سطح آلفا را دریابید


خود درمانی (4)

سلام همراه عزیز! امیدواریم حالت خوب و خوش باشد. این بار می‌خواهیم درباره‌ی امواج مغزی و نحوه‌ی به کنترل درآوردن آن‌ها برایت بگوییم و گوشزد کنیم که چه کارهای سودمندی می‌توانی با یکی از این موج‌ها انجام دهی.

دانشمندان کشف کرده‌اند مغز انسان چهار نوع موج تولید می‌کند، که آن‌ها در ارتباط نزدیک با سطح هوشیاری، آرامش، خواب و یا بیماری‌های انسان هستند. فرکانس این امواج، در حالت‌های گوناگون روان فرد، فرق می‌کند. پزشکان، این امواج را توسط دستگاه الکتروآنسفالوگراف اندازه‌‌گیری می‌کنند. آن‌ها الکترودهایی را روی نقاط مختلف سر نصب می‌کنند و فرکانس آن امواج را در واحد دور بر ثانیه روی کاغذ ثبت می‌کنند تا بدانند بیمار از نظر اعصاب و روان در چه وضعی قرار دارد. پس بیا ابتدا با موج‌های مختلف مغز آشنا ‌شویم تا بتوانیم از خواص درمانی آن‌ها، استفاده کنیم.

موج دلتا: این موج، پایین‌ترین موج مغزی است. در سطح دلتا، فرکانس امواج مغزی انسان بین نیم تا چهار دور در ثانیه نوسان دارد. در این حالت انسان در خواب عمیقی قرار می‌گیرد؛ که به آن بی‌هوشی کامل یا کُمای عمیق گفته می‌شود.

موج تتا: در این سطح، فرکانس امواج مغزی بین چهار تا هشت دور در ثانیه نوسان دارد؛ که به آن خواب نیمه‌عمیق و راحت گفته می‌شود. این موج در قسمت گیج‌گاهی انسان ظاهر می‌شود.

موج آلفا: این موج، زمانی که انسان چشم‌هایش را می‌بند، ولی هنوز به خواب نرفته و صدای اطراف را می‌شنود، ظاهر می‌شود. فرکانس این موج بین هشت تا چهارده نوسان در ثانیه است و در قسمت پس سر اندازه‌گیری می‌شود. وقتی انسان به‌طور طبیعی به خواب می‌رود این موج محو می‌شود. در سطح آلفا، فرد از شنیدن صداهای ناهنجار اطرافش رها شده و به درون خودش سفر می‌کند و در آن‌جا آرامش عمیقی را حس می‌کند و می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات خودش را درمان کند.

موج بتا: وقتی انسان در بیداری کامل قرار دارد، این موج ظاهر می‌شود. در حالت بتا، فرکانس این موج بین چهارده تا 21 دور بر ثانیه می‌شود. مواقعی که فرد آرامش خود را از دست می‌دهد و عصبی می‌شود، این موج به 22 تا 25 دور بر ثانیه می‌رسد. هر اندازه، میزان این هیجان و استرس بیش‌تر شود، فعالیت مغز هم زیادتر می‌شود. اگر فرکانس به بیش از چهل برسد فرد نمی‌تواند روی عوامل مهم تمرکز کند و دچار خطا و اشتباه در کارهایش می‌شود. کسانی که بیماری صرع دارند فرکانس امواج مغزی‌شان به بالاترین حد خودش؛ یعنی 85 دور در ثانیه می‌رسد و در مقابل، افراد تیزهوش فرکانس امواج مغزشان، کم‌تر از نوزده دور در ثانیه است. آن‌ها در این حالت بهتر می‌توانند تمرکز کنند و مطالب را یاد بگیرند.

حالا با این توضیحات می‌توانی سطح امواج مغزی خودت را با اراده‌ی خودت پایین بیاوری و در سطح آلفا نگه داری و ذهنت را برای به‌دست آوردن سلامتی مجدد برنامه‌ریزی کنی، آن هم به‌وسیله‌ی تخیلات و تصاویر خوب و قوی که برای درمان خودت در ذهنت ایجاد می‌کنی. چون در این میان ذهن بر مغز کنترل دارد و مغز بر بدن، در نتیجه بدن هم این برنامه‌ریزی ذهنی تو را قبول کرده و رو به بهبودی می‌رود.

البته باید بخواهی که خوب شوی و باور داشته باشی که با این کار بهتر می‌شوی و بعد انتظار سلامتی را بکشی. پس با سه عبارت «خواستن»، «باور داشتن» و «انتظار دست یافتن به سلامتی» می‌توانی مشکلات جسمی و یا زندگی خودت را بهبود ببخشی.

اگر فکر کنی این درمان فقط روی افراد دیگر اثر می‌کند و روی تو اثری نخواهد داشت، داری با همین فکر، یک برنامه‌ریزی منفی برای سلول‌های مغزت ترتیب می‌دهی. آن فکر نمی‌گذارد بدنت به‌سوی سلامتی برود، در نتیجه، هر قدر هم تمرین کنی به بهبودی دست پیدا نمی‌کنی. سعی کن با اعتقاد به سلامتی یافتن و دید خوب این تمرینات را انجام بدهی.

آمادگی رفتن به سطح آلفا:

برای این‌که سریع‌تر به سطح آلفا برسی، باید فکرت را روی تمام اعضای بدنت متمرکز کنی و عضلات آن قسمت‌ها را یک‌به‌یک شل و آزاد کنی؛ تا آرامشت عمیق‌تر شود. روی یک صندلی راحت بنشین و به آن تکیه بده؛ یا راحت روی زمین دراز بکش. حالا شروع کن از فرق سرت به شل کردن عضلات. ابتدا عضلات فرق سر را شل کن. بگذار کاملاً رها و آزاد باشند. پیشانی خودت را شل کن. چشم‌ها و اطراف آن‌ها را شل کن. عضلات صورت را رها کن تا از حالت سفتی خارج شوند. زبان و عضلات گردن، شانه‌ها، بازوها، کف دست‌ها و انگشتان دست‌ها را یک‌به‌یک شل و منبسط کن. حالا فکرت را به سمت قفسه‌ی سینه و پشت بدنت هدایت کن و آن‌ها را شل کن. شکم، کمر، باسن، ران‌ها، زانوها، ساق‌ها، مچ‌ و کف پاها را هم با آرامش یک‌به‌یک شل و رها کن. با پایان یافتن این روش که نامش تن‌آرامی پیش‌رونده است، آرامش تمامی اعضای بدنت فرا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد.

طریقه‌ی رفتن به سطح آلفا:

در همان وضعیت قبل بمان. حالا چشمانت را ببند و زیر پلک‌های بسته، مردمک چشم‌هایت را به طرف بالا ببر و نگه دار. این کار باعث می‌شود نیم‌کره‌ی راست مغز فعال‌تر شده و امواج آلفای بیش‌تری تولید کند؛ در ضمن باعث واضح‌تر شدن تصاویر ذهنت می‌شود. حالا در ادامه اعداد را از صد تا به یک، به صورت برعکس بشمار. این کار باعث عمیق شدن آرامش می‌شود و به سطح آلفا رسیدن را راحت‌تر می‌کند. آهسته و با آرامش زیر لب بشمار 100، 99، 98، 97، 96، ... و همین‌طور ادامه بده. هر بار که اعداد را رو به پایین می‌شماری، بیش‌تر به سطح آلفا نزدیک می‌شوی ...، 83، 82، 81، 80، 79، ... همین‌طور بشمار و رو به اعداد پایین‌تر برو ...، 56، 55، 54، 53، ... ذهنت آرام‌تر و آرام‌تر می‌شود؛ آهسته و آرام ادامه بده و اعداد را بشمار ... ، 30، 29، 28، 27، ... با هر شماره آرامشت عمیق‌تر می‌شود ... ، 5، 4، 3، 2، 1؛ اکنون آرامش بیش‌تری حس می‌کنی و آماده می‌شوی تا تلقینات درمانی را روی خودت انجام دهی.

تلقین در سطح آلفا:

در ادامه، همان‌طور که چشم‌‌ها بسته و رو به بالاست، در ذهنت، خودت را با بیماری که قصد درمانش را داری، تصور کن؛ مثلاً اگر پادرد داری، در ذهنت به مشکل پاهایت فکر کن که داری به سختی راه می‌روی و سپس تصور کن لحظه به لحظه پادردت بهتر و بهتر می‌شود و داری راحت راه می‌روی. وقتی این تصویر را در ذهنت ایجاد می‌کنی، مغز آن تصاویر را مدام برای بدن دیکته می‌کند و بدن به‌مرور آن را بی‌کم و کاست برای بهتر شدن عملی می‌کند.

خوب حالا که در ذهنت درمان خودت را به نحو احسن تصور کردی، چند بار به خودت بگو «من هر لحظه از نظر جسمی و روانی، سالم و سالم‌تر می‌شوم و این سلامتی را برای همیشه حفظ می‎کنم.» وقتی این تلقین را با اعتقاد انجام دادی، دیگر کار در سطح آلفا به انتها رسیده است، و باید به وضعیت عادی برگردی. برای این کار باید از عدد یک تا پنج آهسته بشماری و به خودت بگویی «وقتی در شماره‌ی پنج چشمانم را باز کردم، حس خوبی خواهم داشت. حالم نسبت به قبل بهتر خواهد شد و سرحال خواهم بود.»

آهسته بشمار 1، 2، 3، ... باز به خودت بگو وقتی در شماره‌ی پنج چشم‌هایم را باز کنم، حالم خیلی بهتر از قبل خواهد بود. ادامه بده ...، 4، 5؛ حالا چشمانت را آهسته باز کن و اعضای بدنت را آهسته حرکت بده تا از کرختی بیرون بیایند. احساس تازه‌ای پیدا کرده‌ای، سنگینی غم و غصه از وجودت کم‌تر شده است. جسمت آرام‌تر و فکرت بازتر شده است. حالا برای این‌که در رفتن به سطح آلفا ورزیده شوی و در روزهای بعد خیلی سریع‌تر از حال به سطح آلفا برسی، باید سعی کنی این تمرین را چهل روز به این ترتیب انجام بدهی. ده روز معکوس از صد تا به یک بشمار و تلقین کن. ده روز بعد، از شماره‌ی پنجاه تا یک انجام بده. ده روز بعدی را از 25 تا یک بشمار؛ و ده روز آخر هم از ده تا به یک این شمارش‌ها را انجام بده.

در فاصله‌ی این ده روزها، می‌بینی که هر بار چه‌قدر سریع‌تر از قبل می‌توانی وارد سطح آلفا شوی و به درون آرامش فرو بروی. بعد از چهل روز فقط کافی است، چشمانت را ببندی و رو به بالا کنی و فقط با شمردن از پنج تا یک سریع وارد سطح آلفا شوی و در آرامش ذهنی فرو بروی. به‌طور مثال، بیماری قلبی خودت را مجسم کرده و بعد روی خوب شدن همان بیماری در ذهن، فکر کنی. با تکرار این مراحل در دفعه‌های دیگر، می‌توانی آن مشکل را کاملاً برطرف کنی.

دوست گرامی، امیدواریم اگر دچار بیماری‌ای هستی، با این روش خودت را مداوا کنی و همیشه سلامت و سرزنده به زندگی و رسیدن به اهدافت ادامه دهی.