رنگ و نشاط روانی در زندگی

نویسنده


در سال جدید برای ایجاد تنوع در زندگی می‌توانید به معجزه رنگ‌ها روی بیاورید. افراد زیادی هستند که در مورد رنگ اتاق فکر نمی‌کنند؛ در حالی که رنگ‌ها نقش مهمی در زندگی روزمره ایفا می‌کنند و نشان‌گر شخصیت افراد هستند. رنگ اتاق می‌تواند بر روی افکار و حالت روحی ما تأثیرگذار باشد. رنگ‌ها از طرق مختلف روی افراد تأثیر می‌گذارند و این تأثیر به جنسیت، سن و سال، سابقه و آب و هوای محل بستگی دارد. برخی رنگ‌ها تأثیرات مشابهی روی افراد مختلف دارند. به همین خاطر انتخاب رنگ اتاق از اهمیت زیادی برخوردار است و باید عاقلانه انتخاب شود.

باید رنگ‌های مورد علاقه‌تان را در شکلی ترکیبی و زیبا آن‌طور که مد نظرتان است با هم استفاده کنید. رنگ قدرت بالایی در تغییر اندازه و شکل مبلمان و اتاق دارد. اگر اطلاعات خود را در زمینه‌ی رنگ‌ها  و تأثیر آن‌ها، افزایش دهید، انتخاب رنگ اتاق کار دشواری نمی‌شود.

رنگ‌ها را عاقلانه انتخاب کنید

به خاطر بسپارید که رنگ‌ها هر کدام به تنهایی دارای ارزش روانی هستند. وقتی می‌خواهید هماهنگی و آرامش در منزل به وجود آورید، در مورد تأثیر آن‌ها در شرایط یاد شده فکر کرده و بعد آن‌ها را انتخاب کنید. برخی رنگ‌ها در فضاهای بزرگ اثر عکس روی حالت روحی شما یا افراد مورد علاقه‌تان می‌گذارند. اگر انتخاب برای‌تان دشوار است، می‌توانید به کتاب‌های دکوراسیون، مجلات و سایت‌های مربوطه مراجعه کنید . از آن‌جایی که پارچه، فرش، مبلمان و کاشی‌های در دست‌رس، رنگ‌های متنوعی ندارند، پس ابتدا بهتر است آن‌ها را انتخاب کرده و بعد در مورد رنگ دیوارها و مناطق دیگر تصمیم‌گیری کنید. پس از انتخاب مبلمان و سایر وسایل نوبت به انتخاب رنگ می‌رسد. تعداد رنگ‌هایی را که در اتاق به کار می‌برید، در حد دو یا سه رنگ باشد. استفاده از رنگ‌های متنوع، باعث می‌شود که اتاق شلوغ و نامرتب به نظر برسد. رنگ از سایر مواد مشابه، ارزان‌تر است و با آن  به‌راحتی اتاق را می‌توان تغییر داد.

رنگ‌ها و تأثیرات‌شان

رنگ‌ها سه دسته هستند: رنگ‌های فعال(گرم)، رنگ‌های منفعل(سرد)، و رنگ‌های خنثی. شما به‌راحتی می‌توانید رنگ هر اتاق را بنا بر خواستههای شخصی، مطابق با سلیقه‌ی خود و نوع اتاق هماهنگ کنید. رنگ‌های روشن اتاق را بزرگ‌تر و دل‌بازتر نشان می‌دهند. رنگ‌های تیره، پیچیده و گرم هستند، آن‌ها به اتاق بزرگ ظاهری صمیمی‌تر می‌دهند.

رنگ قرمز

رنگ قرمز، باعث افزایش سطح انرژی یک اتاق می‌شود. اگر می‌خواهید افرادی که در (به خصوص در شب) اتاق ناهارخوری یا نشیمن هستند، با هم بیش‌تر وگرم‌تر صحبت کنند، از رنگ قرمز در آن فضاها استفاده کنید. این رنگ در مسیر ورودی خانه تأثیر بسیار قوی می‌گذارد. رنگ قرمز موجب افزایش فشارخون، تنفس و ضربان قلب می‌شود. اما رنگ قرمز، برای اتاق خواب کمی تحریک کننده است، ولی اگر شما از اتاق خواب تنها بعد از تاریک شدن هوا، استفاده می‌کنید، نوری که در اتاق پخش می‌شود بسیار زیبا به نظر می‌رسد. رنگ قرمز قوی‌ترین پمپ آدرنالین است و هیچ رنگ دیگری چنین اثری را ندارد.   

رنگ زرد

رنگ زرد، شادی و طراوت نور خورشید را تسخیر کرده و موجب خوش‌حالی و نشاط می‌شود. این رنگ برای آشپزخانه، اتاق ناهارخوری و دست‌شویی، بسیار مناسب و انرژی‌بخش است. در سالن‌ها، ورودی خانه و فضاهای کوچک، احساس گستردگی فضا و خوشامدگویی را انتقال می‌دهد. اگرچه زرد، رنگی شاد است؛ ولی به عنوان رنگ اصلی در دکوراسیون، گزینه‌ی مناسبی نیست. براساس مطالعات انجام گرفته، افراد در فضایی که با رنگ زرد رنگ‌آمیزی شده باشد، زودتر کنترل خود را از دست داده و عصبانی می‌شوند. این طور به نظر می‌رسد که نوزادان در اتاق با رنگ زرد، بیش‌تر گریه می‌کنند. این رنگ وقتی در سطح وسیعی به‌کار رود موجب خستگی و عصبانیت می‌گردد. در رنگ درمانی، رنگ زرد، محرک اعصاب و پاک کننده‌ی جسم است. 

رنگ آبی

رنگ آبی، فشار خون را پایین می‌آورد و موجب کند شدن تنفس و ضربان قلب می‌گردد. رنگ آبی، به علت حس آرامشی که به فرد منتقل می‌کند، رنگی مناسب برای اتاق خواب و حمام است. ولی در اتاق‌هایی که نور طبیعی کمی دارند، مناسب نیست و احساس سردی می‌بخشد. اگر از نور آبی برای روشنایی اتاق استفاده می‌کنید، فضا را با استفاده از رنگ‌های گرم در مبلمان و وسایل دیگر متعادل‌تر کنید. برای ایجاد احساس آرامش، در فضاهای عمومی (اتاق‌های نشیمن خانوادگی و آشپزخانه‌های بزرگ) از رنگ‌های گرم‌تر آبی استفاده کنید؛ رنگ‌هایی از قبیل آبی نیلگون یا آبی فیروزه‌ای. رنگ آبی وقتی به عنوان رنگ اصلی اتاق برگزیده شود، آرامش‌بخش است. سایه‌های ملایم آبی برای این منظور، مناسب است. سرمه‌ای تأثیر عکس داشته و احساس غم و افسردگی را القا می‌کند. به همین علت از آن به عنوان رنگ اصلی در دکوراسیون استفاده نکنید. اگر آن را با سایه‌های آبی ملایم تلفیق کنید، آرامش‌بخش می‌شود.

رنگ سبز

رنگ سبز آرام‌ترین رنگ برای چشم‌هاست. با ترکیب آبی (رنگ تازگی) و زرد (رنگ شادی) رنگ سبز به دست می‌آید که برای هر فضایی در خانه مناسب است. در آشپزخانه رنگ سبز، تأثیر سردی وسایل را کم می‌کند، در اتاق نشیمن، موجب القای احساس گرمی و صمیمیت و راحتی می‌گردد. رنگ سبز وقتی به عنوان رنگ اصلی در دکوراسیون استفاده شود، تأثیری آرام‌بخش دارد؛ موجب رهایی از استرس و فشار و افزایش قدرت باروری می‌شود. به همین علت گزینه‌ای مناسب برای اتاق خواب است.

بنفش

بنفش در تیره‌ترین شکل خود به عنوان مثال، رنگ بادمجانی، رنگی بسیار غنی، دراماتیک و پیچیده است. این رنگ با خلاقیت و لوکس بودن در ارتباط است و به عنوان رنگ دوم به فضا عمق می‌بخشد. سایه‌های روشن‌تر رنگ بنفش، مانند سنبلی و یاسی، برای اتاق خواب، همان احساس آرامش را که رنگ آبی می‌دهد، القا می‌کند با این تفاوت که سردی رنگ آبی را ندارد.

نارنجی

رنگ نارنجی، هیجان و انرژی را القا می‌کند. این رنگ در حالی که گزینه‌ای مناسب جهت اتاق خواب و اتاق نشیمن نیست، برای اتاق ورزش بسیار خوب است. این رنگ کمک می‌کند تا تمام احساساتی را که در طول ورزش نیاز دارید رها کنید، آزاد نمایید. در فرهنگ‌های باستانی از نارنجی برای درمان ریه و افزایش انرژی استفاده می‌شده است.

رنگ‌های خنثی (سیاه، خاکستری، سفید و قهوه‌ای)

رنگ‌های خنثی، در دکوراسیون، رنگ‌های پایه هستند. ارزش این رنگ‌ها به خاطر انعطاف‌پذیری‌شان است. اضافه کردن این رنگ‌ها به اشیا، زندگی و حذف آن‌ها موجب آرامش، می‌شود. از رنگ سیاه بهتر است در مقادیر کم استفاده شود. در واقع، برخی از کارشناسان معتقدند که استفاده از رنگ مشکی در مقادیر کم، به اتاق عمق می‌بخشد.

زرشکی

رنگ قرمز تیره یا زرشکی در بعضی افراد احساس تحریک‌پذیری و خشم ایجاد می‌کند. به همین علت نباید از آن به عنوان رنگ اصلی در دکوراسیون استفاده کرد. نشستن طولانی‌مدت در اتاقی به رنگ زرشکی، تأثیر آرامش و هماهنگی را به دنبال دارد و این همان حسی است که دوست دارید در منزل‌تان آن را به وجود آورید.

اثرات رنگ در دیوارها و سقف

یک‌ششم فضای یک اتاق، سقف آن است ولی اغلب اوقات فقط با یک لایه‌ رنگ سفید، پوشیده می‌شود. در واقع برای ده‌ها سال رنگ سفید به عنوان بهترین رنگ برای سقف انتخاب شده است. به طور کلی اگر رنگ سقف روشن باشد، ارتفاع اتاق را زیاد و اگر تیره باشد ارتفاع اتاق را کوتاه و محیط را دنج و صمیمی نشان می‌دهد. دیوارهای تیره اتاق را کوچک‌تر و دیوارهایی با رنگ روشن، اتاق را بزرگ‌تر نشان می‌دهند.

انتخاب رنگ سلیقه‌ای است. از آن‌جایی که شما باید با رنگ جدید بسازید و از آن لذت ببرید، بنابراین رنگی را انتخاب کنید که برای‌تان مناسب باشد.

منبع : مجله Home (sep 2012)