کتاب‌خانه زنان

نویسنده


کتاب‌خانه زنان

زینب رزاقی

آن‌ها کم از ماهی‌ها نداشتند

شیوا مقانلو، انتشارات ثالث، 1391، 88 صفحه

داستان‌های شیوا مقانلو در این کتاب ترکیبی از داستان‌سرایی با حال و هوای جامعه‌ی امروز و فضاهای آشنا در حکایت‌های کهن است. این مجموعه شامل شش داستان کوتاه با روی‌کردهای ساختارگرایانه است و نویسنده تلاش کرده با بهره‌گیری از فرم‌های گوناگون روایی، دغدغه‌های ذهنی خود را در قالب داستان بیان کند. این اثر شامل داستان‌هایی با عنوان: پری ماهی، گوش کهن دژ، اولیسه، متل بلور، شب هزار دوم و سر پیچ بعدی است.

نامه‌های یواشکی

سیده‌زهرا برقعی، نشر معارف، 1391، 144 صفحه

این کتاب مجموعه نثرهای ادبی نویسنده درباره‌ی برخی از آیات قرآن کریم است تا مخاطبان را با گوشه‌ای از ظرافت آیات قرآن آشنا کند. این کتاب، مفاهیم چهل آیه از قرآن را به سبکی روان و جذاب، به مخاطبان معرفی می‌کند و در پایان هم متن کامل آیات و ترجمه‌ی آن‌ها را آورده است. در بخشی از این کتاب آمده است: «انگار که به کشف جدیدی رسیده باشم. نوعی آرامش که هیچ‌جا سراغ ندارم مثلش را. این کتاب کوچک، حاصل همان خرده کشف‌های من است. یادآور می‌شوم که تفسیر و تأویل آیات نیست. فقط گامی است در جهت نزدیک‌تر شدن به معنای واژه‌های نور.»

دختر پیامبر، مروری بر احوالات حضرت زهرا( d )

آیت‌الله محمدعلی جاودان، انتشارات علامه عسگری، 1391، 144صفحه

در بخش اول این کتاب، بحث بیش‌تر جدلی و احتجاجی است. این بخش با بررسی جریان سقیفه و تبیین و تحلیل آن شروع شده و سپس به حکومت زاییده شده از آن و آثار و نتایجی که به بار آورده است؛ از جمله بررسی یورش به بیت نبوت و مصادره‌ی‌ فدک و هم‌چنین کلیه‌ی‌ اموال خاندان پیامبر(ص) می‌پردازد. در بخشی دیگر هم به مسائل مهم و اصلی از جمله بیماری،‌ وفات و خاک‌سپاری دختر پیامبر(ص) پرداخته می‌شود که شکل بحث بیش‌تر توضیحی، تبیینی است.

شهید حسن باقری به روایت مادر

فرزانه مردی، انتشارات روایت فتح، 1391، 51 صفحه

نویسنده تلاش دارد لحظاتی از زندگی مادران شهدا را همراهی کند، همراهی تلخ و شیرین. «زمانی همین مادر دل‌بسته، چشم از قامت پسر برگرفت و با سلام و صلوات روانه میدان نبرد کرد، جایی که هر لحظه‌اش بوی انتظار می‌داد و جدایی. مادر چشم بست بر آرزوهای خود، تا روزی بر قامت رعنای فرزند شرم نکند که دل‌بستگی‌اش او را پابند زمین کرده است. چشم بست و اشک‌هایش را به دعای شبانه‌روزی پیوند زد. اما گاه انتظار به فراق گره می‌خورد و باز مادر بود و شکوه‌های پنهانی و دردهای ناگفته.»

زیر تیغ عاشقانه‌ها

سوسن حیاتی، انتشارات داستان سرا، 1391، 48صفحه

این کتاب شامل بیست شعر سپید و نوزده غزل‌واره‌ی سپید است. «شعر از کجای ناکجا می‌آید، می‌چکد، می‌بارد روی انگشتانم، تا گل دهد، باز هم دسته گل به آب دادم، این بار چندم است که به جای شعر، هذیان می‌گویم، آقا شما؟ خانم؟ فرق شعر با هذیان چیست؟»

دختری با روبان سفید

مژگان کلهر، کانون پرورش کودکان و نوجوانان، 1391، 184صفحه

«شیرین از جلوی اتاق مخصوص رد شد. بعد انگار که برق گرفته باشدش یک قدم به عقب برداشت و جلوی در ایستاد. کلید توی قفل جا مانده بود. شیرین دستش می‌لرزید. آرام کلید را توی قفل چرخاند... دل توی دلش نبود. فکر کرد نکند یکهو چیزی از لای در بپرد رویش؟ نکند با چیز ترسناکی روبه‌رو شود؟ آرام لای در را باز کرد. هیچ نوری نبود...»

روز تاریک

لیلا جعفری، انتشارات امیرکبیر، 1391، 119صفحه

این کتاب زندگی زنی را روایت می‌کند که در سال‌های دور آینده زندگی می‌کند و به وسیله‌ی زندگی شهید فلاحی تصمیم بزرگی را در زندگی خود می‌گیرد. نویسنده در این رمان تلاش می‌کند تا با نگاهی متفاوت مقوله‌ی جنگ را بررسی کند. «مهین سربند آبی رنگ کلاهی‌اش را روی سر مرتب کرد. روی صندلی کمی جابه‌جا شد و دوباره به استاد نگاه کرد. استاد نگاهش را روی چشم‌های دانشجویان چرخاند ...»

چی شد چادری شدم؟

عالیا نراقی، انتشارات نوای دانش، 1391، 256صفحه

کتاب «چی شد چادری شدم؟» منتخبی از اولین فراخوان وبلاگی است. در یکی از این خاطرات با عنوان «می‌خواستم من هم تاج بندگی بر سر داشته باشم» آمده است: «سال‌های دوم و سوم دبیرستان مانتویی بودم، اما به خاطر قوانین مدرسه که چادر رو جزو فرم مدرسه قرار داده بود، چادر سر می‌کردم. خوب اون دو سال رو یادم هست که به اجبار چادری بودم. وقتی رفتار نامناسب ناظم با کسانی که چادر نداشتند را رو دیدم، از چادر بیش‌تر بدم آمد.»

تاوان عشق

محمدحسن صادق‌زاده پوده، انتشارات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های انقلاب، 1391، 244صفحه

این کتاب یادداشت‌های روزانه‌ی «فاطمه سلطان‌ دهقانی» همسر یک ارتشی حاضر در جنگ تحمیلی است. وی راه‌های پیش‌رفت فکری و معنوی فرزندان و همسرش را مرتفع می‌کند؛ به گونه‌ای که یکی از فرزندانش در جبهه‌های حق علیه باطل، مفقودالاثر می‌شود. این زن روزانه و به امید این‌که روزی همسرش برای همیشه در کنارش خواهد ماند، به نگارش اتفاقاتی که هر روز برای او و فرزندانش رخ می‌داد، می‌پرداخت.

زن و افسردگی

سارا روزنتال، مترجم: نویدا هادیان، انتشارات ویژه‌ی نشر،1391، 264صفحه

بیماری افسردگی روزبه‌روز شیوع بیش‌تری پیدا می‌کند و در این میان، ظاهراً زنان آمادگی بیش‌تری برای ابتلا به این بیماری دارند. این مسأله، دلایل گوناگون وراثتی، هورمونی، اجتماعی، عاطفی و ... دارد که در این کتاب به تفصیل بررسی شده است .

اسلام و بازی کودکان

آیت‌الله احمد بهشتی، نشر بین‌الملل، 1391

 نویسنده به بازی‌های سازنده و عناصر اصلی آن، انواع فعالیت‌های کودکان، معیار بازی، رابطه‌ی بازی با زندگی، بازی و مفاهیم اخلاقی، بازی و شخصیت کودک، نظراتی پیرامون اهمیت بازی و نگاهی به راه و رسم گذشتگان می‌پردازد. «تن کودک، باید به گونه‌ای پرورده شود که برای خدمت آماده گردد و قلبش به گونه‌ای که کانون معرفت و سرش به گونه‌ای که آماده‌ی باختن در راه محبت.»

راه و رسم قصه‌گویی برای خردسالان

مترجم: اکرم اکرمی، انتشارات قدیانی، 1391، 152صفحه

این کتاب راهنمای مربیان مهدکودک، مادران، پدران، و معلمان با چهل قصه‌ در چهار فصل «قصه‌گویی برای کودکان»، «قصه‌گویی برای کودکان سه تا چهار ساله»، «قصه‌گویی برای کودکان پنج تا شش ساله» و «قصه‌گویی برای کودکان شش تا هفت ساله» است. «تعداد بسیار زیادی از فرزندان ما از نعمت قصه بی‌نصیب مانده‌اند. از طریق قصه‌گویی می‌توان احساسات گوناگون را در کودکان پرورش داد و به دور از شیوه‌های خشک و اجباری، زمینه‌ی رشد ارزش‌های اخلاقی را در آن‌ها آماده کرد.»

اطلاعات پزشکی خانواده

عطیه ضیاء عصمتیان، حسن خوش کردار، انتشارات سیمرغ خراسان، 1391، 160صفحه

آنچه در این کتاب می‌خوانید عبارت‌اند از: عوارض جانبی برخی از داروهای پرمصرف، فواید برخی از خوراکی‌ها و گیاهان، عوارض سیگار کشیدن، عوارض چاقی، مکانیسم و علایم و روش‌های درمان تعدادی از بیماری‌های رایج مثل زخم معده، سنگ کلیه، سرطان پوست، تنگی عروق، آرتروز، پرکاری تیروئید و ...

کلید بهبود روابط همسران

افسانه چرخکار، مسعود نوربخش، انتشارات سیمرغ خراسان، 1391، 96صفحه

 این کتاب قصد دارد در هفت مرحله خواننده را مجاب کند، تا همسرش را تغییر دهید. بر این اساس از جنبه‌ی روان‌شناسی، رهنمودهایی در مورد شیوه‌ی اصلاح عادات و رفتارهای بد همسر، ایجاد تغییرات مثبت اخلاقی، احترام به همسر و چگونگی حفظ روابط عاطفی همسران بیان می‌شود. این نکته‌ها به دو زبان فارسی و انگلیسی نگارش یافته‌اند.