اخبار زنان



لایحه‌ی «تأمین امنیت زنان» در حال اصلاح است

معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده‌ی نهاد ریاست جمهوری، گفت: «دیدگاه‌های دستگاه‌های اجرایی درباره‌ی لایحه‌ی «تأمین امنیت زنان» را دریافت کرده و در حال اصلاح آن بر اساس نظر دستگاه‌ها هستیم.»

«پروین هدایتی» افزود: «با توجه به این‌که نگارش لایحه‌ای مشابه «تأمین امنیت زنان» تاکنون سابقه نداشته است باید روی آن کارشناسی کافی صورت گیرد و امیدواریم این لایحه با هدف تحکیم و تقویت نظام خانواده و تأمین حقوق و امنیت زنان، قابل ارایه به ستاد ملی زن و خانواده شود.»

وی گفت: «دادستان عمومی و انقلاب تهران، معاونت اجتماعی و پیش‌گیری از جرم قوه‌ی قضاییه، دادگستری استان تهران،‌ دادگستری استان خوزستان، سازمان بهزیستی،‌ دفتر مطالعات و تحقیقات زنان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه‌ی خواهران از جمله دستگاه‌هایی هستند که نظرات خود را درباره‌ی این لایحه به مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند.»

ایسنا

 سامانه‌ی «ملی ازدواج» راه‌اندازی شد

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان گفت: «با توجه به نیازهای کنونی و تغییر در فرهنگ جامعه، سامانه‌ی «ملی ازدواج» برای تسهیل در امر ازدواج در جلسه‌ی شورای مدیران تصویب نهایی شد.»

«مسعود امینی» افزود: «در این سامانه تمام اموری که برای ازدواج نیاز است به صورت سیستماتیک ارایه می‌شود و همه‌ی ارگان‌هایی که هر کدام به‌نوعی با امر ازدواج و فراهم کردن شرایط ازدواج در ارتباط هستند، می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند. این سامانه اطلاعات لازم از مراحل اولیه‌ی ازدواج تا خریدهای پیش از عروسی را به‌صورت منسجم در اختیار جوانان قرار می‌دهد.»

وی دست‌یابی به اطلاعات دقیق در ترکیب سنی ازدواج و هم‌چنین آمار ازدواج و طلاق را یکی از روی‌کردهای این سامانه خواند و گفت: «با داشتن اطلاعات دقیق از آمار طلاق و ازدواج می‌توان برنامه‌ریزی‌های زیادی برای این موضوع داشت.»

فارس

خانواده‌ها باعث شکل‌گیری خانه‌های مجردی هستند

یک استاد روان‌شناسی گفت: «جوانان به لحاظ شخصیتی به‌دنبال خودکفایی و استقلال هستند. اگر خانواده تعاملی مثبت و کارساز با جوانان نداشته باشد، جوانان برای تحقق اهداف خود به سوی زندگی مجردی پیش می‌روند.»

«سیدحسین علم‌الهدی» اظهار داشت: «جدا شدن فرزندان از خانواده‌ها و روی آوردن به خانه‌‌های مجردی بر گرفته از فرهنگ غربی است. کانون خانواده در غرب متزلزل شده و استقلال و تنها زندگی کردن فرزندان جزئی از فرهنگ غرب شده است، اما با فرهنگ اسلامی- ایرانی هم‌خوانی ندارد. با تشکیل خانه‌های مجردی، جوانان از یک سری قید و بندها رها شده و سن ازدواج بالاتر می‌رود.»

وی با اشاره به این‌که توجه به خواسته‌های جوانان و پویایی در خانواده سدی در برابر بسیاری از مشکلات خانوادگی است، عنوان کرد: «خوش‌بینی زیاد خانواده‌ها یا بی‌توجهی و عدم نظارت خانواده‌ها باعث جوان‌گریزی می‌شود. نظارت‌ها باید مرئی و نامرئی باشند. باید خانه‌‌های مجردی تحت نظارت و کنترل خانواده‌ها باشد، در غیر این صورت ممکن است جوانان به برخی رفتارهای خطرناک گرایش پیدا کنند. ممکن است خانه‌های مجردی تبدیل به پاتوق شده و مسائل ضداخلاقی رواج پیدا کند که این موضوع، هم فرد و هم جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

فارس

چادر و مانتو اولین محصولات برند پرنیا هستند

معاون فرهنگی دانشگاه الزهرا(س) گفت: «برند پرنیا طرح مشترک وزارت علوم و وزارت ارشاد است و در فاز اول نمایشگاه طرح پرنیا، مانتوی اجتماع، چادر و پوشش سر ارایه می‌شود.»

«مهناز امیرخانی» یادآور شد: «دانشگاه الزهرا(س) به‌عنوان دانشگاه پایلوت معرفی شده و تاکنون سه الی چهار دانشگاه در این زمینه همکاری داشتند که کارشان معرفی لباس حجاب یا لباس اجتماع است، یعنی حجابی که فرد در فضای عادی اجتماع می‌تواند آن را داشته باشد. در فاز دوم وارد مانتوی مجلسی می‌شویم.»

وی ادامه داد: «این گروه درباره‌ی مد و لباس مطالعات عملی انجام می‌دهد که به پژوهشی میدانی منجر می‌شود. برای ارتقا در این زمینه از دانشجویان که مصرف‌کننده‌ی مانتوی اجتماع هستند در زمینه‌ی لباس، نوع پوشش، نوع رنگ و جنس لباس نظرخواهی می‌شود.»

مهر

وزارت بهداشت برنامه‌ای برای کنترل جمعیت ندارد

مدیرکل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت گفت: «بحث کنترل جمعیت در وزارت بهداشت وجود ندارد، مهم سلامت مادر، کودک و نوزاد است و بحث بارداری خواسته است که در قالب برنامه‌ی تنظیم خانواده انجام می‌شود. بحث تنظیم خانواده معادل کنترل جمعیت نیست. اگر خانمی فرزند شیرخوار دارد نباید در دو سال شیردهی، باردار شود؛ چرا که این برای سلامت کودک و مادر خطرناک است. اگر هم خانمی بیماری ژنتیکی داشته باشد، برای سلامتش، اقدامات کنترلی داریم، این برای حفظ سلامت اوست، نه کنترل جمعیت.»

دکتر «محمد اسماعیل‌مطلق» افزود: «متأسفانه برخی این اتفاق را به کنترل جمعیت ربط می‌دهند. در حالی که بنا بر فرمایش رهبر انقلاب، حفظ سلامت مادر، نوزاد و کودک جزو اولویت برنامه‌های وزارت بهداشت است.»

مهر

تنوع فرهنگی در مسیر توان‌مند شدن زنان، یک ابزار تسهیل‌گر است

معاون بین‌الملل مرکز امور زنان و خانواده‌ی نهاد ریاست جمهوری گفت: «در شورای حقوق بشر در ژنو دو پنل با عنوان‌های «حقوق بشر و تنوع فرهنگی» و «زنان و پسا انقلاب» برگزار کردیم. در این نشست درباره‌ی پیش‌رفت زنان از دیدگاه تنوع فرهنگی صحبت‌هایی صورت گرفت و به این موضوع پرداختیم که آیا بومی کردن فرهنگ، مانعی در مسیر پیش‌رفت زنان است یا آن را تسهیل می‌کند؟ اقدامات صورت‌گرفته نشان‌دهنده‌ی توجه به فرهنگ بومی است، چرا که در ایران به باورهای دینی، ارزشی و فرهنگی تأکید شده است. این تأکیدات و باورها نه تنها در مسیر حرکت زنان مانع ایجاد نکرده؛ بلکه در بسیاری از مواقع نیز تسهیل‌کننده بوده است.»

«سوسن صفاوردی» اضافه کرد: «بسیاری از خانواده‌هایی که روی‌کرد دینی داشتند، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اجازه‌ی حضور اجتماعی و حتی علمی را به دختران خود نمی‌دادند؛ اما پس از به ثمر نشستن انقلاب اسلامی حضور دختران را در این عرصه‌ها تسهیل کردند. بنابراین ایران الگوی بسیار خوبی است که نشان می‌دهد بسیاری از مواقع تنوع فرهنگی در مسیر توان‌مند شدن زنان یک ابزار تسهیل‌گر است، نه ممانعت کننده.»

ایسنا

طلاق عامل گرایش زنان به اعتیاد است

معاون درمان و پیش‌گیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: «در شرایط کنونی، طلاق مؤثرترین عامل در گرایش زنان به اعتیاد و مصرف مواد مخدر است. بیش‌تر زنان معتاد دارای خانواده‌های آشفته و نابه‌سامان هستند و نباید فراموش کرد که وجود یک معتاد در خانواده می‌تواند الگوی غلطی را در میان سایر اعضا ایجاد کند.»

دکتر «فرید براتی سده» با بیان این‌که بیش‌تر دختران و زنان معتاد بدون پشتیبان خانوادگی هستند، گفت: «این مسأله باعث می‌شود تا آنان پس از ترک مواد مخدر به علت نداشتن مکان و سرپناه مناسب، مجدداً به سمت مصرف این مواد هدایت شوند. خانواده و جامعه موظف هستند که شرایط و بستر مطلوبی را برای دختران جوان و زنانی که ناخواسته و یا حتی با آگاهی نادرست به اعتیاد گرایش می‌یابند، فراهم کنند.»

ایرنا

کتاب شکوه همسرداری، دانشگاه را نهاد مشاوره‌ی پیش از ازدواج می‌کند

معاون امور خانواده و مسئول عفاف و حجاب مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، گفت: «تدریس کتاب روان‌شناسی ازدواج و شکوه همسرداری باعث می‌شود که دانشگاه‌ها بهترین جای‌گاه را در مشاوره پیش از ازدواج پیدا کنند؛ چرا که استادان می‌توانند به دانشجویان مشاوره‌ بدهند.»

«زهرا سجادی» افزود: «در این کتاب شیوه‌های انتخاب همسر آموزش داده شده است. همچنین مشاوره‌هایی مورد تأیید است که در جهت تصمیم‌گیری یک جوان برای انتخاب خوب باشد، اما توصیه‌ی مشاور به دختر و پسر، نسبت به برقراری روابط دوستانه پیش از ازدواج با یک‌دیگر را به‌هیچ‌وجه تأیید نمی‌کنیم. روان‌شناس دینی می‌تواند مشاوره‌های خوبی را به جوانان ارایه دهد، این در حالی‌ست که برخی روان‌شناسان شیوه‌‌های خوبی را توصیه نمی‌کنند.»

«سجادی» گفت: «هیچ وقت فرد بی‌نیاز از مشاوره نیست، ولی در سنین پایین‌تر نقش انجام مشاوره جدی‌تر است؛ چون دختر و پسر در سنین سی چهل سالگی به میزانی از پختگی دست پیدا کرده‌اند.»

ایسنا

دست‌رسی به اینترنت در اتاق کودک ممنوع شود

یک فوق تخصص روان‌پزشکی کودک و نوجوان تأکید کرد وسایل ارتباط جمعی مانند تلفن، رادیو، تلویزیون و اینترنت نباید در اتاق کودکان قرار گیرد؛ چرا که می‌تواند آسیب‌های اجتماعی و روحی و روانی برای آنان در پی داشته باشد.

دکتر «الهام شیرازی» خاطرنشان کرد: «استفاده از اینترنت از سوی کودکان باید در مقابل دید والدین انجام شود و آنان برای استفاده‌ی کودکان خود باید از فیلترینگ‌های قوی و مشخصی استفاده کنند، تا کودکان سراغ سایت‌هایی که مناسب سن آن‌ها نیست، نروند. والدین باید به کودکان خود آموزش دهند که افراد حاضر در فضای مجازی اینترنت، حکم افراد غریبه را دارند و کودکان نباید اطلاعات شخصی و خانوادگی را از طریق گوناگون از جمله ایمیل یا چت در اختیار آنان قرار دهند. هم‌چنین کودکان باید آموزش ببینند که در مواجهه با پیام‌ها و اطلاعات مستهجن و تهدیدهای اینترنتی فوراً والدین خود را در جریان بگذارند.»

ایرنا

جلسات مرکز زنان ریاست جمهوری با حضور فراکسیون زنان تشکیل می‌شود

نایب رئیس فراکسیون زنان گفت به منظور تسهیل در روند پی‌گیری موضوعات حوزه‌ی زنان، لایحه‌های مرکز زنان ریاست جمهوری در این فراکسیون بررسی می‌شود.

«شهلا میرگلوبیات» اظهار داشت: «مرکز زنان ریاست جمهوری تاکنون موضوعات زیادی مانند حقوق بانوان، سن بازنشستگی، مرخصی بعد از زایمان، مدت تغذیه با شیر مادر و ... را پی‌گیری کرده است؛ اما به‌دلیل لوایحی که وجود دارد، دیر مورد بررسی قرار می‌گیرند. به منظور تسهیل در روند پی‌گیری موضوعات و جلوگیری از دوباره‌کاری، جلساتی را با مرکز زنان ریاست جمهوری برگزار می‌کنیم تا این طرح‌ها از طریق مجلس سریع‌تر پی‌گیری شود.»

فارس

روش سلبی پاسخ‌گوی رفع بدحجابی نیست

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: «مقابله با هجمه‌های فرهنگی به‌خصوص در زمینه‌ی عفاف و حجاب با روش سلبی صورت نمی‌گیرد و باید با برنامه ایجابی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت حرکت کرد.»

حجت‌الاسلام «سیدعلی طاهری» با بیان این‌که زمینه‌سازی عفاف و حجاب باید از خردسالی نهادینه شود، خاطرنشان کرد: «دشمن حتی از دوران خردسالی با عروسک‌هایی که تولید می‌کند بر روی ذهن کودکان کار می‌کند؛ اما متأسفانه مقابله‌ای با این حرکات نداشته‌ایم. در عرصه‌ی فرهنگ باید متناسب با پیش‌رفت‌های فضای مجازی حرکت کرد. هجوم گسترده‌ی دشمن برای براندازی نظام جمهوری اسلامی تنها از طریق فرهنگی امکان‌پذیر است و دشمن هزینه‌های زیادی را در این عرصه انجام می‌دهد. تمام دستگاه‌های تبلیغی، آموزشی، رسانه‌ها و ... باید با بهره‌مندی از شیوه‌های هنری و جذاب در زمینه‌ی مسائل فرهنگی و به‌خصوص عفاف و حجاب فعالیت کنند.»

فارس

قانون «خدمت نیمه‌وقت زنان»، اشتباه گرفته می‌شود

معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده‌ی نهاد ریاست جمهوری گفت: «قانون «خدمت نیمه‌وقت زنان» با قانون «استخدام نیمه‌وقت» آنان اشتباه گرفته شده و تصور می‌شود که قرار است همه‌ی زنان متقاضی اشتغال به صورت نیمه‌وقت استخدام شوند.»

«پروین هدایتی» افزود: «بر اساس قانون خدمت نیمه‌وقت، اگر یک کارمند رسمی زن به علت بروز مشکلی نتواند به صورت تمام‌وقت کار کند، حداکثر می‌تواند به مدت حداقل یک سال تقاضای «خدمت نیمه‌وقت» کند. در این مدت حقوق و مزایای کارمند کاهش می‌یابد، ولی پس از پایان این دوره دوباره به کارمند تمام‌وقت تبدیل می‌شود و حقوق و مزایای معادل با آن را دریافت می‌کند.»

هدایتی با اشاره به وضعیت زنانی که مرخصی بدون حقوق می‌گیرند، اظهار کرد: «به موجب ماده‌ی سی قانون برنامه‌ی پنجم توسعه، کلیه‌ی کارکنان مشمول صندوق‌های بازنشستگی می‌توانند در صورت استفاده از مرخصی بدون حقوق با پرداخت حق بیمه‌ی سهم بیمه‌شده و کارفرما به صندوق مذکور، کماکان مشمول صندوق بازنشستگی خود باشند.»

ایسنا

عربستان سعودی آژانس خانواده تأسیس می‌کند

وزارت دادگستری عربستان در حال تأسیس آژانس خانواده است. این آژانس مسائل مربوط به طلاق، نفقه، سرپرستی، و تجاوز به زنان را بررسی خواهد کرد. هم‌چنین آنان در حال تهیه‌ی سیستمی برای شناسایی اثر انگشت زنان وکیل در دادگاه‌ها هستند تا هویت آنان بدون اجبار در برداشتن پوشیه، احراز شود.

یک مسئول در وزارت دادگستری عربستان درباره‌ی آژانس خانواده گفت: «مسئولیت آژانس با زنان نخواهد بود، زیرا این نهاد مستقیماً زیر نظر دفتر وزیر اداره خواهد شد؛ بنابراین حضور یک زن در رأس آن امری ناشایست خواهد بود. ما درخواست‌های استخدام 350 زن با تخصص‌های مختلف را در این آژانس بررسی خواهیم کرد.»

عربستان سعودی در سایه‌ی حضور روحانیون وهابی و افراطی یکی از بسته‌ترین کشورهای جهان در آزادی‌های مدنی به شمار می‌رود و زنان و اقلیت‌های مذهبی از اقشار به‌شدت تحت فشار این کشور به شمار می‌روند.

وفا

هزار زن سالانه در انگلیس مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرند

در انگلیس سالانه هشتاد هزار زن مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرند؛ اما فقط یازده درصد از قربانیان این موضوع را با پلیس در میان می‌گذارند. تعداد جرایم جنسی افزایش یافته، اما اقدامات پلیس برای قربانیان تجاوز جنسی ناعادلانه است.

پلیس انگلیس تأکید دارد این افزایش به دلیل زیاد شدن جرایم نیست، بلکه به دلیل آن است که پلیس با این قضیه به طور حساس‌تر و حرفه‌ای‌تر برخورد کرده و مجرمان بیش‌تری را یافته است. با این وجود حدود نه نفر از هر ده قربانی مسائل جنسی هرگز به پلیس مراجعه نمی‌کنند، زیرا به افسران پلیس اعتماد ندارند. حتی بسیاری از افسران پلیس از موقعیت خود سوء استفاده می‌کنند و زنان ضعیف را برای برقراری رابطه جنسی اغفال می‌کنند.

فارس

خشونت علیه زنان استرالیا باید ریشه‌کن شود

 یکی از مقامات ارشد استرالیایی، گفت: «برای مبارزه با معضل خشونت علیه زنان این کشور باید قوانین محکم و قابل اعتمادی وضع شود. معضل خشونت علیه زنان یک مشکل جهانی است که تنها می‌توان با اراده و احساس تعهد پیوسته با آن مبارزه کرد.»

وی افزود: «تمامی زنان جهان نیازمند قوانینی هستند تا آنان را حمایت کند و حقوق و سلامت‌شان را تضمین کند. مشکل خشونت علیه این قشر از جامعه به یکی از اولویت‌های اصلی تمامی زنان تبدیل شده است. هم‌چنین وجود خشونت‌های جنسیتی علیه زنان در برخی از نقاط جهان باعث شده است تا زنان در جامعه حضور نداشته باشند. از هر سه زن در جهان یک تن خشونت را در دوران زندگی‌اش تجربه می‌کند و باید این پیام داده شود که خشونت علیه زنان غیرقابل قبول و غیرقابل تحمل است.»

ایسنا

تنها پانزده درصد از زنان سعودی در بازار کار حضور دارند

شاهزاده‌ی عربستان سعودی ضمن انتقاد از وضعیت زنان در این کشور اعلام کرد: «به جای شعار دادن درباره‌ی بهبود وضعیت زنان، سؤال این‌جاست که دقیقاً چه زمانی این تغییرات قرار است رخ دهد.»

«شاهزاده آمده»، همسر میلیاردر سعودی «ال‌والد بن‌تلاول»، نوه‌ی پادشاه عربستان درباره‌ی وضعیت اجتماعی زنان در این کشور اعلام کرد: «زنان 57 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه را در این کشور به خود اختصاص داده‌اند، اما فقط پانزده درصد از این زنان در بازار کار حضور دارند.»

وی اعلام کرد: «زنان در عربستان از تحصیلات بالایی برخوردارند، اما وضعیت آنان سازمان‌دهی شده نیست. در کشوری که زنان حق رانندگی ندارند و نیز بدون اجازه‌ی شوهر خود نمی‌توانند کار کنند و به تنهایی سفر کنند، دانش زنان کارآیی لازم را نخواهد داشت.»

ایسنا