اخبار زنان


نقش مادری مهم‌ترین اولویت برای یک زن است

یک استاد حوزه و دانشگاه با مهم خواندن نقش مادری برای زن، گفت : توجه به وظیفه‌ی مطلوب مادری باید از اولویت‌های نخست زنان باشد .

«طاهره همیز» افزود: از آن‌جا که در آفرینش زن، نقش مادری هویت اصلی اوست، مسلماً نقش اصلی باید در اولویت و دیگر نقش‌ها تحت‌الشعاع آن قرار گیرند .وظیفه‌ی زن در تربیت فرزندان به وقت فراوان نیاز دارد؛ بنابر این باید در نقش‌های متفاوت خود اولویت‌بندی داشته باشد و برای این‌که به نقش مادری لطمه‌ای وارد نشود، ضرورت ارائه‌ی تسهیلات متناسب برای مادر از سوی مسئولان احساس می‌شود .

 

سونامی پیری، جمعیت را تهدید می‌کند

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: هِرم سنی کشور به سوی افزایش جمعیت میان‌سال پیش می‌رود که تهدیدی برای اقتدار ملی ایران است و ما با خطر سونامی پیری جمعیت مواجه هستیم؛ و اگر تدبیری اندیشیده نشود، در چاله‌ی جمعیتی قرار می‌گیریم .

 «کبری خزعلی» گفت: در غرب و کشورهای غربی از پنجاه سال قبل مشوق‌های جمعیتی در نظر گرفته شده است؛ اما به‌دلیل تغییر هرم سنی و تغییرات فرهنگی و نگاه لذت‌گرا به انسان، این مشوق‌ها نتوانسته است کارایی لازم را داشته باشد و اگر هم اکنون برای پیری جمعیت کشور تدبیری اندیشیده نشود، تولید و توسعه‌ی اقتصادی کشور با بحران مواجه می‌شود .

 

اقتصاد و خانواده دو رکن اساسی سعادت بشر است

یک محقق گفت اقتصاد و خانواده دو رکن اساسی سعادت بشر است و تا زمانی که اقتصاد نباشد جامعه‌ای وجود ندارد.

«مهدیه الهی قمشه‌ای» در همایش زن، اقتصاد و خانواده اظهار کرد: خانواده واحد جامعه است و زمانی که خانواده‌ی سالم در جامعه نباشد به دنبال آن اقتصاد هم نداریم. با بهره‌گیری از الگوهای سالم در خاندان ائمه‌ی اطهار f به خوبی می‌توان حرمت خانواده‌ها را نشان داد. خدا فرموده است، انسان را به بهترین شکل آفریدیم. در این آیه بدون اشاره به جنسیت، زن و مرد را یک‌سان دانسته و در کنار یک‌دیگر قرار داده و هر دو با کار و تلاش می‌توانند جامعه‌ای را ارزش‌مند کنند.

 

آمار ازدواج کاهش یافت

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اعلام نگرانی از بابت کاهش آمار ازدواج و افزایش آمار طلاق گفت: در هیچ دوره‌ای آمار ازدواج تا این حد کاهش پیدا نکرده بود؛ به همین دلیل مسئولان باید با همکاری کارشناسان و متخصصین امر چاره‌ای بیندیشند.

«سیدحسن موسوی چلک» افزود: براساس آمارهای سازمان ثبت اسناد کشور در سال 91، 791 هزار و 656 ازدواج به ثبت رسیده؛ درحالی که آمارهای سال 90، ثبت 874 هزار و 782 واقعه‌ی ازدواج را نشان می‌دهد و این آمارها حاکی از کاهش 9.5 درصدی ازدواج‌ها و افزایش بیش از 6 درصدی طلاق‌های به ثبت رسیده، در سال گذشته است. فقط با حرف زدن و بدون برنامه‌ی مدون و منابع مالی نمی‌توان آسیب‌های اجتماعی را مدیریت کرد؛ به همین دلیل باید جلسات مختلفی را با حضور کارشناسان و متخصصین تشکیل داد و در آن تدابیری جهت کاهش آسیب‌ها اتخاذ شود.

 

استفاده‌ی ابزاری از زنان در سینما وخیم‌تر از صدا و سیماست

نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی گفت: استفاده‌ی ابزاری از زنان در سینما وخیم‌تر از صدا و سیماست و زنان در سینما ابزاری برای جذب مخاطب هستند.

 «زهره طبیب‌زاده» گفت: در غرب انتظاری وجود ندارد؛ چرا که آن‌ها هیچ اعتقادی به دین نداشته و تنها به تبلیغات خود با استفاده از زنان می‌اندیشند. رسانه‌های داخلی نیز از فرهنگ غرب الگو گرفته و از زنان در سریال‌ها و تبلیغات خود استفاده می‌کنند. صدا و سیما از رفتار و چهره‌ی زنان برای جذب مخاطب استفاده می‌کند؛ در حقیقت دیدگاه غرب را با خود به یدک می‌کشد. شورای نظارت برنامه‌ها در این راستا بی‌تقصیر نیست. نباید برنامه‌هایی که زنان در آن استفاده‌ی ابزاری شده، پخش شود. در واقع قبل از پخش برنامه باید نظارت صورت گیرد تا این امر باعث رواج استفاده‌ی ابزاری از زن نشود.

 

بیمه‌ی دویست هزار زن خانه‌دار تصویب شد

«فاطمه رهبر» نماینده‌ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیمه‌ی زنان خانه‌دار اظهار داشت: کمیسیون اجتماعی به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری مبتنی بر این‌که خانه‌داری شغل محسوب شود، پیش‌نهاد بیمه‌ی زنان خانه‌دار را تصویب کرد.

وی اضافه کرد: فاز نخست این طرح که شامل دویست هزار زن خانه‌دار متأهل است با رأی نهایی در صحن علنی مجلس در بودجه‌ی 92 اجرایی شد و ممکن است میزان این بودجه برای کل زنان خانه‌دار کشور، جوابگو نباشد؛ اما گام مؤثری برای آغاز این کار محسوب و اجرای فاز نخست آن تحقق فرمایش مقام معظم رهبری خواهد بود. در حال حاضر هماهنگی‌هایی با ستاد ملی زن و خانواده و مرکز امور زن و خانواده ریاست جمهوری صورت گرفته و درصدد تهیه‌ی لایحه‌ای هستیم تا به صورت کامل و جامع تمام زنان خانه‌دار را بیمه کنیم.

 

زنان نقش مهمی در تحقق حماسه‌ی اقتصادی دارند

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: نقش زنان در خلق حماسه‌ی سیاسی و اقتصادی، مؤثر و کارآفرین است. حضور در انتخابات و اصلاح الگوی مصرف خانواده‌ها، عرصه‌های نقش‌آفرینی زنان در خلق حماسه‌ی سیاسی و اقتصادی است.

سردار «محمدرضا نقدی» گفت: زن مجاهد ایرانی در این دوران از عزتی مثال زدنی برخوردار است و به حق از سوی مقام معظم رهبری به زن مجاهد ایرانی لقب معلم ثانی داده شده است. نقش‌آفرینی زنان در حماسه‌ی اقتصادی را نمی‌توان نادیده گرفت. زنان نقش مهمی در اصلاح فرهنگ اقتصادی خانواده‌ها دارند؛ همان‌طور که تاکنون نیز نقش‌آفرینی مؤثری داشته‌اند. امسال نیز با اصلاح الگوی مصرف و تقویت صرفه‌جویی در نهاد خانواده، زنان می‌تواند نقش مهمی در تحقق حماسه‌ی اقتصادی داشته باشد.

 

اصلاح وضعیت حجاب زنان نیازمند تغییر نگرش مردان است

مسئول کمیته‌ی مطالعات و تحقیقات جامعه‌ی زینب d گفت: اگر ما می‌خواهیم حجاب زنان درست شود، باید نگرش مردان به زنان و هم‌چنین نگرش زنان نسبت به خودشان را درست کنیم.

 «توران ولی‌مراد»، دبیر ائتلاف اسلامی زنان، ضمن مرتبط دانستن بررسی مسائل زنان و مردان در جامعه، گفت: شاید یکی از آسیب‌های موجود در جامعه این است که سال‌هاست موضوع زنان در جامعه مطرح می‌شود و ما فقط روی آنان کار می‌کنیم؛ در صورتی که برای دست‌یابی به جامعه‌ی سالم، به مردان و زنان سالم احتیاج داریم و این یک موضوع دوطرفه است. اگر تحقیق، پژوهش و آموزشی هم باشد، باید هم برای زنان و هم برای مردان باشد و بانوان تنها مخاطب این همایش نباشند.

 

جوانان معتقد به ضروری بودن ازدواج هستند

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد بیش از 35 درصد جوانانی که در سن ازدواج قرار گرفته‌اند، معتقدند ازدواج و تشکیل زندگی  برای آن‌ها امری ضروری است که در شرایط فعلی امکانی  برای تشکیل زندگی ندارند.

«محمدتقی حسن‌زاده» گفت: براساس مطالعات انجام شده روی هشتصد نفر از جوانان تهرانی، 29 درصد دختران و 31.2 درصد پسران موافق ضروری بودن ازدواج و تشکیل زندگی بودند؛ اما همین جوانان موافق نظر داده‌اند که در حال حاضر شرایط برای ازدواج و تشکیل خانواده‌ی آن‌ها فراهم نیست و همین مسأله موجب بالا رفتن سن ازدواج در میان جوانان می‌شود، و بیش‌ترین دلیل دختران مجرد برای ازدواج نکردن ادامه‌ی تحصیل است و در پسران مشکلات اقتصادی و کم‌بود درآمد.

 

نخستین کنگره‌ی بین‌المللی اخلاق پرستاری برگزار شد

رئیس نخستین کنگره‌ی بین‌المللی اخلاق پرستاری گفت: این کنگره، گردهمایی همه افرادی بود که در زمینه‌ی اخلاق پرستاری فعالیت داشتند.

«عباس عباس‌زاده» آموزش‌های پرستاری، پژوهش‌های پرستاری، مدیریت پرستاری، خدمات پرستاری، فلسفه و نظریه‌های خلاق پرستاری، چالش‌های اخلاق پرستاری و ارتباطات حرفه‌ای را هفت محور کنگره خواند و گفت: در این کنگره با توجه به اهمیت نقش و جایگاه اخلاق حرفه‌ای نیاز امروز و هر روز، فرصتی فراهم می‌شود تا با استفاده از دستاوردهای روزآمد پژوهشی و دیدگاه‌های صاحب‌نظران و اندیشمندان در حوزه‌ی اخلاقیات زیست پزشکی، جایگاه اخلاق پرستاری در حوزه‌های مختلف فعالیت پرستاری تقویت شود .