پیوند کودکان با پدربزرگ ها و مادربزرگ ها

نویسنده




اگر تاکنون برای نگه‌داری و کمک به بزرگ کردن فرزندتان به پدر و مادر خود یا والدین همسرتان احساس نیاز کرده باشید، آن وقت درمی‌یابید که چه قدر وجود آن‌ها و کمک‌شان مغتنم و ضروری است. اگر چه ممکن است بین پدربزرگ‌ها با فرزندان و نوه‌ها فاصله‌ی فیزیکی و اختلاف سلیقه وجود داشته باشد ولی تشویق به ایجاد یک ارتباط نزدیک و صمیمی می-تواند برای همه سودمند باشد.

فواید پیوند با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها

برقراری ارتباط با پدربزرگ و مادربزرگ از بسیاری جهات برای کودکان مفید است. پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها تأثیر و نقش شگفت‌انگیزی در تربیت بچه‌ها داشته، می‌توانند احساس وابستگی به میراث فرهنگی و تاریخچه‌ی خانوادگی را در آن‌ها زنده نگه دارند.

پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها عشق را به نوه‌های خود عرضه می‌کنند. در قلب خود بیشترین علاقه را نسبت به آن‌ها احساس می‌کنند و امنیت درونی را در آن‌ها به‌وجود می‌آورند.

پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به رشد و سلامتی کودک نیز کمک می‌نمایند. مثلاً اقامت شبانه در منزل مادربزرگ احتمالاً آسیب‌زایی کمتری نسبت به گذراندن شب با همسالان دارد. در ضمن عدم وابستگی کودک را بیشتر فراهم می‌آورد. فایده‌ی دیگر این که پدربزرگ و مادربزرگ وقت بیشتری دارند تا صرف بازی یا کتاب خواندن برای کودکان نمایند. این توجه دل‌سوزانه رشد و آموختن مهارت‌های مختلف را در کودکان بیشتر می‌نماید.

نکاتی برای تماس بیشتر

در دنیای کنونی که خانواده‌ها در نقاط مختلف پخش هستند و برنامه‌های فشرده‌ی درسی بچه‌ها و کار پدر و مادر مانع دیدار مرتب با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌شود، علی‌رغم فاصله‌ی فیزیکی یا برنامه‌های کاری فشرده می‌توان بچه‌ها را تشویق کرد تا ارتباط نزدیک‌تری با پدربزرگ و مادربزرگ خود داشته باشند.

این توصیه‌ها را انجام دهید.

دیدار مرتب

اگر پدربزرگ و مادربزرگ بچه‌ی شما در نزدیکی شما اقامت دارند سعی کنید تا ضمن برنامه‌ی روزانه‌ی خود وقتی را برای دیدار منظم آن‌ها اختصاص دهید. از پدربزرگ و مادربزرگ هم بخواهید تا آن‌ها نیز مرتب به منزل شما بیایند. برای دیدار پدربزرگ و مادربزرگی که در شهر دیگر اقامت دارند سفرهایی ترتیب دهید؛ حتی اگر این دیدارها دیر به دیر باشند. برنامه‌ریزی سفر بعدی از قبل، می‌تواند برای فرزند شما جالب و شوق‌انگیز باشد.

از طریق تکنولوژی در تماس باشید

از تلفن و ایمیل برای صحبت کردن، نوشتن، فرستادن عکس و فایل صوتی فرزندتان برای پدربزرگ و مادربزرگ استفاده کنید. اگر آن‌ها کامپیوتر ندارند، از فعالیت‌های فرزندتان سی دی یا نوار ویدئو تهیه کرده، برای آن‌ها بفرستید. همچنین یک سی دی یا کاست از پدربزرگ و مادربزرگ که قصه یا آهنگ مورد علاقه‌ی کودک را می‌خوانند تهیه کرده، هنگام خواب از آن‌ها استفاده کنید.

استفاده از عکس

عکس‌هایی از پدربزرگ و مادربزرگ‌ در خانه قرار دهید و اکثر مواقع درباره‌ی آن‌ها با کودک صحبت کنید. تصاویری از افراد فامیل در آلبومی نگه داشته، گاه‌گاهی ضمن ورق زدن آن، اسامی و نسبت‌ آن‌هارا با کودک یادآوری کنید.

ارتباط پستی

کودکان علاقه‌مند هستند که از پدربزرگ یا مادربزرگ خود نامه دریافت کنند بنابراین مقداری لوازم تحریر، کارت پستال و تمبر در منزل آن‌ها قرار دهید و از آن‌ها بخواهید برای فرزندتان نامه و کارت پستال بفرستند. روش دیگر برای زیاد کردن این ارتباط آن است که کودک را وادار کنید هر هفته او هم برای آن‌ها نامه بنویسد. این ارتباط متقابل هر دو طرف را خوش‌حال می‌کند.

انتقال مهارت‌ها

بسیاری از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها سرگرمی‌ها یا مهارت‌های خاصی در بعضی از هنرها دارند. نظیر بافتنی، خیاطی، گل‌دوزی، درست کردن اشیای چوبی، آشپزی و ... که دوست دارند آن‌ها را به نوه‌های خود بیاموزند. برای فرزندتان زمان خاصی را اختصاص دهید و وسایل مورد نیاز را فراهم کنید تا این مهارت‌ها را از پدربزرگ و مادربزرگ خود بیاموزد.

تهیه‌ی شجره‌نامه

بچه‌های کوچک و بزرگ از این که چیزهایی درباره‌ی فامیل و اجداد خود بدانند خوش‌حال می‌شوند و لذت می‌برند. از پدربزرگ و مادربزرگ بخواهید تا داستان‌ها و خاطره‌هایی درباره‌ی افراد خانواده و فامیل تعریف کنند. می‌توانید این اطلاعات را روی کاغذ آورده یا حتی شجره‌نامه‌ی خانوادگی رسم کنید.

ایمن بودن دور از خانه

محل اقامت پدربزرگ و مادربزرگ چه نزدیک و چه دور از منزل شما باشد، سلامت و ایمنی فرزند خود را در اولویت اول قرار دهید. شاید پدربزرگ و مادربزرگ عادت به نگه‌داری بچه‌های کوچک در خانه ندارند و خطرات خانگی ممکن است سلامت کودک شما را تهدید کند.

لیستی از آن چه برای ایمن بودن کودکان در خانه ضروری است تهیه کرده، با پدربزرگ و مادربزرگ تشریک مساعی کنند تا خانه را ایمن نمایید. اطمینان حاصل کنید که مواد خطرناک نظیر پاک-کننده‌ها، داروها، وسایل تیز و برنده و چاقوها دور از دست‌رس کودکان بوده، در قفسه‌های دربسته قرار دارند. قسمت‌های مختلف خانه را بررسی کنید و هر چیز خطرناک را از دست‌رس بچه‌ها دور نگه دارید.

پیش‌بینی و اقدامات احتیاطی قبل از وقت اجازه می-دهد تا پدربزرگ و مادربزرگ و کودکان اوقات بسیار خوش و لذت‌بخشی را با هم داشته باشند.

منبع: اینترنت  Kids Health.org