درد شما چه رنگی است؟


خوددرمانی (5)

سلام دوست عزیز! امیدواریم از لحاظ روحی و جسمی در وضعیت خوبی قرار گرفته باشی و با ما تمرینات خوددرمانی را انجام بدهی. این‌ بار روی روش از بین بردن درد در بدن کار می‌کنیم. اگر تا به حال دردی در بدن داشتی که با درمان‌های پزشکی و دارو از بین نرفته است، به احتمال زیاد با این روش، می‌توانی آن را درمان کنی.

در شماره‌ی قبل درباره‌ی انواع امواج مغزی صحبت کردیم و گفتیم که در سطح آلفا چه کارهای مفیدی را می‌توانی انجام دهی. در این قسمت می‌خواهیم درباره‌ی درمان در سطح بتا یا همان سطح بیداری گفت‌وگو کنیم. شما می‌توانی در همین حالت بیداری و هوشیاری دردهای کهنه و جدید خودت را آرام کنی؛ دردهایی که حتی با وجود داروها و درمان‌های مختلف پزشکی هنوز از بین نرفته و اذیتت می‌کند.

شاید این نوع درمان در وهله‌ی اول به ‌نظرت غیرقابل باور و یا یک نوع شوخی به‌نظر برسد و فکر کنی که سر به سرت گذاشتیم؛ ولی این‌طور نیست. با اجرا کردن این روش متوجه خواهی شد که شیوه‌ی پیش‌نهادی چه ‌قدر مؤثر است.

مراحل تسکین درد در سطح بتا: برای درمان باید پنج مرحله را با دید و نظر مثبت روی خودت انجام بدهی.

اول: ابتدا محل دقیق درد را برای خودت مشخص کن، مثلاً مچ دستت درد می‌کند.

دوم: پیش خودت فکر کن اگر دردت شکل داشت به‌نظرت چه شکلی بود؟ شبیه یک توپ بود، یا میخ و...

سوم: اگر دردت دارای رنگی بود، فکر می‌کنی چه رنگی داشت؟ خوب فکر کن؛ و در تصورت خیال کن که دردت قرمز، سبز، آبی تیره و یا چه رنگ دیگری است.

چهارم: اگر دردت دارای مزه بود، تصور می‌کنی چه مزه‌ای داشت؟ ترش بود یا تند، ملس و...

پنجم: حال اگر دردت بویی داشت، فکر می‌کنی، چه بویی می‌داد؟ بوی چوب سوخته؟ بوی خاک؟ بوی میوه‌ی گندیده یا...

وقتی به این سؤال‌های پنج‌گانه به سلیقه‌ی خودت جواب دادی؛ دوباره به دردت فکر کن؛ حس می‌کنی شدت دردت چه‌قدر کم‌تر شده است؛ هنوز درد وجود دارد یا کاملاً از بین رفته است؟ اگر متوجه شدی درد هنوز خوب نشده است؛ این چند مرحله را چند بار دیگر انجام بده. لازم نیست هر بار احساس و جواب‌هایت مانند دفعه قبل باشد؛ به‌فرض یک ‌بار می‌توانی درد را قهوه‌ای تصور کنی و بار دیگر زرد.

بعد از تکرار این مراحل، دوباره به دردت فکر کن. حس می‌کنی درد به میزان قابل توجهی کم‌تر شده است. دلیل این خوب شدن، آن است که درد یک احساس ذهنی است و با نیم‌کره‌ی راست مغز در ارتباط است. وقتی به درد، جایگاه خاص، شکل، رنگ، مزه، و بوی خاصی نسبت می‌دهی؛ آن درد را از ذهنت بیرون می‌آوری و به آن یک واقعیت عینی می‌دهی. در نتیجه مغز با ترشح آندروفین به محل دردناک، درد را تسکین می‌دهد.

آندروفین ماده‌ای شیمیایی شبیه مرفین است که به ‌طور طبیعی در بدن ساخته می‌شود و دویست بار قوی‌تر از داروهای مُسکن است. در شرایط عادی ترشح این هورمون ضددرد توسط غدد مخاطی و هیپوتالاموس، اعتیادآور نیست؛ اما اگر با طب سوزنی، هیپنوتیزم یا روش‌های دیگری که مراکز ترشح آندروفین را به شدت تحریک می‌کند، همراه شود؛ می‌تواند فرد را مانند مرفین به آن‌گونه درمان و ترشح بیش‎تر آندروفین معتاد کند. بدن هر فرد باید بدون تحریک خارجی و برحسب نیاز درونی خود، این مُسکن را تولید و به محل درد ارسال کند تا احساس درد از بین برود.

به‌طور مثال وقتی می‌خندی، جریان خون به مغز افزایش پیدا می‌کند و مغز با ترشح آندروفین، سطح هورمون‌های استرس‌زای خون را پایین می‌آورد و شما احساس آرامش و سلامتی می‌کنی. خندیدن، ورزش، تنفس هوای پاک و گل‌های خوش‌بو، روزه گرفتن و ... موجب افزایش طبیعی ترشح این ماده در بدن می‌شود.

امیدواریم با این روش خیلی ساده بتوانی درد و ناراحتی را از خودت دور کنی؛ و با آرامش و آسایش بیش‌تری به زندگی سرشار از امیدی برسی؛ و مسیر زندگیت همیشه پر از ستاره‌های نورانی باشد.