اخبار زنان


زنان مأیوس‌کننده‌ی دشمن در عرصه‌ی سیاسی و اقتصادی هستند

مدیر پژوهشی مؤسسه‌ی امام خمینی(ره) گفت: زنان مأیوس‌کننده‌ی توطئه‌های دشمن در عرصه‌ی سیاسی و اقتصادی به شمار می‌روند و با حضور پرشور خود در انتخابات پیش رو حماسه‌ی سیاسی را رقم می‌زنند .

«مریم معین‌الاسلام»، اظهار داشت: با توجه به نام‌گذاری سال جهاد اقتصادی و سیاسی از سوی مقام معظم رهبری، زنان در تعیین مقدرات کشور نقش مهمی را ایفا می‌کنند؛ انتخابات خرداد یکی از این مقدرات است که زنان با مشارکت گسترده‌ی خود می‌توانند آن را به حماسه تبدیل کنند.

 

مقطع دکتری در حوزه‌ی علمیه‌ی خواهران راه‌اندازی شد

مدیر حوزه‌ی علمیه‌ی خواهران استان تهران از راه‌اندازی مقطع دکتری در حوزه‌ی علمیه‌ی خواهران در استان‌های تهران و قم خبر داد و گفت: مقدمات این کار در حال آماده‌سازی است .

حجت‌الاسلام «محمدرضا آقامیری» با بیان این‌که پس از برگزاری آزمون، پذیرش برای سطح چهار حوزه‌ی علمیه‌ی خواهران آغاز می‌شود، گفت: با تاکید بر این‌که پذیرش در مقطع دکتری حوزه‌ی خواهران از میان خواهران دارای مدرک کارشناسی ارشد ـ سطح سه ـ از طریق برگزاری آزمون صورت می گیرد، این مقطع در سال جاری در استان‌های تهران و قم راه‌اندازی می‌شود .

 

نگاه رسانه‌ی ملی به زن، سلیقه‌ای ا‌ست

عضو فراکسیون زنان و نماینده‌ی سه دوره‌ی مجلس شورای اسلامی، ضمن ضروری دانستن توجه ویژه به مسأله‌ی زنان در جامعه‌ی فعلی، گفت: نیاز به تحول در رسانه‌ی ملی احساس می‌شود. متاسفانه عدم برنامه‌ریزی نظام‌مند بر اساس یک تفکر منسجم، باعث شده که رسانه‌ی ملی در بازنمایی نقش زن و مادری بسیار سلیقه‌ای و متفاوت عمل کند .

«فاطمه آلیا» افزود: همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند در دنیا بحرانی به نام «بحران زن» در حال بروز است که انحراف زنان از مسیر فطرت‌شان و استفاده‌ی ابزاری از آنان، از جلوه‌های بیرونی این بحران است. ضرورت بحث «مادری و زن تراز انقلاب اسلامی» به دو دلیل خودنمایی می‌کند: یکی رسالت پیاده کردن آموزه‌های قرآنی و سیره‌ی اهل بیت و بحث دیگر مصون‌سازی زنان .

 

اقدامات ملی جلوگیری از کاهش «نرخ باروری» بررسی شد

با حضور رئیس مرکز امور زنان و نمایندگان دستگاه‌های ذیربط دستورالعمل برنامه‌ی ملی «افزایش جمعیت و ارتقای نرخ باروری» و بررسی راه‌کارهای عملیاتی‌سازی مشوق‌های فرزندآوری مورد بحث قرار گرفت .

«مریم مجتهدزاده» با اشاره به تعدادی از بندهای برنامه‌ی مذکور یادآور شد: وزارت‌خانه‌های بهداشت و آموزش عالی کشور به‌عنوان متولی اصلی این برنامه انتخاب شده و دیگر دستگاه‌ها به‌عنوان همکار باید همکاری‌های لازم را داشته باشند تا هر چه زودتر گام‌های عملیاتی‌سازی این طرح در دولت دهم برداشته شده و زمینه‌های مورد نیاز جهت تدوام آن در دولت آتی فراهم شود .

 

آموزش ده میلیون زن عشایر در دستور کار مرکز زنان قرار دارد

مدیر تنظیم الگوها و انتظام خانواده مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از آموزش ده میلیون زن عشایری و روستایی هم‌زمان با سال حماسه‌ی سیاسی و اقتصادی خبر داد .

«رابعه امامی رضوی» گفت: امسال در طرح ملی رحمت، شاخه‌ی زنان عشایر را ایجاد کردیم تا با همکاری وزارت جهاد از امکانات موجود استفاده کنیم و در راستای اهدافی که مرکز امور زنان دارد، برای تقویت اهداف ایرانی و اسلامی و تحکیم باورهای زن اسلامی و عشایر آموزش‌های لازم را به آن‌ها بدهیم . این آموزش‌ها در محورهای خانواده‌‌، مسائل دینی و تربیتی و همسرداری است.

 

 

تأمین رفاه زنان باید در اولویت‌ سال 92 باشد

یک جامعه‌شناس گفت تأمین رفاه زنان باید یکی از اولویت‌های سال 92 باشد و امکاناتی فراهم شود که زنان بتوانند روی پای خود بایستند .

«امان‌الله قرایی مقدم» گفت: لازم است تمهیدات لازم در زمینه‌ی تأمین اقتصادی زنان بی‌سرپرست انجام شود تا آنان برای تأمین نیازهای خود مجبور به کارهای خلاف نشوند. یکی از عوامل مهم در بقا و تداوم خانواده توجه به حق و حقوق زنان است که از جمله‌ی آنان به حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌توان اشاره کرد؛ البته زنان از نظر تحصیلات در ایران مساوی و حتی برتر با مردان هستند؛ ولی لازم است در این زمینه کار بیش‌تری صورت گیرد .

 

آموزش مهارت‌های زندگی به دختران از کودکی ضرورت دارد

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران گفت: مهارت‌های زندگی و سبک زندگی اسلامی ایرانی را باید از کودکی به دختران آموزش دهیم تا ناآگاهی دختران موجب نشود که آنان از فرهنگی تقلید کنند که متعلق به کشور و آموزه‌های دینی ما نیست .

«نرگس معدنی‌پور» اظهار داشت: نهادهای مرتبط، از حوزه‌ی خانواده به عنوان اولین و مهم‌ترین نهاد اجتماعی گرفته تا مدرسه و دانشگاه و رسانه‌های ملی وظیفه دارند سبک زندگی اسلامی ایرانی را تبیین و ترویج کنند . لازم است در زمینه‌ی نیازهای زنان و دختران در جامعه نیازسنجی کرده و پس از آن در جهت برآوردن آن‌ها تلاش کنیم.

 

کلینیک کسب و کار زنان راه‌اندازی شد

رئیس مرکز زنان و خانواده‌ی ریاست جمهوری گفت کلینیک کسب و کار از جمله اقداماتی است که امسال و با هدف گسترش کسب و کار زنان راه‌اندازی شد .

«مریم مجتهدزاده» ادامه داد: هم اکنون این ستاد فعالیت‌های خود را آغاز کرده است و در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای با صندوق مهر امام‌رضا(ع) منعقد کردیم و برای اولین بار نمایشگاهی به منظور گسترش کارآفرینی خانواده‌ها در پنج استان برگزار شد . آموزش دختران فارغ‌التحصیل مطابق با نیاز بازار کار جامعه و تقویت و پرورش ایده‌های دختران برای این‌که بتوانند وارد بازار کار شوند، از جمله اهداف راه‌اندازی و تقویت کلینیک‌های کسب و کار است .

 

طرح روان‌درمانی در تمام زندان‌های زنان اجرا شود

مشاور شهردار تهران در امور بانوان گفت: طرح روان‌درمانی زندانیان از سال 86 در بسیاری از زندان‌های مردان در کشور اجرا شده است؛ ولی با توجه به نبود پروتکل روان‌درمانی برای زنان زندانی، این طرح در بیش‌تر زندان‌های زنان به اجرا در نیامده است .

«زهره سادات مشیر» خاطرنشان کرد: در طرح روان درمانی اجرا شده در زندان اوین، تنها یک نفر از 650 مجرم زن شرکت کننده در این طرح به زندان بازگشت. او هم دوره‌ی روان‌درمانی را به‌طور کامل نگذرانده بود . در این طرح تلاش کرده‌ایم تا زمینه‌های شکل‌دهنده‌ی جرم را پی‌گیری و فرد را آماده کنیم تا در صورت برگشت به محیطی که زمینه‌های جرم در آن وجود دارد، مانند قبل عمل نکند و خود سرنوشتش را رقم بزند.

 

افزایش مرخصی زایمان مادران قربانی نداشتن بودجه شد

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش مدت مرخصی زایمان مادران به دلیل این‌که برای دولت بار مالی ایجاد می‌کند توسط شورای نگهبان رد شد . «شهلا میرگلوبیات» ادامه داد: افزایش مدت مرخصی زایمان مادران از شش ماه، به نه ماه و لغو ممنوعیت بیمه‌ی فرزند چهارم در لایحه‌ی حمایت از خانواده، به‌دلیل داشتن بار مالی برای دولت توسط شورای نگهبان رد شد و به مرحله اجرایی‌شدن نرسید . طرح بیمه زنان خانه‌دار را هم یکی از طرح‌هایی است که به‌دلیل بار مالی برای دولت، در سال جاری هم به تصویب نمی‌رسد .

 

مراکز رصد امور زنان و خانواده راه‌اندازی می‌شود

معاون امور خانواده مرکز امور زنان و خانواده‌ی نهاد ریاست جمهوری، یکی از برنامه‌های سال جاری این مرکز را راه‌اندازی مراکز رصد امور زنان و خانواده در کشور اعلام کرد.

زهرا سجادی گفت: با هدف جمع‌آوری اطلاعات و آمار دقیق از مسائل مختلف زنان و خانواده در کشور از جمله: مباحث اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، آسیب‌های زنان و خانواده، جمعیت، سبک زندگی و زنان سرپرست خانوار، مراکز رصد امور زنان و خانواده در مناطق مختلف کشور ایجاد می‌شود. این مراکز اطلاعات و آمار را از سراسر کشور رصد کرده و در یک پایگاه قرار می‌دهند تا سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان بتوانند با توجه به وضعیت موجود برای رسیدن به وضعیت مطلوب سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی درست انجام دهند.

 

باید به مقوله‌ی عفاف و حجاب حساسیت بیش‌تری داشته باشیم

یک جامعه‌شناس گفت برای تدوین سبک زندگی درست باید قالب‌ها و سبک‌های مدرن با درون مایه‌های ایرانی اسلامی طراحی شود.

«مجید کاشانی» افزود:‌ در سال جاری باید حساسیت بیش‌تری به مقوله‌ی عفاف و حجاب نشان داد، چرا که حجاب اسلامی دارای تنوع و جذابیت بسیاری است؛ اما متأسفانه به دلیل نبود تنوع در حجاب ارائه شده به جامعه، یک تشتت در افکار و انتخاب جوانان به وجود آمده است . باید به کمک حوزه‌ی علمیه و متولیان امر الگوهای متنوع و جذابی از حجاب اسلامی در رنگ و اشکال مختلف طراحی کنیم و بین حجاب اسلامی و افکار روز، پل ارتباطی برقرار کنیم.