تولیدات رسانه‌های بین ‌المللی با موضوع حجاب و عفاف ضروری است



مشاور امور بانوان «رسانه‌ی ملی تولیدات رسانه‌های بین ‌المللی» با موضوع حجاب و عفاف و پخش آن‌ها از رسانه‌ی ملی را در ترویج فرهنگ عفاف در جامعه و میان جوانان مؤثر دانست.

«پروین سلیحی» اظهار داشت: «برگزاری جشنواره‌های بین‌ المللی و حمایت از تولیدات رسانه‌ای دیگر کشورها با موضوع حجاب و عفاف در ترویج فرهنگ عفاف و مقابله با بدحجابی مؤثر بوده و تأثیر فراوانی بر روی قشر جوان دارد. در شرایطی که برخی جوانان ما با موضوع حجاب و عفاف در کشور مشکل دارند وقتی در تولیدات رسانه‌های بین المللی می‌بینند کشورهای دیگر به‌دلیل حفظ حجاب  پای جان‌شان ایستاده و حتی به شهادت می‌رسند و از حقوق اجتماعی بسیاری محروم بوده و با مشقت درس می‌خوانند، موضوع حجاب درون‌شان نهادینه شده و تأثیر زیادی بر آن‌ها خواهد داشت.»

سلیحی با اشاره به این که زبان هنر یکی از از روش‌های تأثیرگذار در عرصه‌ی فرهنگ است تصریح کرد: «ما با زبان هنر می‌توانیم مفاهیم و ارزش‌هایی را که به آن اعتقاد داریم به جامعه مخاطب تفهیم کنیم به‌خصوص اگر در بعد بین‌ المللی کار فرهنگی انجام شود پیام آن گسترده‌تر خواهد بود.»

مشاور رسانه‌ی ملی تأکید کرد: «در شرایط فعلی که رسانه‌های غربی چهره‌ی خشنی از ایران و تصورات غلطی از زنان مسلمان ارائه می‌کنند؛ مسئولیت مضاعفی بر دوش مسئولان رسانه‌ها قرار می‌گیرد و رسانه‌ها باید با بیان حقایق و اطلاع‌رسانی صحیح نسبت به ارائه و معرفی درست از احکام اسلام قدم بردارند.

وفا

رسوم‌های غلط و نابه‌جا، سن ازدواج را افزایش داده است

یک دکترای جامعه شناسی گفت: «رسم و رسوم‌های غلط و نابه-جایی در ازدواج ایرانی شکل گرفته است که این امر خداپسندانه را دچار آسیب کرده است تا جایی که باعث بالا رفتن سن ازدواج در جوانان شده است.»

«امر الله امانی»، دکترای جامعه شناسی با بیان این که همواره در بحث ازدواج خصوصاً در جامعه‌ی ایرانی موانعی وجود دارد، اظهار داشت: «جهیزیه‌های سنگین و نامتعارف یکی از این مواردی است که در امر ازدواج مشکلاتی را به وجود آورده است تا جایی که بعضی از خانواده‌ها به‌خاطر این مسئله، ازدوج دختران‌شان را به تأخیر می‌اندازند.»

وی افزود: «متأسفانه رسم و رسوم‌های غلط و نابه‌جایی در ازدواج ایرانی شکل گرفته است که این امر خداپسندانه را دچار آسیب کرده است تا جایی که باعث بالا رفتن سن ازدواج در جوانان شده است. همچنین جهیزیه‌های سنگین و هزینه‌های مراسم عروسی نیز به  این مسئله دامن زده است.»

این دکترای جامعه‌شناسی در خصوص عواملی که باعث شده خانواده‌ها به تهیه‌ی جهیزیه‌های سنگین تمایل پیدا کنند، گفت: «چشم و هم چشمی و محرومیت نسبی نیز باعث بروز این معضل ازدواج شده است. جهیزیه بعنی تأمین نیازهای اولیه زندگی اما در کشور ما علاوه بر این به نیازهای ثانویه هم اهمیت داده می‌شود. این در حالی است که بسیاری از وسایلی که برای جهیزیه تهیه می‌شود بدون مصرف می‌ماند و تنها فضا اشغال می‌کند و پولی که می‌توانست در جای دیگر موثر باشد از بین رفته است.»

زنان نیوز


 گم‌گشتگی نقش از آسیب‌های مدگرایی است

رئیس هیئت مدیره‌ی انجمن روان‌شناسی ایران گفت: «افرادی که به صورت افراطی مدگرا هستند به اصالت فرهنگی خودشان توجه نمی‌کنند.»

«شیوا دولت‌آبادی» اظهار کرد: «مد و مدگرایی زمانی آسیب‌زا می‌شود که هویت انسان را زیر سال ببرد و رنگ عوض کردن و نقش عوض کردن در حدی نمود پیدا کند که شخصیت را زیر سؤال ببرد. افراد مدگرا از یک طرف در جست‌وجوی پیدا کردن یک هویت جمعی هستند و از طرف دیگر این مسئله آن قدر می‌تواند مبالغه‌آمیز شود که به از دست دادن هویت فردی بیانجامد یعنی دیگر شخص آن قدر به دنبال مد و مدگرایی باشد که چیزی در وجود خودش در نحوه‌ی پوشاک و زندگی و ... دیده نشود و فقط نقشی باشد از آن چه که روز آمد تلقی می‌شود.»

به گفته‌ی رئیس هیئت مدیره‌ی انجمن روان‌شناسی ایران، افرادی مدگرا هستند که بیش از حد تعلق به پدیده‌ای که اسمش مد است پیدا می‌کنند. مد، زمانی آسیب‌زا می‌شود که فرد را دچار گم-گشتگی نقش کند. مسئله‌ی مد بحث بسیار وسیعی را در بر می‌گیرد و فقط به پوشاک بر نمی‌گردد و بر نحوه‌ی زندگی، سلیقه‌ی جمع و نحوه بودن نیز اثرگذار است و مسئله‌ی مد زمانی آسیب‌زا می‌شود که فرد را دچار گم‌گشتگی نقش کند.»

وی افزود: «مد در کشور ما از غرب آمده و چون سیستم سرمایه‌داری بر نحوه‌ی زندگی روی مصرف‌گرایی تأکید دارد، در نتیجه هر زمان محصولات جدید به بازار وارد می‌شوند خرید و استفاده از این محصولات نماد تعلق به یک جامعه می‌شود. افراطیان مدگرا، به اصالت فرهنگی خود بی‌توجهند. در دنیای دهکده‌ی اطلاعات امروزی چرخه‌ی اطلاعات از همه جای دنیا فوق العاده زیاد است؛ اما اگر به شکل سنتی به مسئله مد و مدگرایی نگاه کنیم می‌توان گفت که مد، ابتدا از غرب آمده ولی در طول زمان مساوی با غرب‌گرایی نیست. بیشتر اوقات آدم‌هایی که به صورت افراطی مدگرا هستند بدون در نظر گرفتن اصالت فرهنگی خودشان به این موضوع می‌پردازند.»

ایسنا

بانک اطلاعات مشاغل زنان منتشر شد

برای نخستین بار در کشور بانک اطلاعات مشاغل زنان و بالغ بر11 هزار شغل شناسایی شده، منتشر شد . «فاطمه مقیمی» در مراسم رونمایی از بانک اطلاعات مشاغل بانوان به نام «شهربانو» گفت: «هم اکنون زنان فقط یک دهم ثروت و یک صدم مالکیت را در جهان به خود تخصیص داده‌اند. توسعه در هر کشوری بستگی به سرمایه‌ی انسانی دارد و سرمایه‌ی انسانی بدون در نظر گرفتن زنان نادرست است. اشتغال رابطه‌ی مستقیمی با موضوع توسعه دارد و کارآفرینی موتور محرکه‌ی توسعه به‌شمار می‌رود.»

این کارآفرین برتر کشور یادآور شد: «یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در زمینه‌ی توسعه‌ی برنامه‌ریزان اقتصادی و اجتماعی هر کشور باید انجام دهد توان‌مندسازی جوانان و زنان است. در کتاب شهربانو اطلاعاتی که در مدت سه سال جمع آوری شده در 600 صفحه تحریر شده است؛ اما این کتاب تا یک‌ هزار صفحه نیز امکان جمع‌آوری اطلاعات در خصوص مشاغل زنان را دارد. بانک اطلاعات مشاغل بانوان تهران، کتابی است مرجع که معرف بانوان شاغل در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی و ... است.»

وی در ادامه بیان داشت: «مخاطب با استفاده از این کتاب با خدمات، محصولات و جای‌گاه بانوان در جامعه آشنا می‌شود. در فاز نخست این کتاب مشخصات بانوان شاغلی که تحت نظارت انجمن صنفی و یا اتحادیه‌ای در حال فعالیت هستند، به صورت رایگان انتشار یافته است. همچنین اطلاعات بانوان با هماهنگی اتحادیه‌های ذی‌ربط و مراجع ذی‌صلاح و یا با اجازه‌ی رسمی از بانوان ثبت خواهد شد.»

وی اظهار امیدواری کرد: «پس از انتشار شماره‌ی اول شهربانو، با اجرای چند فراخوان عمومی- رسانه‌ای، اطلاعات بانوانی که به صورت غیررسمی مشغول به فعالیت هستند را کسب کرده و بعد از انجام هماهنگی‌های لازم با مراجع قانونی و امنیتی، جهت جلوگیری از هرگونه مزاحمت و سوءاستفاده از اطلاعات این دسته از زنان، نسخه‌ی دوم شهربانو راهی بازار شود.»

ایرنا

 

سمینار بین المللی سلامت زنان در ایران برگزار شد

رئیس سمینار «سلامت زنان در ایران»  اظهار داشت: «سلامت زنان در جامعه از جمله موضوعاتی است که در بخش سلامت نیاز به توجه ویژه دارد؛ زیرا که بانوان مشکلات و تهدیدات خاصی را در این زمینه پیش رو دارند. تاکنون در جامعه بیشتر توجه معطوف به سلامت مردان بوده به طوری که بیشتر متخصصان مرد و تحقیقات آن‌ها نیز در زمینه‌ی مشکلات آقایان بوده است.»

دکتر «کامران باقری لنکرانی» اضافه کرد: «خوش‌بختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد افزایش 10 برابری تعداد پزشکان متخصص و فوق تخصص زن هستیم که این موضوع باعث شده تا موضوعات مربوط به سلامت زنان با نگاه برجسته و واقعی مورد توجه قرار گیرد.»

رئیس سمینار سلامت زنان در ایران تصریح کرد: «این سمینار توسط مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت و با همکاری سازمان بهداشت جهانی، دانشگاه لیدن هلند، فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران و با حضور اساتیدی از کشورهای ایران، هلند، مصر، کانادا، پاکستان، آمریکا و ایتالیا برگزار می-شود.»

باقری لنکرانی سپس به استقبال فراوان علاقه‌مندان در سطح ایران و جهان از اولین سمینار بین المللی سلامت زنان در ایران یاد کرد و افزود: «استقبال از سمینار در پایگاه‌های اطلاع رسانی جهانی بسیار مناسب بود به طوری که 470 مقاله به دبیرخانه ارسال شد که در نهایت 255 مقاله پذیرفته شد و 25درصد سخن‌رانان سمینار اساتید دانشگاه‌های خارج کشور بودند.»

وی با اشاره به برگزاری 40 سخن‌رانی در سمینار بین المللی سلامت زنان در ایران بیان داشت: «ارتقای سلامت بانوان، سلامت باروری، سلامت روان، تغذیه در دوران خاص مانند باروری، شیردهی، یائسگی، بیماری‌های واگیر و غیر واگیر، سالمندی بانوان سر فصل‌های اصلی این همایش هستند. در کنار برگزاری سخن‌رانی‌ها میزگردهای علمی نیز پیش‌بینی شده که امیدواریم باعث ایجاد فضای تعاملی بین متخصصین داخلی و خارجی سازمان‌های ملی و بین المللی شود.

باقری لنکرانی میزان دست‌یابی به اهداف هزاره‌ی سوم مرتبط با بانوان در سطح جهانی و ملی، دست‌یابی به کاستی‌ها و چرایی‌های محقق نشدن اهداف هزاره‌ی سوم (کاهش مرگ و میر مادران باردار به کمتر از 75 درصد)، بحث باروری و کنترل بیماری‌های عفونی در میان بانوان، بحث در مورد سزارین، بررسی برخی بیماری‌های خاص زنان و نحوه‌ی پیش‌گیری و درمان آن‌ها، خشونت در خانواده و عوارض ناشی از آن را از مهم‌ترین عناوین میزگردهای علمی سمینار سلامت زنان در ایران دانست.»

مهر

توصیه‌هایی برای کاهش ابتلا به شایع‌ترین سرطان زنان 

دانشمندان ادعا می‌‌کنند، پیاده‌روی روزانه به مدت یک ساعت و نیم می‌تواند ریسک سرطان سینه را که شایع‌ترین سرطان در زنان است، تا 30 درصد کاهش دهد.

پژوهشگران معتقدند انجام ده ساعت تمرین و ورزش نرم در طول هفته که شامل کارهای روزمره‌ی خانگی نیز می‌شود به شدت احتمال بیماری سرطان سینه را در تمام سنین کاهش می‌دهد. فعالیت مرتب و روزانه، در جلوگیری از تشکیل بافت‌ چربی که باعث تومورهای سرطانی می‌گردد، به خانم‌ها در مهار این بیماری کمک خواهد کرد.

دپارتمان سلامت آمریکا توصیه کرده است که بزرگسالان حداقل دو ساعت و نیم ورزش در طول هفته داشته باشند که شامل برخی فعالیت‌های سنگین نیز می‌شود. این فعالیت‌ها شامل پیاده‌روی، کارهای روزمره‌ی خانگی و یا دوچرخه سواری است.

فواید ورزش در جلوگیری از سرطان سینه در زنان واقعاً موثر بوده و البته در صورت افزایش وزن این تاثیرات خنثی خواهد ‌شد. تمرین و ورزش مانع رشد تومور از طریق کاهش بافت‌ و سلول‌های چربی می‌شود، که این مهم از طریق آزادسازی هورمون‌هایی چون استروژن و تستسترون که رشد تومور را تقویت می‌کند، تحقق می‌یابد.

مطالعات قبلی نشان می‌دهد زنانی که میزان بالایی از این هورمون‌ها در بدن‌شان وجود دارد، دو یا سه برابر بیشتر در معرض سرطان سینه هستند.

وفا

افزایش وزن زنان باردار خطرناک است

افزایش وزن در یک بارداری طبیعی، نتیجه‌ی یک فرآیند فیزیولوژیک است که در راستای رشد جنین و آماده‌سازی مادر برای حفظ آن اتفاق می‌افتد که بیشتر این افزایش وزن نیز مربوط به نوزاد است. افزایش وزن متعادل در دوران بارداری سبب کم شدن میزان مرگ و میر شیرخوار، افزایش وزن متوسط تولد وکاهش شیوع تولد نوزاد با وزن کم می‌گردد.

نتایج آزمایش ارتباط بین وزن قبل از بارداری و میزان افزایش وزن در دوران بارداری، با عوامل خطر بیماری قلبی درکودکان نشان داد؛ اگر اضافه وزن زنان در دوران بارداری بیشتر از حد استاندارد توصیه شده باشد، فرزندان‌شان در سن نه سالگی دچار مشکلاتی خواهند شد؛ از جمله وزن این کودکان بیشتر از دیگر کودکان است. دور کمر آن‌ها 2 سانتی متر بیشتر است. چربی بدن آن‌ها یک کیلوگرم بیشتر است. فشارخون سیستولیک آن‌ها  mmHg1 بالاتر است. شاخص‌های التهابی آن‌ها 15 درصد بیشتر است و کلسترول خوب  (HDL) خون آن‌ها کمتر است.

محققین اظهار داشتند افزایش وزن دوران بارداری فرایند پیچیده‌ای است و نه تنها به چگونگی رشد کودک مربوط است بلکه به مایع آمنیوتیک و چگونگی افزایش حجم خون مادر نیز وابسته است. بیش از آن که افزایش وزن دوران بارداری حائز اهمیت باشد، وزن مادر در پیش از بارداری اهمیت دارد. لذا این تحقیق تاکید می‌کند زنان در سنین باروری باید بیش از پیش بر حفظ وزن سالم خود اصرار داشته باشند.

مشرق نیوز