زنان و سلامتی


خطر ابتلا به افسردگی در زنان باردار زیر هجده سال بیش‌تر است

کارشناس امور جمعیت و تنظیم خانواده مرکز بهداشت استان یزد، گفت: مادری که کم‌تر از هجده سال سن دارد، احتمال مرگ فرزندش در سال اول زندگی، شصت درصد بیش‌تر از کودکی است که از مادر بالای نوزده سال متولد شده‌ است.

«پروین کرباسیان» گفت: بهترین زمان ازدواج و حاملگی برای زنان سنین هجده تا ۳۵ سال است. از نظر سلامت جسمی، کم‌بود آهن و کلسیم در دختران زیر هجده سال بسیار شایع است؛ به همین خاطر عوارض بارداری، ‌خطر ابتلا به پوکی استخوان و کم‌خونی‌ها در بین زنان حامله‌ی زیر هجده سال بیش‌تر است. زنان قبل از هجده سالگی نباید باردار شوند؛ زیرا از نظر فیزیکی آمادگی لازم جهت باردار شدن و پرورش جنین را ندارند و کودکانی که از این مادران متولد می‌شوند عمدتاً نارس و کم‌وزن بوده و امکان مرگ آنان بیش‌تر خواهد شد و سلامت مادران‌شان نیز در معرض خطر بیش‌تری است.

 

 زنان باردار از سونوگرافی‌های غیرضروری خوداری کنند

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: بسیاری از سونوگرافی‌های انجام شده در دوران بارداری، غیرضروری و تنها به قصد تشخیص جنسیت جنین است؛ در صورتی که در انجام سونوگرافی باید تعیین ناهنجاری‌های مادرزادی در اولویت قرار گیرد.

 دکتر «ناهید خدا کرمی» افزود: تنها انجام سه بار سونوگرافی در هفته‌های دوازدهم، بیست و ششم و سی و ششم در دوران بـارداری کـافی است. در ضمن دستگاه‌های سونوگرافی سه و چهار بُعدی برای گرفتن تصویر مناسب، حداکثر انرژی را به داخل بدن می‌فرستند و همانند مایکروویو عمل کرده و می‌توانند کیسه‌ی آب اطراف جنین را به جوش بیاورد و بافت‌های بدن جنین را دچار آسیب کنند.

 

اعتیاد زنان باردار موجب مرگ نوزادان می‌شود

یک متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت گفت: اعتیاد در زنان باردار موجب تولد زودرس و به دنبال آن مرگ نوزادان می‌شود. زنان بارداری که به مواد مخدر اعتیاد دارند با مراجعه به پزشک به مراکز ذیربط ارجاع داده می‌شوند. در این مرکز به جای مصرف مواد مخدر متادون تجویز می‌شود که هیچ نوع عوارضی بر جنین ندارد و فقط جابه‌جایی مواد مخدر با مصرف مواد امن انجام می‌شود. برخی از زنان معتاد، به هنگام بارداری برای پنهان کردن اعتیاد خود بدون مراجعه به پزشک متخصص، اقدام به خوددرمانی می‌کنند که عوارض خطرناکی را به دنبال دارد.

 

ازدواج زود هنگام خطر ابتلا به سرطان دهانه‌ی رحم را افزایش می‌دهد

سرطان دهانه‌ی رحم در سنین باروری بیش‌تر شایع است و ازدواج زودهنگام خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

«ساغر صالح پور» متخصص زنان و فلوشیپ نازایی گفت: به طور کلی سه درصد زنان در معرض ابتلا به بیماری سرطان دهانه‌ی رحم هستند. سرطان دهانه‌ی رحم در مراحل اولیه اغلب بدون علامت است و در سنین باروری اتفاق می‌افتد؛ اما با پیش‌رفت بیماری می‌توان علائمی را مشاهده کرد که شایع‌ترین آن خون‌ریزی غیرطبیعی است. مهم‌ترین عوامل خطرزا و مؤثر در ایجاد سرطان دهانه‌ی رحم، ازدواج در سن کم‌تر از شانزده سالگی، پایین بودن سن در هنگام اولین بارداری، بالا بودن تعداد زایمان‌ها و ابتلا به عفونت پاپیلومای ویروس انسانی است.

 

 زنان مجرد بیش‌تر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند

یک متخصص زنان با اعلام این‌که آخرین آمار ابتلا به سرطان سینه در میان زنان ایرانی ۲۲ در هر صد هزار نفر است، گفت: تحقیقات نشان می‌دهد در کشور ما ازدواج نکردن یکی از اصلی‌ترین دلایل ابتلا به سرطان سینه است.

دکتر «فریبا حیدری کهن» افزود: بالا بودن ترشح هورمون استروژن در بدن یکی از عوامل ابتلا به این سرطان است که ازدواج کردن در وهله‌ی اول و بچه‌دار شدن و شیر دادن به فرزند در وهله‌ی دوم به میزان قابل توجهی از این مسأله جلوگیری می‌کند.

 

نیمی از مبتلایان به ایدز، زنان و کودکان هستند

کارشناس ایدز دانشگاه شهید صدوقی یزد گفت: در دنیا بیش از ۳۳ میلیون نفر مبتلا به ایدز شده‌‌اند که نیمی از این آمار را زنان و کودکان تشکیل می دهند.

دکتر «مرجان پدرزاده» اظهار داشت: روزانه هفت هزار نفر به آمار زنان مبتلا به ایدز در دنیا افزوده می‌‌شود. بیش‌ترین آمار جمعیتی مبتلایان به ایدز در قاره‌ی آفریقا زندگی می‌کنند و تاکنون بیش از ۲۵ میلیون نفر در جهان بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. دانش‌آموزان، دانشجویان، سربازان و کارکنان مراکز بهداشتی بیش‌تر از سایر افراد جامعه در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

 

آلودگی هوا مهم‌ترین مشکل برای سلامت زنان خانه‌دار است

معاون بهداشت حرفه‌ای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به تأثیر مخرب آلاینده‌های زیست محیطی داخل و خارج منزل بر سلامت زنان خانه‌دار، آلودگی هوا را مهم‌ترین مخاطره برای زنانی که در منزل فعالند، عنوان کرد.

 دکتر «عبدالرحمان بهرامی» گفت: زنان علاوه بر آلودگی هوا، در منزل نیز در نتیجه پخت و پز و روشن کردن گاز، در معرض آلاینده‌های بسیاری قرار می‌گیرند. در مجموع مهم‌ترین مشکل زنان، استنشاق آلودگی‌های مختلف است که به هر سببی در معرض خطر آن‌ها قرار می‌گیرند. زنان هنگام پخت و پز باید هود را در آشپزخانه روشن نگه دارند و در زمانی که میزان آلاینده‌های هوا کم است، پنجره‌ها را باز نگه دارند.

 

شکلات تلخ برای مادران افسرده مفید است

محققان در پژوهش‌های اخیر خود دریافتند که شکلات تلخ خطر ابتلا به افسردگی دوران بارداری و پس از زایمان را کاهش می‌دهد.

شکلات تلخ به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان و فلاونوئید بسیار، نقش مهمی در پیش‌گیری از بیماری‌های قلبی- عروقی و سکته دارد. این ماده‌ی غذایی مفید آثار منفی بر سلامت جنین نداشته و شرایط روانی مادر را بهبود می‌بخشد. البته مادرانی که به دیابت، پرفشاری خون و مسمومیت بارداری (پره اکلامپسی) مبتلا هستند، قبل از استفاده از شکلات تلخ و یا هر ماده‌ی غذایی دیگری با پزشک خود مشورت کنند.

 

خانم‌های چاق حافظه‌ی ضعیف‌تری دارند

پژوهشگران معتقدند که محل تجمع چربی در بدن نقش مهمی در حافظه‌ی افراد دارد؛ زیرا ضعف حافظه در کسانی که چاقی گلابی شکل دارند نسبت به کسانی که چربی ذخیره‌ی آ‌ن‌ها در ناحیه‌ی شکم متمرکز است، بیش‌تر می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که خطر ضعف حافظه در زنان چاق و مسن افزایش می‌یابد. این خطر به ویژه زنانی را تهدید می‌کند که به چاقی گلابی شکل در پایین تنه مبتلا هستند.

انواع مختلف سلول‌های چربی، سیتوکین‌های متفاوتی ترشح می‌کنند که دارای تأثیرات مختلفی بر بدن هستند؛ از جمله افزایش مقاومت به انسولین و ابتلا به دیابت، افزایش چربی‌های خون، ضعف حافظه و آلزایمر.

 

ازدواج ناموفق برای زنان خطرناک است

تحقیقات نشان می‌دهند که ازدواج ناموفق و عدم برخورداری از زندگی مشترک شاد، برای زنان خطرناک‌تر از مردان بوده و با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی همراه است.

اختلاف و بحث دائمی در میان زوجین موجب بروز افسردگی در زنان و مردان می‌شود؛ اما نکته‌ی مهم این است که زنان با احتمال بیش‌تری نسبت به مردان ممکن است دچار فشار خون بالا و سایر شاخص‌های سندرم متابولیک شوند. سندرم متابولیک یا سندرم X مجموعه‌ای از علایم مقاومت به انسولین، چاقی شکمی، افزایش چربی‌های خون و پرفشاری خون است که پیش‌زمینه‌ی بیماری‌هایی هم‌چون دیابت، بیماری‌های قلبی- عروقی و سکته است.

 

کم‌بود ویتامین D باعث بروز عفونت می‌شود

محققان دریافته‌اند کم‌بود ویتامین D باعث بروز عفونت باکتریایی مهبلی در زنان می‌شود .

هر چند برای بسیاری از زنان این بیماری عفونی ممکن است بی‌اهمیت تلقی شود، باید تذکر داد که همین عفونت می‌تواند زنان را بیش‌تر مستعد ابتلا به بیماری‌های مقاربتی کند . ویتامین D برای مقابله با بیماری ام اس نیز مفید است. این ویتامین باعث کاهش التهاب ‌شده و مانع از آن می‌شود که سیستم ایمنی بدن به سلول‌های خود حمله کند .

 

گوشت قرمز احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد

مصرف گوشت قرمز به‌طور چشمگیری احتمال ابتلای زنان یائسه را به سرطان سینه افزایش می‌دهد.

دانشمندان دریافتند احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنان مسن‌تری که روزانه ۵۷ گرم گوشت قرمز مصرف می‌کنند، ۵۶ درصد بیش از زنانی است که گوشت مصرف نمی‌کنند. خطر بروز سرطان سینه در زنانی که گوشت فرآوری شده مانند سوسیس، ژامبون یا همبرگر مصرف می‌کنند، ۶۴ درصد بیش از افرادی است که از این مواد غذایی استفاده نمی‌کنند. مصرف مقادیر فراوان گوشت قرمز می‌تواند خطر ابتلای زنان جوان به سرطان سینه را دو برابر کند.