اخبار زنان


تحکیم بنیان خانواده، اساس تعالی بشر و بالندگی جوامع است

مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز امور زنان و خانواده گفت آن‌چه همواره به‌عنوان یک غایت متعالی و رسالت الهی سرلوحه‌ی اهداف و افق چشم‌انداز مرکز امور زنان و خانواده قرار دارد، عینیت بخشی به الگوی اسلامی  ایرانی زن و خانواده است.

«مریم مجتهدی» افزود: خانواده واحدی هویت‌ساز است که با نهادینه ساختن ارزش‌های بنیادین شخصیتی و اخلاقی در جریان فرایند جامعه‌پذیری و یادگیری، از طریق الگوی تربیتی و پرورشی صحیح و اصولی و نیز آموزش مهارت‌های لازم، فرد را برای داشتن یک زندگی سعادتمندانه در جامعه آماده می‌سازد.

با توجه به چنین وضعیتی، اقدامات لازم پیرامون موضوع تقویت و تحکیم خانواده با هدف تعالی آن باید مورد توجه ویژه از سوی مسئولین قرار گیرد. بی‌شک آن‌چه که امروز باعث نگرانی جایگاه خانواده است، علاوه بر ضعف قوانین در دفاع از حقوق خانواده، سست شدن استحکام بنیان مقدس آن است.

 

عدم ارتباط کلامی، یکی از دغدغه‌های بین زن و شوهر است

دکتر «نیروشک» گفت زنان، سنگ صبورهای خوبی برای مردان هستند و به خوبی و با علاقه داستان زندگی مرد را گوش می‌کنند .

 این روان شناس بالینی ادامه داد: وقتی مرد به همسرش توجه نشان داده و صمیمانه در راه خوش‌بختی او می‌کوشد، زن احساس می‌کند کسی او را دوست دارد و برایش اهمیت قائل است؛ و هنگامی که رفتار زن با مرد صادقانه باشد، مرد احساس اطمینان و اعتماد می‌کند. وقتی زنی با مهربانی شوهرش را بپذیرد و رفتار او را تغییر دهد؛ مرد احساس پذیرش و توانایی می‌کند و احساس می‌کند مورد تأیید است. وقتی زن تلاش مرد را تصدیق کرد، مرد احساس می‌کند که مورد قدردانی قرار گرفته و انگیزه‌اش برای احترام به زن بیش‌تر می‌شود.

 

زندگی‌نامه‌ی زنان شهید بهترین الگوی تربیتی برای خانواده‌هاست

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت زنان ستون تربیتی خانواده هستند و الگوبرداری از راه و رسم زندگی زنان شهید می‌تواند به زنان جامعه در راستای تربیت صحیح فرزند کمک کننده باشد.

«فرشته حشمتیان» اظهار داشت: با توجه به شرایط امروز جامعه و از سوی دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای و ساخت برنامه برای از بین بردن بنیان خانواده توسط رسانه‌های بیگانه، معرفی الگوهایی هم‌چون زنان شهید می‌تواند بر خانواده‌ها خصوصاً زنان که نقش کلیدی در تربیت فرزندان دارند، کمک کننده باشد.

 

فرزندان زنان سرپرست خانوار در معرض آسیب‌های اجتماعی بیش‌تری قرار دارند

یک آسیب‌شناس اجتماعی گفت فرزندان زنان سرپرست خانوار بیش‌تر آسیب‌ می‌بینند؛ چرا که وقتی که مادر خسته از سر کار به منزل برمی‌گردد و حوصله‌ی صحبت با آنان را ندارد، خلاء عاطفی ناشی از نبود پدر با کم‌بود توجه مادر همراه می‌شود و این فرزندان دچار فقر عاطفی می‌شوند. در این شرایط آنان به طور مضاعف در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند .

«مجید ابهری» افزود بر اساس آمار سال 91، 76 درصد از نوجوانان و جوانان بزه‌کار، فرزندان خانواده‌های متلاشی شده مانند خانواده‌های طلاق، زنان سرپرست خانوار و یا خانواده‌هایی هستند که پدر و مادرشان در زندان به سر می‌برند یا اعتیاد دارند .

 

زندگی مجردی دختران، سی درصد افزایش یافته است

یک متخصص علوم رفتاری از افزایش سی درصدی زندگی مجردی دختران خبر داد و گفت افزایش زندگی تک‌زیستی، گسترش پذیرش دختران در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و اشتغال آن‌ها باعث افزایش زندگی مجردی دختران شده است.

 «مجید ابهری» افزود: شروع زندگی مجردی در دختران از زندگی دانشجویی آغاز شده و از آن‌جا که این نوع زندگی تمرین مستقیم برای زیستن است، دختران به این نوع زندگی عادت می‌کنند. به‌طوری که حتی بعد از پایان تحصیلات نیز به آن ادامه می‌دهند. افزایش فاصله‌ی خانوادگی از نگاه فرهنگی، یافتن استقلال مالی و عدم علاقه‌ی دختران به بازگشت نزد خانواده باعث بروز و تعمیق گسست نسلی شده است.

 

سیره‌ی عملی شهدای زن به زنان جامعه معرفی می‌شود

معاون آموزش و پژوهش مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن حوزه علمیه قم گفت سیره‌ی عملی هر کدام از شهدای زن انقلاب اسلامی ایران، به عنوان صفت برجسته در کنگره هفت هزار زنان شهید به جامعه معرفی شود .

حجت الاسلام و المسلمین صادقی اظهار کرد: با افزایش تعداد شبکه‌های ماهواره‌ای و نفوذ به حریم خصوصی خانواده‌ها، که در اندیشه تغییر پوشش و تفکر زن مسلمان ایرانی هستند، باید زنان شهیدی که اسوه‌ی‌مقاومت و عزت کشور بودند، به مردم معرفی کرد. هفت هزار زن شهید انقلاب اسلامی برای هدف مقدسی، جان شیرین خویش را در طبق اخلاص گذاشته و فدا کردند. اگر در قیامت زنان شهید از زنان امروز بپرسند که شما در راه اعتلای دین اسلام چه کردید، حداقل با ادامه دادن راه آنان جواب مختصری آماده کنند.

 

150 قاضی زن به دستگاه قضا معرفی شد

رئیس مرکز جذب و آزمون قوه‌ی قضائیه از موفقیت 150 قاضی زن در آزمون و مصاحبه‌های علمی خبر داد و گفت این افراد به هسته‌ی گزینش معرفی شده‌اند .

«علی‌رضا عالی‌پناه» افزود: با حضور قضات زن در شوراهای حل اختلاف موافقت شده است . البته این خانم‌ها باید دوره‌ی کارآموزی را هم بگذرانند. خانم‌ها و آقایانی هم که در شورای حل اختلاف جذب نمی‌شوند در مقام دادیاری مشغول به کار می‌شوند.

 

بسته‌ی پیش‌نهادی برای صمیمی‌تر شدن مادران و دختران ارائه شد

محققان اعلام کردند یکی از مشکلات اساسی در روابط مادر و دختر این است که مادر به عنوان بچه‌ی کوچک، به دخترش نگاه می‌کند و تلاش می‌کند که برای انجام کارهای او برنامه‌ریزی کند .

برای داشتن یک رابطه‌ی مادر و دختری قابل پیش‌رفت، مادران مجبورند به دخترشان اجازه دهند که رشد کند، و با سرعت و روش خودش هر چیزی را بیاموزد . باید دختران را درک کرد و به شخصیت آن‌ها احترام گذاشت. باید هر روز با دختران صحبت کرد، و به جای ایرادگیری، عشق و علاقه مادری را به او نشان داد.

 

محدودیت صدور گذرنامه برای زنان،‌ مغایر با قانون اساسی و مدنی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ضمن ابراز مخالفت شدید درباره‌ی طرح لایحه‌ی محدودیت صدور گذرنامه برای زنان زیر چهل سال،‌ گفت این لایحه با قانون اساسی و مدنی مغایرت دارد.

«هادی شوشتری» اظهار داشت: لایحه‌ی مزبور مبنی بر این‌که صدور گذرنامه برای زنان ایرانی مجرد زیر چهل سال مشروط به موافقت رسمی ولی قهری آنان است،‌ شایسته‌ی زنان ایرانی نیست. همه‌ی افراد زیر هجده سال برای دریافت گذرنامه به اجازه‌ی رسمی ولی یا قیم خود نیاز دارند؛ اما درباره‌ی افراد بالای هجده سال تفاوتی بین زنان و مردان نیست. در عین حال طبق قانون فعلی نیز زنان متأهل برای دریافت گذرنامه به اجازه‌ی رسمی همسر خود یا حاکم شرع نیاز دارند.

 

«بگو چشم» کودکان را  بدون ‌اعتماد به نفس بار می‌آ‌ورد

یک روان‌پزشک گفت از کودکان‌تان انتظار اطاعت بی‌چون و چرا نداشته باشید و به آن‌ها نگویید «بگو چشم» چون این کار اعتماد به‌نفس آن‌ها را از بین می‌برد.

«محمود میرزمانی» با اشاره به الفاظی که در بین پدر و مادرها رایج است، گفت: بعضی والدین به کودکان خود تأکید می‌کنند «پسر خوب و دختر خوب کسی است که بگوید چشم.» در حالی که اگر معیار را اطاعت محض کودک و اصطلاحاً «مثل موم در دست بودن» قرار دهند، کودک وقتی وارد جامعه می‌شود اعتماد به‌نفس خود را از دست می‌دهد.