کتاب‌خانه‌ی زنان

نویسنده


پژوهش فقهی در بازنگری ادله «سن یائسگی»

سیدضیاء مرتضوی

 انتشارات بوستان کتاب، 1391، 512 صفحه

آثار طبیعی قاعدگی و یائسگی به عنوان دو مقطع زندگی زنان که ارتباط مستقیم با نیمه‌ی دیگر جامعه دارد؛ همواره محل توجه بوده است، اما در دهه‌های اخیر به دلیل نقشی که سن قاعدگی و یائسگی در سیاست‌گذاری‌های کشور دارد مورد اهتمام بوده است. این پژوهش با بررسی آیات و روایات و دیدگاه فقها و شناخت موضوع در دانش تجربی و پژوهش‌های میدانی نشان داده که موضوع احکام یائسگی، یائسگی «واقعی طبیعی» است. شناخت راه‌های اثبات قاعدگی و یائسگی، حکم یائسگی غیرطبیعی، حکم شک در استحاضه از دیگر مسائل این کتاب است.

 

سیر و سلوک

 سیده نصرت امین

 انتشارات آیت اشراق، 1391

مقدمه‌ی کتاب بانو مجتهده سیده‌نصرت امین، دربردارنده‌ی نکاتی پیرامون جایگاه زن در طول تاریخ، نگرش دین مبین اسلام به زن، سیری در زندگانی علمی و عملی بانو مجتهده امین(ره)، و توضیحاتی درباره‌ی کتاب سیر و سلوک است . این بانوی مجتهده‌ی عارفه، با بیانی شیوا و قلمی روان به بیان مراحل مختلف سلوک الی الله، از جمله معرفت نفس، خداشناسی، تهذیب اخلاق، اسفار اربعه، و ... می‌پردازد. فصلی نیز به شرح اسمای حسنای الهی اختصاص یافته که توضیحاتی درباره‌ی اسماء الله، آثار و خواص اسماء الله است .

 

زن ظهر

یولیا فرانک، ترجمه مهشید میر معزی

 انتشارات مروارید، 1391، 400 صفحه

راوی این داستان یک زن 39 ساله‌ است که گر چه مستقیماً به جنگ نمی‌پردازد؛ اما متأثر از وقایع آن بر زندگی فردی و اجتماعی این زن در کشور آلمان است . «یک مرغ دریایی بر لبه‌ی پنجره ایستاده بود. طنین فریادش طوری بود که گویی دریای بالتیک را در گلو داشت. کف موج‌های دریا، بلد و رنگ آسمان، تند بود. صدایش در میدان شاه پیچید. با منهدم شدن تئاتر، آن‌جا هم ساکت شده بود. پتر چشم‌ها را بر هم زد. امیدوار بود مرغ دریایی با حرکت پلک‌های او بترسد، پرواز کند و برود. از زمانی که جنگ به پایان رسیده بود، پتر از سکوت صبح‌ها لذت می‌برد...»

 

نیمه ناتمام

نسرین قربانی

 نشر آموت، 1392، 360صفحه

ماجراهای رمان «نیمه‌ی ناتمام» مربوط به زندگی اعضای یک خانواده‌ی نیمه‌سنتی در جامعه‌ی معاصر ایران است که به نوعی ارتباط و گسست‌های صورت گرفته در این خانواده در طول بیش از دو دهه را نشان می‌دهد . و به فاصله زمانی سال‌های پایانی دهه‌ی چهل تا سال‌های بعد از پایان جنگ تحمیلی می‌پردازد که طی آن، سیر زندگی اعضای این خانواده دچار تحولات اساسی می‌شود . راوی داستان، یکی از دختران خانواده به نام مهناز است که از همان ابتدای داستان در کنار روایت‌گری قصه، به نوعی به تجزیه و تحلیل رفتارهای شخصیت‌های داستانی هم می‌پردازد.

 

سنجاقک‌های رستم‌آباد

فریبا خادمی

 انتشارات افراز، 1391، 144صفحه

در این کتاب داستان آمده است: «در کلاس‌های مختلف تمرکز ذهن، که پشت سر هم هی پول می‌دهم و می‌روم، می‌شنوم که باید در لحظه، زندگی کرد، در حال. ماندن در گذشته‌ای که رفته و فکر کردن به آینده‌ای که نیامده جز ضایع کردن انرژی‌های انسان، هیچ سودی ندارد. اگر این خاطرات کوچک و ساده را می‌نویسم و سردابی قدیمی را سرزمینی افسانه‌ای می‌نامم، انگیزه‌ای جز این ندارم که بدانی که بودم و چرا اینی شدم که هستم...»

 

من، ایاز، ماهو

لیلا بابایی فلاح

 انتشارات افراز، 1391، 88صفحه

در صفحاتی از این داستان بلند آمده است: «آب دوش داغ بود. بخارش خیلی زود فضای حمام را پر کرد. توی بخار آب پنهان شده بود. صدای ریزش آبِ توی وان و صدای شلپ‌شلپ دست لعیا که می‌رفت و می‌آمد، آهنگ زیبایی را به‌وجود آورده بود. اما هر دو ساکت بودیم. هیچ‌کدام دهان‌مان برای خواندن باز نشد.»

 

کلیدهای کشف و پرورش استعداد در کودکان

مترجم: اکرم قیطاسی

 انتشارات صابرین، 1391

این کتاب با ارائه‌ی شیوه‌های عملی و ذکر مثال‌های متنوع به تربیت کودکان و نوجوانان به زبانی ساده مطالب را به خوانندگان ارائه می‌کند. کتاب «کلیدهای کشف و پرورش استعداد در کودکان» در چند فصل استعداد چیست، تشویق، پیامد تنبیه، مهارت‌های تکوینی، الگوبرداری، مسئولیت‌پردازی، پرستارها و معلمان، تکنیک‌هایی که می‌توانند با فرزندتان به گونه‌ای موثر کار کنید، هماهنگی و گروه‌هایی که در معرض خطر عدم درک استعدادهای‌شان هستند و ... تنظیم شده است. مهم‌ترین ویژگی این کتاب آموزش شیوه‌های عملی به والدین است.

 

خواب‌های من هر روز صبح با دیدن تو تعبیر می‌شوند

  مریم پالیزبان

 نشر بنگاه، 1391، 90صفحه

این مجموعه شامل شصت شعر سپید از اولین تجربه‌های شاعرانه پالیزبان است. در این مجموعه با ترکیب و محتواهای مختلفی روبه‌رو می‌شویم که از ذهن شاعر برآمده و گاه در کنار فضاهای وهمی و انتزاعی قرار گرفته‌اند. مرز مشخصی بین رویا و واقعیت این شعرها وجود ندارد و گویی شاعر احتیاجی به ماندن در یک منظر واقعی یا خیالی نداشته و مرتب در رفت و آمد است. در کل می‌توان گفت نوعی فضای زنانه غیرمألوف بر شعرها حاکم است، گرچه مجموعه زبان زنانه ندارد؛ ولی بین این زبان غیرزنانه و زنانه مألوف در کشمکش و تقلاست.

 

شاعر که می‌شوم دلم آرام می‌شود

لیلا فکور

 انتشارات انجمن قلم، 1391، 80صفحه

 این کتاب به چند بخش غزل‌ها، رباعی‌ها، ترکیب‌بند و مثنوی تقسیم می‌شود .  

رشته‌رشته سکوت سردی را دور تنهایی‌ام کشید و گذشت

بانگ اذان نسیم شد و قصه پا گرفت، تازه فهمیده‌ام چرا رفتی،...

 

کوچه خاطرات

مهری سرائی‌فر

 انتشارات انجمن قلم ایران، 1391، 120صفحه

در بخشی از این کتاب داستان آمده است: «نه من و نه حتی ابوالفضل، نمی‌توانستیم مثل او سوت بزنیم. مال ما بیش‌تر «فوت» بود، تا «سوت». هرگز جرأت گفتن این حرف را که «وقتی بزرگ شدم دوست دارم شکل اکبر سوتی باشم»، نداشتم. چون مامان اصلاً نمی‌دانست که من هر روز کارهای او را از پشت شیشه زیر نظر می‌گیرم. صدای مامان که به دنبال ما آمده بود، مرا به خود آورد: ـ عباس! چی کار می‌کنی.»