پنج ماده‌ی غذایی برای داشتن موی سالم

نویسنده




مو علاوه بر مراقبت خارجی (شامپو، نرم‌کننده و....) به تغذیه‌ی داخلی نیز نیازمند است. مواد معدنی چون آهن، کلسیم، پتاسیم، سلسنیوم، منیزیوم و غیره، نقش مهمی در سلامت و درخشش مو برعهده دارند. از طرفی نقش پروتئین را هم در رشد مو نباید نادیده گرفت. کم‌بود پروتئین نیز می‌تواند موجب باریکی، شکنندگی، کم رنگی و در نهایت ریزش مو گردد. اجازه دهید بر روی مواد مورد نیاز و ضروری مو، نگاهی اجمالی بیاندازیم:

- غلات کامل

در سال‌های اخیر، اهمیت مصرف «غلات کامل» تقریباً برای عموم جا افتاده است. غلات کامل دارای مواد بسیار حیاتی و مفید نسبت به نوع فرآوری شده، هستند. در غلات یا آردهای بدون سبوس، بخشی از مواد غذایی که خیلی هم مفید است دور ریخته می‌شود.کم‌بود آن مواد در درازمدت اثرات سویی در بدن می‌گذارد. فیبری که روی غلات وجود دارد حاوی آنتی اکسیدان است که از بروز سرطان‌های دستگاه گوارش و بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند و غذایی مفید برای مو محسوب می‌شود.

- ویتامین "ث"(C)

این ویتامین سرشار از کلاژن است (پروتئینی که به-طور مستقیم از فولیکول مو، رگ‌های خونی و سلول‌ها مراقبت می‌کند.) میوه‌هایی چون پرتقال، نارنگی، آناناس، توت فرنگی .... و سبزی‌های برگ‌سبز، منبع خوب ویتامین "ث" هستند (البته سبزی‌های برگ‌سبز علاوه بر ویتامین" ث" و سایر املاح، دارای آهن فراوان نیز هستند.)

برنج قهوه‌ای

برنج قهوی حاوی پروتئین و فیبر فراوان است. این ماده موجب شفافیت فوق‌العاده‌ی موها شده، شما را تا زمان طولانی سیر نگه می‌دارد.

حبوبات

حبوبات منبع خوبی برای دریافت پروتئین هستند. نصف فنجان عدس تقریبا 6 گرم پروتئین دارد. عدس و لپه و... سرشار از منیزیوم و پتاسیم هستند. ولی این دلیل نمی‌شود که پروتئین و مواد نام‌برده را تنها از طریق حبوبات کسب کرد زیرا مصرف سایر مواد نیز ضروری است.

کلسیم

 کلسیم ماده‌ی معدنی ضروری دیگر برای مو و استخوان‌هاست. لبنیات و غلات، منبع غنی کلسیم هستند. این ماده برای درخشش مو و استحکام استخوان‌ها بسیار مورد استفاده است.

 منبع : مجله pregnancy