سیب زمینی

نویسنده




سیب‌زمینی گیاهی است که از آمریکای جنوبی به همه‌ی کشورها آورده شده است. این ماده‌ی غذایی دارای آهن، فسفر، نشاسته، پروتئین، پتاسیم، ویتامین‌های «آ»، «ب»، «ث» و سایر مواد معدنی است. این سبزی بسیار مغذی است و اکنون قسمت عمده‌ی غذای افراد را تشکیل می‌دهد. برای افرادی که می‌خواهند رژیم غذایی کم کالری داشته باشند، غذایی مفید است زیرا قسمت زیادی از آن را آب فراگرفته است.

خواص: سیب‌زمینی ریشه‌ی (ریزوم) گیاه است. بسیار ملیّن، رقیق‌کننده‌ی خون، ضد کم‌خوابی، مسکن اگزما و سوختگی، نیرو بخش، غذایی است مناسب دانش آموزان و کودکان شیرخوار، بیماران کلیوی، قلبی و زخم معده. از سیب‌زمینی به اشکال گوناگون: تنوری (بهترین شیوه زیرا همه‌ی خواص آن محفوظ می‌ماند)، آب پز، بخار پز، سرخ کرده و یا خشک کرده (پودر) استفاده می‌شود. خوردن سیب‌زمینی سرخ کرده که بسیار پر طرف‌دار است، خالی از اشکال نیست. زیرا در رستوران‌ها معمولاً از روغن‌های چند بار مصرف شده، برای سرخ کردن استفاده می‌کنند که اثرات زیان‌باری بر روی سلامتی ما می‌گذارد. (می‌تواند موجب بروز سرطان بشود)

- روش صحیح سرخ کردن سیب‌زمینی:

ابتدا به‌مقدار کافی روغن سرخ کردنی در تابه می-ریزیم. بعد از داغ شدن، بلافاصله سیب‌زمینی‌های خلال شده را به مقدار کم در تابه ریخته، هم می‌زنیم. بعد از چند دقیقه که مغزپخت شد ( قبل از تغییر رنگ) آن-ها را از روی شعله برداشته، در سبد سیمی می‌ریزیم و با دست‌مال‌های کاغذی ضخیم، روغن اضافی را گرفته و میل می‌کنیم. در  خانه چون همیشه از روغن تازه استفاده می‌شود خوردن سیب‌زمینی سرخ شده در مقدار مناسب، لذت‌بخش است.

- سیب‌زمینی پخته:

از آن جایی که  سیب‌زمینی پخته محیط مناسبی برای رشد یک نوع قارچ سمی است، نباید آن را برای مدت طولانی در یخچال نگه داشت (تنها می‌توان آن را با پوست، یک الی دو روز در یخچال نگه‌داری کرد.)

- آب سیب‌زمینی خام به‌خصوص نوع استامبولی آن، سرشار از ویتامین «ث» است. اگر هنگام پخت، غذای‌تان شور شد، می‌توانید تکه‌های سیب‌زمینی خام را داخل آن بریزید تا نمک اضافی را جذب کند. ترکیب آب سیب‌زمینی خام و گلاب، تقویت‌کننده‌ی مناسبی برای پوست و زیبایی آن به‌شمار می‌رود. 

-  هرگز از سیب‌زمینی‌های سبز و یا جوانه‌زده استفاده نکنید؛ زیرا آن‌ها دارای ماده‌ا‌ی سمی به نام «سولانین» هستند که موجب تهوع، سرگیجه، اسهال، برافروختگی، تشنج و سوزش بیخ گلو می‌شود.

- از سیب‌زمینی آردی برای پاک کردن ته قابلمه سوخته و جرم کتری می‌توان استفاده کرد. (سیب‌زمینی را در آن بجوشانید)

منجمد کردن سیب‌زمینی:

سیب‌زمینی خام را نمی‌توان در فریزر نگه داشت. آن را تنها پس از پختن می‌توان منجمد نمود.

روش کار:

- سیب‌زمینی‌ها را پوست کنده و به ابعاد دل‌خواه خرد کنید.

- سپس آن‌ها را در محلول آب نمک در حال جوش بیاندازید، پس از چند دقیقه سیب‌زمینی‌ها را بیرون آورده، آب کشی نمایید.

- کف یک تابه‌ی تفلون را چرب کرده و یک ردیف سیب زمینی در آن ریخته، بعد در فریزر بگذارید تا یخ بزند.

- پس از انجماد، سیب‌زمینی‌ها را داخل نایلون فریزر ریخته، در آن را محکم ببندید تا هوا وارد نشود. سپس آن را در فریزر نگه‌داری کنید.

-  برای مصرف سیب‌زمینی‌های یخ زده، یک لایه از آن‌ها را در کف تابه‌ی چرب شده ریخته و در فر بگذارید تا سرخ شود. (یا روی شعله‌ی مستقیم گاز)

نحوه‌ی انتخاب سیب‌زمینی هنگام خرید:   

- همیشه سیب‌زمینی‌های سفت را خریداری کنید.

- سیب‌زمینی‌های چروک و پلاسیده و نرم را هرگز نخرید.

- هنگام خرید توجه کنید تا سطح سیب‌زمینی کاملاً صاف و سالم باشد.

نحوه‌ی نگه‌داری

- سیب‌زمینی را در محل خشک و تاریک نگه‌داری کنید.

- سیب‌زمینی در دمای اتاق تا دو هفته سالم می‌ماند.

- هرگز سیب‌زمینی را با پیاز در یک محل نگذارید زیرا گاز متصاعد شده از پیاز موجب فساد سیب‌زمینی می‌شود.

- هرگز سیب‌زمینی را درون نایلون پلاستیکی نگه‌داری نکنید. سیب‌زمینی حتماً باید در معرض جریان هوا باشد.

- هرگز سیب‌زمینی خام را در یخچال نگذارید زیرا در دمای پایین، نشاسته‌ی آن به قند تبدیل می‌شود و هنگام پخت، تغییر رنگ داده، شیرین می‌شود.

 

 منبع: ترجمه از اینترنت