حجاب، دست و پا گیر است یا راه نجات

نویسنده


بهانه‌های زنان تازه مسلمان جهان درباره‌ی حجاب

بسام زوادی

دکتر الهیات مسیحی

مترجم: زهره دربانی

کارشناس‌ ارشد ادبیات فارسی

نگاهی عمیق و موشکافانه به زنان مسلمان جهان، این حقیقت را آشکار می‌سازد که بانوان روشن‌فکر مسلمان در سراسر دنیا از حجاب استفاده می‌کنند و بدن خویش را می‌پوشانند. تنها قسمتی که پوشانده نمی‌شود، صورت است. آن‌ها بر این باورند که حجاب ارزش آنان را بالا می‌برد؛ هرچند رعایت آن کمی سخت به‌نظر می‌آید.‍‍‍ برخی زنان تازه‌مسلمان درباره‌ی استفاده از حجاب و رعایت پوشش اسلامی بهانه‌هایی می‌آورند که ابتدا این موارد را بازگو می‌کنیم و سپس به آن پاسخ می‌دهیم.

بهانه‌ی اول: حجاب هنوز من را متقاعد نکرده است

زنان تازه‌مسلمان به خداوند و لااله‌الاّالله ایمان آورده و هم‌چنین محمد رسول‌الله(ص) را نیز به‌زبان گفته‌اند. مذهب تشیع را پذیرفته و چارچوب عقیدتی اسلام و قوانین زندگی را باور دارند. آنان می‌دانند که در قرآن مجید به مسأله‌ی حجاب اشاره شده و پیامبر(ص) نیز آنان را در زمره‌ی سنت خود قرار داده است. اما سؤال این است که چرا آن‌چه خداوند و پیامبر(ص) بیان کرده‌اند و مسلمانان به آن ایمان دارند، انجام نمی‌شود؟

 خداوند در سوره‌ی نور، آیه‌ی 51 به این نکته اشاره فرموده است: «سخن مؤمنان هنگامی که به‌سوی خدا و پیامبرش دعوت شوند تا میان آنان داوری کند، تنها این است که می‌گویند: شنیدیم و اطاعت کردیم و اینان همان رستگاران واقعی هستند.»

بهانه‌ی دوم: مادرم اجازه نمی‌دهد حجاب داشته باشم؛ و اگر با او مخالفت کنم، به جهنم می‌روم

بانویی که این بهانه را آورده، شریف‌ترین مخلوق خداوند است. پیامبر(ص) می‌فرماید: هیچ اجباری برای انسان در اطاعت از خداوند نیست. او می‌داند در اسلام، جایگاه والدین به‌ویژه مادر بسیار بالاست. در حقیقت، خداوند جایگاه مادر را بالاترین مقام می‌شمارد و شاهد آن آیات بسیاری است که به این موضوع اشاره شده است. خداوند در سوره‌ی نساء، آیه‌ی 36 می‌فرماید: «خدا را بپرستید و هیچ‌چیز را همتای او قرار ندهید و به پدر و مادر نیکی کنید.»

اطاعت والدین واجب است مگر این‌که آنان تو را به اطاعت نکردن از احکام الهی راهبری کنند. خدا می‌فرماید: «هر گاه آن دو تلاش کنند که تو چیزی را همتای من قرار دهی که از آن آگاهی نداری (بلکه می‌دانی باطل است) از ایشان اطاعت مکن، ولی با آن دو در دنیا به‌طرز شایسته‌ای رفتار کن» (سوره‌ی لقمان، آیه‌ی15).

چگونه می‌توانی از مادرت اطاعت کنی و از آن کس که تو و مادرت را آفریده است، سرپیچی کنی؟

بهانه‌ی سوم: موقعیت من اجازه نمی‌دهد که از حجاب اسلامی استفاده کنم

خواهر عزیزم! آیا نمی‌دانی که بر هر زن مسلمان واجب است که هنگام خروج از خانه حجاب داشته باشد؟ این وظیفه‌ی هر زن مسلمان است. اگر برای یادگیری و آموزش کاری تلاش بسیاری کنید، چه‌طور می‌توانید آن را فراموش کنید و نادیده بگیرید؟ آیا خداوند در سوره‌ی نحل، آیه‌ی 43 نمی‌فرماید: «پیش از تو جز مردانی که به آن‌ها وحی می‌کردیم، نفرستادیم. اگر نمی‌دانید، از آگاهان بپرسید.» پس چه‌گونه حجاب را می‌شناسی و آن را یاد گرفته‌ای و از آن غفلت می‌کنی؟ رعایت این مسأله تو را از مجازات خداوند و ناراحتی پس از مرگ می‌رهاند.

هنگام خروج از خانه، حجاب بگذار تا خداوند را از خودت خشنود سازی و شیطان را ناخشنود. اگر با آرایش از خانه خارج شوی، فساد رواج می‌گیرد. خواهرم! اگر واقعاً به خدا ایمان آوری و از او کمک بخواهی، هزاران دست برای یاری تو خواهند آمد و همه‌چیز برایت آسان می‌شود. «او را از جایی که گمان ندارد روزی می‌دهد و هر کس بر خدا توکل کند خدا امر او را کفایت می‌کند» (طلاق، آیه‌ی2-3).

رضای خداوند را در لذت خدایت بجوی و به حریم او وارد شو.

بهانه‌ی چهارم: هوا در کشور من فوق‌العاده گرم است، نمی‌توانم حجاب داشته باشم

خداوند در قالب مثالی در قرآن می‌فرماید: «آتش دوزخ از هر آتشی سوزان‌تر است، اگر می‌فهمیدید» (توبه، آیه‌ی81). چه‌طور می‌شود گرمای زمین را با آتش جهنم مقایسه کرد؟

خواهرم! شیطان تو را در دام حیله‌های خود انداخته و با ریسمان نیرنگش تو را از گرمای این دنیا رها کرده و به‌سوی آتش جهنم می‌کشاند. خود را از دام شیطان برهان و ببین که گرمای خورشید چه‌قدر از مجازات شدید خداوند مطبوع‌تر است. به‌سوی خداوند بازگرد و آسایش دنیایی را در راه رسیدن به بقای آخرت و دوری از دوزخ فدا کن. با کوشش و مجاهدت به بهشت دست می‌یابی، درحالی‌که دوزخ را شهوت و فتنه احاطه کرده است.

بهانه‌ی پنجم: به‌زودی حجابم را کنار می‌گذارم؛ چون کارهای زیادی دارم که باید انجام دهم

اگر هرکس منطق تو را بپذیرد، مثل این است که بگوید: باید دین را از اساس کنار بگذارد؛ چون شاید مزاحم او باشد! نمازش را نیز ترک کند و روزه نگیرد، شاید روزی موقعیتی پیش بیاید که نتواند آن را انجام دهد! تو تله‌های شیطان را که برایت گسترده است، ندیدی؟ او راه هدایت را بر تو بسته است.

خداوند، کسانی را که اطاعت از او را ادامه می‌دهند دوست دارد، هر چند کوچک باشد. پیامبر(ص) می‌فرماید: عشق به‌خدا در هر اندیشه‌ی تو اثر می‌گذارد و رفتارت را تغییر می‌دهد. چرا نگاهی به انحراف آنان که حجاب ندارند نمی‌اندازی؟ باید از آن‌ها پرهیز کنی و خود را دور نگه داری. در این زمان، بهترین کار دعاست که قلب را در دین محکم می‌کند؛ همان‌طور که پیامبر دینش را از این طریق محکم کرد. خداوند در سوره‌ی بقره، آیه‌ی 45 می‌فرماید: «از صبر و نماز یاری جویید و با شکیبایی و مهار هوس‌های درونی و توجه به پروردگار نیرو بگیرید و این کار، جز برای خاشعان دشوار و سنگین است.»

دلیل دیگر راهیابی به حقیقت، وفاداری به قوانین اسلام است که یکی از آن قانون‌ها، حجاب را دربر می‌گیرد. «ما این مجازات را درس عبرتی برای مردم آن زمان و نسل‌های بعد از آن و اندرزی برای پرهیزکاران قرار دادیم» (بقره، آیه‌ی66). خلاصه این‌که، اگر می‌خواهی مزه‌ی خوش‌بختی را بچشی و سرنوشت خوبی داشته باشی، از راهنمایی و دستورهای خداوند غفلت نکن و خدا را در تمام کارهایت به‌یاد داشته باش.

بهانه‌ی ششم: اگر حجاب داشته باشم، هیچ‌کس با من ازدواج نمی‌کند

هیچ همسری دوست ندارد که تو در برابر مردم چهره‌ی زیبا و بدون حجاب داشته باشی و از فرمان خدا سرپیچی کنی. او فقط همسر تو است و نمی‌تواند تو را به بهشت رهنمون کند یا به‌سوی دوزخ ببرد. در خانه‌ای که حضور خدا حس نشود، سختی، تنگ‌دستی و بدبختی به‌آن خانه هجوم می‌آورد. خداوند در سوره‌ی طه، آیه‌ی 124 می‌فرماید: «هرکس از یاد من روی‌گردان شود، زندگی سخت تنگی خواهد داشت و روز قیامت او را نابینا محشور می‌کنم.»

خدا کسانی را که ازدواج می‌کنند، دوست دارد و به آن‌ها هرچه بخواهند، می‌دهد. چه بسیار زنان محجبه را می‌شناسی که ازدواج کرده‌اند، درحالی‌که خیلی از زنان بی‌حجاب هنوز مجردند؟ اگر نظرت این است که بی‌حجابی وسیله‌ای برای رسیدن به کمال مطلوب است و این کمال برایت فقط در ازدواج خلاصه می‌شود، بدان که انتخاب کارهای نادرست تو را به هدف اصلی نمی‌رساند. لازمه‌ی رسیدن به هدف شرافت‌مندانه، انتخاب روش درست و پاکیزه است. در اسلام قانونی هست که وسیله باید کاملاً منطبق بر هدف باشد. روش نامقدس، تو را به اهداف مقدس نمی‌رساند.

بهانه‌ی هفتم: بنا بر گفته‌ی خود اسلام حجاب را رعایت نمی‌کنم

خداوند در سوره‌ی ضحی، آیه‌ی 11 فرموده است: «نعمت‌های پروردگارت را بازگو کن.» چه‌طور می‌توانم آنچه را خدا از من خواسته انجام ندهم. با این موهای ابریشمین صاف و زیبای خیره‌کننده‌ام چه کنم؟

خواهر عزیز ما، اسلام را از روی خواسته‌های خودش درک کرده و انجام می‌دهد. او اصل و اساس حقیقت را رها کرده است و به عمق سخن خداوند نمی‌پردازد. در صورتی که عمق پیام آیه را دریافت نکرده‌ای نباید آن را انجام دهی. مطابق سوره‌ی نور، آیه‌ی 31 خدا می‌فرماید: «به زنان باایمان بگو چشم‌های خویش را از نگاه هوس‌آلود فروگیرند و دامان خود را از بی‌عفتی حفظ کنند و زینت خود را جز آن مقدار که نمایان است، آشکار نکنند. روسری‌های خود را روی سینه‌ افکنند و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای همسر خود...»، هم‌چنین در جای دیگر نیز به این موضوع اشاره کرده که: «ای پیامبر به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلباب‌های (روسری‌های بلند) خویش را بر خود فرو افکنند، این کار برای آن‌که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است» (احزاب، آیه‌ی59).

خواهرم! شریعت همین است؛ یعنی آن‌چه خداوند نهی کرده را انجام ندهی. با توسل به ایمان و هدایت خداوند می‌توانی به حجاب اسلامی برسی.

بهانه‌ی هشتم: می‌دانم حجاب واجب است؛ اما زمانی آن را اجرا خواهم کرد که خدا مرا به آن سو هدایت کند

از این خواهر می‌پرسم که چه مراحلی را باید پشت سر ‌بگذارد تا به این هدایت الهی دست بیابد؟ خداوند هر چیز را با علت و سبب آفریده است. به‌همین علت، مثلاً بیمار دارو مصرف می‌کند تا سلامتی از دست رفته‌اش را بازیابد، یا مسافر رانندگی می‌کند تا به مقصد برسد و... .

آیا این بانو، وسایل رسیدن به هدف خود را انتخاب کرده است؟ خداوند برای راهنمایی او در قرآن می‌فرماید: «ما را به راه راست هدایت کن» (فاتحه، آیه‌ی6). پیش‌نهاد می‌کنم با زنانی دوستی کن که راه حق و هدایت را یافته‌اند. آنان می‌توانند تو را در رسیدن به سرمنزل مقصود راهنمایی کنند. راهنمایی آن‌ها را بشنو و آن را به مرحله‌ی اجرا در آور و ادامه بده تا خداوند نیز هدایت و تقوای تو را افزون کند.

منبع:

answering-christianity.com