زنان و سلامتی


ورزش برای زنان حیاتی است

بر اساس دستورالعمل مرکز بین‌المللی پیش‌گیری و کنترل بیماری‌ها، همه‌ی افراد بزرگ‌سال باید حداقل 5/2 ساعت در هفته ورزش و فعالیت فیزیکی داشته باشند؛ اما اغلب افراد به ویژه زنان از ورزش کردن سرباز می‌زنند.

عدم تحرک و فعالیت فیزیکی خطر ابتلا به مرگ زودرس، سکته‌ی مغزی، افسردگی، بیماری‌های قلبی، دیابت نوع دو و برخی سرطان‌ها را در بزرگ‌سالان افزایش می‌دهد. ورزش، خطر سرطان سینه را در زنان کاهش می‌دهد. بعد از یائسگی، فرم بدن زنان به دلیل عدم ترشح هورمون استروژن دستخوش تغییر می‌شود؛ به جز در کسانی که ورزش می‌کنند و مراقب رژیم غذایی خود هستند.

 

چهل درصد سرطان‌ها با رعایت سبک صحیح زندگی قابل پیش‌گیری‌ هستند

دبیر علمی همایش سرطان و پیش‌گیری گفت چهل درصد سرطان‌ها با رعایت سبک صحیح زندگی قابل پیش‌گیری است.

 دکتر «فرهاد سمیعی» در ادامه با بیان این‌که صنعتی شدن شهرها و هرم جوان جمعیتی کشور، دو علت عمده‌ی شدت بروز سرطان هستند، گفت: با توجه به این‌که تا سال 2020، شانزده درصد افزایش شیوع سرطان را در جهان گزارش و پیش‌بینی می‌کنند، به نظر می‌رسد در ایران به بالای بیست درصد برسد.

 

تغذیه با شیرمادر میزان آلرژی کودکان را کاهش می‌دهد

دبیر علمی نهمین کنگره‌ی تغذیه‌ی کودکان گفت بهترین راه پیش‌گیری از آلرژی کودکان مصرف شیر مادر به محض تولد نوزاد است چرا که شیر مادر علاوه بر تأمین سلامت جسمی و روانی، در پیش‌گیری از آلرژی‌های غذایی بسیار مؤثر است.

«منصور بهرامی» افزود با توجه به بالا بودن میزان ابتلای آلرژی‌های غذایی و سختی و عدم درمان قاطع آن، بنای اصلی بر پیش‌گیری است و بهتر است والدینی که زمینه‌ی ابتلا به آلرژی دارند، پیش از بارداری و با رعایت رژیم غذایی و حفظ سلامتی خود اقدام به فرزند‌دار شدن کند. اگر غذا دادن با روند تدریجی و از مواد ساده به مواد ترکیبی رعایت و هم‌چنین لباس کودک و محیط خانه از مواد آلرژی‌زا به‌ویژه دود سیگار پاک شود، میزان ابتلا به آلرژی کاهش می‌یابد.

 

زنان مبتلا به بیماری قلبی از مصرف قرص‌های ضدبارداری خودداری کنند

یک جراح و متخصص زنان گفت زنانی که دارای سابقه‌ی ایجاد ترومبوز وریدی، بیماری قلبی عروقی، لوسمی و یا انواع سرطان هستند نباید از قرص‌های پیش‌گیری از بارداری استفاده کنند.

دکتر «الهام السادات هاشمیان نائینی» افزود: خطر ایجاد ترومبوز وریدی چهار ماه پس از شروع مصرف قرص‌های پیش‌گیری از بارداری افزایش یافته و در سال اول عوارض آن به بالاترین میزان می‌رسد. خطر ایجاد این عارضه در بارداری شش برابر و در مصرف کنندگان قرص‌های پیش‌گیری از بارداری به سه برابر افزایش می‌یابد. هم‌چنین در افرادی که به نقایص مادرزادی فاکتورهای ضدانعقاد مانند هموفیلی مبتلا هستند، بارداری و مصرف قرص‌های پیش‌گیری از بارداری خطرناک است.

 

همسران تفاوت‌های یک‌دیگر را بشناسند

رئیس کلینیک سلامت خانواده با اشاره به مهم‌ترین مسایلی که باعث ایجاد اختلال و از بین رفتن استحکام روابط همسران می‌شود، گفت تنها چیزی که در زمینه‌ی آمادگی برای ازدواج یاد گرفته نمی‌شود؛ زن و شوهر بودن است.

«سیدکاظم فروتن» افزود: ما نه عروس‌داری و دامادداری را به‌عنوان پدر و مادر یاد می‌گیریم، نه آموزش زن و شوهری را به فرزندان خود می‌دهیم؛ حتی شرایطی را فراهم نمی‌کنیم تا افراد از یک‌دیگر شناخت پیدا کنند. برای این‌که انسانیت در زن و مرد به‌خوبی رشد کند، باید تفاوت‌های یک‌دیگر را بشناسند تا بتوانند با هم سازش پیدا کنند؛ ولی در غیر این صورت این تفاوت‌ها باعث نفرت آن‌ها از هم‌دیگر می‌شود.

 

چای سبز موجب کاهش ابتلا به سرطان در زنان می‌شود

 تحقیقات انجام شده در مرکز سرطان امریکا نشان می‌دهد در زنانی که چای سبز می‌نوشند، خطر ابتلا به برخی سرطان‌های دستگاه گوارش به‌ویژه سرطان مری، معده و کولورکتوم (بخش انتهایی روده‌ی بزرگ) کم‌تر است. مصرف منظم و مداوم چای سبز با هفده درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های گوارشی همراه است. تحقیقات نشان داد زنانی که به مدت بیست سال به طور مداوم از چای سبز استفاده کرده بودند، خطر این نوع سرطان‌ها در آن‌ها 27 درصد کم‌تر از سایرین بود.

 

شاخص مرگ مادر و نوزاد در کشور کاهش می‌یابد

دکتر «محمداسماعیل مطلق» گفت ارتقاء هر یک از شاخص‌های سلامت در یک نقطه از کشور موجب افزایش و ارتقاء آن شاخص در کل کشور می‌شود.

مدیرکل سلامت وزارت بهداشت افزود: میزان شاخص مرگ مادر در کشور 21 در یک‌صد هزار تولد است و در سالیان گذشته از روند کاهشی و نزولی خوبی برخوردار بوده است. باید تلاش کرد تا میزان شاخص کشوری مرگ مادر تا پایان سال 1394 به پانزده در یک‌صد هزار تولد برسد.

 

زنان مبتلا به ایدز رو به افزایش هستند

رئیس اداره‌ی ایدز وزارت بهداشت با اعلام این‌که سهم انتقال جنسی در موارد جدید ابتلا به ویروس ایدز در حال افزایش است، گفت: زنان به عنوان یک گروه در معرض خطر بایستی مورد توجه ویژه قرار گیرند.

دکتر «عباس صداقت» افزود تعداد موارد جدید ابتلا به ایدز رو به کاهش است؛ ولی سهم انتقال جنسی در موارد جدید بروز بیماری در حال افزایش است به گونه‌ای که افزایش از این طریق از سال 89‌ ، نشان دهنده‌ی خطر آغاز موج سوم بیماری ایدز در کشور است و سهم زنان در ابتلا به بیماری رو به افزایش است.

 

توت فرنگی خطر بروز حمله‌ی قلبی را در زنان کاهش می‌دهد

توت فرنگی و تمشک آبی از مواد خوراکی هستند که زنان می‌توانند آن‌ها را به رژیم غذایی هفتگی خود بیافزایند و از مزایای فوق‌العاده‌ی آن بهره‌مند شوند. توت فرنگی و تمشک آبی حاوی مقادیر زیادی از ترکیبات طبیعی موسوم به فلاوونوئیدها هستند که در انگور و توت سیاه نیز یافت می‌شوند. گروه خاصی از این فلاوونوئیدها که آنتوسیانین نام دارند می توانند به باز شدن عروق و سرخرگ‌ها کمک کنند و مزایای قابل توجهی برای قلب و عروق دارند .


سزارین بیش‌تر از زایمان طبیعی، مرگ و میر دارد

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت هیچ مادری دلش نمی‌خواهد چند بار بیهوش شود و اکثر تک فرزندی در خانواده‌هایی است که فرزند به روش سزارین به دنیا می‌آید .

  «ناهید خداکرمی» تأکید کرد در هر جراحی محل جراحی قبلی خون‌ریزی و چسبندگی ایجاد می‌کند و چسبندگی جفت در مادرهای سزارینی بیش‌تر است . حتی اگر فاصله‌ی زایمان‌ها به روش سزارین زیاد باشد عوارض بر جای خود باقی است. مرگ و میر ناشی از سزارین بیش از مرگ و میر ناشی از زایمان طبیعی است .

 

شیر مادر خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش می‌دهد

محققان استرالیایی دریافتند که شیر دادن مادر خطر ابتلا به سرطان تخمدان را تا پنجاه درصد کاهش می‌دهد . زنانی که به نوزادان خود حداقل دوازده ماه شیر می‌دهند، به میزان قابل توجهی از خطرات سرطان تخمدان جلوگیری می‌کنند . تغذیه با شیر مادر تخمک‌گذاری را به تأخیر می‌اندازد و خطر ابتلا به سرطان تخمدان را تا پنجاه درصد کاهش می‌دهد.