بولاغ اوتی (شاهی آبی)

نویسنده



یکی از قدیمی‌ترین سبزی‌جات برگ سبز که بشر تاکنون آن را شناخته است بولاغ اوتی یا شاهی آبی است که یونانیان قدیم آن را درمانی برای افکار آشفته و پریشان می‌پنداشتند.

سربازان ایرانی نیز معتقد بودند وقتی در غذای‌شان از این گیاه استفاده می‌شود شرایط جسمی بهتری دارند.

این گیاه در کشورهای غربی به شکل تازه در سالاد و یا سوپ‌ استفاده می‌شود. حتی گاهی آن را به‌صورت دم نوش مصرف می‌نمایند. بولاغ اوتی به‌دلیل طعم تند و گزنده‌اش قسمتی از مواد آشپزی چینی‌ها را تشکیل می‌دهد.

این گیاه مجموعه‌ای از مواد مغذی شامل گروهی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که اغلب به‌عنوان آنتی بیوتیک، آنتی باکتریال، ماده‌ی مدر، شربت سینه، ماده‌ی محرک، هضم‌کننده، ضد عفونی‌کننده و ماده‌ی تقویت‌کننده به‌کار برده می‌شود.

قابلیت شفابخشی و درمانی بولاغ اوتی سرفه، کم خونی، التهاب مفاصل و حتی شب‌کوری را درمان می-کند. این گیاه بیش از هر سبزی دیگری به غیر از ترب کوهی دارای گوگرد است. در ضمن این گیاه برای کم کردن وزن  و درمان اگزما نیز مؤثر است. اخیراً پژوهش‌گران در دانشگاه «سوتامپتون» کشف کرده‌اند که این گیاه یکی از بهترین و طبیعی‌ترین عوامل دفاعی علیه سرطان سینه است. پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که یک کاسه‌ از سوپ این گیاه به همراه غلات، باعث تغییراتی در سلو‌ل‌های خونی می‌شود که در نتیجه از تشکیل تومور (از طریق نرساندن اکسیژن و خون کافی به آن‌ها) جلوگیری می‌نماید.

با وجود آن‌که ایجاد حساسیتی نسبت به مصرف بولاغ اوتی شناخته نشده است ولی استفاده از آن برای کسانی که ناراحتی‌های معده یا کلیه دارند توصیه نمی‌شود. در ضمن بهتر است کودکان تا سن 4 یا 5 سالگی آن را مصرف نکنند.

شاهی (ترتیزک) Gardencress در باغچه‌ها کشت می‌شود. خواص این گیاه نیز نزدیک به بولاغ اوتی است.

پی‌نوشت‌:

1. بولاغ اوتی (شاهی آبی) water-cress در چشمه‌سارها می‌روید.

منابع:

1. مجله‌ی NOV/Dec 2010     Heith

2. شگفتی‌های غذا‌درمانی گیاهان، علی‌اکبر رادپویا

شاهی (ترتیزک) Gardencress در باغچه‌ها کشت می‌شود. خواص این گیاه نیز نزدیک به بولاغ اوتی است.