اخبار زنان


با آگاهی و تغییر نگرش رابطه‌ی همسران متحول می‌شود

یک دکترای روانشناسی گفت: «کسی که خود را دوست ندارد و از همه چیز احساس نارضایتی می‌کند، قطعاً دیدگاهش از طرف مقابل هم ناقص است و در روابط با همسر نیز نگاهی انتقادگرانه دارد.»

 دکتر «بدری السادات بهرامی» گفت: «بر خلاف تصور عامه‌ی مردم، شرایط، عامل تعیین‌کننده‌ی زندگی نیست، نگرش افراد به زندگی عامل تعییین کننده است. بنابراین، با آگاهی و تغییر نگرش، رابطه‌ی همسران متحول می‌شود. در این حالت با مشاهده‌ی واقع‌بینانه و بدون انتقاد می‌توانند وضعیت موجود را بپذیرند و به‌جای انتقاد از یک‌دیگر، مانند یک مردم‌شناس، به شیوه‌ی فکری طرف مقابل توجه کنند.»

 

یک دختر ایرانی ورزشکار سال جهان شد

«زهرا نعمتی»، بانوی کماندار طلایی پارالمپیک 2012 لندن که بهعنوان یکی از نامزدهای دریافت این جایزه و بهعنوان نمایندهی کشورمان در مراسم اهدای جوایز منتخبین بنیاد بین‌المللی «اسپورت آکورد» حضور داشت، پس از انتخاب به‌عنوان برترین ورزشکار جهان، جایزه‌اش را دریافت کرد.

جایزه‌ی «اسپورت آکورد» به فردی تعلق می‌گیرد که در عرصه‌ی ورزش و جامعه فعالیت‌های قابل توجهی انجام داده باشد. این سازمان، هر ساله برترین مربیان و ورزشکاران جهان را در شش شاخصه معرفی و از آن‌ها قدردانی می‌کند.

 

زنان بسترسازان حماسه سیاسی در کشور هستند

مدیر کل امور بانوان و خانواده‌ی استانداری استان چهار محال و بختیاری با بیان این‌که زنان بسترسازان حماسه‌ی سیاسی در کشور هستند، گفت: «امور بانوان و خانواده‌ی استان ما همگام با سیاست‌های نظام در جهت بسترسازی برای بصیرت افزایی و مشارکت حداکثری بانوان حرکت می‌کند.»

«روح انگیز کرمی» اظهار داشت: «امور بانوان و خانواده‌ی استانداری به‌منظور شرکت حداکثری و بصیرت افزایی در حماسه‌ی سیاسی سال 92 اقدام به برگزاری دوره‌ی آموزشی مشارکت سیاسی زنان از دیدگاه اسلام کرده است، تا با تکیه بر دیدگاه سیاسی حضرت زهرا d که گزینش افراد برای اداره‌ی جامعه‌ی اسلامی باید بر اساس معیارهای دینی و الهی باشد.»

 

یک میلیون زن خانه‌دار تا پایان برنامه پنجم بیمه می‌شوند

رئیس مرکز امور زنان و خانواده‌ی ریاست جمهوری گفت: «با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان برنامه‌ی پنجم یک میلیون زن خانه‌دار و تا دوازده سال آینده تمام زنان ‌خانه‌دار تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرند.»

«مریم مجتهدزاده» گفت: «با جلسه‌هایی که با مشاور حقوقی رئیس جمهور داشتیم، مصوب شد که صد تا دویست هزار نفر تحت پوشش بیمه‌ای قرار گیرند و با همکاری بهزیستی تعداد زنانی که در دهک‌های پایینی قرار دارند، مشخص شود و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان برنامه‌ی پنجم یک میلیون نفر و تا پایان برنامه‌ی ششم و هفتم کلیه‌ی زنان خانه‌دار بیمه می‌شوند. بیمه‌ی زنان خانه‌دار، بیمه‌ی بازنشستگی است که مزایای خوبی برای زنان خانه‌دار به‌همراه دارد.»

 

دستگاه‌ها برای تخصیص بودجه‌ به امور زنان مکلف شوند

در پی تصویب تخصیص یک درصد از بودجه‌ی دستگاه‌های اجرایی به برنامه‌های امور زنان و خانواده، معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده‌ی نهاد ریاست جمهوری گفت: «درخواست ما این بود که دستگاه‌ها موظف یا مکلف به تخصیص یک درصد از بودجه‌ی خود به امور زنان شوند که بر اساس مصوبه‌ی مجلس آن‌ها تنها «مجاز» به انجام این کار هستند.»

«پروین هدایتی» اظهار داشت: «تصویب تخصیص یک درصد از بودجه دستگاه‌های اجرایی به برنامه‌های امور مربوط به زنان و خانواده اتفاق خوبی است و با عنایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌ویژه فراکسیون زنان مجلس به نتیجه رسید؛ ولی ما ترجیح می‌دادیم که دستگاه‌ها مکلف به انجام این کار شوند؛ چون مسائل زنان و خانواده در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است.»

 

سه میلیون زوج ایرانی به خاطر بی‌پولی بچه‌دار نمی‌شوند

بیش از سه میلیون زوج نابارور در کشور، تنها به‌خاطر هزینه‌های سنگین درمان ناباروری، مجبورند در رؤیای شیرین پدر و مادر شدن، روزگار سپری کنند. درحالی‌که سازمان‌های بیمه‌گر هم‌چنان از پوشش خدمات درمانی و دارویی ناباروی امتناع می‌کنند و حاضر نیستند این خدمات را حمایت کنند.

دکتر «عابد فتاحی» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به افزایش هزینه‌های درمان ناباروری در کشور، گفت: «نبود مدیریت قوی و کارآمد و هم‌چنین عدم حمایت بیمه‌ها، هزینه‌های درمان ناباروری را چندین برابر کرده است. امروزه هزینه‌های درمان برای بیماران نابارور بسیار سنگین است و متأسفانه در حوزه‌ی سلامت این گرانی‌ها بسیاری از مردم را به خط فقر ‌کشانده است؛ چراکه در هر بخشی از بهداشت و درمان هزینه‌ها چندین برابر شده است.»

 

سند برنامه‌ی جامع توسعه‌ی امور زنان و خانواده ابلاغ شد

سند برنامه‌ی جامع توسعه‌ی امور زنان و خانواده در قالب ماده‌ی ۲۳۰ برنامه‌ی پنجم توسعه جهت اجرا به دستگاه‌ها ابلاغ شد.

تدوین برنامه‌ی جامع توسعه‌ی امور زنان و خانواده از طرف معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی به مرکز امور زنان و خانواده محول شده بود و مرکز نیز تلاش کرد با تشکیل کمیته‌ی راهبر ، کمیته‌ی مبانی و نظارت، کمیته‌ی تلفیق و کار گروه‌های تخصصی، به تفکیک هر یک از حوزه‌های مدنظر در سند جامع، کلیه‌ی ظرفیت‌های مدیریتی، تخصصی و اجرایی کشور را در این مسیر بسیج کند.

 

معاونت زنان در وزارت‌خانه‌ها تشکیل می‌شود

رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: «با ارتقای مرکز به معاونت، از این پس در وزارت‌خانه‌های کشور معاونت امور زنان تشکیل می‌شود.»

«مریم مجتهد زاده» گفت: «معاونت خانواده ظرف مدت زمان زیادی توانست مرکز رصد و پایش امور زنان و خانواده را به‌ثمر برساند. در حوزه‌ی زنان فعالیت‌های خوبی انجام شد، مانند ارتقای مرکز معاونت که از این پس، مرکز به سازمان تبدیل خواهد شد و در وزارت‌خانه‌های دیگر معاونت زنان تشکیل می‌شود.برای برنامه‌ریزی و داشتن نقاط ضعف و قوت در تهران و استان‌ها نیازمند یک بانک اطلاعاتی کامل بودیم تا بتوانیم از ظرفیت‌ها و راهبردها برای گسترش توانایی‌های خانم‌ها استفاده کنیم و مرکز رصد می‌تواند پاسخ‌گوی این نیاز باشد.»

 

شروط ضمن عقد بررسی می‌شود

معاون هماهنگی و همکاری‌های بین‌الملل مرکز امور زنان و خانواده‌ی نهاد ریاست جمهوری از بررسی شروط ضمن عقد خبر داد و گفت: شروط ضمن عقد از جمله مسائلی است که هم در سطح بین‌المللی و هم ملی مطرح است.

«سوسن صفاوردی» گفت: «شروط ضمن عقد، یک‌سری نقاط ضعف و قوت برای زنان به‌همراه دارد که باید این نقاط در عرصه‌های بین‌المللی پررنگ شود و با پررنگ شدن این نقاط قوت، به شبهاتی که مدام توسط بیگانگان به آن‌ها دامن زده می‌شود پایان می‌دهد. در سطح بین‌المللی نیز افراد باید بدانند که چه حقوقی بر آن‌ها اعاده شده است و آنان از حقوق خود آگاه شوند. البته در عرصه‌ی بین‌المللی نیز باید اطلاع‌رسانی کافی انجام شود؛ چرا که در شروط ضمن عقد به موضوع حقوق زنان می‌پردازد و بنابراین، لازم است که در عرصه‌ی بین‌المللی نیز به این موضوع بیش‌تر پرداخته شود تا شبهات ایجاد شده از سوی افراد مغرض، خنثی‌سازی شود.»

 

 به‌کارگیری زنان در کارهای مردانه برخورد انفعالی است

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: «مردواره کردن زن و به کار گرفتن زنان به کارهایی که با ساخت جسمی، عصبی و فکری مرد سازگار است؛ و افتخار به این مسأله، انفعالی برخورد کردن با موضوع زنان است. هر چند افتخار به زنان نویسنده، فعال فرهنگی، فعال سیاسی، زنان شهادت‌طلب و مجاهد با توجه به حفظ جایگاه زنان و هویت و شخصیت زن خوب است.»

«کبری خزعلی» افزود: «باید زن را در جنسیت خودش، زن واقعی و مؤنث واقعی بشناسیم و سپس ارزش‌ها و جامعه‌ی متعلق به این جنس را رشد و تعالی دهیم. این نگاه، غیرمنفعل است.»