زنان و سلامتی


ویتامین D باعث بهبود عمل‌کرد مغز زنان ‌می‌شود

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ویتامینD می‌تواند عمل‌کرد ذهنی و مغزی زنان را بهبود بخشد .

محققان در تحقیقات علمی ‌جدید خود به اطلاعات جدیدی درباره‌ی ویتامین D و نقش آن در بهبود سلامت زنان و افزایش راندمان ذهنی و بهبود عمل‌کرد مغز آن‌ها دست یافتند. این تحقیقات از بیش از 6250 زن انجام شد و نشان داد ویتامینD از عناصر ضروری و مهمی‌است که زنان در همه‌ی رده‌های سنی از آن بی‌نیاز نیستند؛ زیرا از عمل‌کرد وظایف مغز محافظت و وظایف ادراکی ویژه آن را بهبود می‌بخشد. این ویتامین، نقش خود را در بهبود قدرت مغزی و افزایش سطح حافظه و تمرکز نیز ثابت کرده است و هم‌چنین احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد .

 

مهم‌ترین علت خستگی و زودرنجی در زنان مشخص شد

متخصصان تغذیه اظهار کردند از هر چهار نفر زن یک نفر دچار کم‌بود منیزیم است که این امر باعث ایجاد خستگی، زودرنجی و تحریک‌پذیری بالا می‌شود .

مقدار نیاز روزانه به مصرف منیزیم در نوزادان هفتاد میلی‌گرم، برای کودکان 250 میلی‌گرم، در زنان 350 میلی‌گرم و در مردان 420 میلی‌گرم است. به گفته‌ی محققان، میزان نیاز به این ماده در سالمندان، زنان باردار و ورزش‌کاران بیش‌تر است. پزشکان علت کم‌بود منیزیم را تغذیه‌ی نادرست، مصرف برخی داروها و درمان‌های هورمونی می‌دانند. متخصصان تغذیه برای جبران کم‌بود منیزیم مصرف آب‌های معدنی را که حاوی این ماده هستند، توصیه می‌کنند . سویا، سبزیجات، غلات کامل یا نیمه کامل، دانه‌های روغنی (گردو، فندق، بادام) و غذاهای دریایی نیز سرشار از «منیزیم» هستند .

 

زنان ایرانی از اهدای خون معاف شدند

مدیر کل منطقه‌ای آموزشی انتقال خون استان تهران، سه علت مهم معافیت زنان ایرانی از اهدای خون را اعلام کرد .

دکتر «بشیر حاجی‌بیگی» اظهار داشت: مهم‌ترین عللی که باعث می‌شود زنان ایرانی در مراجعه به مراکز خون‌گیری از اهدای خون معاف شوند، به ترتیب عبارت است از کم خونی، فشار خون و مصرف دارو . شایع‌ترین علل معافیت از اهدای خون به‌طور کلی عبارتند از: مصرف دارو، فشار خون و حجامت .

 

ایستادن طولانی خطر زایمان زودرس را افزایش می‌دهد

خانم‌های بارداری که در طی کار به مدت طولانی می‌ایستند، بیش‌تر در معرض خطر زایمان زودرس هستند؛ ولی رشد جنین آن‌ها کاهش نمی‌یابد .

«فرناز اهدایی‌وند» جراح و متخصص زنان و زایمان اظهار داشت: در مورد شغل‌هایی که احتیاج به تحرک زیاد ندارند، زنان می‌توانند کار خود را در کل حاملگی ادامه دهند. شغل‌هایی که احتیاج به تحرک فیزیکی زیاد دارند یا کارهای طاقت فرسا باید در دوران حاملگی محدود شوند و زنانی که در حاملگی قبل نوزادشان هنگام تولد وزن کمی داشته است، حتماً از کار فیزیکی خودداری کنند .زنان شاغل باردار استراحت متناوب و کافی در طی کار روزانه داشته باشند و از انجام فعالیت‌هایی که خطر ضربه خصوصاً به شکم وجود دارد، خودداری کنند .

 

داشتن فرزند بر بهبود حافظه‌ی زنان تأثیر دارد

دانشمندان اعلام کرده‌اند مادرانی که تازه فرزندی متولد کرده‌اند از حافظه‌ی بصری قوی‌تری برخوردارند و در مقایسه با زنانی که فرزندی ندارد، بهتر می‌توانند اطلاعات اطراف خود را دریافت کرده و به خاطر بسپارند .

ممکن است بارداری تغییرات فیزیولوژیکی برای بدن به همراه داشته باشد؛ اما موجب می‌شود که مغز عمل‌کرد بهتری داشته باشد. این عمل‌کرد بهتر شش ماه پس از تولد کودک بر جای خود باقی می‌ماند و پس از آن به حالت عادی باز می‌گردد .

 

تمرینات هوازی در آمادگی جسمانی زنان یائسه مؤثر است

تمرینات منظم هوازی با شدت متوسط می‌تواند در افزایش سطح آمادگی جسمانی و ارتقاء سلامت زنان یائسه مؤثر باشد .

«سعیده ملک‌دانش» کارشناسی ارشد مامایی گفت: گذر عمر و تغییرات هورمونی به خصوص افت استروژن در این دوره باعث بروز یک‌سری عوارض جسمی و روانی می‌شود . از گذشته تاکنون تلاش‌های متعددی جهت کاهش عوارض یائسگی انجام شده؛ اما امروزه روی‌کردهای جدید و متفاوتی برای درمان این عوارض توسط زنان به کار گرفته می‌شود که از جمله‌ی این روش‌ها برنامه‌های تمرینی منظم هوازی را می‌توان نام برد .

 

افسردگی در حین بارداری بر رشد فرزندان تأثیر منفی دارد

افسردگی مادران در حین بارداری احتمال بروز مشکلات ادراکی و رفتاری را در فرزندان بیش از ۳۰ درصد افزایش می‌دهد .

«نسترن فقیهی»، روان‌شناس معتقد است وضعیت جسمی مادر در کنار تغییرات هورمونی و نگرانی‌های ناشی از پدیده‌های ناشناخته دوران بارداری این دوران را به پراسترس‌ترین دوران زندگی زنان بدل می‌کند .

 تحقیقات نشان می‌دهد سطح بالای استرس‌های روانی ـ اجتماعی در طول دوران بارداری خطر زایمان زودرس و در نتیجه تولد نوزاد با وزن کم‌تر از میزان طبیعی را افزایش می‌دهد. استرس‌های دوره‌ی بارداری علاوه بر ایجاد عوارض در دوران بارداری و زایمان روی فرآیند رشد و تکامل ذهنی ـ روانی اثر سوء دارد و موجب اختلالات رفتاری در دوران کودکی می‌شود و موجب ضعف در توانایی‌های زبانی (کلامی) و هوش عمومی می‌شود.

 

سقط غیرایمن عامل مهمی در مرگ و میر زنان است

مدیر گروه تغذیه، جمعیت و سلامت خانواده مرکز بهداشت استان کرمانشاه با تأکید بر این‌که سقط غیرایمن عامل مهمی در ایجاد عارضه‌ی مرگ و میر زنان در دنیا است، گفت: سقط جنین، زمانی ناایمن تلقی می‌شود که توسط فردی انجام شود که مهارت لازم را نداشته باشد و یا در محیطی انجام شود که فاقد حداقل استانداردهای لازم باشد.

«مهرانگیز جمشیدپور» اظهار کرد: سقط به دو دسته‌ی عمده‌ی خودبه‌خودی که به دلایل غیرارادی رخ می‌دهد و سقط عمدی که اراده در آن نقش دارد، تقسیم می‌شود. استفاده از داروهای گیاهی که می‌تواند خطرات و عوارض جدی به همراه داشته باشد، وارد کردن ضربه به شکم، استفاده‌ی نابه‌جا و بدون نظر پزشک از داروهای شیمیایی و وارد کردن مواد سوزاننده‌ی شیمیایی و در نتیجه آسیب دیدن دستگاه تناسلی و سوراخ شدن رحم، مهم‌ترین روش‌های معمول سقط‌های غیرایمن است.

 

اضافه‌کاری زنان را چاق می‌کند

نتایج مطالعات اخیر دانشمندان بیان‌گر این است که احتمال ابتلا به اضافه ‌وزن در زنانی که تا دیروقت در محل کار خود هستند، بسیار بالاست . زنانی که تا دیر‌وقت در محل کار خود می‌مانند، زمان کافی برای ورزش و پخت‌ و پز غذاهای سالم را در اختیار ندارند و فعالیت بدنی و ورزش چندانی هم ندارند. نتایج این مطالعه مشخص کرد، زنانی که ساعت‌های بیش‌تری را به اضافه‌کاری می‌پردازند و تا دیروقت در محل کار خود می‌مانند، دوازده درصد بیش از دیگر زنان مستعد ابتلا به اضافه‌ وزنی و چاقی هستند .

 

افسردگی زنان خطرناک است

یک بررسی جدید نشان می‌دهد افسردگی با افزایش خطر بروز سکته‌ی مغزی در زنان مرتبط است. در این برررسی، متخصصان طی یک دوره‌ی شش‌ساله، وضعیت سلامت گروهی از زنان را مورد ارزیابی قرار داده و دریافتند که سابقه‌ی ابتلا به افسردگی موجب 29 درصد افزایش در خطر سکته‌ی مغزی در این افراد می‌شود .

این آزمایش‌ها هم‌چنین نشان داد زنانی که از داروهای ضدافسردگی به‌ویژه داروهای مهار کننده باز جذب سروتونین استفاده می‌کنند 39درصد بیش‌تر با خطر ابتلا به سکته‌ی مغزی روبه‌رو هستند . البته منظور این نیست که خود داروها موجب سکته می‌شوند، بلکه مصرف این داروها در واقع شدت ابتلا به افسردگی را نشان می‌دهد که در بروز سکته‌ی مغزی مؤثر است .

 

زنان باردار در سه ماه اول بارداری زعفران نخورند

مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهد زنان باردار به‌هیچ‌وجه نباید در غذاهای خود از زعفران استفاده کنند . استفاده از زرشک و زعفران برای زنان باردار خطرات جبران‌ناپذیری دارد و سقط کودک‌شان را به دنبال دارد . طی آزمایشاتی که روی 150 زن انجام شد دانشمندان دریافته‌اند کسانی که در سه‌ماهه‌ی اول بارداری زرشک و زعفران مصرف می‌کنند، دچار زایمان زودرس، انقباض عضله‌ها و مشکل تنفسی می‌شوند.