بیایید با غذاها به جنگ سرطان برویم

نویسنده




 شیدا فروغی

 تنها با خوردن یک نوع غذا، نمی‌توان با سرطان مبارزه کرد ولی در صورت ترکیب چند ماده‌ی غذایی با هم و مصرف صحیح آن‌ها، احتمال بروز آن را می‌توان کاهش داد. بهتر است حداقل در هر وعده‌ی غذایی، دو سوم خوراک‌مان شامل سبزی‌جات و غذاهای گیاهی و یک سوم آن از پروتئین حیوانی باشد. این دستور غذایی یکی از جدیدترین ابزار مبارزه با سرطان است.

میوه‌ها و سبزی‌جات رنگی:

میوه‌ها و سبزی‌جات، سرشار از مواد مغذی ضدسرطان هستند. این مواد در میوه‌ها و سبزی‌جات پررنگ بیشتر است. مصرف این مواد برای کاهش وزن و مبارزه با بیماری‌ها بسیار کمک‌کننده است. افزایش وزن یکی از فاکتورهای مؤثر در بروز انواع سرطان است. میوه‌های برگ سبز و رنگی از بروز انواع  سرطان از جمله: سرطان روده‌ی بزرگ، مری، حنجره، کلیه و... جلوگیری می‌کنند. بهتر است روزانه حداقل پنج وعده‌ی غذا مصرف کنیم تا راهی به سوی سلامتی بیابیم. (البته موادی که ذکر می‌شود حتماً در برنامه‌ی غذای‌مان باشند.)

 فولات

«فولات» یکی از انواع ویتامین های گروه "B" است که تأثیر مستقیم در جلوگیری از سرطان‌های روده‌ی بزرگ، مقعد و سینه  دارد. این ویتامین را در سفره‌ی صبحانه بجویید. غلات سبوس‌دار (نان سبوس‌دار) یا غنی‌شده، توت فرنگی، آب پرتقال طبیعی، طالبی، خربزه، آرتیشو، تخم مرغ، انواع لوبیا، دانه‌ی آفتاب‌گردان، جگر و گیاهان برگ تیره مانند اسفناج و کاهو، منبع  فولات هستند. بر طبق نظر متخصصین تغذیه، بهترین راه برای دریافت فولات، مصرف میوه، سبزی و غلات غنی‌شده و سبوس‌دار است.

مصرف پروتئین‌های فرآوری شده، نمک‌سود و دودی، برای بدن بسیار زیان‌آور است. مواد نگه‌دارنده و سایر ترکیبات جانبی آن‌ها از عوامل سرطان‌زا هستند.

 گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی یکی دیگر از مواد ضدسرطان و سرشار از «لیکوپن» است. لیکوپن رنگ‌دانه‌ای است که موجب قرمزی رنگ گوجه‌فرنگی می‌شود. البته علت دقیق ضدسرطان بودن آن معلوم نیست ولی مصرف مرتب گوجه‌فرنگی خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.

چای سبز

چای به‌ویژه چای سبز، یک ماده‌ی ضدسرطان قوی است. بررسی‌های به ‌عمل آمده در آزمایشگاه نشان‌گر این واقعیت است که چای سبز از پیش‌رفت سرطان‌های روده‌ی بزرگ، کبد و سینه، مثانه، معده و پانکراس می‌کاهد. البته این ماده تأثیر مشابهی روی بافت ریه و پوست نیز دارد.

 انگور

انگور و آب انگور (به‌خصوص انگور قرمز و سیاه) دارای مواد  «آنتی اکسیدان» و ضد تورم هستند. به علت وجود آنتی اکسیدان‌های قوی این میوه هم ضد سرطان است.

آب و سایر مایعات

نوشیدن آب نه تنها از تشنگی بلکه از سرطان مثانه نیز جلوگیری می‌کند. نوشیدن مایعات، دفعات ادرار را نیز افزایش می‌دهد و بدین وسیله احتمال ماندن مواد زیان‌آور در بدن، کلیه و مثانه کم می‌شود.

لوبیا

خوردن انواع لوبیا به بازسازی سلول‌های صدمه‌دیده کمک می‌کند. این صدمات می‌توانند موجب بروز سرطان شوند. لوبیا سرعت رشد تومورها را کاهش می‌دهد.

کلم

انواع کلم از جمله کلم‌پیچ، بروکلی، گل کلم، کلم قرمز و... را می‌توان به‌عنوان سالاد یا پیش‌غذا استفاده کرد. این مواد از سرطان‌های ریه، روده‌ی بزرگ، دهانه‌ی رحم، سینه و... جلوگیری می‌کنند.

 ادویه

در زردچوبه، ماده‌ای به نام «کور کیومین» وجود دارد که از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.

 پخت گوشت

روش پخت گوشت می‌تواند در بروز برخی سرطان‌ها نقش داشته باشد. سرخ کردن و کباب کردن با حرارت بالا موجب تغییرات شیمیایی در گوشت شده، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می-دهد. بهتر است  گوشت را با سبزی‌جات و مواد مفید نام‌برده آب پز نمایید تا سالم‌تر شود.

 شکر

البته شکر عامل مولد سرطان نیست ولی از آن جا که مصرف زیاد آن موجب اضافه وزن می‌شود، می‌تواند عامل جانبی در بروز سرطان باشد.

 

 مکمل‌های غذای  

 به جای استفاده از مکمل‌های غذایی بهتر است از مواد تازه و طبیعی استفاده کنید.

 منبع : مجله HEALTH