اخبار زنان


وزارت زنان تشکیل می‌شود

«حسن روحانی» درباره اهمیت داشتن فرصت برابر از سوی زنان و مردان، انتقاد از مظلوم واقع شدن زنان، اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها، انتقاد از شیوه‌ی اجرای طرح امنیت اخلاقی و اجتماعی و اجرای احکام جزایی درباره‌ی دخترانی که به سن بلوغ می‌رسند، و بازنگری در فقه اسلامی متناسب با شرایط روز از سوی علما تأکید کرد و گفت: «در دولت خود تلاش خواهد کرد که فرصت زنان و مردان برابر باشد . »

روحانی در بحث اشتغال زنان به تخصیص سهمی برای بانوان در مناصب مدیریتی و عقب ماندگی مزمن در این زمینه اشاره ‌کرد و هم‌چنین درباره افزایش میزان اشتغال دختران تحصیل‌کرده سخن گفت.

نشست بررسی شروط ضمن عقد برگزار شد

معاون هماهنگی و همکاری‌های بین‌الملل مرکز امور زنان و خانواده از بررسی شروط ضمن عقد طی نشستی خبر داد و گفت: «شروط ضمن عقد از جمله مسایلی است که هم در سطح بین‌المللی و هم ملی مطرح است.»

«سوسن صفاوردی» گفت: «شروط ضمن عقد یک‌سری نقاط ضعف و قوت برای زنان به همراه دارد که باید این نقاط در عرصه‌های بین‌المللی پررنگ شود و با پررنگ شدن این نقاط قوت به شبهاتی که مدام توسط بیگانگان به آن‌ها دامن زده می‌شود پایان می‌دهد. افراد باید از حقوق خود آگاه شوند. در عرصه‌ی بین‌المللی نیز باید اطلاع‌رسانی کافی انجام شود، چرا که در شروط ضمن عقد به موضوع حقوق زنان می‌پردازد و لازم است که به این موضوع بیش‌تر پرداخته شود تا شبهات ایجاد شده از سوی افراد مغرض، خنثی‌سازی شود.»

 سامانه‌ی یک‌پارچه‌سازی اطلاعات زنان راه‌اندازی شد

رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: «در راستای تکمیل مرکز رصد و پایش امور زنان و خانواده، سامانه‌ی یک‌پارچه‌سازی اطلاعات زنان مرکز امور زنان و خانواده راه‌اندازی می‌شود.»

«مریم مجتهدزاده» اظهار داشت: «در هر سازمان و مرکزی حجم بالایی از اطلاعات روزافزون وجود دارد و کارشناسان و مدیران به دست‌رسی مستقیم به این اطلاعات و نگرش صحیح و مدبرانه به اطلاعات دقیق و کارشناسی شده نیاز دارند که منجر به افزایش سرعت، دقت و قدرت سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری آن‌ها می‌شود. این طرح برای ارایه‌ی گزارش‌های موثق تجمعی و مقایسه‌ای است که هم اکنون مراحل مقدماتی آن انجام و گزارشات و مستندات حوزه‌ی زنان در مرکز زنان جمع‌آوری شده و تفکیک گزارش‌ها انجام شده است.»

قبح طلاق موجب افزایش طلاق عاطفی می‌شود

یک متخصص روان‌پزشکی با اشاره به این‌که فشارهای اجتماعی و قبح طلاق در جامعه باعث می‌شود که زن و مرد به اجبار زندگی مشترک خود را ادامه دهند، اظهار کرد: «طلاق عاطفی زمانی رخ می‌دهد که همسران عملاً قصد جدایی از یک‌دیگر را دارند؛ اما به‌دلیل مشکلات فراوان ناشی از آن تصمیم به طلاق نمی‌گیرند و روابط مابین خود را در حد یک هم‌خانه محدود می‌کنند.»

 دکتر «علی فرهودیان» با تأکید بر این‌که هر چه فشار اجتماعی برای طلاق نگرفتن بر روی اشخاص بیش‌تر باشد، احتمال وقوع طلاق عاطفی در بین خانواده‌ها افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: «گفت‌وگو و حرف زدن زن و مرد با یک‌دیگر، تعیین اوقاتی مشخص برای بودن در کنار هم و انجام فعالیت‌های مشترک می‌تواند در پیش‌گیری از طلاق عاطفی به همسران کمک کند. باید توجه داشت انجام مشاوره‌های روان‌شناسی در بهبود کیفیت روابط زن و شوهر در این زمینه بسیار مؤثر است.»

طرح خوشه‌ای عفاف و حجاب در کشور اجرا شد

رئیس بسیج جامعه زنان از اجرای طرح خوشه‌ای عفاف و حجاب در کشور خبر داد و گفت: «در حال حاضر 52 هزار نفر عضو شبکه‌ی خوشه‌ای عفاف و حجاب هستند و آموزش‌های خوبی را در دو سطح نوجوانان و جوانان گذرانده‌اند.»

«مینو اصلانی» ادامه داد: «طرحی با عنوان طرح چهره به چهره داشتیم که به منظور پاسخ به نسل جوان و اقناعی بحث کردن در حوزه‌ی عفاف و حجاب بودیم. بسیاری از جوانان وقتی در حوزه‌ی عفاف و حجاب با موضوعات آشنا می‌شدند برای‌شان بسیار قابل توجه بود و بیش از بیست هزار نفر از این افراد حجاب برتر را انتخاب کردند و معتقد بودند غیر از حجاب برتر شایسته‌ی شخصیت و هویت زن مسلمان نیست. تشکیل کارگروه‌هایی با موضوع عفاف و حجاب در سطح دانشگاه‌ها و مدارس از دیگر فعالیت‌های این شبکه‌ی خوشه‌ای است و تاکنون قریب به ده جلد کتاب در زمینه‌ی عفاف و حجاب از سوی بسیج جامعه‌ی زنان منتشر شده است.»

خانواده اصلی‌ترین عامل نمازخوان شدن کودکان است

 یک کارشناس علوم دینی گفت: «اهمیت دادن والدین به نماز اول وقت باعث می‌شود که روح معنوی نماز در بین فرزندان به رشد و شکوفایی برسد. پدر و مادر در نماز خواندن الگوی مناسب و به جایی هستند. والدینی که نماز نخوانند چگونه می‌توانند به فرزندشان بگویند نماز بخوان و وقتی فرزندانی بی‌نماز شدند و فردا سر از گمراهی برداشتند، چه می‌کنند؟ قطعاً کسی که نماز نخواند خداوند دست عنایت خود را از او برداشته و به گمراهی‌های عجیبی می‌رسد.»

 یکی از مکان‌های مهم جامعه که اسلام به آن توجه زیادی کرده «خانه» است، چرا که اکثر فضایل اخلاقی و رذایل اخلاقی از همین محیط به وجود می‌آید. برای سالم ماندن خانه و آرامش افراد آن، بایستی روح معنویت و یاد خدا به وسیله‌ی نماز و ذکر او در فضای آن ایجاد شود.

فراکسیون زنان برای دفاع از بودجه‌ی زنان تلاش می‌کند

«فاطمه رهبر»، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: «تلاش می‌کنیم تا پیش‌نهاد اختصاص یک درصد بودجه‌ی دستگاه‌ها به امور زنان به لایحه‌ی دولت بازگردانده شود.»

لازم به ذکر است مرکز امور زنان و خانواده ذیل بودجه‌ی پیش‌نهادی برای مرکز، در بند جداگانه‌ای پیش‌نهادی را مطرح کرده بود که بر اساس آن یک درصد از بودجه‌ی دستگاه‌های اجرایی کشور در صورت تمایل رئیس آن نهاد و دستگاه اجرایی، به برنامه‌های امور زنان اختصاص پیدا کند؛ اما پس از مطرح شدن این طرح، بلافاصله توسط کمیسیون حذف شد.

مادری تبدیل به فرایند دشواری شده است

دکتر «وحید شالچی» عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص مطالبات خود از دولت آینده در حوزه‌ی زنان گفت: «یکی از مهم‌ترین مطالبه‌هایی که ما باید در حوزه‌ی زنان داشته باشیم، این است که مادری آسان شود. با گذشت زمان، مادری تبدیل به فرآیند دشواری شده و وظیفه‌ی دولت این است که مادری را تسهیل کند.  تسهیل کردن مادری برای قشرهای مختلف متفاوت است و برای هر یک از زنان شاغل، غیرشاغل و روستایی معنای متفاوتی دارد. باید برای هر دسته از زنان خدمات متفاوتی جهت تسهیل مادری ارایه شود.»

وی افزود: «از دوران بارداری و زمانی که یک زن می‌خواهد فرزندی به دنیا آورد، تسهیلات باید شروع شود تا بیمارستان و درمان کامل مادر؛ بیمه‌های اجتماعی باید هزینه‌های درمان را تقبل کنند. این تسهیلات و خدمات باید ادامه داشته باشد تا زمانی که کودک به مدرسه می‌رود و فارغ‌التحصیل می‌شود.»

سلامت معنوی، خیانت به همسر را کم می‌کند

رئیس انستیتو روان‌پزشکی تهران با تأکید بر آموزش سلامت معنوی به صورت علمی، گفت: «سلامت معنوی باید به صورت عمومی به همه‌ی خانواده‌ها آموزش داده ‌شود تا از میزان بی‌وفایی و خیانت به همسر کم شود . »

«جعفر بوالهری» گفت: «مردم نسبت به سلامت معنوی اطلاعی ندارند؛ اما این نوع از سلامت در محافل علمی و دانشگاهی مطرح است. ما سال‌ها روی این موضوع کار کرده‌ایم تا هر طیف از مشکلات گروه‌های زنان متأهل، مطلقه، دختران مجرد، جوانان، بیکاران، معتادان و ... را به صورت علمی برطرف کنیم . به عنوان مثال در سال‌های اخیر تا حدی خیانت به همسر نسبت به گذشته بیش‌تر شده است و به همین دلیل مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده تا دلایل این‌که برخی افراد متأهل پس از ازدواج به صورت آرام‌آرام و مخفیانه به همسران خود خیانت می‌کنند، بررسی شود . »

زنان افغان با چالش های فراوانی روبه‌رو هستند  

معاون وزیر امور زنان در دولت افغانستان با بیان این‌که زنان افغان با چالش‌های زیادی در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روبه‌رو هستند، گفت: «هر چند در اعاده‌ی حقوق زنان طی ده سال گذشته دستاوردهای چشم‌گیری داشته‌ایم؛ اما این بدان معنی نیست که مشکلات زنان در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی مرتفع شده باشد.»

«مژگان مصطفوی» افزود: «در استان‌ها و روستاهای افغانستان زنان از حق قانونی و اسلامی نفقه، مهریه و ارث محرومند. آنان پس از فوت پدر، از ارث سهمی نمی‌برند و ارث بین پسران تقسیم می‌شود و دخترها از این حق اسلامی و شرعی محرومند. هم‌چنین زنان افغان از آلام‌های جنگ‌های طولانی و خشونت در این کشور آسیب‌دیده‌اند، و گرفتار نوعی خشونت درونی و پنهان در خانواده با اندیشه‌های طالبانی هستند.»