خواب خوب و موج سلامتی

نویسنده


به عقیده‌ی کارشناسان تأثیر خواب روی سلامت بسیار زیاد است. کم‌خوابی می‌تواند روی وزن و روحیه‌ی شما تأثیر سوء بگذارد. کارشناسان هشت تا نه ساعت خواب را در شب برای زنان ضروری می‌دانند. حال اگر شما کم‌تر از زمان توصیه شده می‌خوابید، با خواندن نکات ذکر شده، امشب حتماً زودتر بخوابید.

سلامتی بیش‌تر: درست است که خواب شب نمی‌تواند جلوی بیماری را بگیرد؛ ولی براساس تحقیقات علمی، بین کم‌خوابی و برخی مشکلات جدی مانند بیماری‌های قلبی، حمله‌ی قلبی، دیابت و چاقی، ارتباط وجود دارد. در بسیاری موارد تأثیر بی‌خوابی سال‌ها بعد بروز می‌کند. در یک بررسی که روی کارگران شیفتی و عده‌ای که کم خواب داشتند انجام گرفته، پس از چهار روز مقدار قند خون‌شان کمی بالاتر رفت که می‌تواند زنگ خطری برای مرحله‌ی پیش از دیابت باشد.

 کاهش درد: اگر از دردهای مزمن رنج می‌برید، خواب کافی می‌تواند میزان صدمه را کاهش داده و بدن‌تان را آماده کند. براساس تحقیقات به عمل آمده ارتباط مستقیم بین کاهش درد و خواب کافی وجود دارد. خواب خوب و مناسب درمانی برای درد است. البته با وجود درد، خوابیدن کمی دشوار می‌شود. اگر به علت درد نمی‌توانید بخوابید می‌توانید از مسکن کمک گرفته و بعد استراحت کنید.

کاهش خطر تصادف و جراحت: بیش‌تر تصادفات علاوه بر بی‌احتیاطی، به علت کم‌خوابی نیز است. فردی که دچار کم‌خوابی است ممکن است اگر بالای نردبان باشد، از آن‌جا سقوط کند؛ یا خانم خانه هنگام خردکردن سبزی به علت عدم هوشیاری دستش را ببرد.

خوش‌خلقی: وقتی شما خسته هستید و باید کاری را به جز استراحت، انجام دهید، بسیار پریشان و عصبی شده و مدام با اطرافیان دچار تنش می‌شوید؛ ولی اگر شب قبل به حد کافی خوابیده باشید روز بعد سرحال و خوش‌اخلاق می‌شوید.

کنترل بهتر وزن: کم‌خوابی می‌تواند موجب اضافه وزن شود زیرا هورمون «لپتین» نقش کلیدی در احساس سیری دارد. وقتی به حد کافی نخوابید، میزان این هورمون در خون پایین می‌آید و میل به خوردن زیادتر می‌گردد. به همین خاطر افراد خسته احساس گرسنگی شدید می‌کنند.

 تفکر بهتر: حتماً تجربه‌ی یک روز کاری را بعد از یک شب بی‌خوابی تجربه کرده‌اید. در روز بعد تمرکز کافی وجود ندارد، فرد گیج و گنگ است و از هر لحظه می‌خواهد استفاده کرده و بخوابد، ولی امکان‌پذیر نیست. بی‌خوابی تمرکز را از بین می‌برد و تصمیم‌گیری بسیار دشوار می‌شود. مطالعات کارشناسان نشان می‌دهد که فرد بی‌خواب در حل مسائل ریاضی دچار اشکال عمده می‌شود؛ اما پس از استراحت و رفع خستگی، همان مسائل را به‌راحتی حل می‌کند.

حافظه‌ی بهتر: آیا احساس فراموشی می‌کنید؟ ممکن است تقصیر بی‌خوابی باشد. بر طبق بررسی‌های دانشمندان، وقتی فردی به خواب می‌رود، مغز او اتفاقات آن روز را ذخیره می‌کند؛ ولی اگر شخصی  به حد کافی استراحت نکند، مغز فرصت کافی جهت بایگانی اطلاعات نخواهد داشت و امکان از بین رفتن اطلاعات وجود دارد.

تقویت سیستم ایمنی بدن: خواب کافی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

 پس هشت تا نه ساعت خواب در شب می‌تواند تضمین‌کننده‌ی موفقیت در روز بعد باشد.

 

  

منبع: webmed 2012-11-4