اخبار زنان



اسلام منعی برای رشد علمی زنان ندارد

نماینده‌ی ولی فقیه در کردستان با اشاره به این‌که در اسلام منعی برای رشد علمی زنان وجود ندارد و زنان مانند مردان می‌توانند ادامه‌ی تحصیل دهند، تصریح کرد از دیدگاه اسلام زن و مرد هر دو می‌توانند به اوج رتبه‌ی علمی و مقام معنوی دست یابند.

«سیدمحمد حسینی شاهرودی» گفت: در دیدگاه اسلام بر خلاف مکاتب غربی تنها به ابعاد جسمانی انسان توجه نمی‌شود، بلکه انسان به‌عنوان موجودی مرکب از جسم و روح و ابعاد معنوی نگریسته می‌شود. بانوان در زندگی خانوادگی و تربیت فرزندان خود از منش و عظمت حضرت زهرا(س) الگو بگیرند.

علت‌های غیرمستقیم در روند توسعه‌ی عفاف تأثیرگذار است

رئیس اداره‌ی عفاف و حجاب وزارت کشور گفت برخی تصور می‌کنند که در حوزه‌ی حجاب تنها نگاه مستقیم اثربخش است، در حالی که علت‌های غیرمستقیم بسیار اثرگذارتر از علت‌های مستقیم هستند.

«طهورا نوروزی» افزود: در روند توسعه‌ی عفاف و حجاب باید به سوءمصرف‌گرایی توجه داشتیه باشیم؛ چرا که وقتی جامعه‌ی مصرف‌گرایی باشیم این مسأله در روند توسعه‌ی عفاف تأثیرگذار خواهد بود. ندادن فرصت به زنان برای حضور در جامعه نیز باعث بدحجابی می‌شود؛ زیرا زنان می‌خواهند استعداد و توان خود را به منصه‌ی ظهور برسانند؛ لذا راه دیگری را برای حضور خود انتخاب می‌کنند. کاهش اقتدار پدران وکاهش نقش مادران نیز از دیگر عوامل غیرمستقیم در روند توسعه‌ی عفاف و حجاب است.

متعالی شدن جامعه منوط به رشد واقعی خانواده است

معاون اول رئیس جمهوری در جلسه‌ی ستاد ملی زن و خانواده با بیان این‌که خانواده در اسلام یک جامعه‌ی پویا تلقی می‌شود، گفت اگر خانواده به معنای واقعی رشد و تعالی پیدا کند، جامعه، کشور و امت‌های اسلامی با رشد مواجه شده و در مسیر تعالی قرار می‌گیرند.

«محمدرضا رحیمی» با اشاره به نقش مؤثر و سازنده‌ی زن در رستگاری خانواده و موفقیت فرزندان، ابراز امیدواری کرد که زنان مؤمن ایران اسلامی اساس و بنیان خانواده را با استحکام هر چه بیش‌تر حفظ کرده و از آن در مقابل زوال و تهاجم فرهنگی غرب حراست کنند.

زنان از طریق دورکاری به بقای خانواده کمک می‌کنند

رئیس شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده گفت زنان با انتخاب فعالیت‌های پروژه‌ای، تحقیقاتی و دورکاری می‌توانند به حفظ و بقای خانواده کمک کنند.

«کبری خزعلی» افزود: برنامه‌ریزی در خصوص الگوی اشتغال زنان باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر آن‌که رشد فردی، عبادی، سلامت روحی و نشاط زن را در پی دارد، او بتواند مادری مسئول و همسری دل‌سوز برای خانواده‌ی خود نیز باشد. برنامه‌ریزی‌ها و قانون‌گذاری‌ها باید به گونه‌ای باشد که زن بتواند با آرامش و فراغت بال در کنار نقش خانوادگی خود، به مسئولیت‌های اجتماعی خود نیز بپردازد.

الگوی تفریح سالم باید بر اساس فرهنگ ایرانی اسلامی باشد

یک روان‌شناس گفت طراحان الگوهای تفریح سالم در داخل کشور باید با استفاده از ابزار مدرنیته، الگوهایی را طراحی کنند که فرهنگ ایرانی - اسلامی در آن‌ها متجلی باشد.

«مصطفی تبریزی» افزود: تفریح همانند کار، امری ضروری است و تفریحات غیرسالم نه تنها برای فرهنگ ایرانی اسلامی، بلکه برای هیچ فرهنگی مفید نیستند. ما در جامعه‌ خود آداب و رسوم و سنت‌هایی داریم که می‌توانیم مطابق آن‌ها تفریحات سالمی را ابداع کنیم. هر تفریحی که به خود و دیگران آسیب نزند، مباح است و آنچه که تفریح را آسیب‌زا می‌کند، محتوای تفریح است.

بی‌بندوباری خانواده‌ها اعتیاد فرزندان را در پی دارد

یک پژوهشگر اعتیاد گفت خانواده‌های از هم پاشیده، بی‌بند و بار و سخت‌گیر در مورد گرایش فرزندان‌شان به اعتیاد باید هوشیار و مراقب باشند.

«محمدجواد احمدی» اظهار داشت: این خانواده‌ها به دلیل مشغله‌های کاری؛ به درس، تغذیه، غیبت از منزل، کنترل و مسائل شخصی فرزندان اهمیت نمی‌دهند و این‌ها پناه به شرایط نامناسب، محیط‌های آلوده و دوستان ناباب را در آن‌ها به‌وجود می‌آورد و والدین باید با محبت و پرهیز از تحقیر، تنبیه بدنی و مقایسه، آسیب‌پذیری فرزندشان را در برابر اعتیاد کاهش دهند.

جشنواره‌ی منطقه‌ای خانواده‌ی کارآفرین و زنان فناور برگزار می‌شود

معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز زنان گفت: جشنواره‌ی منطقه‌ای خانواده‌ی کارآفرین و زنان فناور با هدف تقویت اقتصادی خانواده‌ها با تأکید بر نقش‌های خانوادگی و معرفی خانواده‌ی کارآفرین و زنان موفق، بهمن ماه برگزار می‌شود.

 «پروین هدایتی» اظهار داشت: این جشنواره در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و سمنان به منظور افزایش سهم کارآفرینی و خانوادگی و هم‌چنین فعالیت اقتصادی با پیش‌نهاد پارک علم و فناوری مازندران برپا می‌شود.

رسانه‌ها سبک زندگی ایرانی اسلامی را در جامعه تبلیغ کنند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به موضوع سبک زندگی گفت تبلیغ سبک زندگی در جامعه مهم‌ترین وظیفه‌ی رسانه‌هاست.

حجت‌الاسلام «نصرالله پژمان‌فر» اظهار داشت: آنچه که ما در هر جامعه‌ای باید داشته باشیم، تبلور باورها و اعتقادات جامعه است که باید در رفتار مردم آن جامعه ظهور و بروز داشته باشد. به همین منظور رسانه‌ها باید فضاسازی و تبلیغات کنند و براساس رسالت خودشان این کار را با جدیت انجام دهند.

نشست «حقوق و حریم خصوصی زنان» برگزار شد

نشست «حقوق و حریم خصوصی زنان» توسط کارگروه زنان و مناسبات خانواده در دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

 دکتر «عالیه شکربیگی»، مدیر کارگروه زنان و مناسبات خانواده اظهار کرد: در قرآن انسان‌ها «ایها‌الانسان» ذکر شده‌اند و قرآن نیز از اساس با نابرابری جنسیتی مخالف است. آنچه در خصوص جایگاه زن از جانب متون دینی گفته می‌شود، تصویری از زن است که برخی خودشان می‌خواهند، از زن ارائه ‌دهند. ما قصد داریم درباره‌ی انگاره‌های دین نسبت به زن روشنگری کنیم.

«محمدحسن محقق معین» نیز مقاله‌ی خود را در رابطه با «حقوق و حریم خصوصی زنان» ارائه داد و حاضرین در رابطه با بحث‌های مطرح‌شده به بحث و بررسی پرداختند.

سبک زندگی سکولاریستی و فمنیستی رقیب‌ الگوی زندگی ایرانی ـ اسلامی است

معاون خانواده مرکز امور زنان گفت: سبک زندگی سکولاریستی و فمنیستی دو رقیب بزرگ برای سبک زندگی ایرانی- اسلامی است.

 «زهرا سجادی» در سومین نشست راهبردی زن و خانواده اظهار داشت: به دنبال نشست راهبردی مقام معظم رهبری در سال گذشته از مرکز امور زنان خواسته شد تا دبیرخانه‌ای با هدف‌های خاص به منظور بررسی نشست راهبردی زن و خانواده تشکیل شود. در این دبیرخانه صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه پس از گفتمان‌، بسته‌های اجرایی را به دستگاه‌های مختلف ابلاغ می‌کنند. یکی از کارهایی که در این دبیرخانه صورت می‌گیرد، بررسی سبک زندگی است.

حضور حداقل یک زن از هر استان در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد

رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت به منظور افزایش حضور بانوان در مجلس، قانون حضور حداقل یک زن از هر استان در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 «فاطمه رهبر» اظهار داشت: طبق توصیه‌ی رئیس مجلس باید اقداماتی صورت گیرد تا تعداد زنان مجلس شورای اسلامی به حد متعارفی برسد. یکی از موارد این است که در لیست همه‌ی استان‌ها یک خانم حضور داشته باشد و آن‌ها مورد حمایت قرار گیرند. در صورتی که هر استان یک نماینده‌ی خانم داشته باشد، حداقل سی نماینده‌ی زن در مجلس خواهیم داشت.

تربیت مربیان حجاب در دستور کار مرکز زنان ریاست جمهوری قرار گرفت

معاون خانواده‌ی مرکز زنان ریاست جمهوری گفت به منظور نهادینه کردن موضوع حجاب از کودکی، تربیت مربیان حجاب در مدارس در دستور کار مرکز زنان ریاست جمهوری قرار گرفت.

«زهرا سجادی» اظهار داشت: از دی ماه سال 1384، طرحی با عنوان راه‌کارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب تصویب شد که به موجب آن بسیاری از نهادها، وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها اعم از دولتی و غیردولتی موظف شدند تا اقداماتی را در جهت تحقق این طرح انجام دهند. این مرکز نیز موظف گردید تا در شش حوزه فعالیت‌هایی انجام دهد. به منظور توسعه و فرهنگ‌سازی مؤلفه‌های حجاب از دوران مدرسه، تربیت مربیان حجاب در مدارس را در دستور کار این مرکز قرار دادیم و این طرح به زودی عملیاتی می‌شود.

از نگرش ابزاری به زن پرهیز شود

عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه ویژه‌ی زن در بهبود سبک زندگی، بر پرهیز از نگرش ابزاری به بانوان تأکید کرد.

«محمداسماعیل سعیدی» اظهارداشت: نگرش ابزاری به زن در جوامع غربی مانع از این می‌شود که این جوامع به عنوان الگوی مناسب برای رفتارهای اجتماعی در‌نظر گرفته شوند. روند حرکت مجلس در مسیر حفظ و حمایت از حقوق زنان بسیار مطلوب بوده است و باید مباحث مورد طرح در کمیسیون اجتماعی، موضوعاتی نظیر تربیت فرزندان در خانواده، ‌نقش و جایگاه زن در بهبود سبک زندگی و بهداشت روانی خانواده را شامل شود.

اختلاط در دانشگاه‌ها باعث افت تحصیلی می‌شود

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر تحقق تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌های کشور، گفت اختلاط دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه‌ها با افت تحصیلی همراه بوده است.

«امیرحسین قاضی‌زاده» اظهار داشت: فعالیت در مراکز علمی و آموزشی کشور مستلزم برقراری روابط سالم است و تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها موجب حفظ شخصیت جوانان و فرهنگ و دین در آنان می‌شود. تحصیل متأهلان در دانشگاه‌های کشور راهکاری مناسب برای جلوگیری از اثرات منفی دانشگاه‌های مختلط است.

توجه به‌ ادبیات متعهد در جشنواره‌های شعر انقلاب ضروری است

«شراره کامرانی» که در دومین جشنواره سراسری شعر انقلاب حائز رتبه‌ی نخست شد، معتقد است جشنواره شعر انقلاب و کنگره شعر مقاومت زیر مجموعه‌هایی از ادبیات متعهد‌ند و ادبیات متعهد، ‌ادبیاتی شناخته شده در جهان است که به رویداد‌های مختلف اجتماع توجه دارد و سرنوشت آن‌ها را با تعهدی برآمده از اتفاق‌های سیاسی و اجتماعی دنبال می‌کند.

وی گفت: در تعریف شعر انقلاب نباید فقط به حوادث انقلاب و سال‌های قبل از آن توجه داشت؛ چرا که وقوع انقلاب باعث احیاشدن ارزش‌های بسیاری در جامعه شد. تولید و نشر این ارزش‌ها را می‌توان در گفتمان جامعه بعد از انقلاب دید. بنابراین اتفاق‌های پس از انقلاب نیز زیرمجموعه‌ی‌ شعر انقلاب به حساب می‌آیند.

همایش ملی تغییرات جمعیتی برگزار می‌شود

مؤسسه‌ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) همایش ملی «تغییرات جمعیتی و نقش آن‌ها در تحولات مختلف جامعه» را در اردیبهشت 1392برگزار می‌کند. علاقه‌مندان می‌توانند مقالات علمی خود را تا پایان بهمن ماه سال جاری به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

محورهای همایش عبارت‌اند از: فلسفه‌ی جمعیت و تغییرات جمعیتی، تاریخچه‌ی تغییرات جمعیتی در جهان، مبانی فکری و نظری تغییرات جمعیت، مطلوبیت ذاتی کاهش یا افزایش جمعیت، بررسی نظریه‌های جمعیت، فلسفه‌ی تغییرات جمعیت در اسلام، جمعیت و فلسفه‌ی زندگی در اسلام، مبانی فقهی تغییرات جمعیت در اسلام، مبانی نظری تغییرات جمعیت در اسلام، بررسی تاریخی تغییرات جمعیت در اسلام، مطالعات تغییرات جمعیتی در کشورهای مختلف و ... .

هدیه‌ی نوزادان، نه ماه مرخصی برای مادر و دو هفته‌ برای است

کارگروه حمایت از سیاست‌های جمعیتی تصویب کرد زنانی که زایمان می‌کنند نه ماه و همسران‌شان دو هفته به مرخصی بروند.

«امیرحسین قاضی‌زاده» با بیان اشاره به بررسی مرخصی زایمان زنان در کارگروه بررسی سیاست‌های جمعیتی، گفت: نمایندگان مجلس مصوب کردند که مرخصی زایمان از شش به نه ماه افزایش یابد و مردانی که زنان‌شان زایمان کنند، برای کمک به همسر باردار خود در منزل، دو هفته به مرخصی بروند.

خشونت علیه زنان و کودکان در آفریقای جنوبی ادامه دارد

طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط شورای تحقیقات پزشکی آفریقای جنوبی، هر روز به طور میانگین سه زن از سوی شریک‌های زندگی‌شان مورد اذیت و آزار قرار گرفته و کشته می‌شوند.

براساس گزارش این شورا، هم‌چنین هر روز در آفریقای جنوبی، به طور میانگین سه کودک به قتل می‌رسد که بیش‌تر این کودکان در سنین چهار سال و کم‌تر هستند؛ و بعد از اذیت و آزار به قتل رسیده‌اند.

بخش خصوصی مشارکت اقتصادی زنان مراکش طراحی شد

مراکش «انفتاح برای زنان» را با تشویق و حمایت از تجارت‌های کم‌وسعت که بر محور فناوری اطلاعات بوده، آغاز کرد. مراکش می‌تواند تولید ناخالص ملی خود را با حمایت از زنان به اندازه‌ی یک سوم میزان فعلی افزایش دهد.

خانواده‌های بسیاری تحت سرپرستی مادران، بیوه‌زنان یا زنان مطلقه‌ای هستند که در پروژه‌های شرکت‌های خصوصی فعالیت دارند. «انفتاح برای زنان» بخشی ادغامی در برنامه‌ی انفتاح است که از ماه می‌2012 آغاز شد. هدف این پروژه حمایت کافی و لازم به زنانی است که زندگی خود را بر مبنای اقتصاد زن مالک می‌چرخانند. در عین حال وزیر تکنولوژی، تجارت و صنعت مراکش بر این نکته تأکید کرده که «انفتاح برای زنان» نقطه‌ی حمایت ما از زنان در شرکت‌های خصوصی خودبنیاد است.

زنان در عربستان درصد بالای اعتیاد را دارند

وزارت دادگستری عربستان اعلام کرد که 28 درصد زنان این کشور در قوه‌ی قضائیه پرونده‌ای مرتبط به مواد مخدر دارند.

گفتنی است میانگین روی آوردن دختران به مواد مخدر در عربستان در سال 2011 در مقایسه با سال‌های گذشته بیست درصد افزایش داشت، و تعداد پرونده‌های ثبت شده در این زمینه 320 مورد بوده است. سی درصد از زنانی که به مواد مخدر روی می‌آورند را دختران زیر پانزده سال تشکیل می‌دهند و تنها بیست درصد آنان از زنان بالای بیست سال هستند.

مساجدی به بانوان مسلمان چینی اختصاص داده شد

کشور چین با بیش از 23 میلیون جمعیت مسلمان دارای مساجدی است که فقط برای عبادت بانوان اختصاص دارد و تمام امور آن توسط بانوان چینی انجام می‌شود.

«وانگ یو می‌نگ»، رئیس مسجد شیهو معتقد است که این نوع مساجد راهی برای کمک به تثبیت فعالیت‌های اجتماعی بانوان در چین است. بانوان مسلمان چین بر این باورند که می‌توانند مشکلات خود را در مساجد مطرح و با کمک دیگران حل و فصل کنند. در چین بیش از 35هزار مسجد خدمات عبادی و دینی در اختیار مسلمانان می‌گذارند.