برنامه‌های زنان در سال تولید ملی اعلام شد



رئیس مرکز امور زنان و خانواده در خصوص برنامه‌های مرکز امور زنان و خانواده درسال 91 برای افزایش تولید ملی اظهار داشت: «مرکز جامع توان‌مندسازی و کارآفرینی زنان زیر نظر شورای عالی اشتغال و با کمک همه‌ی دستگاه‌هایی که به نحوی در فعالیت‌های اقتصادی زنان درگیر هستند، تشکیل شده است و با اولویت قرار دادن زنان سرپرست خانوار و دختران شاغل فعالیت می‌کند. این مرکز در سراسر کشور شعباتی خواهد داشت و با حضور نمایندگانی از وزارت‌خانه‌های جهاد کشاورزی، کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، بنیاد ملی نخبگان، سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری، فعالیت می‌کند.»

رئیس مرکز امور زنان و خانواده گفت: «از بخش‌های غیردولتی با هدف توسعه و گسترش آموزش‌های کسب و کار، کارآفرینی فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی با اولویت دادن به مشاغل بومی، خانگی و تعاونی محور در شهرستان‌ها و مناطق محروم حمایت صورت می‌گیرد.»

«مجتهدزاده» با اشاره بر ظرفیت‌های بالای جامعه زنان در کشور برای کارآفرینی تصریح کرد: «استقرار نظام جامع آموزش‌های مهارتی، استانداردهای آموزش و صلاحیت حرفه‌ای به‌خصوص در حوزه‌ی مشاغل خانگی با تأکید بر سازمان‌دهی، حمایت و اجرای برنامه‌های ارتقای توانایی‌های زنان در ابعاد بینشی، دانشی و مهارتی نیز از برنامه‌های این مرکز برای حمایت از تولید ملی در سال جاری است.»

مجتهدزاده در خصوص توسعه‌ی فرهنگ عفاف و حجاب اظهار داشت: «از طریق نهادینه‌سازی و ترویج عفاف و حجاب در جامعه به دنبال تولیدات فرهنگی هستیم و در این راستا تصمیم گرفته شده است که تولید اجناس عفاف و حجاب در داخل کشور، با حمایت از صنعت طراحی پوشاک برتر اسلامی، ایجاد شبکه طراحان و تولیدکنندگان پوشاک اسلامی در سطح ملی و بین المللی انجام گیرد.»

وی همچنین افزود: «ایجاد رشته‌ی تحصیلی طراحی پوشاک اسلامی در مقاطع تحصیلات تکمیلی، راه‌اندازی پارک فناوری و مراکز رشد با هدف توسعه و نوآوری صنعت عفاف و حجاب با محوریت یکی از دانشگاه‌ها، ایجاد رشته طراحی پوشش اسلامی در مقاطع تحصیلات تکمیلی، حمایت از شکل‌گیری تعاونی تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان پوشاک اسلامی با تأکید بر مشاغل خانگی، حمایت از ایجاد مجله‌ی مد و لباس اسلامی و ایجاد مراکز عرضه‌ی مستقیم پوشاک اسلامی در شهرهای بزرگ از جمله اقداماتی است که در زمینه‌ی توسعه فرهنگ عفاف و حجاب قرار است، انجام شود.»

رئیس مرکز امور زنان و خانواده گفت: «در سه محور آموزش، پژوهش و فرهنگ‌سازی، از طریق تولید برنامه‌های ترویجی توسط رسانه‌ی ملی در قالب فیلم و انیمیشن، اجرای نمایش و نظایر آن در نظر داریم به الگوسازی ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه بپردازیم.»

برنا

روی‌کرد مرکز زنان نهاد ریاست جمهوری خانواده‎محوری است

معاون سرمایه‎های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: «در این مرکز تلاش کرده‎ایم روی‌کرد خانواده‎محوری را به عنوان یک اصل اساسی مورد توجه قرار دهیم.»

«پروین هدایتی» گفت: «برنامه‎های ما در راستای نهادینه کردن این اصل مهم است. تا پیش از دولت نهم در نهاد ریاست جمهوری مرکزی به نام امور زنان فعالیت می‎کرد که در دولت نهم به مرکز امور زنان و خانواده تبدیل شد. یکی از برنامه‌های جامع امور بانوان و خانواده، شامل 14 سند اصلی از جمله اشتغال، تحکیم خانواده، اوقات فراغت و تعمیق باورهای دینی است که 80 درصد مراحل این سند طی شده است. این سند برنامه‎های پنج سال آینده مربوط به زنان و خانواده را در کشور پیش‌بینی کرده است.»

فارس

نرخ باسوادی زنان کشور به 80 درصد افزایش یافت

 دبیر کل اتاق تعاون ایران به حضور گسترده‌ی زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: «نرخ باسوادی زنان قبل از انقلاب اسلامی 34 درصد بوده و پس از پیروزی انقلاب به 80 درصد افزایش یافته است.»

«داریوش پاک‌بین» در سومین همایش از سلسله همایش‌های سال بین ‌المللی تعاون با محوریت تعاون و بانوان افزود: «عدم خودباوری زنان در مسائل اقتصادی یکی از موانع رشد آنان به‌شمار می‌رود.»

وی با بیان این که هم اکنون شرایط برای بروز و ظهور توان‌مندی‌های زنان در قالب تعاونی فراهم شده است، اظهارداشت: «زنان با توسعه و گسترش فعالیت‌های خود در حوزه‌های مختلف تعاونی به جای‌گاه حقیقی‌شان دست می‌یابند. حضور زنان در اقتصاد کشور سبب بهره‌وری، پویایی و توسعه‌‌ی اقتصادی است و باید از ظرفیت‌ها و توان‌مندی‌های بانوان به شکل شایسته‌ای در قالب فعالیت‌های جمعی استفاده شود.»

پاک‌بین کاهش نقدینگی، فقدان تجربه‌ی کاری و عدم بازار‌یابی مناسب را از عمده مشکلات ‌تعاونی‌های بانوان عنوان کرد و افزود: «بسیاری از بانوان از ارایه تسهیلات و امکاناتی که دولت برای‌شان در نظر گرفته، بی‌اطلاع‌ هستند؛ بنابراین نحوه‌ی ارایه تسهیلات و امکانات دولتی به تعاونی‌های بانوان باید به شکل مناسبی اطلاع رسانی شود. طبق آخرین وضعیت بازار کار کشور، از مجموع 24 میلیون شاغل، پنج میلیون نفر را زنان تشکیل می‌دهند.»

وی ارائه‌ی تسهیلات ارزان ‌قیمت و کمک‌های بلاعوض به تعاونی‌های بانوان، ارائه مشاوره‌های حقوقی، بیمه‌ای و مالیاتی، ایجاد و تشکیل تعاونی‌های زنان با هدف گسترش مشاغل خانگی و اعزام هیئت‌های تجاری و بازاریابی بانوان به کشور‌های هدف را از راه‌کارهای مؤثر تقویت و توسعه‌‌ی تعاونی‌های زنان کشور عنوان کرد.»

دبیر کل اتاق تعاون ایران با بیان این که زن در اسلام دارای کرامت و سنگ بنای خانواده و جامعه محسوب می‌شود، ادامه داد: «دین اسلام برای زنان جای‌گاه انسانی ویژه‌ای قائل است؛ به همین منظور 14 قرن پیش فعالیت‌های زنان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و تحقیقاتی را پیش‌بینی کرده بود، در حالی که مشارکت زنان در غرب از اواخر قرن بیستم پیش‌بینی شده است.»

وفا

600 تعاونی زنان در کشور تشکیل شد

رئیس بنیاد اشتغال و توسعه کارآفرینی زنان ایران از تشکیل 600 تعاونی زنان خبر داد. «شهدخت پورابراهیم» در نمایشگاه مشاغل خانگی اظهار داشت: «این بنیاد در سال 89 آغاز به کار کرده و در حال حاضر 20 شعبه استانی ایجاد شده که شعبه‌ی شهرستان بروجرد در استان لرستان از فعال‌ترین این شعبات است. این بنیاد به منظور سامان‌دهی اشتغال زنان و دختران ایجاد شده است که در سال گذشته در 16 استان نزدیک به 600 تعاونی زنان ایجاد کرده است.»

رئیس بنیاد اشتغال و توسعه‌ی کارآفرینی زنان ایران ادامه داد: «همچنین حدود 8 هزار مشاغل خانگی در کشور به همت شعب این بنیاد و خود بانوان ایجاد شده است. اکثر این بانوان بدون دریافت تسهیلات لازم توانستند هر یک نفر بین 5 تا 10 نفر دیگر را مشغول به کار کند.»

وی تصریح کرد: «خوش‌بختانه امروز شاهد برپایی نمایشگاهی از دستاوردهای زنان توان‌مندی هستیم که توانسته‌اند در این شهرستان به مرحله‌ی خودکفایی برسند. مسئولین باید در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی از این گونه کارها در راستای تولید و اشتغال خانگی پشتیبانی کنند که امید است این بازدید منشأ خیراتی باشد که بتواند این استان را از دریافت تسهیلات لازم برخوردار سازد.»

مهر

تربیت هیجانی در کودکی، یکی ازدلایل طلاق در بزرگ‌سالی است

دکتر «کامران علوی»، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه درباره‌ی عوامل جدایی در میان زوج‌ها گفت: «علت اصلی طلاق فقط در زمان طلاق یا بعد از تأهل نیست. علت اصلی طلاق در دوران کودکی و در شیوه‌ی تربیت فرزندان است. بچه‌ها در دوران کودکی شیوه‌ی حل مسئله را درست یاد نمی‌گیرند یا به گونه‌ای تربیت می‌شوند که هیجان‌ها بر آن‌ها حاکم است؛ به همین دلیل در بزرگ‌سالی، زمانی که با بحرانی در زندگی مواجه می‌شوند، قدرت حل آن مسئله را ندارند. یا وقتی در زندگی مشترک دچار خشم و عصبانیت یا هر هیجان دیگری با همسرشان می‌شوند، قدرت مهار آن هیجان را ندارند.»

وی افزود: «عموماً تربیت فرزندان به شکلی است که والدین در خدمت هیجانات بچه‌های‌شان هستند؛ یعنی عقل والدین در خدمت هیجانات بچه‌هاست. به این ترتیب که فرزند هر چیزی که می‌خواهد، والدین بی قید و شرط آن را در اختیارش می‌گذارند. بدون این که شرایط احرازی را برای دریافت آن چیز برای فرزندشان گذاشته باشند. با این شرایط، کودک یاد می‌گیرد که بدون زحمت به اهدافش برسد؛ به این ترتیب فرزندان زورگو می‌شوند.»

دکتر علوی گفت: «هیجان؛ سدی در برابر انتخاب و تصمیم درست فرزندانی است که همه‌ی خواسته‌های هیجانی‌شان را به زور و در کمترین زمان بدون صبر و بدون زحمت به دست آورده‌اند. این کودکان چون هر چیزی را بدون زحمت به دست آورده‌اند، قدر آن را اصلاً نمی‌دانند. بعد این که خیلی به والدین‌شان احترام نمی‌گذارند، چون والدین شکل برده و خدمت‌گزار را دارند که در خدمت فرزند هستند. کودکان یاد می‌گیرند بدون این که ظرفیت چیزی را کسب کنند، آن را به دست بیاورند.»

وی گفت: «فرزندی که در این سیستم تربیت شده و به سن ازدواج رسیده، انتخابش طبیعتاً هیجانی و بنا به همان تربیت از اول غلط است. انتخاب‌هایی که منجر به طلاق می‌شوند، انتخاب‌های هیجانی هستند. عقل بر این افراد حاکم نیست. آن‌ها می‌خواهند با سرعت کارشان را انجام دهند؛ صبر ندارند؛ چون از کودکی صبر را یاد نگرفته‌اند. فرصتی به خودشان نمی‌دهند که طرف مقابل‌شان را بشناسند.»

علوی افزود: «"بله مشروط" والدین در کودکی، راهی برای پیش‌گیری از طلاق است. والدین باید یاد بگیرند که فرزندشان را هیجانی تربیت نکنند و خیلی عاطفی با فرزند برخورد نکنند. در دین ما تأکید بر این است که تا فرد لیاقتی را برای چیزی به دست نیاورده، نباید آن چیز را به او بدهیم. در تربیت هم همین طور است اگر فرزند امتیازی می‌خواهد اول باید تلاش بکند و خودش را به حدی و لیاقتی برساند؛ زحمتی بکشد بعد امتیاز به او بدهیم. به این ترتیب وی یاد می‌گیرد تلاش کند و قدر آن چیزی را که به دست آورده، بداند و عاقلانه به هدفش برسد. حال اگر کودک با این سیستم تربیت شود، انتخاب برای ازدواجش را هم صبورانه انجام می‌دهد و یک آسیب حل می‌شود. این کودک هنگامی که متأهل شد احتمال این که با همسرش درگیری پیدا کند، کم است؛ چون یک فرد عاقل است.»

وفا

افسردگی دومین عامل مرگ زنان است

 یک روان‌شناس در رابطه با میزان شیوع افسردگی در زنان گفت: «افسردگی به‌عنوان یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی و رفتاری عصر کنونی در بین زنان، در مقایسه با مردان از شیوع بیشتری برخوردار است.»

«مهین فراهانی» گفت: «کارشناسان افسردگی را پس از ایست قلبی، مهم‌ترین مرگ و میر در بین زنان می‌دانند؛ که عوامل متعددی چون زیستی و وراثتی، شخصیت فرد و عوامل محیطی، در بروز آن دخیل هستند. بررسی‌های موجود در سراسر دنیا حاکی از آن است که قشر زنان برای ابتلا به افسردگی که این بیماری با مسائل شغلی، ‌ارتباطات اجتماعی و دغدغه‌های مالی و روانی زنان نیز مرتبط بوده، مستعدتر هستند.»

فراهانی تأکید کرد: «درمان افسردگی نیازمند روش‌های دارودرمانی و روان درمانی است. فرد مبتلا علاوه بر دوره‌های درمانی با دورکردن افکار منفی از ذهن خود و تقویت گرایش‌ها و رفتارهای مذهبی مانند نیایش، توکل بر خداوند و... می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در درمان بیماری خود داشته باشد.»

وفا

اضطراب مادر موجب بی‌اشتهایی کودک می‌شود

«سعیده معانی» کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که سلامت روانی مادر نقش عمده‌ای در تغذیه‌ی کودک دارد،‌ اظهار داشت:‌ «به دلیل این که مغز فعال کودک آماده‌ی دریافت همه‌ی پیام‌های محیط زندگی و اطرافیان است، عادات خوب غذایی هم باید از سنین پایین به کودک آموزش داده شود. افراد بزرگ‌تر خانواده باید بدانند رفتارهای غذایی آنان می‌تواند برای افراد کوچک‌تر خانواده الگو باشد. بهتر است والدین هنگام صرف غذا خوردن کودک، محیط را برایش دل‌پذیر کنند. کودک باید غذا را سر میز و یا سر سفره خانواده، در محیطی تمیز، آرام، دوستانه، راحت و خوشایند صرف کند تا ضمن این که از غذا خوردن همراه با دیگران لذت می‌برد، طرز غذا خوردن و نحوه‌ی استفاده از قاشق، چنگال و لیوان را نیز بیاموزد.»

معانی تصریح کرد: «بهتر است کودک را به جای اجبار، تشویق به غذا خوردن کرد زیرا علاقه به غذا خوردن زمانی به وجود می‌آید که غذا به صورت جالب ارائه شود و کودک ببیند که دیگران هم غذاهای متنوع یا جدید را با لذت می‌خورند. در ابتدا کودک 1 تا 2 ساله ممکن است برای گرفتن یا برداشتن غذا از انگشتانش استفاده کند؛ ولی به‌تدریج می‌تواند در گرفتن قاشق، چنگال و لیوان مهارت پیدا کند. همچنین والدین باید کودک را به‌ویژه در شروع غذا که گرسنه است، تشویق کنند تا علی‌رغم ریخت و پاشی که می‌کند، خودش غذا بخورد و مهارت و اعتمادبه‌نفس پیدا کند.»

وی خاطرنشان کرد: «والدین نباید هنگام غذا دادن به کودک با او دعوا کنند و برای غذا خوردن جایزه تعیین کنند و اجازه دهند که او در مورد سیر شدنش خودش تصمیم بگیرد.»

برنا

اسلام حقوق زنان را احقاق می‌کند

«کریستینا باکر»، اندیشمند آلمانی که به تازگی به اسلام  مشرف شده است، در کنفرانس رهبران ادیان اعلام کرد: «اسلام دینی میانه‌رو است که حقوق پای‌مال شده‌ی زنان در فرهنگ‌های غربی را احقاق می‌کند. براساس تعالیم قرآنی و احادیث پیامبر اکرم(ص) به حقوق زن احترام می‌گذارد و به این دلیل است که هزاران زن انگلیسی تاکنون  به این دین گراییده‌اند.»

باکر در ادامه ضمن ابراز خوش‌حالی و خرسندی به‌دلیل پوشیدن لباس‌های اسلامی و حفظ حجاب اظهار داشت: «قوانین اسلام در خصوص حجاب زنان، نه تنها مانع پیش‌رفت و ترقی نمی‌شود؛ بلکه حتی زیبایی زن را در حفظ جسمش، از دید نامحرمان می‌داند.»

وی در ادامه از سازمان‌هایی که از مسئله‌ی حجاب و نقش زنان در کشورهای عربی دفاع می‌کنند، تقدیر و از زنان مسلمان خواست تا زنان پیامبر و زنان مسلمانی را که اسلام را برگزیده و از آن دفاع کردند، الگوی خود در زندگی قرار دهند؛ چرا که پیش‌رفت و ترقی زنان در جامعه در گرو حفظ حجاب است.»

باکر همچنین از سیاست‌های نژادپرستانه غرب علیه زنان و اجبار آن‌ها برای خلع حجاب، انتقاد و نسبت به بهبود اوضاع زنان در اروپا و نیز افزایش تعداد مساجد و اماکن ویژه‌ی مسلمانان در کشورهای اروپایی ابراز امیدواری کرد. وی از مراکز دینی غرب خواست تا با رهبران ادیان دیگر دیدار و برای انجام فعالیت‌های مشترک میان زن و مرد و پیروان ادیان مختلف در جامعه تلاش کنند.»

شورای فرهنگی اجتماعی زنان 

زنان انگلیسی درصدد ترک شغل خود به علت آزار جنسی هستند

تحقیقات جدید در انگلیس نشان می‌دهد 33 درصد زنان شاغل در انگلیس به علت آزار و اذیت‌های جنسی روزانه در محل کار خود درصدد ترک شغل خود هستند. این تحقیقات از 3434 کارمند زن انگلیسی به عمل آمده است و نشان می‌دهد که 33 درصد آن‌ها به خاطر نوع رفتار و آزار و اذیت جنسی یا لحن کلام نامناسب همکاران مرد، درصدد ترک مشاغل خود هستند.

این تحقیقات حاکی است: 50 درصد زنان کارمند انگلیسی به طور روزانه در معرض برخی آزار و اذیت‌های جنسی یا تمسخر قرار دارند. همچنین 25 درصد زنان شاغل انگلیسی به‌دلیل آزار و اذیت‌های جنسی از مشکلات روحی و جسمی رنج می‌برند. صدها هزار نفر از زنان شاغل از نوعی تبعیض جنسیتی در انگلیس ناراحت هستند؛ اما نمی‌دانند که برای درخواست کمک باید به کجا مراجعه کنند.

علاوه بر این، بر اساس آمار از هر ?? زن انگلیسی،? تن در مکان‌های عمومی مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند. سازمان‌های خیریه مربوط به امور زنان هشدار می‌دهند، آزار جنسی به یک مشکل خطرناک و مستمر در خیابان‌های انگلیس تبدیل شده است.

این آمار با نظرسنجی از 1047 زن لندنی به ‌دست آمده که در نتیجه‌ی آن، طی یک‌ سال گذشته، 43 درصد از زنان انگلیسی در مکان‌های عمومی مورد آزار جنسی بوده‌اند. بر اساس این گزارش، حتی محصلین 12 ساله نیز هدف آزار جنسی قرار گرفته‌اند.

فارس

ناامنی و خطر جنگ، مانع رشد زنان در افغانستان می‌شود 

مدیر عمومی انکشاف پروژه‌های حرفه‌ای وزارت امور زنان در افغانستان گفت: «زنان افغان در خیلی از ایالات‌ افغانستان به راحتی نمی‌توانند فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشند؛ چرا که ناامنی و خطر جنگ آن‌ها را تهدید می‌کند.»

«لیلما فرملی» در نمایشگاه مشترک صنایع دستی زنان ایران و افغانستان اظهار داشت: «وزارت امور زنان، یگانه مرجعی است که به خاطر رشد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و تحصیلی زنان خدماتی را انجام می‌دهد و زمینه‌ها را فراهم می‌کند تا خانم‌های افغان در بخش‌های مختلف رشد کنند.»

وی افزود: «این وزارت با همکاری چند ارگان دیگر در حال آماده سازی پلان کار ملی ده ساله است و وظیفه‌ی نظارت بر اعمال ارگان‌هایی را دارد که در قبال به ثمر رساندن این پلان متعهد هستند. »

وفا

 

زنان بحرینی با انواع نقض حقوق بشر مواجهند

 مسئول امور زنان در جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین تصریح کرد: «زنان بحرینی با اشکال مختلف نقض حقوق بشر اعم از بازداشت، تهدید، قتل و شکنجه از سوی نیروهای رژیم آل خلیفه مواجه هستند.»

«أحلام الخزاعی» تصریح کرد: «زنان بحرینی درجریان انقلاب مردمی این کشور، نه فقط به جوامع عربی، بلکه به جوامع دیگر نشان دادند که از آگاهی و درایت فکری، فرهنگی و سیاسی بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل می‌توانند در کنار مردان در فعالیت‌های سیاسی مشارکت کنند.»

 الخزاعی با اشاره به نقش گسترده‌ی زنان در انقلاب بحرین گفت: «زنان بحرینی همانند طوفانی در صدد تغییر افکار داخلی و جهانی درباره‌ی قدرت، توانایی و حضور زنان در عرصه برای ایجاد تغییرات هستند. نیروهای رژیم آل خلیفه از ارتکاب هیچ گونه تعدی به زنان خودداری نمی‌کنند و هیچ تفاوتی در رفتار با زنان و مردان قائل نیستند.»

الخزاعی اظهار داشت: «دولت بحرین، کشور را به سوی بی قانونی و ناامنی سوق می‌دهد و به محض این که هر یک از شهروندان از نخست وزیر انتقاد می‌کند و برکناری وی را خواستار می‌شود، مورد حمله قرار می‌گیرد.»

 مسئول امور زنان در جمعیت وفاق ملی ـ اسلامی بحرین گفت: «مسئولان بحرینی، منامه را خط قرمز می‌دانند و اجازه نمی‌دهند که مردم در این شهر حق خود را مطالبه کنند. این درحالی است که همه جا، متعلق به مردم بحرین است و دولت نباید از برگزاری راه‌پیمایی‌های مسالمت‌آمیز مردم جلوگیری کند.»

زنان نیوز