کتاب‌خانه‌ی زنان

نویسنده


پژوهش فقهی در بازنگری ادله «سن یائسگی»

سیدضیاء مرتضوی

 انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1391، 512 صفحه

در دهه‌های اخیر نقش سن قاعدگی و یائسگی در سیاست‌گذاری‌های کشور، مورد اهتمام بوده است. این پژوهش با بررسی آیات و روایات و دیدگاه فقها و شناخت موضوع در دانش تجربی و پژوهش‌های میدانی نشان داده که موضوع احکام یائسگی، یائسگی «واقعی طبیعی» است. شناخت راه‌های اثبات قاعدگی و یائسگی، حکم یائسگی غیرطبیعی، حکم شک در استحاضه از دیگر مسائل این کتاب است.

 

شوق با تو بودن

پروین کمال‌زاده

انتشارات پرسمان، 1392

در مقدمه این رمان که با محوریت مبانی معنوی، روحی و عاطفی انسانی و رابطه‌ی او با خداوند به رشته‌ی تحریر درآمده، آمده است: «بگذار سرنوشتت هر راهی را که می‌رود برود، ما راه‌مان جداست. این ابرهای سیاه تا می‌توانند ببارند، ما چترمان خداست.» در قسمتی از رمان نوشته شده است: «سایهی مردی به دنبالش بود. با تمام قدرت میدوید و جرأت نگاه کردن به پشت سرش را نداشت. تماس دست مرد را روی گردنش احساس کرد و از ته دل ناله زد: کمکم کنید...»

 

اینگرید برگمن با طعم قرمه سبزی

هاله مشتاقی‌نیا

نشر افراز، 1392

این نمایش‌نامه به رویای بازیگر شدن عده‌ای دختر جوان اشاره دارد. نمایش‌نامه سه شخصیت اصلی دارد که برش‌هایی از زندگی‌شان در چند مقطع زمانی روایت می‌شود. صفورا، تمنا و گلینوش از سه طبقه‌ی مختلف اجتماعی به دلایلی در یک خانه ساکن می‌شوند و این هم‌جواری خط اصلی اثر برای پیوند این سه دختر جوان است. صفورا که از شهرستان به تهران آمده است از هراس واکنش منفی خانواده درباره‌ی ورودش به رشته‌ی بازیگری، به آن‌ها می‌گوید رشته‌ی ادبیات را انتخاب کرده است .

 

دختر خوب از این کارها نمی‌کند

فرانکل لوییس پی؛ ترجمه: فرزانه خیرآبادی

انتشارات قطره، 1392  

این کتاب شامل اشتباه‌های رایج زنان در محل کار است که از آموخته‌های اجتماعی‌شان ناشی می‌شود . نویسنده در مقدمه‌ی کتاب می‌نویسد: «این کتاب حاصل تجربیات من در مقام مشاور، متخصص منابع انسانی و روان‌درمانگر است. کتابی درباره‌ی اشتباهاتی که زنان در محل کار مرتکب می‌شوند. زنان از ترس این‌که دیگران نگویند آدم جسوری هستند، معمولاً از گفتن چیزهایی که به حق باید بگویند، خودداری می‌کنند. یادتان باشد اتهاماتی مانند پررویی، طراحی شده‌اند تا شما را ساکت نگه دارند. وقتی زبان‌تان را نگه می‌دارید، می‌ترسید و در مورد آنچه اعتقاد دارید کم‌تر از حد توان‌تان حرف می‌زنید . »

 

صادق هدایت را من کشته‌ام

بتول سیدحیدری

انتشارات بوستان دانش، 1392

این کتاب دارای 25 داستان است که هفت داستان آن به مهاجرین افغانستان اختصاص دارد؛ از جمله عناوین داستان‌های کتاب می‌توان به «بیگانه»، «سنگ صبور»، «گل بود که خدا گلچینش کرد»، «قصه‌ی شب»، «اگر فقط کلاغه بگذارد»، و «زن جایی را نداشت که برود»، اشاره کرد . یکی از داستان‌های این مجموعه که عنوان کتاب هم شده است، خوانش جدیدی با روایت یک زن، از خودکشی هدایت است .

 

«روادید رویا و روسری بنفش»

شیوا فرازمند

انتشارات ایلیا، 1391

مجموعه شعر «روادید رویا و روسری بنفش» شامل 55 قطعه شعر سپید و آزاد است. «شانه به شانه خورشید»، «این‌‌جا را که رد کنی»، «قدّم را بلند می‌کنم»، «آدم خوش‌بختی‌ام»، «چشم‌هایت دودو می‌زند»، «پل‌های تمام جهان»، «آرام و بی صدا خواهم رفت»، «بهار را به خانه‌ام بیاور» و.... از عنوان‌های اشعار مجموعه هستند.

 

 پرواز گنجشک‌ها از شمال شرق

یاسین محمدی

انتشارات افراز، 1391، 120صفحه

این کتاب در دو دفتر آماده شده است؛ دفتر اول با عنوان «شبانه‌ها» دربرگیرنده‌ی یک شعر بلند است و دفتر دوم نیز «از شمال شرق گنجشک‌ها» نام‌گذاری شده است. شعرهای این کتاب همه در شکل شعر سپید سروده شده‌‌اند، موضوع و محتوای محوری شعرهای این مجموعه، زندگی و زیست همه‌ی انسان‌هاست که آمیخته‌ای از عشق، مرگ، سیاست و موضوعاتی از این دست است.