زنان و سلامتی



دیابت در کمین خانم‌های باردار است

رئیس اداره‌ی غدد و متابولیک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با اشاره به طرح غربال‌گری دیابت گفت: چهار درصد از زنان باردار کشور، مبتلا به دیابت بارداری هستند.

«محمد علوی‌نیا» اضافه کرد: دیابت بارداری تنها هنگام دوره‌ی حاملگی رخ می‌دهد و در اغلب موارد، پس از زایمان برطرف می‌شود. در صورت درمان‌نشدن دیابت دوران بارداری، جنین، قند خون بیش از حدی را از مادر دریافت می‌کند و وزن نوزاد، هنگام تولد افزایش می‌یابد که این امر، زایمان را با مشکل مواجه می‌سازد. هم‌چنین چنان‌چه دیابت دوران بارداری درمان نشود، خطر ابتلا به دیابت نوع دو در ادامه‌ی زندگی در کودک بالا می‌رود.

زنان پرس

زنان باردار از رژ لب استفاده نکنند

دکتر «زینب ظاهری» اظهار داشت: در مواد اولیه‌ای که برای تولید لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود سرب و جیوه هم مشاهده می‌شود و میزان این مواد در لوازم آرایشی تقلبی بیش‌تر است.

کارشناس مواد آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌ شاپور اهواز افزود: موادی مانند چربی‌ها، رنگ‌ها، اسانس و سرب به‌عنوان ماده‌ی اولیه در رژ لب استفاده می‌شود. شرکت‌های تولیدکننده هم حاضر نیستند سرب موجود در رژ لب را کاهش دهند؛ زیرا سرب موجب ماندگاری بیش‌تر و خوش‌رنگ شدن رژ می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به خانم‌‌های باردار توصیه می‌شود در دوران بارداری از این ماده‌ی آرایشی استفاده نکنند. سرب بر روی سیستم اعصاب مرکزی تأثیر منفی دارد و اثرات آن نیز در بلندمدت ظاهر می‌شود. تأثیر این فلز بر روی جنین بسیار بیش‌تر از افراد بزرگ‌سال است، و در صورتی که وارد بدن جنین شود، ممکن است اختلالاتی مانند عقب‌ماندگی، کاهش یادگیری و اختلال روانی در کودک ایجاد ‌شود.

فارس

هفتاد هزار ایرانی از ابتلای خود به ایدز بی‌خبرند

رئیس اداره‌ی ایدز وزارت بهداشت با اشاره به افزایش ابتلا به HIV در زنان کشور گفت: ‌هفتاد هزار فرد مبتلا به HIV در کشور از بیماری خود خبر ندارند و از ‌سال پیش با رشد بیست درصدی ابتلای جنسی ایدز در کشور مواجه هستیم.

«عباس صداقت» اظهار داشت: بر اساس تخمین‌ها، تعداد HIV در کشور بالغ بر 93 هزار نفر است؛ اما تنها در 24 هزار نفر HIV ثبت شده است. ما در صددیم با اطلاع‌رسانی و آگاهی به مردم «تابو» بیماری HIV را بشکنیم و رسانه‌ها باید به ما کمک کنند تا با روش‌های مناسب خط قرمز عدم بیان توصیه‌های بیماری HIV بشکند و اطلاع‌رسانی مناسبی به زنان صورت پذیرد.

زنان نیوز

پودر کتان عوارض دوران یائسگی را کاهش می‌دهد

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تحقیقی تأثیر استفاده از پودر کتان را بر، گُرگرفتگی ناشی از دوران یائسگی مورد بررسی قرار داده و اعلام کردند دانه‌ی کتان منبعی غنی از لیگنان‌هاست و زنان تمایل زیادی به مصرف آن دارند.

نتایج نشان داد که با مصرف پودر دانه‌ی کتان، شدت و مدت گرگرفتگی‌های روزانه، شدت تعریق‌های شبانه و اختلال در خواب در مقایسه با دارونما کاهش بیش‌تری داشت؛ ولی از نظر دفعات گرگرفتگی روزانه و تعریق‌های شبانه تفاوت آماری معنی‌داری دیده نشده است.

ایرنا

کمبود کلیسم خطر ابتلا به بیماری تیروئید را در زنان افزایش می‌دهد

محققان آمریکایی در تحقیقات خود دریافتند کم‌بود کلیسم در زنان، خطر ابتلای آن‌ها به بیماری هیپرپاراتیروئیدیسم اولیه (PHPT) را افزایش می‌دهد. آن دسته از زنانی که در رژیم غذایی خود به میزان کافی کلیسم مصرف نمی‌کنند، با خطر بیش‌تر ابتلا به این بیماری روبه‌رو هستند که باعث شکستی در بدن می‌شود.

خطر ابتلا به بیماری هیپرپاراتیروئیدیسم اولیه در آن دسته از زنانی که روزانه پانصد میلی‌گرم مکمل کلسیم مصرف می‌کردند، در مقایسه با زنانی که اصلاً مکمل کلیسم مصرف نکردند، 59 درصد کاهش نشان می‌داد.

فارس

بسته‌ی مراقبت از نوزاد سالم ابلاغ شد

وزارت بهداشت با هدف یک‌سان شدن مراقبت از نوزدان، بسته‌ی مراقبت از مادر و نوزاد سالم را ابلاغ کرد. فرایندهای این بسته شامل ارزیابی نوزاد طی دوره‌ی انتقال از اتاق زایمان به اتاق مادر و نوزاد، مشاوره و آموزش شیردهی در بخش هم‌اتاقی مادر و نوزاد، مراقبت از بند ناف نوزاد، معاینه‌ی کامل نوزاد، آموزش مراقبت‌های نوزاد به مادر در زمان حضور در بیمارستان، غربال‌گری شنوایی، آموزش مادر قبل از ترخیص، ترخیص نوزاد، پی‌گیری بعد از ترخیص است.

دکتر «مهین نجفیان»، متخصص زنان و زایمان، نیز در این کارگاه مبحث فرآیندهای اتاق زایمان شامل ارزیابی قبل از تولد، آماده‌سازی برای مراقبت از نوزاد، پیش‌گیری از هیپوترمی، ارزیابی نیاز نوزاد به احیا، ارزیابی نوزاد در اتاق زایمان، تماس پوست مادر و نوزاد، خون‌گیری از بند ناف، معاینه‌ی جفت و بند ناف، روش تغذیه‌ی نوزاد در اتاق زایمان، تعیین هویت و حفظ امنیت نوزاد، برقراری ارتباط بین پرسنل مامایی و مراقبین نوزاد، طبقه‌بندی نوزاد بر حسب میزان خطر و انتقال نوزاد را تشریح کرد.

ایسنا

زیان آسم زنان باردار بر جنین، بیش‌تر از داروها است

محققان هلندی دریافتند زیان آسم زنان باردار بر جنین بیش‌تر از داروهایی است که برای درمان این بیماری از آن استفاده می‌شود. زنان باردار مبتلا به آسم برای کنترل آسم خود باید داروهای خود را مصرف کرده و در قبال مصرف آن‌ها سستی به خرج ندهند.

یک سوم زنان باردار مبتلا به آسم از مصرف داروهای درمانی خود به‌وی‍ژه در ماه‌های اولیه‌ی بارداری خودداری می‌کنند و این کار به جنین آسیب می‌رساند. یکی از خطرات ابتلای زنان باردار به حملات ناگهانی آسمی همان کم‌بود اکسیژن خون است که ممکن است باعث ایجاد نواقص جسمی در جنین شود. این زنان هم‌چنین باید از مواد حساسیت‌زا مثل مو و پر حیوانات خانگی و گرد و غبار خانه و از هر گونه دود یا عطر تند برای جلوگیری از تحریک علائم آسم خود دوری گزینند.

ایسنا

با داروهای گیاهی به جنگ بیماری‌های زنانه بروید

اگر چه اکنون انواع و اقسام شاخه‌های پزشکی و درمانی جای طبابت به شیوه‌ی گذشتگان را گرفته است، اما هنوز هم افراد زیادی به‌ویژه میان زنان برای درمان و تسکین برخی دردهای خود سراغ گیاهان دارویی می‌روند.

با پی بردن به خواص گیاهان دارویی که برای درمان و تسکین بیماری‌های زنانه کاربرد بیش‌تری دارند، پس از مشورت با پزشک از آن‌ها استفاده کنید: تنتور میوه‌ی گیاه فلفل بری: افزاینده‌ی شیر در دوره‌ی شیردهی؛ جوشانده‌ی سنبل ختایی و گل صد تومانی: برای درمان بی‌نظمی در سیستم گوارش، زودرنجی و اضطراب، تنتور کیالک سیاه: مفید برای کم‌کردن انقباض‌های دردناک در دوره‌ی قاعدگی، کاکل ذرت: به صورت چای، مدر است و مفید برای درمان پف‌کردگی صورت و انگشتان و قوزک پا طی دوران بارداری؛ و سنبل باتلاقی و گل‌محمدی به صورت چای، کاهنده‌ی دردهای زمان زایمان است.

  فارس