زنان و سلامتی


معجزه‌ای درباره‌ی «مادر شدن» که نمی‌دانید

تحقیقات نشان می‌دهد مادر شدن موجب رشد مغز در زنان می‌شود. هم‌زمان با مادر شدن، حجم مغز در بخش‌هایی که به انگیزه و رفتار مرتبط است، افزایش می‌یابد. در مادرانی که احساسات بسیار زیادی نسبت به نوزاد خود دارند، بیش‌ترین رشد مغزی در بخش‌های کلیدی قسمت میانی مغز اتفاق می‌افتد. تغییرات هورمونی پس از زایمان از جمله افزایش استروژن، اکسی توسین و پرولاکتین موجب تغییرات مغزی و سازگاری مادر برای نگه‌داری از نوزاد می‌شود. انگیزه‌ی قوی برای مراقبت و پرورش نوزاد و احساس مادری یک واکنش غریزی نیست و ناشی از ساختار مغز است.

اختلالات روانی پس از زایمان، قابل درمان است

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: «شصت تا هشتاد درصد مادران پس از زایمان دچار گرفتگی خلق می‌شوند که نوعی افسردگی خفیف است و از چند روز تا یک هفته پس از زایمان ادامه می‌یابد؛ ولی هیچ‌گاه بیش از دو هفته طول نمی‌کشد.»

«مهرداد شریفی» اظهار کرد: «مادرانی که دچار این ناراحتی می‌شوند ممکن است زیاد گریه کنند، مضطرب و تحریک‌پذیر به نظر برسند و یا حتی قادر به خوابیدن نباشند. پس از استراحت مادر و در صورتی که اطرافیان، آن‌ها را در نگه‌داری از نوزاد یاری دهند. این علایم در عمل‌کرد مادر اختلالی ایجاد نمی‌کند و نیاز به درمان خاصی ندارد، هرچند این مادران نیاز به توجه دارند.»

 لوازم آرایش تقلبی موجب بیماری عصبی می‌شود

معاون نظارت و ارزیابی فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از بیماری‌های عصبی به‌دلیل رنگ مو و لوازم آرایشی قاچاق و تقلبی خبر داد.

«حسینی فیروزآبادی» افزود: «شاید ظاهر لوازم آرایشی و بهداشتی لذت‌بخش باشد و مصرف‌کننده از آن خوشش بیاید؛ اما ممکن است محصولات سرطان‌زا باشند و بیماری‌هایی در طول زمان برای فرد مصرف‌کننده، ایجاد کنند. اگر افراد، این محصولات حتی استاندارد را نیز به‌صورت نادرست استفاده کنند، برای آن‌ها مشکلاتی ایجاد می‌شود و این شرایط، زمانی بدتر می‌شود که آن محصول قاچاق و تقلبی نیز باشد.»

احساس گناه، علائم افسردگی پس از سقط جنین است

دکتر «ثابتی» روان‌پزشک اظهار داشت: «زن به‌طور غریزی احساس مادر شدن دارد و زمانی که باردار می‌شود، حتی مواقعی که ناخواسته این اتفاق می‌افتد، احساس غریزی او بالفعل می‌شود. بنابراین، سقط برای وی آثار روانی به‌همراه دارد و این مسأله ریشه‌ی فیزیولوژیک در بدن زنان دارد. احساس بی‌کفایتی، بی‌لیاقتی و احساس گناه؛ با بیان این‌که من حتماً مرتکب گناهی شده‌ام که خداوند نخواسته است من مادر شوم، همگی از علایم افسردگی در این‌گونه مادران است.»

 پرفشاری خون، باعث بروز اختلالات بینایی می‌شود

«مهدیه سادات حاجی میرزاده» گفت: «پرفشاری خون می‌تواند سبب آسیب حاد یا مزمن به بخش‌های مختلف بدن شود، در مغز این مشکل به مویرگ‌های خونی آسیب می‌رساند و در نتیجه سکته‌ی مغزی بروز می‌کند. پرفشاری خون سبب آسیب به مویرگ‌های خونی و بروز اختلالات بینایی و در کلیه‌ها نیز سبب نارسایی کلیه می‌شود. هم‌چنین ممکن است علایمی‌ از قبیل سردرد، دردهای قفسه سینه و تنگی نفس نیز بروز کند.»

بروز سرطان و ناباروری در زنان چاق  خطرناک است

معاون مرکز تحقیقات جراحی‌های کم‌تهاجمی دانشگاه علوم پزشکی ایران معتقد است که آمار اضافه وزن و چاقی براساس بررسی‌های پژوهشی در برخی مناطق تا 63 درصد متغیر است که این وضعیت از نظر پزشکی و سلامت باید جدی گرفته شود.

دکتر «شهلا چایچیان» افزود: «نخستین توصیه‌ی هر متخصص زنان به هر بیمار مراجعه‌‌کننده در سنین باروری، کاهش وزن است. بر اساس تحقیقات انجام ‌شده، امروزه تأثیر چاقی در بروز سرطان‌های زنان از جمله آندومتر (رحم)، تخمدان‌ و سینه ثابت شده و حتی سرطان کولون نیز در این زنان از شیوع بالاتری برخوردار است.»

مصرف قهوه، خطر ابتلا به سرطان رحم را کاهش می دهد

مصرف مداوم و طولانی مدت قهوه با کاهش خطر ابتلا به سرطان مخاط رحم در ارتباط است.

دکتر «پویا عزیزی» متخصص تغذیه و داخلی گفت: «بر طبق تحقیقات پژوهشگران علوم پزشکی نتایج نشان می‌دهد که این امکان وجود دارد که مصرف روزانه چهار فنجان قهوه به‌مدت چند سال، خطر بروز سرطان مخاط رحم را در زنان تا 25 درصد کاهش ‌دهد. قهوه حاوی کافئین یا بدون کافئین در مقابله با این بیماری مؤثر و مصرف منظم آن میزان هورمون‌هایی را که در ایجاد سرطان نقش دارند، کاهش می‌دهد. قهوه می‌تواند به‌عنوان عامل پیش‌گیری از سرطان‌های مربوط به هورمون استروژن چاقی و انسولین عمل کند.»

 

رفتاری که موجب تلخ شدن شیر مادر می‌شود

رئیس اداره‌ی بهبود تغذیه‌‌ی وزارت بهداشت گفت: «فعالیت بدنی شدید مادر شیرده به‌علت ورود اسید لاکتیک به شیر، موجب تلخ شدن شیر مادر می‌شود و به‌همین علت شیرخوار از خوردن شیر امتناع می‌کند.»

«پریسا ترابی» گفت: «فعالیت بدنی مناسب برای بهبود وضعیت جسمانی و روانی مادر شیرده از اهمیت خاصی برخوردار است. ورزش منظم و در حد متعادل مانعی برای شیردهی مادر نیست؛ اما گاهی دیده می‌شود که پس از فعالیت بدنی شدید و ورزش مادر شیرده به علت ورود اسید لاکتیک به شیر، طعم تلخ در شیر ایجاد می‌شود و شیرخوار از خوردن شیر امتناع می‌کند. در این مواقع، لازم است مادر قبل از شیردادن، بدن خود را بشوید و مقدار کمی از شیر خود را قبل از تغذیه شیرخوار دور بریزد و بعد به نوزاد خود شیر بدهد.»

استرس شدید، قدرت باروری زنان را کاهش می دهد

تحقیقات انجام شده در مؤسسه‌ی ملی سلامت آمریکا نشان می‌دهد که سطح یکی از شاخص‌های هورمون استرس در خون به نام آلفا آمیلاز در زنانی که باردار نمی‌شوند، بسیار بالاست. بر اساس مطالعات، در زنانی که سطح آلفا آمیلاز خون آن‌ها بالاست، شانس باردار شدن 12درصد کم‌تر از سایر زنان است.

متخصصان توصیه می‌کنند زنانی که از استرس و اضطراب مداوم رنج می‌برند، قبل از اقدام برای بارداری، روش‌های کنترل و مدیریت استرس را بیاموزند؛ زیرا استرس علاوه بر این‌که شانس بارداری را کاهش می‌دهد، عوارض جبران‌ناپذیری بر سلامت جنین به‌دنبال خواهد داشت.

کیف‌های زنانه از سرویس‌های بهداشتی آلوده‌ترند

یک بررسی حاکی از آن است که دسته‌ی کیف‌های زنانه محل تجمع و رشد انواعی از باکتری‌هاست که می‌توانند برای سلامت فرد مضر باشند. آلوده‌ترین شیء داخل کیف‌های زنانه،‌ قوطی کرم دست و صورت است که نسبت به سرویس بهداشتی، باکتری‌های بیش‌تری روی آن وجود دارند. هم‌چنین کیف‌هایی که جنس آن‌ها چرم است، شرایط مناسبی را برای رشد و گسترش باکتری‌ها فراهم می‌کنند.  پزشکان در این مطالعه اظهار داشتند زنان باید مرتب دسته‌های کیف‌های خود را با ژل‌های آنتی‌باکتریال شست‌وشو دهند.

کاهش سلامت زنان به نحوه‌ی تکریم آنان در خانه برمی‌گردد

یک جامعه‌شناس گفت: «کاهش سلامت زنان نسبت به دختران مربوط به نحوه‌ی تکریم آنان در خانه و در محیط زناشویی است، چرا که خلأ این وضعیت بر سلامت آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد.»

«محمودرضا حریرچی» افزود: «نهاد خانواده از نظر جامعه‌شناسی در سلامت انسان از اهمیت بالایی برخوردار است و افراد، بسیاری از رفتارهای خود را در خانواده می‌آموزند و لازم است محیط خانواده، موجب آرامش آنان شود. در سطح دنیا، دختران نسبت به پسران از سلامت جسمی و روانی بیش‌تری برخوردار هستند. از سوی دیگر، مردان متأهل نسبت به پسران سلامتی بیش‌تری دارند؛ این در حالی‌ست که زنان متأهل نسبت به دختران کم‌تر سلامت هستند. تعداد زنان افسرده دو برابر مردان افسرده است و این وضعیت در زنان متأهل بیش‌تر دیده می‌شود، چراکه به بسیاری از نیازهای آنان توجه کافی نمی‌شود.»

از هر ده زن یکی به افسردگی پس از زایمان مبتلا می‌شود

یک متخصص زنان و زایمان گفت: «از هر ده مادر، یک نفر به افسردگی پس از زایمان مبتلا می‌شود که مدت آن کوتاه است؛ ولی در زنان چندقلوزا ممکن است به‌دلیل استرس بیش‌تر مدت آن طولانی شود.»

«مریم کاشانیان» در مورد علایم افسردگی پس از زایمان خاطرنشان کرد:‌ «برخی از مادران، دو تا هشت هفته پس از زایمان یا حتی یک‌سال بعد از تولد کودک با نشانه‌هایی مانند خستگی، زودرنجی یا کم‌اشتهایی مواجه می‌شوند که تمام این عوامل طبیعی است.»

«کاشانیان» توصیه کرد تا مادران باردار، قبل از زایمان با افزایش سطح آگاهی و برنامه‌ریزی برای تغذیه، خود را برای این شرایط آماده کرده و در صورت بروز این حالات با پزشک خانواده خود مشورت کنند؛ چراکه در موارد جدی پزشک می‌تواند داروی ضدافسردگی را که برای دوران شیردهی ایمن است، تجویز کند.

علت سیگار کشیدن زنان مشخص شد

دکتر «علیرضا نوروزی»، مدیر آموزش مرکز ملی مطالعات اعتیاد، اصلی‌ترین دلایل افزایش مصرف سیگار در میان زنان را مشکلات روانی دانست و گفت: «برخی زنان برای رهایی از ناراحتی‌ها، فشارهای روانی، بی‌اعتمادی به خویشتن و رفع هیجانات درونی در جست‌وجوی پناه‌گاهی امن، به «سیگار» پناه می‌برند. در سال‌های اخیر دختران به‌ویژه قشر مرفه یا ضعیف جامعه به سیگار روی آورده‌اند. «گروه‌های دوستی» مهم‌ترین عامل اجتماعی مؤثر بر گرایش دختران به سیگار هستند. این گروه‌ها نسبت به مصرف سیگار به جوانان فشار می‌آورند و این کار را نشانه‌ی «بزرگ شدن» تلقی می‌کنند؛ به‌طوری که با بیان لذت ناشی از کشیدن سیگار، آنان را نسبت به استعمال این ماده‌ی دخانی تشویق می‌کنند.»