انتخاب مناسب‌تر بهره‌مند شوند. همچنین آنان باید از آمادگی جسمی و روحی برای آغاز زندگی مشترک، برخوردار باشند.

باقر ثنایی اظهار کرد: با توجه به صنعتی شدن جامعه و فاصله گرفتن از روند سنتی، جوانان باید ارزش‌ها و اعتقادات ریشه‌ای و اساسی خود را حفظ کنند و در دام سبک زندگی غرب قرار نگیرند. ایجاد شناخت عمیق مهمترین امر در موفقیت یک رابطه احساسی است. دختر و پسری که به قصد ازدواج با هم ارتباط برقرار می‌کنند باید شخصیت واقعی خود را بروز دهند و از تظاهر و مخفی کردن عیوب خود بپرهیزند. جوانانی که قصد ازدواج دارند باید حتما از لحاظ فرهنگی، اعتقادی و خانوادگی به هم نزدیک بوده و درک مشترکی از مفاهیم مهم زندگی زناشویی پیدا کرده باشند.

بنیانگذار مشاور? خانواده و ازدواج در ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود، تعدد رابطه جنسی پیش از ازدواج را عاملی جهت افسردگی، احساس گناه و بی‌اعتمادی در بین جوانان مستعد ازدواج دانست و افزود: این افراد در زندگی مشترک توانایی اعتماد به همسر خود را ندارند و غالب این افراد زندگی زناشویی موفقی نخواهند داشت.

وفا

یک میلیون زن روستایی در بخش کشاورزی فعالیت دارند

مشاور امور بانوان وزارت جهاد کشاورزی گفت: از میان جمعیت دوازده میلیونی زنان روستایی و عشایری کشور، یک میلیون نفر از زنان روستایی و عشایری به صورت مستقیم در بخش کشاورزی فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه زنان روستایی و عشایری قابلیت های خود را نشان داده اند، تاکید کرد بهره گیری از توان آنان در زمینه تولیدات کشاورزی ، صنایع دستی و دامپروری در زمینه رونق اقتصادی خانوارها تعیین کننده است.

منیژه امین زاده اظهارداشت: در راستای حمایت از زنان روستایی در زمینه کارآفرینی، کارآموزی و اشتغال زودبازده حمایت های خوبی از سوی نهاد ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی شامل تسهیلات قرض الحسنه، آموزش و همچنین ایجاد صندوق های خرد روستایی در سطح روستاها انجام شده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور بانوان، از تشکیل و راه اندازی صندوق های خرد روستایی در سطح روستاها بعنوان یکی از برنامه های این وزارتخانه در راستای حمایت از تولیدات خانگی نام برد و گفت: زنان روستایی و عشایری می توانند با استفاده از وامهای قرض الحسنه این صندوق ها استفاده کنند.

وفا

الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت خانواده طراحی شد

مشاور برنامه ریزی، آمار و فناور اطلاعات مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درخصوص طراحی الگوی اسلامی- ایرانی خانواده و لوازم علمی و مدیریتی آن اظهارداشت: مهمترین و گسترده ترین مطالبه مقام معظم رهبری طراحی الگوی پیشرفت و عدالت است که در این راستا تصمیم گرفتیم نظام نامه تدوین الگو اسلامی- ایرانی خانواده را طراحی کنیم. الگوی اسلامی- ایرانی خانواده با نگاهی واقع نگر، ارزش گرا و تفاهم بخش می‌تواند نسبت و تعامل خانواده را با دیگر نهادهای جامعه از جمله نهادهای عمومی و حاکمیتی در ابعاد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با رویکردی جامع ترسیم کند.

خانم طالب افزود: نقش، جایگاه و وظایف زن به عنوان مهمترین رکن درون خانه در مقیاس های فردی و فرافردی یکی از کارکردها و خروجی های الگوی خانواده است.

وی در پایان ضرورت مشارکت علمی- پژوهشی مرکز امور زنان و خانواده با دیگر مراکز نخبگانی در نظام اسلامی را لازمه موفقیت در پاسخگویی شایسته به مطالبه مقام معظم رهبری دانست.

پایگاه اطلاع رسانی مرکز امور زنان و خانواده

لباس زن مسلمان طراحی می‌شود

معاون فرهنگی دانشگاه الزهرا از ایجاد برند دانشگاهی پرنیان برای تولید لباس خبر داد و گفت: پرنیان یک برند کشوری و دانشگاهی است و علاوه بر دانشگاه الزهرا، دانشگاه تهران نیز در تولید آن همکاری دارد.

مهناز امیرخانی افزود: از زمانی که معاونت فرهنگی دانشگاه ایجاد شد در طرح پرنیان با وزارت علوم همکاری داریم. این طرح یک برند دانشگاهی است که دانشگاه الزهرا هم در طرح پایلوت آن همکاری دارد و در این طرح بحث حجاب، عفاف و لباس مطرح است. علاوه بردانشگاه الزهرا، دانشگاه تهران هم در این طرح همکاری دارد و در واقع این طرح یک برند کشوری و دانشگاهی است نه اینکه تنها برند دانشگاه الزهرا باشد.

معاون فرهنگی دانشگاه الزهرا ادامه داد: این طرح هم اکنون به تصویب وزارت علوم رسیده و در انتظار اختصاص بودجه  هستیم تا کار خود را آغاز کنیم. در اجرای این طرح از تولید کنندگان خارج از دانشگاه هم کمک خواهیم گرفت چرا که دانشگاه الزهرا به تنهایی توان کافی برای انجام چنین طرحی را ندارد. ما در انتظار آن هستیم که قدم اول را با اختصاص بودجه اولیه توسط وزارت علوم برداریم. پس از اختصاص بودجه کار خود را در این زمینه آغاز کرده و در کنار آن از تولید کنندگان داخلی کمک خواهیم.

وی ادامه داد: ما دانشجویان قوی در زمینه طراحی پارچه و لباس داریم که همکاران خوبی برای دانشگاه هستند و همکارانی هم در خارج از دانشگاه داریم که به ما ملحق می شوند. دانشگاه الزهرا اکنون در ابعاد تئوری و نظری حجاب مشغول فعالیت است و در زمینه "شناسه، شناسی در حجاب" کارگاه‌هایی تشکیل داده است که در آنها به دنبال نمادهایی است که ایرانی اسلامی بودن را به نوعی تعریف کند. این مساله برای ما مهم است لذا در طرح پرنیان این مباحث تئوریک را هم بکار خواهیم برد.

مهر

80 درصد از خانواده های ایرانی در مرحله طلاق پنهانی قرار دارند 

در میزگرد آسیب شناسی رشد طلاق با حضور ناصر قاسم زاده دبیر انجمن حمایت از سلامت و بهداشت روان جامعه، اصغر مهاجری جامعه شناس و استاد دانشگاه، و موسوی چلک، رییس انجمن مدد کاران اجتماعی، اعلام شد آماری که ثبت احوال از طلاق و ازدواج، ارائه می‌دهد، بسیار نگران کننده است.

قاسم زاده گفت: وقتی جوانان در جامعه حاشیه امن اقتصادی نداشته باشند، شاهد معضلاتی مانند پایین آمدن آمار ازدواج و بالا رفتن آمار طلاق خواهیم بود. عدم تفاهم، مشکلات اقتصادی و اعتیاد سه عامل اصلی است که باعث طلاق در کلان شهرها است. متاسفانه وجود خانواده‌های نا به سامان، والدین معتاد، نا امنی های اقتصادی و اجتماعی شرایط را ایجاد می‌کند که فرد به اعتیاد رو بیاورد. به طور قطع ارتباطات بین فردی و حتی زندگی زناشویی این افراد تحت تاثیر اعتیاد است. فرد بیمار در ابتدای ازدواج به دلیل آنکه توانایی جسمی بالاتری دارد، اعتیادش را پنهان می‌کند. اما پس از زندگی مشترک، رفتارهای نامتعادل، وضعیت ظاهر و عدم حضور فرد، زن را متوجه اعتیاد شوهرش می‌کند.

مهاجری نیز افزود: بیشترین علت طلاق‌ها در کشور به ناتوانی در برقراری ارتباط درست جنسی برمی‌گردد و در صورتی که طلاق انجام نشود و با تکیه بر باورهای سنتی زندگی ادامه پیدا کند، تبعات منفی روانی و جسمی آن بسیار زیاد است. حق زنان در این نابرابری‌های جنسی بیشتر از مردان تضییع می‌شود. نبود آموزش درخصوص مسائل جنسی بزرگ‌ترین آسیب در ازدواج‌ها است و برنامه‌ریزان و سیاستگذاران جامعه باید نگاهی مقدس و باز به مقوله روابط زناشویی داشته و با آموزش و ترویج فرهنگ درست این روابط که در آموزه‌های دینی ما نیز به آن اشاره شده است، نگاه تابو و پنهانکارانه به این موضوع را پاک کنند. امکان آموزش همگانی و مبتنی بر رسانه در این آموزش‌ها وجود ندارد؛ بلکه باید بر آموزش چهره به چهره، کارگاهی و کاربردی در قالب آموزش‌هایی در محلات، بین خانواده‌ها و حتی ادارت و محل کار تکیه کرد.

موسوی چلک هم در ادامه گفت: هر پدیده اجتماعی معلولی از مجموعه عوامل است و موضوعی مانند طلاق تک علتی نیست و علل طلاق در کشورهای مختلف متفاوت است و همچنین در یک کشور علت طلاق در مناطق و اقشار مختلف، علت های متفاوتی دارد. برخی از علل و عوامل طلاق آشکار هستند و زوجین به هنگام طلاق این علل را در دادخواست خود بیان می‌کنند مانند مصرف مواد مخدر، خشونت، دخالت والدین و گاهی فقر اما برخی از علل طلاق در دادخواست بیان نمی‌شود مانند نارضایتی از روابط زناشویی که به دلیل مسائل فرهنگی حاکم بر جامعه در غالب عدم تفاهم در دادخواست ذکر می‌شود و یکی از عوامل موثر در طلاق است و کمتر در دادخواست های طلاق به آن توجه می‌شود. همچنین می‌توان به سوء ظن و یا انحراف اخلاقی که معمولا بیان نمی‌شود، اشاره کرد. فرهنگ گفت و گو در میان خانواده های ایرانی پایین آمده است و مطابق تحقیقاتی که انجام گرفته مشخص شده است که مدت زمان گفت و گو بیشتر از 15 دقیقه نمی شود در صورتی که بالای 70 درصد از اختلافات میان زوجین بنای سوء تفاهم دارد و این مشکل تنها با صحبت کردن زوجین با یکدیگر برطرف می‌شود و در بیشتر موارد نیز صحبت و گفت و گو میان زوجین در خصوص مسائل و مشکلات دیگران است که در این موارد نیز به نتیجه‌ای نمی‌رسند. بخش دیگری از عوامل موثر در طلاق مشکلات اقتصادی، ناباروری، عدم شناخت و یا معیارهای نادرست و ازدواج‌های اینترنتی و آشنایی در پارک و اتوبوس، عدم سلامت اجتماعی، کم رنگ شدن شادی و نشاط و ... است.

مهاجری افزود: طلاق اجتماعی، طلاق واقعی است و در آن ارتباطات میان رکن‌های خانواده یعنی همسران قطع شده و روابط سازنده‌ای در خانواده وجود ندارد. در برخی فرهنگ‌ها و جوامع بنا بر مسائل فرهنگی، اجتماعی، طلاق از مرحله اجتماعی به مرحله حقوقی گذر نمی‌کند؛ این در حالی است که کارکردهای منفی طلاق اجتماعی بیش از طلاق حقوقی است. در جامعه ایرانی، به دلیل این که طلاق امری مذموم است و این که اگر زنان طلاق بگیرند، مورد اتهام و برچسب‌زنی قرار می‌گیرند و با طلاق حقوقی پایگاه اقتصادی و اجتماعی خود را از دست می‌دهند، لذا با ایثاری که معمولا زنان از خود نشان می‌دهند، طلاق‌ها از مرحله اجتماعی به حقوقی گذر نمی‌کند و زنان به خاطر فرزندان و آموزه‌های فرهنگی خود نتایج و آسیب‌های ناشی از طلاق اجتماعی را تحمل می‌کنند. سهم زنان در نظام تربیتی جامعه بسیار ضعیف است و باید با ایجاد تغییر در نگرش‌ها و قوانین شرایط را برای بهبود و ارتقای وضعیت زنان در اجتماع فراهم کنیم.

وفا

  

 آموزش مهارت‌های زندگی موجب کاهش طلاق می‌شود

رشد گسترده آمار طلاق میان زوجین به علت ترغیب جوانان به ازدواج، بدون آماده کردن آنان است. عدم یادگیری مهارت‌های کافی برای ورود به زندگی مشترک و ناتوانی در مواجهه با مشکلات موجود، موجب از هم گسیختگی بنیان خانواده و یا ادامه زندگی با نارضایتی می‌شود.

خیرالله صادقی پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: مطابق آماری که دادگستری تهران ارایه داده از هر پنج ازدواج دو ازدواج به طلاق می انجامد، دو زوج نیز با مشکلات متعدد به زندگی ادامه می دهند و تنها یک زوج یعنی 20 درصد از زوج‌ها با رضایت زندگی می کنند.

وی گفت: زوج‌های موفق به ازدواج به عنوان تعهدی دراز مدت و امری مقدس اعتقاد دارند و به این مهم نیز واقف هستند که معنای تعهد آن است که ممکن هست برای مدتی از زندگی خود نیز ناخشنود باشیم. قداست زندگی به معنای نیالودن آن به عشق ممنوع و عدم برقراری روابط خارج از تاهل است؛ اما متاسفانه برخی از زوج‌های جوان به این امر تعهد چندانی ندارند و در سختی‌ها نیز چندان به هم وفادار نیستند.

صادقی عدم اعتقاد به رابطه برابر بین زن و شوهر را یکی دیگر از کلیدهای زندگی موفق دانست وگفت: این طرز تفکر که ازدواج یک مساله 50-50 است می تواند برای زندگی زناشویی مخاطره آمیز باشد زیرا اعتقاد به این امر که یکی بیشتر به دست آورده و دیگری کمتر، خود موجب نارضایتی می گردد. هویت زن و شوهر نباید از بین برود و هر یک لازم است هویت خود را در زندگی مشترک حفظ کنند زیرا در عشق بارور هر یک از طرفین مجال رشد و گسترش پیدا می کنند و هر چند فعالیت‌های مشترکشان زیاد است، اما هیچ یک در دیگری مستغرق و مستهلک نخواهند شد.

همچنین دکتر حسن امیری استاد دانشگاه و پژوهشگر درباره تاثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر زندگی زوج‌ها، گفت: تجربه نشان داده که وجود سه مولفه مهم ایمان به خدا، صداقت و تعهد اخلاقی، رفتاری، انسانی و اجتماعی از ایجاد اختلال و از هم پاشیدگی بنیان خانواده جلوگیری می‌کند. همه ما در زندگی با موقعیت‌هایی روبه‌رو هستیم که اگر به درستی عمل نکنیم سلامت روانی خود و دیگران را به خطر خواهیم انداخت و یادگیری مهارت‌های زندگی یکی از بهترین راه‌های آمادگی برای رویارویی با موقعیت‌های مختلف است. فراگیری مهارت‌های زندگی در ارتقای توانایی‌های روانی و اجتماعی افراد بسیار موثر است و به فرد کمک می کند تا با محیط سازگاری بیشتری پیدا کند.

این استاد دانشگاه، تقویت و تغییر نگرش‌های فرد، عزت نفس، تعیین هدف، شناسایی ارزش‌های فردی، برقراری ارتباط مطلوب و یادگیری مهارت‌های بین فردی را از جمله مهمترین آثار یادگیری مهارت‌های زندگی عنوان کرد.

وی با انتقاد از عدم آموزش مهارت‌های زندگی به فرزندان در خانواده و اجتماع اضافه کرد: مهارت‌های زندگی امری اکتسابی هستند و فرد با آموزش آنها را فرا می‌گیرد؛ اما در خانواده‌های ما به فرزندان امور مختلف آموزش داده می‌شود؛ اما مهارت‌های زندگی جدی گرفته نمی‌شود و در آینده موجب ایجاد مشکلات برای فرد می‌شود. در حالیکه با مسلح شدن به مهارت‌های زندگی ضریب اطمینان و امنیت روانی، اجتماعی و معنوی خود و خانواده را بالا برده و جامعه‌ای سالمتر خواهیم داشت.

ایرنا

دخترانی که در کودکی مادر می شوند

کارشناسان معتقد هستند اغلب دخترانی که در سنین پایین ازدواج می کنند، سرانجام جز طلاق در سنین بالاتر چاره ای ندارند. در سال‌های اخیر سن ازدواج در شهرهای بزرگ کشور بالا رفته است. این در حالی است که در بسیاری از شهرهای کوچک و روستاها، سن ازدواج کاهش یافته است. میزان ازدواج دختران زیر 15 سال در سال 85 نسبت به کل ازدواج ها 3/2 درصد بود اما در سال 89 به 4/9 درصد افزایش یافته است که این گویای افزایش ازدواج در سنین پایین است. در بسیاری از خانواده‌ها دختران به دلیل فقر مالی و شاید به نوعی سربار خانواده بودن مجبورند به ازدواج زود هنگام تن دهند. در حالی که ازدواج زود هنگام نیز مانند ازدواج دیر هنگام می تواند مشکلات فردی و اجتماعی خاص خود را به دنبال داشته باشد.

عمدتا فقر مادی و باورهای عرف در روستاها عمده ترین دلیل ازدواج کودکان محسوب می‌شود. متاسفانه در بسیاری از روستاهای کشور امکان ادامه تحصیل برای دختران وجود ندارند و از دیدگاه خانواده ازدواج دختری که دیگر درس نمی‌خواند از خانه نشینی بهتر است. در بسیاری از موارد هم مشاهده شده که والدین اجازه ادامه تحصیل دختر خود را در مناطق دور از خانه و خانواده داد‌ه‌اند که آن هم مشکلات خاص خود را در پی داشته است. به هر حال این نوع ازدواج‌ها به دلیل این که دو طرف یا حداقل یکی از طرفین آمادگی لازم را برای تشکیل خانواده ندارد و با مهارت‌های زندگی بیگانه است، مشکلات خود را در پی داشته و اغلب سرانجام جز طلاق در سنین بالاتر ندارد. حتی اگر ازدواج در سنین پایین به طلاق هم ختم نشود با جمعیتی از مادران مواجه هستیم که خودشان هنوز کودک هستند و مهارتی برای تربیت و پرورش کودکشان ندارند و فرزندانشان در اجتماع بزهکار معتاد می‌شوند. مادرانی که بدون کمک از مناطق و حتی احساس خود تن به ازدواج داده اند و نمی توانند مادرانی خوب برای فرزندان خود باشند. مادرانی که قربانی تصمیمات والدین خود شده اند و فرزندان خود را قربان تصمیمات خود می کنند.

وفا

برنامه‌های اوقات فراغت جوانان بر عهده خانواده است

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت در شرایط کنونی، بیش از 90 درصد از برنامه‌های اوقات فراغت جوانان بر دوش خانواده‌ها است. 

محمد صادق اکبری در جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان افزود: این در حالی است که 71 درصد از خانواده‌ها از اجرای برنامه‌های اوقات فراغت در کشور مطلع نیستند؛ در صورتی که با اطلاع‌رسانی گسترده از سوی دستگاه‌ها برای آشنایی مردم با برنامه‌های اوقات فراغت، باید اطلاع‌رسانی صحیح و سریع از سوی دستگاه‌های مربوطه صورت گیرد.

اکبری با بیان اینکه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان قصد دخالت در اجرای برنامه‌های دستگاه‌ها در کشور را ندارد، گفت: ما به دنبال ایجاد زمینه مناسب برای ساماندهی اوقافت فراغت جوانان هستیم. در نتیجه برای تحقق اجرای برنامه‌های اوقات فراغت جوانان در سطح گسترده، همه دستگاه‌ها باید همکاری و تعامل داشته باشند. اکنون به دنبال تدوین پورتال جامع اوقات فراغت جوانان هستیم که با راه‌اندازی این پورتال می‌توانیم خدمات خود را به نحو مطلوب‌تر به جوانان ارائه کنیم. یکی دیگر از برنامه‌های در نظر گرفته شده برگزاری نمایشگاه‌هایی در بخش اوقات فراغت جوانان در تابستان است.

ایرنا

حضرت مریم (سلام الله) محجبه بود

 گروهی از افراط گرایان ایتالیایی خواستار از بین بردن تصاویر محجبه حضرت مریم و نشر تصاویر بدون حجاب ایشان شدند تا این امر دلیلی برای پوشش حجاب برای مسلمانان نباشد. به دنبال این درخواست ، جولیانو اماتو  وزیر کشور ایتالیا با ممنوعیت حجاب در کشورش مخالفت کرد و گفت: دلیل مخالفت من با ممنوعیت حجاب کاملا روشن و واضح است، چرا که حضرت مریم مادر حضرت عیسی، مقدس ترین زن در طول تاریخ و تنها زنی است که از او در قرآن کریم نام برده شده است؛ نیز حجاب بر سر می گذاشت. پس چرا شما از من می خواهید که حجاب زنان را در کشورم ممنوع کنم؟

وفا

زنان باردار توت فرنگی بخورند

هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: توت فرنگی سرشار از اسید فولیک است و به زنان توصیه می‌شود پیش از بارداری از این میوه استفاده کنند. توت فرنگی میوه‌ای است که با توجه به خواص بسیار زیادی که دارد، سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان است. این میوه منبع اصلی فولات یا اسید فولیک است و به همین دلیل مصرف آن در زنان، پیش از بارداری توصیه می‌شود، توت فرنگی سرشار از پتاسیم است و این عنصر مفید برای بدن، باید به میزان کافی در سرم خون موجود باشد، در نتیجه می‌توان با مصرف توت فرنگی پتاسیم مورد نیاز بدن را تأمین کرد.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: چربی موجود در این میوه بسیار اندک است و کلسترول و سدیم نیز در آن یافت نمی‌شود، بنابراین افرادی که به پرفشاری خون و یا مشکلات قلبی و عروقی مبتلا هستند می‌توانند به راحتی از این میوه استفاده کنند. قند موجود در توت فرنگی از نوع فروکتوز است و به همین دلیل می‌تواند میزان گلوکز خون را تنظیم کند، بنابراین بیماران مبتلا به دیابت نیز می‌توانند از این میوه استفاده کنند.

توت فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان است و به همین دلیل مصرف آن موجب کاهش رادیکال‌های آزاد خون می‌شود و مانع ابتلا به سرطان‌های مختلف می‌شود. هر فرد روزانه باید دو واحد میوه مصرف کند که می‌توان یک واحد آن را به توت فرنگی اختصاص داد. هر هشت عدد توت فرنگی معادل 150 گرم، یک واحد را تشکیل می‌دهد. بهتر است توت فرنگی به صورت خام استفاده شود و از مصرف خامه و یا کرم‌های خوراکی به همراه این میوه خودداری شود، زیرا خواص آن کاهش می‌یابد.

ایسنا