همراه با همراهان خانه‌ی فروغ محبت

نویسنده




گزارشی از خانه کودک و نوجوان فروغ محبت

کارشناس ارشد مدیریت دولتی

اولین روزهای پاییز، شهر تهران میزبان کودکان و نوجوانان هنرمند خانه‌ی «فروغ محبت» بود. هنرمندانی که با برپایی غرفه‌های صنایع دستی و اجرای موسیقی سنتی و فلکلور ایرانی، شوری گرم در دل طبیعت بی‌جان و روح شهر تهران برپا کرده بودند. اجرای این برنامه به همت خیرین و نیکوکاران مشهد مقدس و تهران، و با هنرنمایی ساکنین خانه‌ی کودک و نوجوان «فروغ محبت» برگزار شد.

با بالا رفتن پرده‌ی سن، چادری عشایری با تزئیناتی ساده و رنگارنگ، به همراه عکس‌هایی از شاعران بلند‌آوازه‌ی ایرانی، نمای یک زندگی آرام در دل کویر زنده شد. کودکان و نوجوانانی در لباس‌های الوان محلی سبز، آبی، بنفش و سرخ؛ مهمان‌ها را به مهمانی رنگ‌ها ‌بردند؛ به خاطرات سبزه‌زار و گرمای آفتاب بهاری. سپس صدای خوش نوای نی به تک‌نوازی استاد دکتر رامین مظفری، دکترای روان‌شناسی و موسیقی‌درمانی، مؤسس و پدر خانه‌ی فروغ محبت، بلند ‌شد. ناگهان سوزوگداز نی، با شور دف همراهی شد و بعد سنتور، کمانچه و ضرب با صدای هنرمندان نوجوان، نی استاد را همراهی کرد. با مدح و ثنای خدای منان که بر بندگانش منت نهاده و دستان مهربانش را سایه‌ی سر همه‌ی کودکان بی‌سرپرست قرار داده و در دشواری‌ و بی‌پناهی، آنان را تنها نگذاشته است. خواهر و برادری که در خانه‌ای به مدیریت خانم لطفی، همسر دکتر مظفری گرد هم آمده‌اند تا ثابت کنند در میان مهر و محبت می‌توان بی‌رحمی طبیعت و ناملایمات زندگی را پشت سر گذاشت و آن شد که امروز آنان هستند.

این خانه یکی از سازمان‌های غیردولتی است که با مجوز سازمان بهزیستی در سال 1382 با پنج کودک بی‌سرپرست کار خود را در کنار بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج علی بن‌موسی‌الرضا(ع) آغاز کرد و در حال حاضر سرپرستی پنجاه نفر را به‌عهده دارد. هدف این مؤسسه کمک و حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست، بد سرپرست و محروم می‌باشد. تأمین مستمر نیازهای اساسی کودکان از قبیل حضور در جمع خانواده، بهداشت روان، آموزش، تربیت اسلامی و مهارت‌های فردی، از ویژگی‌های این مؤسسه می‌باشد.

در این مؤسسه خواهران و برادران به صورت یک خانواده‌ی بزرگ زندگی می‌کنند. به همین دلیل به آن خانه‌ی «فروغ محبت» گفته می‌شود و بیش از این‌که یک مؤسسه باشد، یک خانه و خانواده‌ی گرم و صمیمی است؛ خانه‌ای با یک مجتمع برای پسران، و یکی برای دختران؛ با زمین بازی، محل نگه‌داری حیوانات خانگی برای رفع نیازهای روزانه مثل تخم‌مرغ، شیر و سایر مایحتاج، و کارگاه‌های آموزشی برای آموزش صنایع دستی و کارهای هنری و تیم فوتبال پسران.

مؤسسه‌ دارای تیم روان‌درمانی است که تحت نظر انجمن موسیقی ایران فعالیت می‌کند. به کار بردن تکنیک‌های موسیقی‌درمانی و برگزاری کلاس‌های آموزش موسیقی موجب شده که فرزندان خانه‌ی فروغ محبت، توانایی اجرای برنامه‌های هنری و کنسرت‌های موسیقی را داشته باشند.

هدف این خیریه حمایت از کودکان تا رسیدن به استقلال کامل می‌باشد؛ به همین جهت برای رشد مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و خودکفایی فرزندان، انتشارات مؤسسه‌ شروع به کار کرده؛ کتاب‌ها و سی‌دی‌های خود را برای فروش عرضه کرده است. بازارچه‌ی فروغ محبت نیز برای فروش کارهای دستی ساکنین که علاقه‌مند به تجارت به کسب‌وکار حلال می‌باشند؛ فعال شده است.

کودکان این خانه تصمیم دارند با در پیش گرفتن این رویه، زندگی سالمی را دنبال کرده و از آن چه دیگران برای‌شان در زندگی رقم زده‌اند، دوری کرده و خود زندگی سالمی را به فرزندان‌شان تقدیم کنند. در حال حاضر این خانه پس از پشت سر گذاشتن ده سال، دو زوج از کودکان دیروز را روانه‌ی خانه‌ی بخت کرده است.

روز کودک بهانه‌ای بود تا ساکنان خانه‌ی فروغ محبت با کوله‌باری از تجربه‌های هنری‌شان به تهران بیایند و گوشه‌ای از توانایی‌های‌شان را با برنامه‌های هنری و ادبی‌شان، نشان دهند.

باشد که دیگر زوجین نیز با مهر بی‌دریغ‌شان مانند این زوج خیّر همراه با دستان یاری‌گرشان همیشه و همه‌جا به صورت آشکار و پنهان به این خانه‌ها یاری برسانند؛ و سایه‌ی دست نوازش‌گر آنان همیشه بر سر کودکان بی‌سرپرست سنگینی کند.