اخبار زنان


 

جشنواره‌‌ی ملی زنان و اقتصاد مقاومتی ریحانه برگزار می‌شود

دبیر نخستین جشنواره‌ی ملی زنان و اقتصاد مقاومتی ریحانه گفت: بانوان و مادران به‌عنوان سکان‌داران اصلی خرید باید فرهنگ استفاده از کالای ایرانی را داشته باشند تا بسیاری از مشکلات حل شود. اقتصاد مقاومتی برای همه‌ی آحاد جامعه قابل درک نیست، به همین منظور از همه ابزارهای هنری برای انتقال مفاهیم استفاده خواهد شد که به معنای استفاده درست از منابع است.

«محسن جلیلی» افزود: نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی زنان و اقتصاد مقاومتی ریحانه با هدف آشنایی زنان و ارتقای نقش آنان در اصلاح الگوی مصرف و اقتصاد مقاومتی تا بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.

فارس

نگاه کمال‌گرایانه از عوامل اصلی بالا رفتن سن ازدواج است

یک روان‌شناس گفت: نگاه کمال‌گرایانه از مؤلفه‌های مهم و اثرگذار در افزایش سن ازدواج جوانان است. در جامعه‌ی کنونی خانم‌ها عموماً به دنبال کسانی می‌گردند که از نظر تحصیلات، ظاهر، فرهنگ، موقعیت شغلی و بسیاری موارد دیگر در حد کمال باشند، در حالی‌که هیچ انسانی کامل نیست. خانم‌ها ترجیح می‌دهند با تکیه بر تحصیلات خود امتیازات ویژه‌ای را از فرد مقابل خود توقع دارند.

«ژاله امیراحمدی» اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات جامعه کم‌شدن احساس مسئولیت‌پذیری در میان افراد است. در بیست سال گذشته یک جوان هفده ساله یک گردان را اداره می‌کرد، اما در حال حاضر حتی خود را نمی‌تواند اداره کند. در این مسأله شیوه‌ی تربیتی بسیار اثرگذار است. آزادی بیش از حد و سخت‌گیری‌هایی که از سوی خانواده‌ها اعمال نمی‌شود، باعث شده تا احساس مسئولیت‌پذیری در میان افراد جامعه کم‌تر شود.

فارس

آموزش جامع خانواده در نهادهای دولتی ابلاغ شد

مدیر تنظیم الگوها و انتظام خانواده گفت: آموزش جامع خانواده در دستگاه‌های دولتی از طرف معاونت نیروی انسانی مرکز زنان نهاد ریاست جمهوری ابلاغ شد.

«رابعه امامی رضوی» اظهار داشت: آموزش جامع خانواده کارکنان دولت برای افرادی که بیش از پنج سال از آغاز زندگی مشترک آن‌ها می‌‌‌‌‌‌گذرد توسط معاونت نیروی انسانی مرکز زنان نهاد ریاست جمهوری به نهادهای دولتی ابلاغ شد. طرح مطلع مهر که پیش از این ابلاغ شده برای کاهش آمار طلاق در خانواده‌هایی است که کم‌تر از پنج سال از آغاز زندگی آن‌ها می‌گذرد و ما در راستای بهبود اوضاع خانواده‌ها طرح آموزش جامع را برای خانواده‌های کل کارمندان دولت تعیین کردیم.

ایرنا

38 درصد طلاق‌ها در پنج سال اول زندگی رخ می‌دهد

رئیس انجمن مطالعات خانواده در ایران بیان داشت: جشن طلاق در کشور در حال جاافتادن است و 38 درصد طلاق‌ها در پنج سال اول زندگی رخ می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین «ناصری‌پور» بیان داشت: امروز نگاه به خانواده سطحی است و نیاز به این است که یک فرهنگ دیگری حاکم شود. مجموعه‌ای از دولت و مجلس باید در خصوص خانواده ورود پیدا کند و مشکلات را حل کند. نگاه‌ها به خانواده نمادین و تشریفاتی شده است. برنامه‌ی مربوط به آشپزی در تلویزیون بیش‌تر از برنامه‌های مرتبط با تحکیم خانواده است.

فارس

پیش‌نویس طرح سیاست جمعیتی آماده شد

یک عضو فراکسیون زنان گفت: پیش‌نویس طرح سیاست جمعیتی آماده شده و امیدواریم جزو اولین طرح‌های قانونی باشد که سال آینده در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

«فاطمه آلیا» افزود: در سبک زندگی اسلامی- ایرانی نظام خانواده از اهمیت زیادی برخوردار است و چون بین فعالیت‌های خانوادگی و اجتماعی زنان تضاد نمی‌بینیم؛ باید ساز و کارهایی فراهم کنیم تا زنان بتوانند از نظر تحصیلی، فرهنگی و حتی شغلی به‌طور متناسبی ارتقاء یابند.

ایسنا

اطلاع‌رسانی در ایجاد توازن بین مسئولیت‌های خانوادگی و اجتماعی زنان مؤثر است

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: قانون‌گذاری در زمینه‌ی ایجاد توازن بین مسئولیت‌های خانوادگی و اجتماعی زنان بسیار مؤثر است و به فرهنگ‌سازی کمک می‌کند.

«کبری خزعلی» تاکید کرد: سلامت زن از نظر جسمی، روحی، مادی و معنوی اولین نکته‌ای است که باید تأمین شود. علاوه بر آن نباید به علت اشتغال زن، خانواده‌ی او آسیب ببینند و لازم است شرایط به گونه‌ای باشد که زن به مرد و مرد به زن کمال ببخشد. زن بر اساس تخصص، توانایی و مهارتش باید دعوت به کار شود و مانند انسان با او برخورد شود نه مانند ابزار. زن نیز نباید اجازه دهد که کرامتش این‌گونه زیر سؤال رود و بر اساس ظاهرش برای اشتغال انتخاب شود.

فارس

۲۷۰ سازمان مردم‌نهاد زنان و خانواده در شبکه‌ی اجتماعی فعالیت می‌کند

معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: 270 سازمان مردم‌نهاد زنان و خانواده به منظور استفاده از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی به عضویت شبکه‌های اجتماعی درآمدند.

«پروین هدایتی» اظهار داشت: شبکه‌ی اجتماعی بر اساس سیاست‌های کلان دولت مبنی بر تمرکززدایی، گسترش دولت الکترونیک، بهبود کارایی و نیز اثربخشی و تقویت و گسترش فضای اعتماد و تعامل میان مرکز امور زنان و خانواده و شبکه‌ی اجتماعی سازمان‌های مردم‌نهاد، با هدف بهره‌گیری این دو بخش از ظرفیت‌های یک‌دیگر و فراهم کردن شبکه‌ی تعاملی دائمی مجازی به عنوان زیرساختی پایدار، پویا و فراگیر تشکیل شدند.

فارس

نمایشگاه مد و لباس برگزار شد

نمایشگاه مد و لباس در دو بخش مانتوی مجلسی و مانتوی اجتماعی همراه با کد یک‌پارچه‌سازی تجاری مد و لباس «شیما» برگزار شد. لباس به‌عنوان سومین محصول فرهنگی ایران کد شماره‌ی شناسه دریافت کرد.

ارائه‌ی پوشش مطابق با موازین اسلامی، فرهنگ و هویت ایرانی، افزایش و توسعه‌ی خلاقیت، نوآوری در مد و لباس اسلامی- ایرانی و معرفی مدل‌های پوشش اسلامی- ایرانی بانوان، متناسب با فصل بهار ایجاد تعامل و هم‌افزایی میان طراحان، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان از اهداف برگزاری این نمایشگاه به‌شمار می‌رود. جامعه‌شناسی مد، مدیریت کارگاهی تولید پوشاک، روان‌شناسی مد، تأثیرپذیری مد و ماهواره، تبلیغات و بازاریابی در عرصه‌ی مد و بررسی تأثیر فناوری نوین در تولید پوشاک از جمله عناوین سخنرانی‌ها بودند.

فارس

سالمندان افزایش می‌یابند

مدیر گروه روان‌پزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی با بیان این‌که جمعیت جهان رو به پیری می‌رود، گفت: در سال 1400، پانزده درصد کل جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد و باید امید به زندگی هم‌زمان با آغاز روند سالمندی افزایش یابد.

«فدایی» با انتقاد از فرهنگ غرب درباره‌ی احترام و تکریم سالمندان گفت: یکی از برنامه‌های حمایتی کشور برای  سالمندان تأسیس کانون فرزانگان است که با هدف انتقال تجربیات از سالمندان به نسل جوان و پرکردن اوقات فراغت این قشر انجام می‌شود.

ایرنا   

استعدادیابی بانوان در بخش ورزش باید مجزا باشد

استاد دانشکده‌ی تربیت بدنی گفت: توجهی که به بخش استعدادیابی مردان می‌شود در خصوص زنان اعمال نمی‌شود. در حالی که این مقوله باید تفکیک شده و مجزا دیده شود.

«دکتر فرزانه حاتمی» اظهار کرد: اولین گام در استعدادیابی وجود یک متولی واحد در تعامل با آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و فدراسیون‌ها و باشگاه‌های ورزشی است تا به شکل هماهنگ حرکت کنند، البته این امر نیازمند تشکیل کمیته‌های تخصصی در گرایش‌های مختلف علوم ورزشی است. پژوهش‌هایی که ارائه می‌شود اگر به صورت کاربردی در فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها استفاده شود، می‌توان به نتایج قابل‌توجهی از ماحصل پژوهش‌ها دست یافت.

ایسنا 

طرح بیمه‌ی زنان خانه‌دار با نظام سلامت ادغام نمی‌شود

نماینده‌ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح بیمه‌ی زنان خانه‌دار مربوط به سازمان تأمین اجتماعی است و در سازمان بیمه‌ی سلامت ایران ادغام نخواهد شد.

«زهره طبیب زاده» با بیان این‌که در حقیقت، سازمان بیمه‌ی سلامت ایران کارنامه‌ی سلامت افراد را به شکل الکترونیکی درآورده است، گفت: «این سازمان، امکان دست‌رسی به سلامت پایه را برای زن و مرد فراهم می‌کند. سازمان بیمه‌ی سلامت ایران که مدت زمان کوتاهی است در کشور تشکیل‌شده فقط یک نوع بیمه‌ی درمانی برای تحت پوشش قراردادن آحاد جامعه خواهد بود.

زنان پرس

سبک زندگی مسئولان با سبک ایرانی اسلامی فاصله‌ی معناداری دارد

نماینده‌ی سابق مردم تهران گفت: سبک زندگی مسئولان با سبک زندگی حضرت علی(ع) به‌عنوان حاکم جامعه فاصله‌ی بسیار معناداری دارد.

«زهره الهیان» اظهار داشت: مقوله‌ی فرهنگ آن‌طور که باید اولویت اصلی نبوده و سبک زندگی خانواده‌های ما به سمت غرب پیش رفته است. شبکه‌های بیگانه با بودجه‌های بالا بنیان خانواده را هدف قرار داده‌اند. رسانه‌ی ملی باید در فرهنگ‌سازی جامعه بسیار جدی‌تر از گذشته فعالیت کند. مسئولان باید در وهله‌ی اول به زندگی خود توجه کنند، در این صورت می‌توان از مردم انتظار عمل‌کردن به دستورات را داشت.

فارس

نقش خانواده در جامعه‌پذیری افراد کم‌رنگ شده است

مسئول مرکز مداخله در بحران بهزیستی خراسان ‌شمالی گفت: پای‌بندی اندک به ارزش‌های دینی در زمینه‌ی روابط دختر و پسر پیش از ازدواج، سبب کاهش نشانه‌های اخلاق سنتی و فرسایش حد و مرزهای اجتماعی در جامعه می‌شود.

 «حمید خوجانی» با اشاره به این‌که پیش از این خانواده نقش مهمی در جامعه‌پذیری فرزندان داشت، اما هم‌اکنون از نقش آن کاسته شده است، اظهار کرد: جامعه پذیرای فرآیندی‌ست که انسان ارزش‌ها، آداب و رسوم، سنت‌ها و به‌طور کلی شیوه‌ی زندگی‌کردن را در جامعه بیاموزد. با کاسته‌شدن نقش خانواده عوامل دیگری در جامعه‌پذیری نقش بازی می‌کنند و اهمیت بیش‌تر و نقش مؤثرتری می‌یابند که از جمله این عوامل می‌توان به نقش دوستان، مدارس و خصوصاً رسانه‌ها اشاره کرد.

زنان پرس

افسردگی و اضطراب در مجردها دو برابر متأهل‌هاست

یک محقق علوم اجتماعی گفت: بنابر پژوهش‌های انجام‌شده، مجردها دو برابر متأهل‌ها بی‌خواب، افسرده و مضطرب‌اند. در بسیاری از جوانان مجرد، تفریح با دوستان، یا شب زنده‌داری برای تماشای فیلم به صورت یک رفتار نهادینه درآمده و باعث شب بیداری آن‌ها می‌گردد.

«مجید ابهری» تصریح کرد: شکل زندگی در تغذیه، میزان تفریح و تعاملات رفتاری و عاطفی تأثیر مستقیم دارد. زندگی زناشویی عامل افزایش رفتارهای عاطفی است و حضور همسر در خانه باعث آرامش روانی می‌گردد. ازدواج به‌عنوان یک مرحله‌ی اصلی از زندگی هر پسر و دختر ممکن است مشکلات مادی را به همراه داشته باشد، اما اگر انتخاب همسر بر اساس معیارهای منطقی باشد، می‌توان شاهد استحکام زندگی و شادکامی بود.

ایسنا

رفع مظلومیت زنان، باید از سوی تمامی نمایندگان مطالبه شود

«عشرت شایق» اظهار داشت: تا زمانی که احساس شود فراکسیون زنان تنها نهاد حمایتی زنان در مجلس است، تغییر چشمگیری در تصویب قوانین حوزه‌ی زنان و خانواده نخواهیم داشت و باید از سوی تمامی نمایندگان مطالبه شده و نباید قانون‌گذاری را مسئله‌ای زنانه کرد.

شایق گفت: نمایندگان زن باید با ارائه طرح‌های بهتر، دغدغه‌ی موضوع زنان و خانواده را در نمایندگان مرد به‌وجود آورند. برخی شهرک‌های صنعتی ایجاد می‌کنند و از زنان سرپرست خانوار می‌خواهند برای تأمین معاش خود، در تولیدی‌های این شهرک‌ها کار کنند. در حالی‌که این مسأله به فروپاشی نهاد خانواده خواهد انجامید؛ چرا که فرزندان این زنان از نعمت پدر محروم بوده و به این طریق حضور مادر را نیز در زندگی درک نمی‌کنند. به جای چنین راه‌کارهایی، نهادهای حمایتی زنان سرپرست خانوار، باید راهی ارائه دهند تا این زنان مجبور نشوند شبانه‌روز به کار مشغول بوده و از فضای خانه دور باشند.

زنان نیوز

سرمایه‌های راکد زنان باید باعث بهره‌مندی جامعه ‌شود

معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده‌ی نهاد ریاست جمهوری، گفت: سرمایه‌گذاری‌های کوچک خانم‌ها در زمینه‌ی اقتصاد می‌تواند بسیار مؤثر باشد. زنان سرمایه‌هایی در قالب طلا دارند و اگر این سرمایه‌های راکد با یک طرح اقتصادی مناسب در چرخه‌ی تولید وارد شود، هم زنان می‌توانند از ارزش افزوده آن بهره ببرند و هم جامعه از آن استفاده کند.

  «پروین هدایتی» افزود: زنان همچنین به‌عنوان مهم‌ترین عامل تقاضای کالاهای خانگی و تغذیه مطرح هستند. اگر آنان با اقدامی جهادگونه به مصرف کالاهای ایرانی بپردازند، به طور قطع شاهد رونق تولید خواهیم بود.‌ اگر تولید کالا در قالب مشاغل خانگی صورت گیرد، هم به ادامه‌ی زنجیره‌ی تولید کمک می‌شود و هم زنان می‌توانند نقش مؤثری در تداوم فعالیت‌ کارگاه‌های تولیدی کوچک داشته باشند.

زنان پرس

تضاد در تصمیمات والدین باعث افزایش قهر کودکان می‌شود

مدیرگروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این‌که تضاد در تصمیمات بین پدر و مادر باعث افزایش قهر کودک می‌شود، گفت: وقتی مادر تصمیمی برای جلوگیری از خواسته‌ی کودک می‌گیرد، پدر نباید مخالف آن تصمیم عمل کند.

«شهرام خرازی‌ها» اظهار داشت: قهر کردن کودکان از سنین 5/2 سالگی به بعد شروع می‌شود. بر این اساس وقتی لجاجت‌های مختلف از کودکان سر می‌زند و در نهایت کودک به نتیجه نمی‌رسد، به قهر کردن منتهی می‌شود. باید در خانواده قانون‌گذاری ‌شود که مثلاً به فلان خواسته‌ی کودک سریع پاسخ داد یا نه. در این زمینه هم پدر و مادر باید از این قانون تبعیت کنند؛ در غیر این صورت کودکان از این تضاد و تناقض سوءاستفاده می‌کنند.

فارس

زنان مصری در معرض آزار جنسی هستند

شورای ملی حقوق بشر مصر اعلام کرد که مصر پس از افغانستان، دومین کشور جهان است که با بیش‌ترین موارد آزار جنسی زنان مواجه است.

حدود ۶۴ درصد از زنان در مصر در معرض تعرض و آزار جنسی به اشکال مختلف در خیابان‌ها و میادین عمومی قرار گرفته‌اند و در نتیجه مصر پس از افغانستان، دومین رتبه در جهان در زمینه‌ی آزار جنسی  زنان را دارا است. شورای ملی حقوق بشر مصر طرحی گسترده را با هماهنگی بسیاری از جنبش‌ها و سازمان‌ها با هدف نظارت و کنترل موارد آزار جنسی زنان در مصر آغاز کرده است. بیش‌تر این تحقیقات در مناطق مرکزی کشور و ایستگاه‌های مترو انجام شده؛ و بر اساس گزارش‌های منتشرشده با اجرای این طرح، از وقوع بسیاری از تجاوزات جلوگیری شده است.

زنان پرس

خشونت علیه زنان در ایتالیا افزایش یافت

با رشد قتل و خشونت علیه زنان در ایتالیا رسانه‌ها توجه خود را به این مسأله معطوف کردند. اغلب موارد خشونت‌های صورت‌گرفته علیه زنان در این کشور از جانب همسر، شریک سابق یا یکی از نزدیکان این زنان انجام می‌شود و در اغلب موارد آن‌ها از طرف کسی که او را عزیز خود می‌دانند، مورد خشونت واقع می‌شوند.

بر اساس آمارها در سال ۲۰۱۱ میلادی ۸۷ درصد زنانی که کشته یا زخمی شده‌اند، قربانی خشونت از طرف عزیزان خود بوده‌اند و این در حالی‌ست که اقدامات مناسبی برای مقابله با افزایش بی‌سابقه‌ی خشونت علیه زنان صورت نگرفته است.

زنان نیوز