کتاب‌خانه‌ی زنان

نویسنده


رنگین کمانی بر پیشانی

گلاره جمشیدی

انتشارات فصل پنحم، 1391، 88صفحه

«رنگین‌کمانی بر پیشانی» دربرگیرنده‌ی دو دفتر با عنوان‌های «بی‌هوا بر چشمانم ممکن می‌شود» و «پیشانی پرندگی‌ام پینه بستن» است. دفتر نخست، دربرگیرنده‌ی سپید سروده‌های شاعر و شامل 33 قطعه شعر سپید است. در دفتر دوم نیز چهار قطعه شعر از سروده‌های قدیمی‌ در قالب چهارپاره آمده است. موضوع بیش‌تر این شعرها مسایل و مضامین عاطفی است.

 خوش‌بختی در راه است

آلیس مانرو، مترجم: مهری شرفی

انتشارات ققنوس، 1391، 328صفحه

«گستره‌ها»، «گودال‌های عمیق»، «رادیکال‌های آزاد»، «صورت»، «بعضی زنان»، «بازی کودکانه»، «چوب» و «خوش‌بختی در راه است» داستان‌های این کتاب هستند؛ که برش‌هایی از زندگی مردم است. «روز اول ژانویه‌ی سال 1891 زنی ریزنقش و مردی درشت هیکل در گورستان قدیمی جینوئا قدم می‌زنند. هر دو حدود چهل سال دارند. زن سری بزرگ و در عین حال بچه‌گانه با خرمنی از موهای سیاه و مجعد دارد، حالتش مشتاق و اندکی التماس‌آمیز است. نشانه‌هایی از فرسودگی در چهره‌اش پدیدار شده.»

من یک سایه‌ام

فیروزه گل‌سرخی

انتشارات نی، 1392، 168صفحه

در این رمان آمده است: «... در کمال حیرت دیدم یک کارد کیک‌بری دیگر هم رفت توی ساختمان بغلی، انگار که یک پفی هم از آن طرفش زد بیرون و تمام. اما این آخر کار نبود؛ لحظه‌ به ‌لحظه غیرواقعی‌تر می‌شد. مفسر خبری که انگار یکی دو بار دیگر هم از بعدازظهر این خبر را مزمزه کرده بود، مثل وروره جادو از برج‌های جهانی نیویورک حرف می‌زد و بعد هم ساختمان مثل دو تا کوه پشمی روی هم تلنبار شد...»

عاشقانه‌های جنجالی

منیره حسینی

انتشارات بوتیمار، 1391، 96صفحه

این کتاب در برگیرنده‌ی 45 قطعه شعر سپید در دو دفتر است. دفتر نخست «زمین بی‌جهت می‌چرخد» نام دارد و شعرهایی با مضامین و موضوعات گوناگون چون مرگ محور، مادرانه و اجتماعی را شامل می‌شود. «عاشقانه‌های جنجالی» نیز عنوان دفتر دوم و در برگیرنده‌ی عاشقانه‌هایی سیاسی و اجتماعی است.

سیاه و کبود

آنا کوئیندلن، ترجمه طاهره صدیقیان

انتشارات روشنگران،1391 ، 303 صفحه

«سیاه و کبود» در قالب داستانی اجتماعی- خانوادگی، قصه‌ی زنی را روایت می‌کند که از طرف شوهر خود که رئیس پلیس شهر است، مورد خشونت‌های خانگی قرار می‌گیرد. زن در نقطه‌ای که خود را در مرز نابودی می‌بیند، تصمیم می‌گیرد به همراه فرزندش خانه را ترک کند؛ اما با این اقدام، تمام حقوق قانونی خود را از دست داده و این‌جاست که قانون در مقابل او قد علم می‌کند! این رمان روایتگر بخشی از خشونت علیه زنان است، آن هم در کشوری که مدعی دفاع از حقوق بشر و دموکراسی است.

بهم میاد؟

رنده عبدالفتاح

نشر آرما،1391، 360 صفحه

رمان «بهم میاد؟» مخاطب تعریف شدهای دارد و نویسنده با همذات‌پنداری دقیقی، موقعیت واقعی او را به تصویر می‌کشد تا مسیر داستان را با هم‌دلی او پیش ببرد و ازاین‌رو، پیام خود را به دختران مسلمانی که دغدغه‌ی حجاب دارند، میرساند . داستان، بسیار واقعی و ملموس است و وضعیت طبیعی زندگی امروزی دختری نوجوان را ترسیم می‌کند و در جای‌جای رمان، مسائل و مشکلات روزمره‌ی دختران به دقت تحلیل میشود .