زنان و سلامتی



مادران باردار در سه‌ماه آخر بارداری به پهلوی چپ بخوابند

یک متخصص زنان و زایمان گفت مادران باردار بهتر است در سه ماه آخر بارداری به پهلوی چپ بخوابند.

«فرناز اهدایی‌وند» گفت: یک زن حامله به هشت ساعت خواب در شب و نیز یک تا سه ساعت خواب در روز نیاز دارد. مادر باردار بهتر است در طی روز چند مرتبه استراحت کند؛ برای این منظور باید راحت‌ترین وضعیت را در موقع خواب بگیرد و با انجام تنفس‌های عمیق و منظم و نیز شل‌کردن عضلات، در هنگام استراحت کاملاً آرام و راحت باشد.

نوشیدن آب به میزان کافی در زنان ضروری است

آمارها نشان می‌دهد حدود 25 تا سی درصد از بیماران مبتلا به عفونت‌های ادراری را زنانی تشکیل می‌دهند که آب کم مصرف می‌کنند.

«مرضیه رمضان‌زاده»، متخصص زنان و زایمان گفت: نوشیدن آب به میزان کم در طول شبانه‌روز سبب افزایش احتمال بروز عفونت‌های مجاری ادراری در زنان می‌شود. نوشیدن آب کم و ناکافی و نیز مصرف نادرست نمک خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. این عفونت هم‌چنین در زنانی یافت می‌شود که مراقب بهداشت فردی خود نیستند. البته لازم به ذکر است که وزن اضافی و دیابت هم احتمال بروز این عفونت‌ها را در زنان تشدید می‌کند.

ارتباط معناداری بین نگرش زنان به سزارین و انتخاب آن وجود دارد

میان نوع نگرش زنان به سزارین و انتخاب این نوع زایمان ارتباط وجود دارد. انجام عمل سزارین محدود به مواردی است که زایمان از طریق طبیعی امکان‌پذیر نیست. به نظر می‌رسد این عمل باید موارد استفاده اندکی داشته باشد؛ اما نرخ سزارین در کشور هم‌چنان رو به رشد است.

بین سن فرد، سن ازدواج، تحصیلات فرد و همسرش، وضعیت اشتغال، محل تولد، احساس طبقاتی، نوع زایمان قبلی، سابقه‌ی نازایی، محل زایمان قبلی، مکان مراقبت‌های بارداری، سابقه‌ی سزارین در فامیل و نگرش به سزارین، با انتخاب سزارین ارتباط معناداری وجود دارد؛ اما میان ماه بارداری، دفعات بارداری، با انتخاب سزارین، رابطه‌ی معناداری مشاهد نشده است. جهت مقابله با افزایش بی‌رویه‌ی سزارین و رسیدن به حد مطلوب این نوع زایمان و حفظ سلامت بیش‌تر مادران، باید اقدامات لازم جهت تغییر نگرش زنان انجام شود.


دختران بیست برابر بیش‌تر از پسران دچار بلوغ زودرس می‌شوند

مدیر گروه بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت بلوغ زودرس در دختران بیست برابر شایع‌تر از پسران است.

 «زهرا بهبودی‌مقدم» با بیان این‌که تغذیه نقش بسیار زیادی در آمادگی فرد برای بلوغ دارد، افزود: استفاده از فست فودها، زندگی بدون تحرک و نداشتن فعالیت فیزیکی در کاهش سن بلوغ نقش دارند. عوامل روحی و روانی هم در این میان نقش دارند. استرس بلوغ را به تأخیر می‌اندازد و افرادی که از نظر عمومی سالم نباشند و بیماری‌هایی از قبیل دیابت، تیروئید یا تومورهای مغزی داشته باشند نیز، دچار بلوغ زودهنگام می‌شوند.

فاصله‌ی کم‌تر از سه سال بین بارداری‌ها خطرناک است

 وزارت بهداشت اعلام کرد فاصله‌ی کم‌تر از سه سال بین بارداری زنان، بارداری قبل از هجده سالگی و بعد از ?? سالگی برای سلامت زنان خطرناک است.

«زهره غلامی اول»، عضو مرکز تحقیقات سلامت زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یکی از مؤثرترین راه‌های کاهش خطرات ناشی از این‌گونه بارداری‌ها، استفاده از خدمات تنظیم خانواده است و زمان آغاز استفاده از روش انتخاب شده‌ی تنظیم خانواده برای مادران شیرده و غیرشیرده متفاوت است؛ بدین ترتیب که مادرانی که فقط با شیر خود، نوزادشان را تغذیه می‌کنند؛ چهل روز پس از زایمان و مادرانی که اصلاً شیر خود را به نوزاد نمی‌دهند یا از شیر کمکی استفاده می‌کنند، بیست روز پس از زایمان، استفاده از روش پیش‌گیری را آغاز کنند.

کفش پاشنه بلند درد آرتروز را تشدید می‌کند

یک جراح و متخصص ارتوپدی هشدار داد پوشیدن کفش پاشنه‌بلند بر مفصل زانو، لگن و ستون فقرات فشار وارد می‌کند و آن‌هایی که علائم آرتروز را دارند، برای پیش‌گیری از ابتلا به این بیماری تا جایی که ممکن است کفش پاشنه ‌بلند نپوشند.

«علی یگانه» افزود: آرتروز بیماری‌ای است که غضروف‌ها را فرسوده می‌کند و همانند دوران سال‌خوردگی که به صورت طبیعی بافت بدن، دندان‌ها و استخوان‌ها فرسوده می‌شوند، باعث پوسیدگی ربات‌ها و غضروف‌ها می‌شود. راه رفتن بر روی زمین شیب‌دار نیز بار زیادی به بدن وارد می‌کند و باعث تشدید آرتروز می‌شود.

حضور بانوان در عرصه‌ی ورزش ضروری است

رئیس سازمان ورزش بسیج مستضعفین با تأکید بر حضور بانوان در عرصه‌های ورزشی گفت حضور بانوان در عرصه‌ی ورزش‌های قهرمانی جهان از تأکیدات مقام معظم رهبری است.

«کاظم یزدانی» افزود: کارشناسان علوم پزشکی و تربیت بدنی اهمیت ورزش را برای بانوان به مراتب بیش از مردان می‌دانند. این سازمان با روی‌کرد حفظ سلامت و آماده نگاه داشتن بانوان در عرصه‌های مختلف به‌ویژه ورزش، برنامه‌های گسترده‌ای را تدوین کرده است. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته از دهه‌ی فجر سال آینده از تیم‌های ورزشی سایر کشورها برای حضور در رقابت‌های جام فجر دعوت به عمل خواهد آمد.

عوارض استعمال سیگار در زنان مشخص شد

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، تعداد زنان سیگاری در بیست سال گذشته شصت درصد افزایش یافته و در این مدت آمار زنانی که روزانه یک پاکت سیگار می‌کشند، سه برابر شده است. سیگار عوارض جبران‌ناپذیری داشته و عامل بروز نود درصد سرطان‌های ریه، پنجاه درصد بیماری‌های قلبی عروقی، 75 درصد بیماری‌های تنفسی، دوازده درصد کل مرگ‌ها و سی درصد مرگ‌های بین سی تا پنجاه سالگی می‌شود.

«محدثه رمضانی» متخصص زنان و استاد دانشگاه گفت: زنی که سیگار می‌‌کشد یا حتی در مجاورت دود سیگار است، مستعد ابتلا به سرطان‌های رحم و سینه است. احتمال بروز اختلالات تنفسی و مرگ ناگهانی جنین و نوزادان مادران سیگاری به مراتب بالاتر از دیگر موارد است و تحقیقات نشان داده که سیگار کشیدن مادر در دوره‌ی بارداری می‌تواند روی رفتار فرزندش در دوره‌ی نوجوانی‌ اثر بگذارد و او را دچار اختلال‌های رفتاری کند.

استرس در خانه باعث مشکلات مغزی در دختران می‌شود

محققان دریافتند که مواجهه‌ی زودهنگام با استرس در محیط خانه، روی مغز دختران تأثیر می‌گذارد. دخترانی که در خانواده‌هایی متولد شده‌اند که استرس بالایی به آن‌ها وارد می‌شود، بیش از سایرین در نوجوانی دچار اضطراب و به هم ریختگی عمل‌کرد مغز می‌شوند.

میزان هورمون استرس (کورتیزول) در نوزادان دختری که از مادران پراسترس متولد شده‌اند، بیش از سایر دختران است و مغز این دختران به دلیل میزان بالای کورتیزول نمی‌تواند به طور خیلی مؤثری بین قسمت‌های مختلف خود که در تنظیم عاطفه نقش دارد، ایجاد ارتباط کند. این دختران در سنین پیش از دبستان کورتیزول بالایی داشتند و در زمینه‌ی عاطفی هم کم‌تر رشد مغزی نشان دادند. این کودکان احتمالاً در بزرگ‌سالی با علائم اضطراب روبه‌رو خواهند شد.

تفاوت‌های ژنتیکی در میزان ابتلای زنان به سرطان ریه نقش دارد

 دانشمندان آمریکایی متوجه تفاوت‌های ژنی در افراد غیرسیگاری مبتلا به سرطان ریه شدند. میزان ابتلا به سرطان ریه به‌خصوص در زنان آسیایی تباری که هرگز سیگار نکشیده‌اند، به ویژگی‌های ژنتیک خاص مرتبط است که آن را از سرطان ریه در افراد سیگاری متمایز می‌کند. به‌طوری که تفاوت در سه محل ژنوم، در ایجاد سرطان ریه در زنان غیرسیگاری آسیایی مؤثر است.

علاوه بر این، زنان آسیایی که دارای یکی از این متغیرهای ژنتیکی تازه شناسایی شده هستند، بیش‌تر از تأثیرات در معرض دود سیگار بودن، دچار آسیب می‌شوند. سرطان ریه در افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، هفتمین عامل مرگ و میر در اثر سرطان محسوب می‌شود.

استرس در بارداری، فرزندان را ترسو می‌کند

تحقیقات جدید در انگلیس نشان داد فشارهای روحی و روانی و استرس مادران در دوره‌ی بارداری بر فرزندان آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد و آن‌ها را ضعیف و ترسو می‌کند. قرار گرفتن زنان باردار در معرض فشار و استرس بر جنین آن‌ها تأثیر منفی گذاشته و باعث می‌شود که فرزندان آن‌ها در آینده در معرض تن دادن به زورگویی اراذل و اوباش، به ‌گونه‌ای رفتار ‌کنند که احساس ترس و نگرانی شدید در چهره‌ی آن‌ها نمایان ‌شود و گریه ‌کنند.