چطور سالم پیر شویم

نویسنده


کارشناس ‌ارشد مدیریت

 

وقتی پیر‌ می‌شویم تغییرات بی‌شماری در زندگی همه‌ی ما رخ می‌دهد؛ از جمله بازنشستگی، از دست دادن عزیزان و تغییرات فیزیکی در بدن. چگونگی این تغییرات و کنار آمدن با آن‌ها کلید خوبی برای پیری سالم است. با این راهنمایی برای پیری سالم، شما می‌توانید در طول سال‌های طولانی از زندگی خود لذت ببرید.

پیدا کردن فرمول پیری سالم

کنار آمدن با تغییرات دشوار است. مهم نیست که شما چند ساله باشید؛ اما برای بزرگ‌سالان این چالش با تغییرات گسترده‌ای همراه است؛ از جمله از دست دادن دوستان، خانواده، زندگی حرفه‌ای، سلامت و حتی استقلال خود. این طبیعی است که با این تغییرات احساس ضرر و زیان خواهید کرد؛ اما اگر این از دست دادن‌ها همراه با بینش مثبت همراه باشد، فرمول خوبی برای پیری سالم است.

پیری سالم به معنی افزایش دوباره‌ی کارآیی، پیدا کردن چیزهای جدید و لذت بردن از یادگیری و انطباق با تغییرات، سالم نگه داشتن جسم و فعالیت‌های اجتماعی، اتصال با جامعه‌ی خود و همراهی با عزیزان است که متأسفانه برای بسیاری از افراد به جای این فعالیت‌ها، از پیری هراس دارند. بسیاری از این ترس‌ها از اسطوره‌های اغراق‌آمیز و نادرست در مورد پیری نشأت گرفته است. حقیقت این است که شما قوی‌تر و انعطاف‌پذیرتر از آنچه که فکر می‌کنید، هستید.

اسطوره‌هایی در مورد پیری سالم

افسانه: افزایش سن، به معنای ضعف و ناتوانی سلامت جسمانی است.

واقعیت: برخی از بیماری‌ها در افراد مُسن شایع‌تر هستند؛ اما به این معنا نیستند که شما از نظر جسمانی ضعیف و به صندلی‌چرخ‌دار نیاز دارید. بسیاری از افراد مٌسن از سلامتی خود لذت می‌برند. اقدامات پیشگیرانه مانند غذا خوردن سالم، ورزش و مدیریت استرس می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن و خطر سقوط در مراحل بعدی زندگی کمک کند.

باور نادرست: از دست دادن حافظه، بخش اجتناب‌ناپذیر افزایش سن است.

حقیقت: ممکن است گاهی شما تجارب گذشته را به‌راحتی به یاد داشته باشید و برخی خاطرات را به یاد نیاورید. با این حال از دست دادن حافظه یک بخش اجتناب‌ناپذیر از افزایش سن نیست. آموزش مغز و یادگیری‌های جدید می‌تواند در هر سنی رخ دهد و بسیاری از راه‌ها وجود دارند که برای حفظ حافظه‌ی خود می‌توانید از آن استفاده کنید.

یافتن نشاط و شادی: یکی از عناصر مهم در پیری سالم، پیدا کردن معنا و شادی در زندگی است؛ به عنوان مثال ممکن است شما از زندگی حرفه‌ای خود بازنشسته شوید یا فرزندان شما به مکان دیگری بروند؛ اما این به معنای متوقف کردن زمان به سمت جلو نیست. پس از آن می‌توانید ماجراهای هیجان‌انگیز جدید را برای خود بسازید. پیری سالم به معنی پیدا کردن فعالیت‌هایی است که از آن لذت می‌برید. هرکس از راه‌های مختلف، شادی و فعالیت‌های مختلف را تجربه می‌کند. اگر شما راهی ندارید که با آن شروع کنید، می‌توانید برخی از این پیشنهادهای را مطالعه کنید:

- مشغول شدن به سرگرمی که به مدت طولانی از آن غافل بودید.

- یادگیری کاری جدید مثل یک زبان خارجی، و یا یک بازی جدید.

- فعالیت در جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنید.

-حاضر شدن در یک کلاس یا پیوستن به یک باشگاه ورزشی.

- مسافرت به جاهایی که هرگز به آن‌جا نرفته‌اید.

- صرف زمان در طبیعت با پیاده‌روی، و لذت بردن از مشاهده‌ی مناظر.

نکاتی برای متصل ماندن: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های افراد در دوران پیری حمایت اعضای خانواده و اطرافیان از آن‌ها است. متصل ماندن همیشه آسان نیست؛ حتی برای کسانی که زندگی فعال اجتماعی دارند. بازنشستگی، بیماری، و ... می‌تواند باعث دور شدن دوستان از شما گردد. مهم این است که راه حلی پیدا کنیم تا از این مشکل رهایی پیدا کرده و همیشه با دیگران در ارتباط باشیم. تنهایی و انزوا تهدید عمده‌ای برای افزایش سن است. داشتن دوستان به نوبه‌ی خود می‌تواند حمایتی از فرد در مقابل افسردگی، ناتوانی و سستی و از دست دادن باشد. خبر خوب این است که راه‌های بسیاری وجود دارد که شما با انجام آن می‌توانید در خارج از خانه نیز معاشرت داشته باشید؛ به طور مثال به طور مرتب با دوستان و خانواده‌ی خود تماس داشته باشید؛ با کسانی که از گذراندن وقت با شما لذت می‌برند و احساس شادمانی خواهند داشت. ممکن است همسایه‌ای داشته باشید که می‌خواهد ناهار را با هم صرف کنید یا دوستی قدیمی که با او به پیاده‌روی بروید. برای خرید با فرزندان و نوه‌های خود بیرون بروید. حتی اگر آن‌ها نزدیک شما نیستند، تماس بگیرید، ایمیل بفرستید و روابط خود را با آنان حفظ کنید.

تلاش برای پیدا کردن دوستان جدید: همان‌طوری که در طی مسیر بسیاری از مردم را از دست می‌دهیم، ایجاد ارتباط جدید نیز ضروری است. شما می‌توانید با کسانی که جوان‌تر از شما هستند، دوست شوید. دوستان جوان دیدگاهی نو درباره‌ی زندگی به شما می‌دهند. نباید به تنهایی هر روز را سپری کنید. شما باید به طور منظم دیدار چهره به چهره داشته باشید تا افسردگی از شما دفع و پر انرژی باقی بمانید. داوطلب خدمت به جامعه یک راه فوق‌العاده برای تقویت پیوندهای اجتماعی است و دیدار با دیگران در زندگی به شما معنا و هدف می‌دهد. داوطلبی یک راه طبیعی است برای دیدار با دیگران که علاقه‌مندی مشابه با ارزشی دارند. اگر شما درگیر خانه باشید، می‌توانید با تلفن با آنان در ارتباط باشید.

افزایش نشاط: پیری به همراه تغییرات فیزیکی است؛ اما به معنی ناراحتی و ناتوانی نیست. در حالی که پیری و درد قابل اجتناب نیستند، بسیاری از چالش‌های فیزیکی مرتبط با افزایش وزن را می‌توان با تغذیه‌ی مناسب و رژیم غذایی خوب به همراه ورزش کاهش داد. برای شروع هرگز دیر نشده است. مهم نیست که چند سال دارید و یا در گذشته روش زندگی‌تان نامتعادل بوده است. مراقبت از بدن دارای مزایای زیادی است که به شما در فعال نگه داشتن حافظه، تقویت سیستم ایمنی بدن، مدیریت مشکلات و افزایش انرژی کمک خواهد کرد. گاهی گزارشی از افراد مُسن دریافت می‌کنیم که آن‌ها در حال تلاش بیش‌تر برای سلامتی خود نسبت به زمانی که جوان بودند، هستند و الآن از زندگی خود بسیار راضی هستند.

غذا خوردن با توجه به سن: کاهش متابولیسم، تغییرات در چشایی و بویایی، هضم آهسته‌ی غذا، کم شدن اشتها، همگی از تغییرات در بدن هستند که با تغییر تغذیه‌ی مناسب می‌توانید بر این فرایندها تأثیر بگذارید. مهم این است که چگونه نیازهای خود را با تغییرات وفق دهید. در حال حاضر بیش از هر زمان دیگر به تغذیه‌ی سالم نیازمند هستید. دستگاه گوارش شما از هر زمان دیگر آهسته‌تر عمل می‌کند و مصرف غذاهای غنی از فیبر مانند غلات سبوس‌دار، میوه و سبزی‌جات بسیار مهم هستند؛ با مصرف آن‌ها زندگی شما پرانرژی‌تر خواهد بود. به دلیل تغییرات فیزیکی افراد مسن بیش‌تر در معرض کم‌آبی قرار دارند؛ بنابراین مقدار زیادی در روز آب بنوشید؛ حتی اگر احساس تشنگی نمی‌کنید.

ورزش کردن: ورزش برای دوران پیری حیاتی است. این در حالی است که  بسیاری از افراد مسن ورزش نمی‌کنند. فعالیت بدنی به شما کمک خواهد کرد تا قدرت، چابکی و سلامت روان خود را تقویت کنید. ورزش حتی می‌تواند به کاهش درد مزمن نیز کمک کند. به طور کلی ورزش برای مقابله با ناتوانی مداوم، حفظ سلامت جسمانی و روحی بسیار مفید است و با آن می‌توانید اعتماد به ‌نفس خود را افزایش دهید. البته لازم است قبل از هر فعالیت بدنی موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید تا با توجه به شرایط بهداشتی و یا داروهایی که مصرف می‌کنید انتخاب کند که چه ورزشی برای شما مفید است. پیاده‌روی یک راه فوق‌العاده برای شروع ورزش است و نیاز به هیچ‌گونه تجهیزات و یا آموزش و تجربه ندارد.

خواب متناسب: بسیاری از افراد مسن از مشکلات خواب از جمله بی‌خوابی، خواب‌آلودگی در روز، بیدار ماندن‌های مکرر در شب شکایت می‌کنند. سطح ملاتونین در شب به طور طبیعی افزایش پیدا می‌کند. «ملاتونین» هورمونی است که باعث می‌شود احساس خواب‌آلودگی سرکوب گردد. برای خواب بهتر از لامپ‌های کم‌وات استفاده کنید، تلویزیون و کامپیوتر خود را یک ساعت قبل از رفتن به رخت‌خواب خاموش کنید. اتاق خواب شما باید آرام، تاریک و رخت‌خواب شما راحت باشد. صدا، نور و گرما باعث ایجاد تداخل در خواب می‌شود و برای جلوگیری از نور سعی کنید از ماسک چشم استفاده کنید. زودهنگام به رخت‌خواب بروید. خواب خود را با زمانی که احساس خستگی می‌کنید تنظیم کنید؛ حتی اگر قبل از آن استراحت می‌کردید.

هوشیار نگه داشتن ذهن: فعال نگه داشتن مغز بر حفظ خلاقیت و جلوگیری و کاهش مشکلات حافظه کمک می‌کند. بعضی از پازل و گروهی دیگر از دستورالعمل پخت و پزهای جدید لذت می‌برند. برای زندگی خود به دنبال تغییرات و چالش‌های جدیدی باشید و برنامه‌های جذابی را برای خود پیدا کنید. به حل جدول بپردازید و سعی کنید برای خود یک سرگرمی نو و تازه‌ای ایجاد کنید.

هر روز کار جدیدی انجام دهید: فقط جدول و پازل نیستند که ذهن شما را فعال نگه می‌دارد. سعی کنید هر روز کار تازه‌ای انجام دهید. سعی کنید از مسیرها و مکان‌های مختلف برای خرید مواد غذایی استفاده کنید؛ و یا دندان‌های خود را با دست دیگرتان مسواک بزنید. فراگیری‌های جدید یک راه بسیار عالی برای افزایش ارتباطات اجتماعی و یکی دیگر از تقویت کننده‌های مغز است.              

منبع :

Help guide